Sailaksen ehdotus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Clown
  • Aloitettu Aloitettu
Mä oon väläytelly sellasta vaihtoehtoa että työttömät "tienaisivat" päivä rahansa,vois esim. tehdä töitä vaikka 10h viikossa joko yhteiskunnallisesti hyödyllisesti töitä tai vaihtoehtoisesti omaa koulutusta vastaavaa työtä,näin estettäisiin töistä vieraantuminen ja saataisiin porukkaa liikkeelle.
Kuitenkin asiassa mättää ihmisten ahneus ja halu huijata eli jos tuo systeemi ulotettaisiin yksityiselle sektorille se voisi haitata työllistymistä koska yrittäjät ei niin helposti palkkais uutta väkeä vaan käyttäisivät halpaa työvoimaa työttömistä.
Lisätään vielä se että olen puhunut karenssi aikojen muuttamisesta koska on yrittöjiö jotka tarvitsevat 1-2 päivänä viikossa työvoimaa mutta nyky systeemillä ei työttömiä saa sellaiseen työhön koska jäävät tappiolle korvauksissa ja vaarantavat aika hurjasti toimeentuloaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tiesitkö, että työkkärissä lasketaan työssäkäyväksi sellainen, joka tekee yli 4 tuntia viikossa työtä (ja näin on työttömyys taas puolitettu...)?
 
Originally posted by naiskovis
Telessä haastateltiin jotain pamppua siitä, että miksi ei leikata niistä suurimmista ansiosidonnaisista työttömyyskorvauksista, niin se vastas:"koska suurta korvausta saavat ovat tottuneet tiettyyn elintasoon".

Tuo samanlainen ajattelutapa on niillä, jotka puoltavat ylisuuria eläkkeitä. Siis minä en ainakaan ymmärrä, miten vitussa kukaan tarvii yli 2000 euron eläkettä elämiseen! Kaksi kautta eduskunnassa olleillakin on yli 3000 euron eläke ja monilla isokenkäisillä on helvetin paljon isompikin! Nämä ihmisethän on elämänsä aikana ansainneet niin paljon fyrkkaa, että moni niistä ei tarvitsisi eläkettä ollenkaan! Miksi siis niillä täytyy olla tuhansien eurojen eläke samalla kun, jotku elää kansaneläkkeellä, joka ei riitä edes elämiseen!?

Jos saataisiin eläkkeille joku katto, esim. tuo 2000€, ne ylimääräiset rahat voisi aivan hyvin jakaa niille vähemmän toimeentuleville, eikä kukaan kärsisi millään tavalla. Sitäpaitsi isotuloisilla on muutenkin eläkevakuutus, joten mitä vittua valtio niille enää mitään maksaa!?
 
Originally posted by naiskovis
Tiesitkö, että työkkärissä lasketaan työssäkäyväksi sellainen, joka tekee yli 4 tuntia viikossa työtä (ja näin on työttömyys taas puolitettu...)?

kyllä,sekä kursseilla olijat ei taida vieläkään olla tilastoissa työttöminä eli kyllä on helppoa puolittaa työttömyys :thumbs:
 
Originally posted by efuman
Mä oon väläytelly sellasta vaihtoehtoa että työttömät "tienaisivat" päivä rahansa,vois esim. tehdä töitä vaikka 10h viikossa joko yhteiskunnallisesti hyödyllisesti töitä tai vaihtoehtoisesti omaa koulutusta vastaavaa työtä,näin estettäisiin töistä vieraantuminen ja saataisiin porukkaa liikkeelle.
Kuitenkin asiassa mättää ihmisten ahneus ja halu huijata eli jos tuo systeemi ulotettaisiin yksityiselle sektorille se voisi haitata työllistymistä koska yrittäjät ei niin helposti palkkais uutta väkeä vaan käyttäisivät halpaa työvoimaa työttömistä.

Tuo siinä olisi todellakin ongelmana. Sittenhän sitä ei enää olisikaan työtön, jos olisi töissä ja hyvin pian meillä olisi yhteiskuntaluokka, joka tekisi ilmaiseksi töitä, eikä koskaan pääsisi ansaitsemaan itselleen elantoa "oikeissa" töissä. Tosin itse voisin kyllä mennä työllistämishommiin, jos jäisin työttömäksi. On sen verran jo tottunut työntekoon, että työttömänä jäisi jotenkin tyhjän päälle.
 
Originally posted by efuman
Mä oon väläytelly sellasta vaihtoehtoa että työttömät "tienaisivat" päivä rahansa,vois esim. tehdä töitä vaikka 10h viikossa joko yhteiskunnallisesti hyödyllisesti töitä tai vaihtoehtoisesti omaa koulutusta vastaavaa työtä,näin estettäisiin töistä vieraantuminen ja saataisiin porukkaa liikkeelle.
.

Tämä on hyvä idea, mutta ei toimi käytännössä. Jos työttömät tekisivät vaikkapa vain osa-aikaista työtä tukensa eteen, niin ay-liike nostaisi metelin siitä että työttömät tekevät työtä polkuhintaan (vrt. taulukkopalkat) ja murentavat töissäkäyvien asemaa.

Jos tuosta Sailaksen ehdotuksesta pitää jotain sanoa, niin se kuulostaa juuri sellaiselta, jonka keksijä on keski-ikäinen, ylipainoinen, toimistotyätä tekevä, erittäin hyväpalkkainen, täysin irrallaan arkitodellisuudesta oleva mieshenkilö.

Joskus muinoin SDP:n ohjemassa taidettiin mainita jotain vähäosaisten puolustamisesta...
 
Motivaatiomuutoksia

Kaikki lienee suunnattu kasvattamaan "työmotivaatiota" ja tekemään kaikki nopeampaa. Tämä ei kuitenkaan onnistu ilman joustavampaa työelämää, mihin tarvittaisiin veronalennuksia työnantajille ja ammattiyhdistysliikkeiden yhteistyötä.

Velkaloukku voi olla edessä monille sellaisilta yliopistolinjoilta valmistuville joilta ei ole tietä korkeapalkkaiseen työhön tai työvoiman kysyntä on vähäistä suhteessa valmistumismääriin.
Veikkaisin että tämä on vielä yleisempää ns vanhojen yliopistolinjojen alueella kuin ent. korkeakoululinjoilla.

Muistelen kun itse hain -93 sisään niin ympäristö-DI:t olivat 3 vaikeimman linjan joukossa (päästä sisään) varmaan kaikissa KK:ssa missä kyseisen linjojen opiskelijoita koulutettiin. Kyllä varmaan vituttaa huomata että töitä on todella huonosti kun valmistuu.
 
Ikäviä faktoja:

- kohta kaikki ovat ns. "korkeakoulutettuja", mutta minkä tasoiseksi on taas eri asia.

- monet työttömät eivät halua oikeasti löytää työtä, vaan ilmainen raha kelpaa.

- on paljon tutkintoja, joilla ei tee oikeasti mitään. Niiden yhteys yhteiskunnan toimintaan on käytännössä olematon.

- yliopistokoulutuksen taso on muissa kuin luonnontieteissä ja teknillisissä tieteissä melko syvältä. Itse olen humanisti, joten tiedän mistä puhun ;)

Jotenkin tämä pitäisi ratkaista, mutta ei tuollaisella tavalla kuin tuossa ehdotuksessa, joten mailatkaapa tosiaan Sailakselle mielipiteitä :curs:
 
tää on vaan mielipide eli älköön kukaan vetäkö herneitä nenään!

Kaikki haluu olla korkeasti koulutettuja koska pitää tienaa helvetisti ja olla parempaa ku muut. monelle sais antaa 50 kg;n puntit mukaan että pysyis jalat maassa sekä sateenvarjo ettei huku sateella.
Esim. siivooja ei kunnioita kovinkaan moni vaikka se tekee perkeleen arvokasta työtä,ajatelkaas tätki maata jos ei olisi siivoojia,siellä joutuisi elämänsä opiskelulle antanu pikku juppiki konttaa oman toimistonsa lattioita ku olis paskaa joka puolella.
jokaista työtä pitäs arvostaa......
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Originally posted by Dean Kuntz
Ikäviä faktoja:

- yliopistokoulutuksen taso on muissa kuin luonnontieteissä ja teknillisissä tieteissä melko syvältä. Itse olen humanisti, joten tiedän mistä puhun ;)

Ööh, minäkin olen humanisti mutta sain ainakin omasta mielestäni melko laadukkaan koulutuksen. Missä yliopistossa ja mitä ainetta opiskelit? Väittäisin nimittäin, että Suomessa yliopisto-opetus on suht laadukassa kansainvälisellä mittapuullakin.
 
On se vaan perseestä että vaikka teknologia, jonka tarkoitus on tehdä elämisestä helpompaa kehittyy jatkuvasti, mutta samalla ihmisten pitäisi jatkuvasti tehdä enemmän työtä nopeammin ja tehokkaammin. Ihmisiä jatkuvasti ajatellaan koneina joiden tehtävä on ainoastaan tehdä enemmän rahaa ja kuluttaa enemmän rahaa ja parantaa talouskehitystä ja kilpailukykyä jne jne. Lapset kouluun kuusivuotiaina ja opiskelijat velkaorjiksi niin, etteivät ne ehdi muuta tehdä kuin päntätä ja käydä töissä. Loppuelämän maksellaankin sitten kaikkia mahdollisia velkoja ja mielellään kuollaan ennen eläkeikää ettei valtion tarvitsisi maksaa eläkettä. Mihin helvettiin tässä on kiire?
 
Originally posted by AKV
Ööh, minäkin olen humanisti mutta sain ainakin omasta mielestäni melko laadukkaan koulutuksen. Missä yliopistossa ja mitä ainetta opiskelit? Väittäisin nimittäin, että Suomessa yliopisto-opetus on suht laadukassa kansainvälisellä mittapuullakin.

Jep, itse asiassa tuo oli liian yleistävästi sanottu, esimerkiksi kielet, historia jne on ihan asiallisia, mutta kyllä mä sanoisin että monissa humanistisissa tai yhteiskunnallisesti suuntautuneissa aineissa sellaiset asiat kuin objektiivisuus ja yleistettävyys on kyllä unohdettu täysin ja sitten kaikki on vaan sellaista "no musta tuntu että tästä löytyi tämmöstä"-tutkimusta.

Muuten olen kyllä silti sitä mieltä että opiskeluhommissa pitäisi sallia enemmän valinnanvapautta sen sijaan että kaikki on niin tehokasta ja taloudellista.

EDIT: Lisäyksenä vielä tuosta opetuksen tasosta että monesti opettajilla on aika kapea käsitys esimerkiksi tutkimusmenetelmistä ja kaikki vähänkään matemaattisilta haiskahtavat menetelmät ohitetaan ja painotetaan laadullisuutta ja tulkintaa (mikä taas johtaa mutu-tuntumaan).
 
Muutamia ajatuksia:

Monet sanoo, että töitä löytyy. Se on TOTTA, mutta maksajia ei vain löydy. Aika turhauttavaa on tehdä töitä hiki hatussa ja siltikään ei saa edes vuokraa maksettua. Loput rahat kuitenkin täytyy hakea sossusta. En ihmettele ettei kukaan tahdo mm. siivoojaksi.

Monet kaupat nykyään käyttävät sitä systeemiä, että vähennetään viikkotunteja ja otetaan lisää väkeä. (Aluksi ajateltuna luulisi sen olevan tappiollista kaupalle, mutta yllätys yllätys se onkin tuottoisampaa. En kuitenkaan muista mikä siinä tekee sen.) Hanki sitten toinenkin työpaikka ja ravaa niiden väliä ja sovittele ne yhteen. Meneeköhän muuten siitä toisesta palkasta enemmän verojakin??

Opintotuen pois ottaminen aiheuttaisi epätasa-arvoa. Rikkaiden lapsilla olisi paljon paremmat edellytykset kouluttautua. Harva tahtoisi ottaa suurta lainaa valmistumisen vuoksi, kun ei ole mitään taetta työllisyydestä.

:curs: Ihmettelen suuresti ihmisten lyhytnäköisyyttä ja itsekeskeistä ajttelua. Pääasiana on vain omien etujen tavoittelu. Ei ajatella lainkaan niitä heikko-osaisempia, joilla ei syystä tai toisesta mene hyvin. On totta että lusmuja löytyy meistä aina, mutta jos oikeasti ajattelette asiaa... Onko kaikki tuntemanne työttömät niitä vätyksiä? Venyttääkö kaikki opiskelijat opintojaan ilmaisen rahan vuoksi? Opiskelusta maksetaan niin vähän, että en ainakaan minä tahtoisi tiukkaa elämän tilannetta tahallani pidentää. Nykyään opiskelut venyvät juuri sen rahan puutteen vuoksi. Tulevaisuudessa venyvät varmasti vielä enemmän.

Päättäjät leikkaavat vuoroin opiskelijoilta, työttömiltä ja pienipalkkaisilta. Näin köyhä alkaa kadehtimaan toista köyhää ja se keskituloinen luulee olevansa "suurituloinen" porvari. Todellinen porvari vain naureskelee ja nauttii eduistaan. Tulevaisuuden näkymät ei tunnu kovinkaan hyviltä.


Anteeksi. Sekavaa tekstiä.
Tässä oli vain muutama ajatelma. Paljon ihmeteltävää löytyisi vielä...
 
Jos opintotuki muuttuu pelkästään lainamuotoiseksi pitäisi valtion tukea opiskelijaa maksamalla lainakorot esim. 5 ensimmäiseltä vuodelta. Tuntuu naurettavalle että opintolainakorot ovat kovemmat kuin asuntolainakorot. Ja ensiasuntojen korkojen verovähennyskin on suurempi kuin opintolainoilla. Eikö Sailaksen paketissa ollut joku ehdotus että opintolainalyhennyksiäkin tuettaisiin verovähennyksin? (Entä ne ketkä valmistuvat työttömiksi?!?)
 
Toisaalta

Toisaalta lainamuotoinen opintojen kustantaminen ohjaisi hakijoita aloille joilta saa työtä paremmin.

Ainakin oma isäni opiskeli lainalla niinkuin varmaan lähes kaikkien muidenkin vanhemmat 60-70 luvulla, joten ei sekään ihan mahdotonta ole kun siitä on ennenkin selvitty.

Ehkä teatteri/taidetohtoreita tulee vähemmän kun opinnot eivät ole täysin ilmaisia...?
 
Re: Toisaalta

Originally posted by AG+
Ainakin oma isäni opiskeli lainalla niinkuin varmaan lähes kaikkien muidenkin vanhemmat 60-70 luvulla, joten ei sekään ihan mahdotonta ole kun siitä on ennenkin selvitty.
Tuolloin oli kylläkin töihin pääsy huomattavasti helpompaa kuin nykyään. Ainakin koulutetulla väestöllä.
Muutenkin tuon ajattelun mukaan että "onhan sitä ennenkin selvitty" voitaisiin ajatella myös että onhan sitä ennen muinoin asuttu luolissa ja selvitty. Miksi siis nykyään pitäisi taloissa asuskella.....:curs:
 
Originally posted by Clown
Muutamia ajatuksia:

Monet sanoo, että töitä löytyy. Se on TOTTA, mutta maksajia ei vain löydy. Aika turhauttavaa on tehdä töitä hiki hatussa ja siltikään ei saa edes vuokraa maksettua. Loput rahat kuitenkin täytyy hakea sossusta. En ihmettele ettei kukaan tahdo mm. siivoojaksi.
Minä asun Kainuussa, jossa yksinkertaisesti kaikille EI ole töitä, vaikka ilmaiseksikin olisi valmis tekemään (on meinaan kokemusta tuostakin).

Tokihan lusmujakin on, mutta uskoisin että suurin osa työttömistä haluasi olla töissä, ei se työmarkkinatuella kituuttamien kovin herkkua ole (siitäkin on takavuosilta omakohtaista kokemusta).
Mutta kun täällä Kainuussa työttömiä on muutama tuhat ja avoimia työpaikkoja muutama kymmenen, joista osa lääkäreitä, erityisopettajia tms, joihin ei esim. ammattikoulupohjalta pääse vaikka kuinka yrittäisi, niin ei tuo työttömyyskorvauksen heikentäminen tuo muuta kuin lisää kurjuutta.
 
Originally posted by Hubble
Minä asun Kainuussa, jossa yksinkertaisesti kaikille EI ole töitä, vaikka ilmaiseksikin olisi valmis tekemään (on meinaan kokemusta tuostakin).

Tokihan lusmujakin on, mutta uskoisin että suurin osa työttömistä haluasi olla töissä, ei se työmarkkinatuella kituuttamien kovin herkkua ole (siitäkin on takavuosilta omakohtaista kokemusta).
Mutta kun täällä Kainuussa työttömiä on muutama tuhat ja avoimia työpaikkoja muutama kymmenen, joista osa lääkäreitä, erityisopettajia tms, joihin ei esim. ammattikoulupohjalta pääse vaikka kuinka yrittäisi, niin ei tuo työttömyyskorvauksen heikentäminen tuo muuta kuin lisää kurjuutta.

Ymmärrän ja tiedän kainuun tilanteen, mutta odota vain niin joku pian ehdottaa sinulle,
että mikset muuta pois sieltä ja hanki töitä.
Aivan kuin se olisi kaikille niin yksinkertaista.
Ja töitä kyllä löytyy... onhan noita muutamien ihmisten ehdotuksia kuultu.
Joo, pistetään työttömät risuja keräämään metsään ettei ne vieraannu työnteosta.
Hakevatpahan sitten tosissaan töitä eivätkä makaa vaan kotona persettä kaivamassa.

Helppo on huudella ja ehdotella tyhmiä, kun ei ole itse siinä tilanteessa. Eivät ajattele,
että mitä sitten jos työttömyyden "ihana" autuus kutsuu itse ehdottelijaa.

Elämisen perusturva kuuluisi olla kaikilla, mutta nykyään sitä ei ole
 
Re: Re: Toisaalta

Originally posted by Hubble
Tuolloin oli kylläkin töihin pääsy huomattavasti helpompaa kuin nykyään. Ainakin koulutetulla väestöllä.
Miten niin muka? Jos ei lasketa mukaan tyyliin taidehistorian ym. opiskelijoita niin epäilenpä vaan.

Älä ota tätä provoiluna mutta mikä oikeasti pidättelee sinua Kainuussa?
 
Back
Ylös Bottom