Saamattomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yrmis
  • Aloitettu Aloitettu
Joo koulussakin aina vitutti kun opettajat antoi jonkun kolme viikkoa palautusaikaa jollekin tehtävälle. Sitä oli sitten ihan että: "Onhan tässä vielä kaks viikkoa aikaa..." ja sitten "Onhan tässä vielä viikko aikaa..." ja sitten "Onhan mulla vielä neljä päivää aikaa" ja sitte mä tein sen tehtävän vikana iltana.

Tietsikalle jumittuu aivan liian helposti. Sit jää kaikki hommat tekemättä.

inhoan pyykkien laittamista narulta kaappiin, joten mulla jää pyykit narulle lojumaan siihen asti, että siihen pitäis saada uutta kuivumaan. Tiedän, että kivempi ois laittaa ne pyykit kaappiin heti kun ne on kuivat, mut ei! Ja mua vielä vituttaa toi pyykkiteline kun se on aina tiellä - jos mä saisin ne pyykit joskus sinne kaappiin saakka ajoissa, niin sekin ongelma olis ratkaistu! Ja mä vielä koitan helpottaa sitä pyykkien viikkausta kaappiin niin, että käännän vaatteet valmiiksi oikeinpäin kun laitan ne kuivumaan, sukat laitan pareittain ja muutenkin tosi sotilaalliseen järjestykseen ne vaatteet siihen. Mut silti ei!

Vapaapäivät on pahoja - nyt kun oli pari harvinaista vapaata ihan normiarkena, niin olipa hyvä, että oli jotain oikeeta hommaa tehtävänä, niin ei tullut koko päivää ihmeteltyä koneella...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tosin tuo ongelma ollut pitkään ja pitäisi käydä päätä tutkimuttamassa, epäilen et joku keskittymishäiriö voisi löytyä.

Kannattaahan sitä selvitellä, jos siltä tuntuu. Tuossa olis aihetta sivuava juttu..

Seuraavat kysymykset on tarkoitettu kartoittamaan mahdollista aikuisiän tarkkaavaisuushäiriötä. Ne on lainattu ja käännettu "Delivered from Distraction" -kirjasta, jonka tekijät ovat Edward M. Hallowell, MD, ja John J. Ratey, MD.
Aikuisiällä tarkkaavaisuushäiriöstä käytetään useammin nimitystä ADD, sillä aikuisiällä harvemmin esiintyy hyperaktiivista ylivilkkautta. ADHD:sta on myös inattentiivinen muoto, joka voidaan helposti väärin tulkita ujoudeksi, ylimielisyydeksi tai masentuneisuudeksi.

Yleiset kysymykset
Kiirehditkö kysymyksiin, ennen kuin luit alkusanat? (HEH)
Tunnetko alisuoriutuneesi elämässäsi, vaikka olisitkin saavuttanut jo paljon?
Oletko anteliaampi kuin monet muut ihmiset?
Onko sinulla enemmän ongelmia kuin keskiverto ihmisellä "pysyä kärryillä", erityisesti jos teet jotain epämieluista?
Vaivaako sinua se millainen olet, mutta et kuitenkaan tiedä miten voisit muuttua?
Olisiko sinusta tullut hyvä keksijä?
Huomaatko kuvioita siellä, missä muut eivät?
Ratkaisetko ongelmat ennemmin intuitiivisesti, kuin loogisesti ja metodologisesti?
Tuleeko mieleesi huonoja muistoja sanoista kuten looginen tai metodologinen?
Nautitko joistain ominaisuuksistasi, samalla katuen että et aina saa niitä esille sillä tavalla, että muut arvostaisivat niitä?
Oletko sitkeämpi ja sinnikkäämpi kuin monet muut ihmiset?
Oletko tunteellisempi kuin muut ihmiset?
Onko sinulla erityisen hyvä hajuaisti ja herkkyys kosketukselle?
Kun istut, rummutteletko usein sormillasi tai heilutteletko jalkaasi käyttäen jalkaterääsi tukipisteenä?
Rakastatko ristikoita, aivopelejä ja itsearviointi testejä?
Rakastatko polkupyöriä (vaikka et enää ajaisikaan sellaista)?
Tuntuuko sinusta siltä että olet saavuttanut elämäsi positiiviset asiat vahingossa, melkeinpä niin että joku muu olisi saavuttanut ne puolestasi?
Luulevatko ihmiset että elämässäsi kaikki on hyvin, mutta sisäisesti toivot että löytäisit elämällesi "paremman tien"?
Harhaudutko helposti sivupoluille?
Toisaalta, ärsyynnytkö helposti kun muut ihmiset harhautuvat sivupoluille, toivoen että he pitäisivät kiirettä ja pääsisivät asian ytimeen?
Käytätkö kofeiinipitoisia tuotteita enemmän kuin useimmat ihmiset?
Oliko sinulla paljon korvatulehduksia kun olit lapsi?
Pidätkö tilanteista joissa tunnet vaaraa ja riskinottoa?
Oletko menettänyt monia tilaisuuksia asioiden lykkäämisen takia?
Vaikka olisit hiljainen ja varautunut, meneekö mielesi 100km/h suurimman osan ajasta?
Oletko enemmän lapsi sydämessäsi kuin muut ikäisesi?
Saatko usein jotain valmiiksi erityisen hyvin ja mietit miten oikein teit sen?
Tunnetko isoa pettymystä suurien saavutuksien jälkeen enemmän kuin ihmiset yleensä?
Oletko todella hämmästynyt siitä, kuinka moni ihminen ei näe feikkien ihmisten julkisivun taakse, vaikka itse näet heidän todellisen luontonsa välittömästi?
Halveksitko erityisesti tekopyhyyttä?
Ja ihailetko erityisesti totuudenmukaisuutta?
Toivoisitko että ihmiset olisivat enemmän rehellisiä ja vähemmän poliittisesti korrekteja?
Oliko kummallakaan vanhemmistasi alkoholiongelmaa, masennusta tai kaksisuuntaista mielialahäiriötä, uhkapeli ongelmia tai vaikeuksia lain kanssa?
Ajatko usein autolla liittymien ohi, joista sinun piti kääntyä?
Hihitteletkö lukiessasi näitä kysymyksiä?
Oletko syntynyt väittelijäksi?
Olitko kouluaikoinasi alisuoriutuja?
Teetkö huolimattomia virheitä enemmän kuin keskiverto ihminen?
Tuntuuko sinusta, että jos ihmiset tuntisivat sinut oikeasti, he eivät hyväksyisi sinua?
Olitko luokan pelle koulussa?
Oliko sinulla ongelmia koulutuksesi loppuun saamisessa, koska sinulla oli ongelmia järjestelmällisyyden ja aikataulujen kanssa?
Vetoaako päihteet sinuun, koska ne auttavat ottamaan rennosti?
Teetkö usein huomioita, jotka muiden mielestä ovat outoja tai asiaankuulumattomia?
Onko sinulla useita asioita, joista olet hullaantunut niin, että sinulla on vaikeuksia pysyä niiden kaikkien perässä?
Kommentoivatko muti hmiset sinulle kuinka vaikeaa sinut on saada keskittymään heidän haluamaansa asiaan, vaikka itse haluaisit keskittyä siihen myös?
Onko sinulla taipumus ajaa lujaa?
Tunnetko usein halua halata jotain henkilöä jolle juttelet, vaikka hädin tuskin tuntisit heidät, ei seksuaalisen syyn takia?
Tuntuiko sinusta koulussa että olis "vähän ulkona", huolimatta arvosanoistasi tai siitä kuinka suosittu olit?
Oletko uneksija?
Onko sinulla omituinen huumorintaju?
Ajatteletko "laatikon ulkopuolella" ja onko sinulla sen lisäksi vaikeuksia ajatella "laatikon sisäpuolella"?
Tuntuuko sinusta että ajatuksesi menevät niin lujaa että sisäinen järjestelmäsi ei pysty pitämään niitä järjestyksessä?
Olitko lapsena hyperaktiivinen?
Onko sinusta rauhoittavaa ajaa lujaa autolla?
Oletko paljon anteeksiantavampi kuin useimmat ihmiset?
Toisaalta, rynnitkö ottamaan puolia sellaisia ihmisiä vastaan, jotka hyväksikäyttävät muita ihmisiä?
Nauratko helposti?
Vaikka et tekisi sitä, nautitko flirttailusta enemmän kuin keskiverto ihminen?
Oletko hieman vähemmän "koordinoitunut" kuin muut ikäisesi?
Rakastatko kun elämä menee lujaa?
Haluaisitko samaan aikaan samaistua muihin ja erottua joukosta?Kysymyksiä työstä
Valittavatko muut, että jos vain olisit motivoinut tai yrittäisit kovemmin voisit keskittyä paremmin?
Keskitytkö joskus todella hyvin, jopa hyperfokusoituen?
Turhaudutko kun et saa itseäsi superfokusoitumaan yrittämällä?
Nolostuttaako sinua miten sekainen kalenterisi, pöytäsi tai toimistosi on?
Olisiko sinusta tullut hyvä myyjä?
Olisiko sinusta tullut erittäin huono kirjanpitäjä?
Vaikket pitäisi siitä, teetkö parhaat työsi juuri ennen deadlinea?
Huomaatko että saat tehtyä enemmän 20 minuutissa odotellessasi lentokentällä kuin 6 tunnissa toimistollasi?
Mietitkö miksi niin monet ihmiset eivät suotu ottamaan riskejä?
Rakastatko paljon stimuloivia ympäristöjä kuten uutishuoneita, pörssiä, ensiapua, oikeushuoneita, jalkapallopelejä jne.?
Oletko erityisen hyvä joillakin alueilla, mutta et tiedä miten kääntäisit nuo alueet hyödyksesi?
Onko sinulla terävä muisti yhtenä hetkenä ja utuinen toisena hetkenä?
Onko sinulla miljoona uutta ideaa, mutta vaikeuksia toteuttaa niitä?
Teetkö parhaat työsi kun olet itsesi pomo?
Vaikka olisit parhaimmillasi yksin, tuntuuko sinusta että hyödyt myös henkilökohtaisesta assistentista, joka muisuttaa sinua asioista?
Tuntuuko sinusta että keskityt paremmin kriisin keskellä kuin silloin kun on rauhaisaa ja hiljaista?
Kun olet luennolla/tunnilla/kokouksessa, tuntuuko sinusta että voisit keskittyä paremmin jos saisit esim. kävellä ympäri huonetta?
Vaikka huomasit sen aikanaan ja tyrskähtelit virheilleni, oletko tähän mennessä unohtanut että kohta 52 on tyhjä?
Työskenteletkö mieluummin nopeissa intervalleissa kuin pitkissä jaksoissa?
Oletko yrittäjä luonnostaan?
Kommentoivatko muut miten luova ja omalaatuinen olet?
Tuntuuko sinusta että istuminen kokouksissa on täydellisesti ajanhukkaa?Kysymyksiä elämästä kotona
Oletko paljon enemmän yöihminen kuin aamuihminen?
Loukkaatko usein ihmisiä tarkoittamatta?
Onko huumorisi joskus virheellisesti tulkittu loukkaukseksi?
Oletko koskaan kokenut avioeroa?
Ymmärrätkö yleensä jonkun esittämän asian, ennen kuin hän on sanonut asiansa loppuun?
Valittaako perheesi että keskeytät heidät usein?
Oletko paljon energisempi kuin ikäisesi?
Oletko nyt, tai oletko ollut, huolissasi että juot liikaa alkoholia?
Poltatko, tai oletko polttanut, tupakkaa?
Oletko itsenäinen/riippumaton?
Vaikka oletkin itsenäinen, oletko huomannut olevasi naimisissa tai yhdessä jonkun kanssa, joka haluaa sinun mukautuvan?
Oletko tehnyt usein sen virheen että deittailet, tai menet naimisiin, jonkun sellaisen kanssa joka vähättelee sinua ja yrittää kontrolloida sinua?
Näkevätkö muut enemmän hyvää ja arvokasta sinussa kuin sinä itse?
Joutuuko puolisosi tekemään suurimman osan järjestelyistä ja suunnittelusta?
Paheksuuko puolisosi kuinka paljon hänen täytyy tehdä asioita sinulle jotta ”lähdet mukaan”?
Kertooko puolisosi usein sinulle, kuinka paljon hän välittää sinusta, mutta samalla kertoo sinulle että hän jättää sinut jos et saa ryhdistäydyttyä?
Onko seksielämäsi laatu huonontunut puolisosi ja sinun välisten emotionaalisten konfliktien takia?
Onko sinun vaikea keskittyä asiaan rakastellessasi vaikka olisit kiihottunut ja kiinnostunut?
Tuntuuko sinusta että sinulla on ikäistäsi korkeampi seksuaalinen kiinnostus, uteliaisuus ja vietti?
Ajatteletko monia muitakin asioita mielessäsi tehdessäsi tätä kyselyä?
Onko se, mitä odotat tekeväsi tämän kyselyn jälkeen jotain muuta, mitä sinun pitäisi tehdä?
Onko sinussa vihaa ja turhautumista jotka purkautuvat liian helposti väärään aikaan?
Onko sinun paljon helpompi keskittyä fyysisen treenin jälkeen?
Huomaatko että sinulla on vaikeuksia pukea ajatuksesi sanoiksi?
Sanooko puolisosi että sinun kanssasi on vaikea kommunikoida?
Onko sinulla lukihäiriö tai oletko todella hidas lukemaan?
Tuhlaatko huomattavan paljon aikaa internetissä surffailuun, mailien lähettämiseen ja vastaanottamiseen, peleihin ja muulla tavoin huomiosi kiinnittäviin aktiviteetteihin sen sijaan, että tekisit mitä sinun piti tietokoneella tehdä sen eteen istuessasi?
Rakastatko lapsia mutta kuitenkin huomaat että tylsistyt esimerkiksi leikkiessäsi tai lukiessasi heidän kanssaan?
Tuntuuko sinusta että elämäsi voisi olla paljon, paljon parempi jos vain voisit tehdä yhden ison muutoksen , vaikket ihan tiedä mikä se muutos olisi?
Onko sinun mielikuvasi täydellisestä illallisjuhlasta saapuminen, drinkin juominen, aterian syöminen ja kotiinmeno niin vähällä juttelulla kuin mahdollista?
Hymyiletkö joskus keskustelussa ja toivot sen riittävän, koska olet totaalisesti kadottanut keskustelun punaisen langan?
Onko sinusta vaikea selittää pelin sääntöjä, ei siksi ettet osaisi niitä vaan siksi että on turhauttavaa selittää niitä kohta kohdalta?
Onko sinulla toistuvia unia, jossa kävelet alasti yleisillä paikoilla nöyryytettynä?
Vaikka kuinka yrittäisit olla ajoissa, saavutko yleensä myöhässä?
Rukoiletko että lapsiesi ei tarvitse käydä samaa lävitse mitä sinä kävit lapsena ja mitä nyt käyt lävitse?
Harhailevatko ajatuksesi rakastellessa?
Harhailevatko ajatuksesi yleensäkin? Esimerkiksi, jos näet jotain kaunista kuten maalauksen tai auringonlaskun, onko sinulla ongelmia pysytellä siinä hetkessä enemmän kuin pari sekuntia ennen kuin sinun pitää siirtyä taas eteenpäin, vaikka pitäisitkin maalauksesta tai auringonlaskusta?
Ärsyynnytkö joskus todella paljon (vaikket näyttäisikään sitä) kun joku keskeyttää sinut lehteä lukiessasi tai tietokoneella ollessasi, vaikka keskeytys olisi ollut miellyttävä?
Jos olet päässyt näin pitkälle tässä kyselyssä, oletko yllättynyt että olet keskittynyt näinkin pitkään?
Rakastatko kellareita ja ullakoita, vaikka omasi olisivatkin sotkuisia?
Vaikka et puhuisi niistä paljon, luuletko että mietit elämän suuria kysymyksiä enemmän kuin keskiverto ihminen?
Tunnetko todella paljon salaista häpeää siitä miten järjestyksetön olet?
Vaikka tämän kyselyn kysymykset ovat vaihtelevia, voitko tuntea että tietty teema sitoo ne toisiinsa, vaikket voisi selittääkään sitä loogisesti sanoin?
Jos luit kaikki tämän kyselyn kysymykset ja pääsit tähän asti, oliko jossain kohtaa vaihe, jossa sanoit itsellesi ”wow! miten tämä tietää kaiken minusta? Sehän olen kuin minä!”
---

Mitä useampaan kysymykseen vastasit "Kyllä" (sikäli että pystyit ne edes käymään läpi), sitä suuremmalla todennäköisyydellä sinulla voi olla aikuisiän tarkkaavaisuushäiriö. Varsinaisen diagnoosin voi tehdä vain ammattitaitoinen neurologi tai psykiatri.

Vastaisin suurimpaan osaan noista kyllä. Olen aikuisena ruvennut epäilemään että mulla on joku keskittysmishäiriö, mutta mitä sitten? Pärjään elämässä just hyvin, mitä se diagnosointi auttaisi? En mä mitään lääkkeitä halua tai jaksa löpistä kenekään terapeutin kanssa.

Vastaisin suurimpaan osaan noista kyllä. Olen aikuisena ruvennut epäilemään että mulla on joku keskittysmishäiriö, mutta mitä sitten? Pärjään elämässä just hyvin, mitä se diagnosointi auttaisi? En mä mitään lääkkeitä halua tai jaksa löpistä kenekään terapeutin kanssa.

Mun työkaverin miehelle oli lekuri sanonut, että jos pärjää oireiden kanssa, niin on turha ruveta mitään diagnooseja antamaan. Se diagnoosi kun saattaa vaikeuttaakin joitain asioita elämässä.

Jos taas oireet selkeästi vaikeuttavat elämistä, niin kannattanee miettiä, että löytyisikö takaa joku diagnosoitava sairaus, jonka nimeäminen voisi tuoda helpotusta joissain tilanteissa. (Varmaan lähinnä työelämää ajatellen, kummassakin tapauksessa.)

Tässä siis on kyseessä yli 40-vuotias mies, jolla on asperger-tyyppistä oireilua. Toki on aina siis ollut, mutta nyt vasta aikuisena siihen on kiinnitetty enemmän ns. lääketieteellistä huomiota.

Mun työkaverin miehelle oli lekuri sanonut, että jos pärjää oireiden kanssa, niin on turha ruveta mitään diagnooseja antamaan. Se diagnoosi kun saattaa vaikeuttaakin joitain asioita elämässä.

Jep, juuri näin mä järkeilin itsekin.

Onhan tuosta ollut juttua esim. masentuneilla, jatkossa sitten pistetään sen masennuksen piikkiin vaikka mitä sairauksia joilla ei oikeasti ole edes sen kanssa mitään tekemistä. Pitäkööt tunkkinsa!

Mulla ollut nyt useamman vuoden varmaan masennuksen takia tätä saamattamuutta paljonkin.
Koulut jäänyt kesken, sama duuni, kaikki mitä aloitan jää jossain vaiheessa kesken. (Paitsi punttis, ainoa asia mitä olen jaksanut vääntää koko tämän paskan ajan.)

Nyt jostain kumman syystä olen saanut palasia paikoilleen oikeen urakalla:

Aloitin autokoulun uudestaan jonka jätin kesken 3vuotta sitten.
Aloin oikeasti seurustelemaan eikä vaan yhden illan juttu.
Kouluhakemukset laitettu urheiluhierojaksi ja odotan innolla sinne pääsyä.
Duunihakemuksia laitettu ja jatketaan laittamista kunnes pääsen tuolta pois vihdoin.

Kyllä se tästä. :)

Itselläni ongelma ei ole niinkään saamattomuus, vaan asioiden loppuun asti vieminen. Teen liian monta juttua samaan aikaan, rupean tekemään voileipää, se jää kesken, laitan tiskit, sitten teen leivän valmiiksi, käyn tietokoneella, syön leivän jne. Samanlaista koulussa, haalin kursseja ja projekteja, teen kaikkea vähän ja vetelen sitten ykköset numeroksi kun en jaksa keskittyä.

Onneksi sentään voin opiskella kun nykyinen koulu (ala tietty myös vaikuttaa) mahdollistaa etänä opiskelun suurimmaksi osaksi. Kun tunnin teen kotona yhtä asiaa, saan oikeasti enemmän aikaseksi kun istuisin koko iltapäivän koulussa. Luentojen seuraaminen on ihan mahdotonta, keskittyä jaksan sen pienen ajan jonka jälkeen mitään ei jää enää päähän, täyttä ajan hukkaamista.

Vaikeuksia tulee lähinnä tuossa että haalin liikaa kaikkea ja ahdistun silti, kun tuntuu etten tee tarpeeksi, kaikki pitäisi saada samalla. Duuni, koulu päätökseen pikaisesti, haluaisin lähteä ulkomaille töihin, parisuhde, harrastukset. Pitäisi rauhottua, mutta kun ei oikeen osaa.

Mietin just päihteiden käyttöä ja mulla alkoholi ei ole niinkään mikään "jes bileet!" juttu vaan pari kaljaa on sellainen mikä rauhottaa mut. Päässä ei enää juokse miljoona asiaa ja voi oikeasti istua partsille ja rauhoittua ihan täysin. Saman fiiliksen saavuttaa myös kunnon treenillä, joten alkoholin käyttö pysyykin aisoissa ja urheilen ehkä liikaakin.

Kannattaa lukea Anthony Robbinsin kirjoja tai vähintään katsoa vaikka youtubesta miehen seminaareja. Itse katsoin muutaman seminaarin, jossa mies puhui mm. motivaatiosta. Voin sanoa suoralta kädeltä, että teki ainakin muhun suuren vaikutuksen.

http://tonyrobbinsfinland.com/

Miten te muut tästä kärsineet olette päässeet yli? Onko ratkaisuna ainoastaan tiukka täysikäännös tavoissa vai voiko sitä motivaatiota hankkia jotenkin pienissä erissä?

Selvitä millainen persoona olet tai mikä sua vaivaa. Selvitä rajasi. Saatat vain lyödä päätäsi seinään jos "teet tiukan täyskäännöksen" tai "hankit motivaatiota pienissä erissä". Esim se, ettet saa siivottua, ei välttämättä johdu laiskuudesta vaan siitä, että kyseinen suoritus on sulle kymmenen kertaa vaativampi kuin jollekin toiselle. Syynä vaikka lievä keskittymishäiriö tai lievä asperger. Tai sitten vaan joku ahdistava asia elämässä. Tuo koneella nököttäminen, vaikka siinä ei edes ole mitään hohdokasta (varmaankin sellaista tylsähköä päämäärätöntä surffaamista), viittaa siihen, että siirrät ajatukset pois jostain epämiellyttävästä asiasta. Asia voi olla jokin määrittelemätön ahdistus tai sitten jokin hyvinkin selkeä yksi asia. Määrittelemätön ahdistus voi hyvin olla keskittymishäiriön tai aspergerin tuomien ristiriitojen kuormaa jota pakenet aivottomaan nököttämiseen. Ja se ahdistus ei ole kovin voimakas, vaan enemmänkin sellainen "hanskat tiskiin zombiahdistus". Ei vaan jaksa välittää ja jotenkin ulkopuolelta ohjauttuna sitä vaan istahtaa aivopuutumaan koneelle.

Eli määrittele itsesi. Sen jälkeen hyväksy puutteesi. Jo se, että et pidä itseäsi muita huonompana, kun siivoaminen ei luonnistu, saa siivoamisen helpottumaan.

Konkreettisempi neuvo: Koska et pidä siivoamisesta, niin olet siinä luultavasti myös huono. Tällöin koko siivoaminen tuntuu epämääräiseltä vastenmieliseltä möhkäleeltä. ratkaisuna tähän tarjoan: Pyydä äitisi/siskosi tai joku vastaava ammattilainen tulemaan kotiisi ja luomaan sinulle prosessi. Hanki kunnon välineet ja mieti niille selkeä paikka kotoasi. Kirjota vaikka sen äidin kanssa ihan paperille eri taskit (imurointi/tiskaus/pölyjen pyyhintä/pyykinpesu) ja taskin sisältö ja kesto. Sitten aina nappaat yhden taskin kotiisi saapuessasi töistä tai vastaavasta. Kun tiedät mitä urakkasi sisältää ja kauanko se kesää, niin urakka on jo paljon helpompi (varsinkin jos sussa on keskittymishäiriöisen vikaa). Ennen taskin aloittamista mielikuvittele se kellonaika, kun taski on valmis ja "vapaa-aika" alkaa.

Nyt tuli hommattua toi Tie menestykseen-kirja. Toivottavasti saa jotain apua.

On se perkele, kun päättänyt tehdä kotona vatsareeniä kolme kertaa viikossa, johon menee kerralla aikaa alle 10min, eikä sitäkään saa aikaan. Tosin jos pitää jotain syytä keksiä, niin nää jääkiekkopelit & oheismenot on kyl sekottanu pakkaa :jahas:

Luen parhaillaan tätä:

bookcover3.jpg

Homokovaa settiä.

Do Less. Get More Done.

With the countless distractions that come from every corner
of modern life, it’s amazing that we’re ever able to accomplish
anything. The Power of Less demonstrates how to streamline your
life by identifying the essential and eliminating the unnecessary —
freeing you from everyday clutter and allowing you to focus on
accomplishing the goals that can change your life for the better.

The Power of Less will show you how to:

* Break down any goal into manageable tasks
* Focus on only a few tasks at a time
* Create new and productive habits
* Hone your focus
* Increase your efficiency

Jos olet niin saamaton, että et jaksa tilata kirjaa niin lue Leon blogia. Joskus kuului koko muailman top50 luetuimman blogin joukkoon niin pakko olla jotain hyvääkin. http://zenhabits.net/.

Idea oli tiivistetty alussa hyvin eli nyky-yhteiskunnassa juodaan informaatiota informaatiovirran paloletkusta eikä ole harmaintakaan aavistusta miten kääntää sitä painetta pienemmälle. Siihen päälle kun vielä markkinavoimat puskee erilaisia työkaluja millä saisi hoidettua nämä kaikki asiat mahdollisimman tahokkaasti ja vähän vielä päälle niin ei ihme, että ressaa joskus. Leon visio on, että sen sijaan, että mietit millä saat kaikki eteentulevat asiat hoidettua niin pitäisi keskittyä miettimään mitkä ovat niitä asioita joita ylipäätänsä pitäisi hoitaa.

Pullan linkki näyttää mielenkiintoiselta. Löysin heti useita yhteyksiä omaan elämääni, mm. nuo jatkuvat tavoitteet ja niissä epäonnistumisesta johtuva huono olo. Täytyypä tutusta miehen kirjoituksiin.

Noissa itsensäkehittämiskirjoissa on vaan se ongelma, että parin-kolmen viikon päästä ei enään muista niiden opetuksia. Nuo mun mainitsemat kirjat on ollut vaikuttavampia mitä oon lukenut ja sen takia jäänyt ainakin minulle päähän paremmin kuin ne 30+ muuta itsensäkehittämiskirjaa jotka olen lukenut.

Sitten vielä yksi käytännön neuvo saamattaomuuteen:
Pistä ajastimeen 30 min. Sen ajan teet töitä, esim. siivousta tai läksyjä, ilman taukoja. Kun 30 min on kulunut, voit lopettaa työnteon siltä päivältä. Useimmat saa tämän 30 min aikana enemmän aikaan kun jotkut koko päivänä. Lisäksi yleensä tuon 30 min jälkeen yleensä tekee mieli vielä jatkaa, kun "aloittamis-este" on poistunut. Mutta se on tosiaan tärkeää ymmärtää, että sinulla on "oikeus" lopettaa kyseisen työn teko siltä päivältä 30 min jälkeen.
Jos 30 min tuntuu vähältä, muuta se 60min tai enemmän. Tai jos liian pitkältä sen voi pudottaa esim. 15 tai 20 minuuttiin.

Noissa itsensäkehittämiskirjoissa on vaan se ongelma, että parin-kolmen viikon päästä ei enään muista niiden opetuksia.

Syy löytyy lukijasta itsestään. Lue yksi kirja ja vie sieltä edes yksi asia päivittäiseen elämäästi 2-3 viikon ajaksi. Vasta tämän jälkeen lue seuraava kirja.

Mun oma tärkein "do less"-ohje on, että käy tehtävän asian kimppuun järjestelemällä tarvittavat jutut valmiiksi ja toteamalla että teen nyt vain ihan minuutin vain tätä hommaa, kirjoitan esseestä vain otsikon ja kaks lausetta. Äkkiä sitä huomaa että onkin puuhaillut sen parissa 15-30 minsaa.

Sitten vielä yksi käytännön neuvo saamattaomuuteen:
Pistä ajastimeen 30 min. Sen ajan teet töitä, esim. siivousta tai läksyjä, ilman taukoja. Kun 30 min on kulunut, voit lopettaa työnteon siltä päivältä. Useimmat saa tämän 30 min aikana enemmän aikaan kun jotkut koko päivänä. Lisäksi yleensä tuon 30 min jälkeen yleensä tekee mieli vielä jatkaa, kun "aloittamis-este" on poistunut. Mutta se on tosiaan tärkeää ymmärtää, että sinulla on "oikeus" lopettaa kyseisen työn teko siltä päivältä 30 min jälkeen.
Jos 30 min tuntuu vähältä, muuta se 60min tai enemmän. Tai jos liian pitkältä sen voi pudottaa esim. 15 tai 20 minuuttiin.

Ehdotin tuota esimiehelleni kehityskeskustelussa, mutta ei suostunut. Nytkin olen istunut 3h tyhjässä toimistossa netissä surffaillen, kun olen tehnyt kaikki hommat ja mitään oikeaa tekemistä ei enää ole. Olisi loistavaa jos voisi vapaasti tulla ja mennä kunhan tulisi työt tehtyä.

Ehdotin tuota esimiehelleni kehityskeskustelussa, mutta ei suostunut. Nytkin olen istunut 3h tyhjässä toimistossa netissä surffaillen, kun olen tehnyt kaikki hommat ja mitään oikeaa tekemistä ei enää ole. Olisi loistavaa jos voisi vapaasti tulla ja mennä kunhan tulisi työt tehtyä.

Ehdota ens kehityskeskustelussa pomon vaihtamista. Pikkasen pitäs olla enemmän mielikuvitusta johtajassa.
Realistisempi ehdotus olis kai kuitenkin että ottaisitte tuon mainitun aikatestin käyttöön sellaiseksi ajaksi millä on mahdollista nähdä tuloksia. Kollegoiden kanssa otatte tavoitteeksi 20% aikaisempaa korkeamman tuloksen. Jos testin päätteeksi firma tienaa/ tehostuu lyhyemmällä työajalla, niin ihme jos ei esimiehelle kelpaa. Nyt vaan kehittelemään hyvää markkinointipuhetta pomolle että saatte edes mahdollisuuden testata asiaa. Seuraava etappi onkin sitten töiden tekeminen kotoa käsin ;)

Toi on kyllä tosiaan lukemisen arvoinen kirja "Tie menestykseen". Ton tyylisiä kirjoja on ihan kiva lukea silloin tällöin, jotta niiden sisältö ei pääse unohtumaan:)

Tosin mulla ei oo saamattomuus ongelmana, oon niin suorituskeskeinen:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom