Saab 9-3 kokemuksia?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tänään korjasin tuon ajotietokoneen näytön itse ja aikaa meni alle tunti, jos ei ota sitä mukaan kun kävin biltemasta hakemassa torx-ruuvarin.

Mä olen sen kanssa kerran korjannut sillä tiukennusmenetelmällä. Teitkö minkälaisen säädön? Toinen asia ja ilmeisesti ehjääminen ei ole mahdollista; CD -soitin ei enää suostu soittamaan levyjä. Aikaisemmin alkoi oireilla soittimen lämmitessä, mutta nyt säksätys alkaa samantien kun laittaa levyn pesään. Olen kyllä kuunnellut soittimella levyjä oikeastaan aina kun olen ajossa ollut.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä olen sen kanssa kerran korjannut sillä tiukennusmenetelmällä. Teitkö minkälaisen säädön? Toinen asia ja ilmeisesti ehjääminen ei ole mahdollista; CD -soitin ei enää suostu soittamaan levyjä. Aikaisemmin alkoi oireilla soittimen lämmitessä, mutta nyt säksätys alkaa samantien kun laittaa levyn pesään. Olen kyllä kuunnellut soittimella levyjä oikeastaan aina kun olen ajossa ollut.

Korjasin sen "piikittelemällä" lattakaapelin liitäntöjä. Eli pistin kaksi kertaa ruuvin kärjellä jokaiseen liitäntään, joka näkyy kuvassa. Ideana on parantaa kontaktia kappaleiden välissä, kun nähtävästi tuo sähköä johta liima/teippi ei oikein toimi pidemmän päälle. Oli helppo, nopea ja toimiva korjaus.
DSCN8165.JPG

Ps. Vastasinko ollenkaan kysymykseen, kun katson tässä samalla telkkaa :D
 
Korjasin sen "piikittelemällä" lattakaapelin liitäntöjä. Eli pistin kaksi kertaa ruuvin kärjellä jokaiseen liitäntään, joka näkyy kuvassa. Ideana on parantaa kontaktia kappaleiden välissä, kun nähtävästi tuo sähköä johta liima/teippi ei oikein toimi pidemmän päälle. Oli helppo, nopea ja toimiva korjaus.
DSCN8165.JPG

Ps. Vastasinko ollenkaan kysymykseen, kun katson tässä samalla telkkaa :D

PItääkin kokeilla vielä paremmalla huollellisuudella tuotakin. Paineltiin viimeksikin varovasti noita samoja liitoksia, mutta ehkä vähän enemmän voisi voimaa käyttää tällä kerralla. Ja tulihan tossa vastauskin kysymykseen. Ja kuvakin vielä. Seuraavaksi voit sitten selventää saako sen CD -soittimenkin korjattua jollain vai meneekö uusintaan.. :)
 
Joo eli tosiaan jollain suhteellisen terävällä esineellä, mulla toimi hyvin vähän pidempi ruuvi mistä sai otteen sormilla, mutta puukolla en lähtis tökkimään. Painaa sai sillä tavalla, että liitäntään jäi silmillä nähtävä jälki, eli piti ruuvin kanssa käyttää vähän sormivoimaa. Ja tosiaan jokaiseen kannattaa pistää kaksi kertaa varmistukseksi ja osu liitäntään etkä ohi niin toimii näyttö varmemmin :D Tohon CD -soittimeen en kyllä osaa sanoa oikein mitään, mutta jostain auton purkaamoista/ AVK:sta kannattaa katsoa jos löytyis "käytettynä" ja jos et muuta tapaa keksi korjata.
 
Nyt kun tälläsiin asioihin päästiin niin, mites vaihdetaan automaattisen ilmastoinnin näppäimien (se pystyrivi palanut missä on ne tuulilasi takalasi yms. suuntaukset) palaneet valot? Ja ajotietokoneestakin taitaa olla kahden napin valot palaneet (kaksi oikeanpuoleista). Onko kokemuksia? Löytyykö tähän ihan ohjeet ohjekirjasta?
 
Noissa 2,2 tid:ssa lähes kaikissa hajoaa jossain vaiheessa syöttöpumpun ohjausyksikkö. Niitä saa korjattua nykysin Suomessa todella edullisesti, 200e. Korjaamot suosittelevat syöttöpumpun vaihtoa, mikä on pelkkänä osana 2300e...
 
Zone-sarja -42%
Niin no mitä haluat tietää? Ehkä jotain pientä osaisin sanoa kuten ennen vuotta 2004 vähän turhan paljon moottorivikoja kaikissa bensakoneissa "öljyn laadun nopean heikkenemisen takia", jotain huohotin ongelmia. Ilmeisesti 2004-jne malleissa on parempi huohotinjärjestelmä.
Toisaalta eipä ne kaikki koneet poksahda varsinkin jos öljyjä vaihtaa useammin ja käyttää järkevästi, eikä porukoidenkaan vanha auto jota huollettiinkin vähän miten sattuu :( Muuten hiton hyvä ja parhaimmillaan ainakin sedanina hieno auto. Olen siis ajanut porukoiden edellisellä autolla (9-5 2.0t) ihan helvetisti, ei edes halua ajatella paljon bensaan meni rahaa :D
Tykkään ite enemmän ysivitosesta kun esimerkiks kaverin 2007 V70:stä kun se on niin epämääräsen tuntunen ohjaukseltaan ja ahtaampikin matkustamosta ainakin noin pituussuunnassa, koneetkaan ei oo kovin kummosia kokoon ja kulutukseen nähden. Olenkin aina ihmetelly miten vitussa noita volvon rohjoja on maa täynnä - mainonta onnistunut varmaan. Neliveto volvoissa on plussaa jos se löytyy, ysivitosiin ei ikävä kyllä ikinä saanut.

Kannattaa kyl yrittää hankkia aero mun mielestä ettei jää kaivelemaan miks hankki "vajaatehoisen" :D vaikka saahan 2.3t:stäkin irti. Ja tosiaan Saab-Foorumi kannattaa myös kahlata läpi perinpohjaisesti, mä en osaa sanoa kun jonkunverran noista. Vanteet itseasiassa löytyy vieläkin tyhjänpanttina tuolta vajasta, tällaset: http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2009/01/400131579_95_s.jpg
 
Lueskelin Saab-foorumia, mutta siellä ne mielipiteet on aika puolueellisia. Huohotinongelmat ja turbot jäi itelle mieleen heikkoina kohtina.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onhan ne puolueellisiakin tottakai :D mutta on silti aika verraton tiedonlähde, puolueellisuudenkin saa kitkettyä kun tulkitsee vähän omalla tavallaan niiden pahimpien saabistien jutut. Voin mäkin vastata parhaani mukaan mutten voi luvata tietäväni paljoa kun en ikinä itse sitä fixaillut. Ei kyllä ollut meidän ysifemmassa paljon korjattavaakaan n. 5v ja 130tkm aikana, ei uskalla tarkemmin kyllä arvioida paljon meni huoltoihin ja korjauksiin yhteensä mutta alle 5k helposti, saatto olla vaan puoletkin siitä.
 
Lueskelin Saab-foorumia, mutta siellä ne mielipiteet on aika puolueellisia. Huohotinongelmat ja turbot jäi itelle mieleen heikkoina kohtina.

älä peikkona pidä!...ostaessa katoo öljytikun pään jollei huohotinpäivitystä oo tehty...varsin halpa korjaus...ja jos nyt smetanaa ois kertyny7 niin öljypohja auki..öljysihti puhtaaks..huohotinpäivitys ja uudet öljyt...
toinen on että jos nyt ukolla turbo on, niin vaihtakaa ne öljyt tiheesti, 8000 välein..siitä se turbo tykkää! ja toiseks kunnon rallattelun jälkeen ei heti sammuksiin vaan pieni odottelu, turbo jäähtyy öljyineen eikä öljyt pala kiinni seinämiin...

jos 9-5 kiinnostaa niin saabforumilta vaan kaikki "käytettyä 9-5:sta" ostamassa -ketjut lukaset läpi...suosittelen lämpimästi saabia ja jos paukut riittää niin aero...ajettavuus huippuluokkaa ja suorituskyky...eikä oo joka saatanan autopaikalla samanlaista (vrt. V70)...
ja ruotsista, ruotsista...
oma 9-5 vm.99 tuotu belgiasta pankin leasing 3v. sitten...päivääkään en vaihtaisi pois, tosin 2.0t alkaa tuntumaan jo nuhapumpulta...wants aero!

ainii: ja turbon kunto jos mietityttää ostohetkellä niin suojapeltiä pois turbon päältä ja eiku sormia sisään ja hetkuttele laakeria onko välystä jos on niin luultavasti menossa...savutuksestakin käynnistäessä jotain osviittaa saa...
 
Onko kellään kokemuksia Saabin 9-5 2,3t malleista?

Käytössä oli kolmen vuoden ajan Saab 9-5 2,3t Vector Wagon 2006.

+Ajomukavuus matka-ajossa aivan omaa luokkaansa, "kulkee kuin kiskoilla"
+Kiihtyvyys ohitusnopeuksista "enemmän kuin riittävä"
+Yleinen laatu; sisätiloissa mikään ei roiku, nitise, ropise tai kopise. Ovet menee kiinni kuin kassakaapin ovi, sisätilat ihan uskomattoman hiljaiset vielä +120km/h, takapenkillä tilaa riittävästi vaikka olisi isokin kuski, lähtee kuin palmun alta vielä -30C yön jälkeen ja sisätilat lämpenee hetkessä

-Auton linjoja vaikea hahmottaa sisältä= vittumainen kaupungissa
-Automaatilla+vakkarisäätimellä pääsin motarilla kulutukseen 8,5l/100km, en sen alle
-Kiihtyvyys paikalta aika pehmoista
 
Käytössä oli kolmen vuoden ajan Saab 9-5 2,3t Vector Wagon 2006.

+Ajomukavuus matka-ajossa aivan omaa luokkaansa, "kulkee kuin kiskoilla"
+Kiihtyvyys ohitusnopeuksista "enemmän kuin riittävä"
+Yleinen laatu; sisätiloissa mikään ei roiku, nitise, ropise tai kopise. Ovet menee kiinni kuin kassakaapin ovi, sisätilat ihan uskomattoman hiljaiset vielä +120km/h, takapenkillä tilaa riittävästi vaikka olisi isokin kuski, lähtee kuin palmun alta vielä -30C yön jälkeen ja sisätilat lämpenee hetkessä

-Auton linjoja vaikea hahmottaa sisältä= vittumainen kaupungissa
-Automaatilla+vakkarisäätimellä pääsin motarilla kulutukseen 8,5l/100km, en sen alle
-Kiihtyvyys paikalta aika pehmoista

Noista miinuksista, jos joku tietää samankokoisen auton missä on helpompi hahmottaa linjoja/auton kulmia, kertokaa. Saabissa oli sellanen istuma-asento että todellakin oli mun mielestä helppo sen kokoiseks autoks, ei tunnu siltä että istutaan lattialla niinkuin joissain bemareissa vähän tuntuu. Eikä tosiaan vaadi lentokenttää kääntyäkseen, mun mielestä ihan pirun mukava pyörittää stadissa vrt. V70.
Kiihtyvyys ihan viivalta on joo aika vaisua ohituskiihtyvyyteen nähden mutta sekin paranee kun hommaa aeron, ja sellasessa ohituskiihtyvyys on jo todellakin riittävä ;)

Sitten noista plussista, ainakin viimeiset edellisen korin V70:set taitaa olla hiljaisempia mutta se onkin oikeastaan yks harvoista eduista saabiin verrattuna mun mielestä.
 
Mahtaako 9-3:n ohjaustuntuma olla parempi mitä V70:ssä? Entisessä -02 Volvossa ratti oli ympyrä jota kääntämällä tapahtui jotain suunnan muuttamisen tapaista. Ja kääntyminen loppui jossain vaiheessa ratin keskiasentoon palauttamisesta ;) Ero nykyiseen Passattiin on kuin yöllä ja päivällä. Muuta Volvo hakkaa kyllä Passatin mennen tullen mukavuudessa ja ergonomiassa. Ehkä luotettavuudessakin.
 
Pitäis vaihtaa Mazda 3 tilavampaan ja oon nyt käynyt ajamassa kahta 9-3 farkkua. Molemmat oli -07 ja 1.8 bensoja mutta jälkimmäinen oli uudempaa korimallia. Pari juttua iski silmään/korvaan; ensinnäkin molemmissa oli melko kova rengasmelu. Toinen oli 17" ja toinen oliskohan ollu 16" vanteilla, kumit oli Kleberit ja Goodyearit. Onko näissä aina kova rengasmelu vai olikohan vaan paskat renkaat alla?
Toinen juttu oli penkkien verhoilu, molemmissa oli puolinahkapenkit ja kuskin penkeissä oli molemmissa autoissa nahka haljennut.
Melko heppoista tekoa mun mielestä n. 80tkm ajetuissa autoissa.
Äänentoisto oli aika surkea, toki noissa oli jotkut perussetit vissiin. Onkos Saabeissa olemassakaan hyvää äänentoistoa, jos niin millä nimikkeellä?

Muutenhan ainakin tämä uudempi mallinen oli melko hyvä ajettava ja tilaakin on mun mielestä ihan ok. Tarkoituksenahan olis mahduttaa taakse turvakaukalo ja rattaat+muut kamat takakonttiin.
 
En usko, että olet 1.8-litraisia ajanut, sillä niitä ei taidettu enää tehdäkään vuonna 2007 (en ainakaan ole nähnyt). Jonkun verranhan 9-3 -mallia tehtiin tuolla tilavuudella, mutta ne oli ilman turboa. Saab 9-3 1.8t on mallimerkintä, moottori on 2-litrainen turbo.

Omassa on Nankangit ja ihen ok rengasmelutaso. Olen ajanut hiljaisempia ja äänekkäämpiä autoja. Mielestäni 9-3 on keskimääräistä hiljaisempi.

Itsellä ei ole puolinahkapenkeillä (jotka siis yleensä Vector-varustelutasossa), mutta ne jotka olen nähnyt, ovat kyllä olleet täysin ehjiä. Muutenkin tuttujen autoja seuranneena, on Saabin nahkapenkit vaikuttaneet laadukkailta (16vuotta vanha 360tkm ajettu auto ja ei penkit edes halkeile). Eli olisiko niin, että noiden koeajamiesi yksilöiden kuskeilla on ollut astetta raastavammat persekarvat tai jotain (joku vahinko sattunut, ei mikään penkki voi noin äkkiä kulua ainakaan puhki)...

Audio150 on se parempi soitinkokonaisuus. Se on kyllä yleensä vector-varustelluissa autoissa jos sellaista koeajoit... Käy saab-foorumilla lukemassa stereoista ja muustakin lisää. Siellä asioista on oikeaa tietoa. Omassa on muuten ne karvalakki-reteot ja ne on kyllä luokattoman paskat.
 
En tiedä varustetasoista noissa autoissa kun ei niistä missään mitään mainittu, mutta tässä uudemman mallisessa oli etujakkarat sähköllä ja kuskin penkki vielä muistilla.
 
Saako Saab 9-3 ss-malleihin biofuel-softaa toimimaan ilman suuttimien ja ecun vaihtoa?

BSR :n kit ainakin sisältää uudet suuttimet ja ecun.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom