Saamattomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yrmis
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka moni täällä kärsii yleisestä saamattomuudesta?

Itse pakko mennä suoraan töistä salille ja urheilemaan, koska muuten kotona alkaa "väsyttää" ja muita tekoselityksiä, ettei sitten jaksa lähteä. Myös siivoaminen ja muut kodin askareet siirtyvät, kunnes saa joskus itseään niskasta kiinni ja hoitaa homman. Ja monta kertaa päättänyt ettei toistu, mutta aina samassa tilanteessa. Vituttaa tämmöinen piirre itsessä. Myös koulun pääsykokeisiin pitäisi lukea, mutta ei mitenkään pysty kauaa lukemaan, kun kaikki alkaa näyttämään heprealta ja päähän ei jää mitään. Tosin tuo ongelma ollut pitkään ja pitäisi käydä päätä tutkimuttamassa, epäilen et joku keskittymishäiriö voisi löytyä. Ei sinäsä ole saamattomuutta, mutta pitäisi pystyä organisoimaan päivä niin, että pitäisi lukea.
Omalla kohdalla tietokone pitäisi heittää helvettiin heti, koska netissä menee suurin osa illasta. On se perkele, kun menee youtubeen hetkeksi, kunnes huomaa et siellä on pari tuntia taas vierähtänyt.

Jonkin aikaa tein aina joka päivälle ohjelman joka tunnille, mitä pitäisi tehdä ja se taisi toimia ihan ok. Tosin nyt en ole edes saanut ohjelmaa tehtyä, joten taidan vetää pohjat saamattomuudessa.

Kellään samanlaisia havaintoja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
+1, imurointi, tiskaaminen ja roskien vieminen on täysin mahdoton tehtävä. Yleensä roskapussit heitän tuohon parvekkeelle, josta joskus sitten vien useita kerralla kun parvekkeelle ei enää meinaa mahtua :lol2: Tiskaaminen hoituu silloin, kun lautaset ja aterimet loppu. Tuossakin tilanteessa tiskaan vain sen mitä tarvitsen, eli yleensä yhden lautasen ja aterimet.

toi lukeminen kuulostaa hyvin tutulta :)
Pitäisi lukea, mut ei vaan huvita ja keksii miljoona muuta asiaa mitkä pitäis tehdä. Sit kun mulla on vihdoin se kirja edessä niin rupeen haaveilemaan kaikesta enkä jaksa keskittyä.
Joskus voi humahtaa koko ilta hetkessä kun tulee töistä ja suuntaa suoraan sohvalle. Läksyt ja kotihommat jää usein tekemättä, ei hyvä.

Kärsin täysin samasta oireesta. Passiivista nökötystä koneella ilman, että tekee edes mitään kiinnostavaa. Turha toivo, että kämppä olis siisti, pyykit/astiat pesty tai tenttiin jaksaisi lukea. Tykkään ehkä juuri tämän takia käydä salilla, koska siellä tulee piiskattua itsensä tekemään ihan oikeasti hommat kunnolla. En todellakaan nauti tästä tilanteesta, mutta silti aina tuntuu löytyvän jotain parempaa tekemistä kuin se itseään niskasta kiinni ottaminen. Tämä on sinänsä outoa, koska olen kuitenkin ihminen joka tekee mitä sanoo. Selkäranka löytyy aina jos olen luvannut kaverille tulla avuksi tekemään jotain missä hän apua tarvitsee. Itseäni kohtaan tätä "kunnioitusta" ei löydy sitten ollenkaan. Voin luvata itselleni siivoavani viikonlopun aikana vain todetakseni maanantaina, että jaksoin 15min siistiä paikkoja ilman mainittavaa tulosta.

Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun ei oikeen viitsi edes kavereita kutsua kylään, kun tää poikamiesboksi on aina niin kaameassa kunnossa. Ja silti edes tämä vitutus ei riitä motivoimaan.

Miten te muut tästä kärsineet olette päässeet yli? Onko ratkaisuna ainoastaan tiukka täysikäännös tavoissa vai voiko sitä motivaatiota hankkia jotenkin pienissä erissä?

Miten te muut tästä kärsineet olette päässeet yli? Onko ratkaisuna ainoastaan tiukka täysikäännös tavoissa vai voiko sitä motivaatiota hankkia jotenkin pienissä erissä?

Mun ongelma on sama, en jaksa siivota, tiskata tai lukea tentteihin. Ens vuodeksi ajattelin muuttaa naisen kans yhteen, sitten mun tarvii piiskata itteni enää tohon tenttiin lukemiseen.

Menkää kirjastoon lukemaan, paljon helpompaa. Kunnon treeni myös voi auttaa, sen jälkeen jaksaa keskittyä eikä ahdista.

Nälkäsenä/väsyneenä ei mistään tule mitään.

Menkää kirjastoon lukemaan, paljon helpompaa. Kunnon treeni myös voi auttaa, sen jälkeen jaksaa keskittyä eikä ahdista.

Nälkäsenä/väsyneenä ei mistään tule mitään.

Joo, toi kirjastossa lukeminen auttaa kyl. Sit pitäis vaan pystyä pysymään siellä.

Kun muutti omaan kämppään, kavereita soitteli "oon kulmilla, tuun kylään" ja sitten hirvee pikasiivous, et ees kehtas päästää sisään. Tosin on sitä kai joskus jollekin naiselle sanottu, että pysyy eteisessä vähän aikaa ja samalla yrittää saada edes siedettävään kuntoon :D

Kotiin töistä tullessa on jotenkin helpompi vähän siivoilla. Kuin että söis ensin mahan täyteen ja sit heittelis lattialle kertyneet vaatteet pyykkikoriin. Nälkäsenä kaikki sujuu nopeemmin, kun haluaa äkkiä syömään. Ite tein jossain vaiheessa niin, että tiskasin kaikki heti syönnin jälkeen. Illalla jos katto leffaa ja söi, niin sit tiskasin ne myöhemmin. Toimiii. Nykyään en siedä mitään järkyttävää sotkua, niin tulee sit jotain järjestelyä tehtyä joka päivä edes se vartti.

Aah, kohtalotovereita täällä :D

Itellä siivous tuntuu olevan aika helvetin vaikeata (~kerran kuussa), jolloin en jaksa siivota kämppää about viikkoon :D, tälläkin hetkellä melkein kaikki lautaset ja lasit lojuu tiskialtaassa ja pitäs imuroidakkin :D

Ei saatana, nyt on pakko mennä siivoomaan, katon kyllä dexterin loppuun, josko sen jälkeen siivois... :D

Huvittavaa, että nyt kun kävin asian täällä myöntämässä, niin oon laittamassa kolmatta koneellista pyykkiä pesuun, oon vaihtanut lakanat ja lukenut hetken jopa tenttiin. Mites se olikaan "ongelman myöntäminen on ensimmäinen askes parantumiseen"....

Mulla täytyy olla tekemistä aamusta alkaen tai muuten menee päivät johonkin hyvin epäoleelliseen. Nytkin lakkia odotellessa ja lomaillessa on herättävä heti aamusta salille tai muuten jumppailemaan että päivä edes lähtee käyntiin ja on mitään mahiksia saada jotain aikaseksi myöhemmin. Kiireisenä onnistuu tuo asioiden hoitaminen jotenkin paljon helpommin! Mutta sitten kun hetkenkin lusmuilen niin koko päivä on varmasti hukkaan heitettyä aikaa. Sitä kohtuutta kaikessa on jotenkin kamalan vaikea löytää, mitenhän neuroottiseksi mun elämä muuttuu kun syksynä muutan omilleni ja kukaan ei sotke aikatauluja...... :D

Kouluhommat. Tiedän aina parikin viikkoa etukäteen, että tiettynä päivänä pitää palauttaa useampikin kouluhomma ja mietin, että onhan tässä aikaa. Aina se vaan kuitenkin jotenkin jää siihen viimeiseen iltaan ja kaikki tulee tehtyä tyylillä juosten kustu. Mikä siinä on niin vaikeaa aloittaa esim vaikka vaan päivää aikasemmin, vaikka aikaa ois ollu parikin viikkoa. Ei, kun perkele pitää aina viimeisenä iltana alottaa.

Englanninkielinen nimi ilmiölle on 'procrastination'. Prokrastinaatio on erityisesti tietotyöläisten ongelma, jossa työn 'rajat' eivät ole kovin selviä. Vertaa esim. ojankaivuuseen, jossa ainut ongelma on fyysinen jaksaminen. Amerikassa on aiheesta on kirjoitettu paljon itsensäkehittämis- ja -auttamiskirjoja. Olen lukenut niistä suurimman osan, tässä niistä parhaimmat, jotka jokaisen tulisi lukea:

The 7 Habits Of Highly Effective People / Tie menestykseen
Stephen R. Covey
Tämä kirja on suomennettu osuvasti 'Tie Menestykseen'. Tämä on kaikkien itsensäkehittämiskirjojen kunignas, yksinkertaisesti paras kirja mitä olen ikinä lukenut henkilökohtaisesta parannuksesta, ja olen lukenut paljon! Ei sisällä oikeastaan yhtään mitään time managment paskaa, vaan on aito itsensäkehittämiseen tarkoitettu kirja. Myös suomennos on vaihteeksi onnistunut, nimeä lukuunottamatta. Must read! Kannattaakin melkein lukea tämä suomenkielinen painos, koska tuossa englanninkielinen on hyvin vaikeaselkoinen, paitsi jos olet todella fluentti englannissa.

4 Hour Workweek / Neljän tunnin työviikko
Timothy Ferris
Kirja on siis yhdistelmä monesta eri aiheesta; time managment, task managment, life planning, business planning, matkustelu yms. yms. Kirjan kantava teema on keskittyminen Pareton periaatteseen (=kaikessa mitä teet, 20% teoistasi tuottaa 80% tuloksista). Niin tarkoitus on keskittyä tuohon 20% toimista siten, että 99% toimistasi tuottaa 99% tuloksista, josta johtuen tuloksesi kasvaa expotentiaalisesti!

The Practicing Mind
Thomas M. Sterner
Loistava kirja, jonka kantava teema on se, että ihmisten pitäisi ajatella enemmän obesrvoijan näkökulmasta asioita, eikä egon. Lyhyt ja ytimekäs kirja (About 100 sivua). Joten esimerkiksi tästä on hyvä aloittaa itsensäkehittäminen.

Getting Things Done / Kerralla Valmista
David Allen
Tämä kirja esittelee vain loistavan task-managment systeemin, joten kirjan otsikko on hieman harhaanjohtava. Systeemi on siis erittäin toimiva, olen kohta 2 vuotta käyttänyt sitä, enkä vaihtaisi toiseen!

Siivoominen on helvetin vaikeeta alottaa. Tiskaaminen max. kerran viikossa, ja sillonkin on kaikki ollu likasena vähintään kolme päivää ja yhtä lautasta tiskaillu uudestaan ja uudestaan. Roskien vieminen ulos on mahdotonta ja mainosposti kasautuu eteiseen ja peittää lattian kokonaan. Ruoanlaitto on myös yllättävän haastavaa, koulutehtävistä ja kokeisiin lukemisesta puhumattakaan.

Englanninkielinen nimi ilmiölle on 'procrastination'. Prokrastinaatio on erityisesti tietotyöläisten ongelma, jossa työn 'rajat' eivät ole kovin selviä. Vertaa esim. ojankaivuuseen, jossa ainut ongelma on fyysinen jaksaminen. Amerikassa on aiheesta on kirjoitettu paljon itsensäkehittämis- ja -auttamiskirjoja. Olen lukenut niistä suurimman osan, tässä niistä parhaimmat, jotka jokaisen tulisi lukea:

The 7 Habits Of Highly Effective People / Tie menestykseen
Stephen R. Covey
Tämä kirja on suomennettu osuvasti 'Tie Menestykseen'. Tämä on kaikkien itsensäkehittämiskirjojen kunignas, yksinkertaisesti paras kirja mitä olen ikinä lukenut henkilökohtaisesta parannuksesta, ja olen lukenut paljon! Ei sisällä oikeastaan yhtään mitään time managment paskaa, vaan on aito itsensäkehittämiseen tarkoitettu kirja. Myös suomennos on vaihteeksi onnistunut, nimeä lukuunottamatta. Must read! Kannattaakin melkein lukea tämä suomenkielinen painos, koska tuossa englanninkielinen on hyvin vaikeaselkoinen, paitsi jos olet todella fluentti englannissa.

4 Hour Workweek / Neljän tunnin työviikko
Timothy Ferris
Kirja on siis yhdistelmä monesta eri aiheesta; time managment, task managment, life planning, business planning, matkustelu yms. yms. Kirjan kantava teema on keskittyminen Pareton periaatteseen (=kaikessa mitä teet, 20% teoistasi tuottaa 80% tuloksista). Niin tarkoitus on keskittyä tuohon 20% toimista siten, että 99% toimistasi tuottaa 99% tuloksista, josta johtuen tuloksesi kasvaa expotentiaalisesti!

The Practicing Mind
Thomas M. Sterner
Loistava kirja, jonka kantava teema on se, että ihmisten pitäisi ajatella enemmän obesrvoijan näkökulmasta asioita, eikä egon. Lyhyt ja ytimekäs kirja (About 100 sivua). Joten esimerkiksi tästä on hyvä aloittaa itsensäkehittäminen.

Getting Things Done / Kerralla Valmista
David Allen
Tämä kirja esittelee vain loistavan task-managment systeemin, joten kirjan otsikko on hieman harhaanjohtava. Systeemi on siis erittäin toimiva, olen kohta 2 vuotta käyttänyt sitä, enkä vaihtaisi toiseen!

Kiitos vinkeistä. Voisin kokeilla lainata tuon Kerralla valmista ja Tie menestykseen. Vaikuttavat ihan päteviltä.

Itsellä tulee lähinnä sellaisia ajanjaksoja jolloin ei saa mitään aikaiseksi. En ole missään nimessä laiska persoona. Ehkä mukavuudenhaluinen enemmänkin. Kaikki koulutehtävät lähes poikkeuksetta menee palautukseen juuri ennen aikarajaa tai sen yli. Toisaalta jos jokin tosi tärkeä juttu, panostan siihen kympillä niinä viimeisinä minuutteina ennen palautusta. Sitten olenkin ihan tööt kun kaikki energia lopussa. Pitäisi jotenkin saada oma pää ottamaan rennosti oli se tilanne sitten kuinka paha tai ahdistava. Hieman 'Office Space'- leffan tyyliin. Tosin ei kuitenkaan yhtä kirjaimellisesti.

Kiitti feikki-elvis infosta!
Kun olin pari kuukautta työttömänä ja mihinkään ei ollut kiire ja aikaa vaikka muille jakaa, silloin hommat vasta kusi. Silloin ei saanut aikaa _yhtään_ mitään. Sehän ongelma työttömyydessä on, että pitäisi saada itsensä koko ajan tekemään jotain, että paluu työelämään on mahdollinen. Itsellä toimii parhaiten se, kun on mahdollisimman paljon tekemistä joka päivälle. On se jännä.

Joo toi Tie Menestykseen on aivan älyttömän hyvä kirja. Jos olisin Suomen Kuningas niin jokainen joutuisi lukemaan sen.

Eniten vituttaa kun ei saa koulun saralla mitään aikaseks, lukiosta ois ollut niin helppo saada kiitettävät paperit, mutta kun ei jaksanut edes ylppäreihin lukea kunnolla. Nykyään joutuu alottamaan tentteihin lukemisen viikkoa ennen tenttiä, että sais luettua edes muutaman tunnin, kun saman homman voisi hoitaa yhdessä päivässä.

No niin, sainpas sentään tiskattua kaikki astiat ja siivottua keittiön :D

Huomenna sitten imuroimaan ja muutenkin siivoamaan tätä kaaosta..

o/
kuukauden asunu uudes kämpäs, eilen sain purettua osan lattiaa peittävistä muuttolaatikoista peräti kun ei enään tahtonu mahtuu liikkumaan.
Tänään on taas uus yritys, jos sais laitettua lakanat sänkyyn.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom