Särkylääkkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eetu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
punttitreenin kannalta, onko haittaa kuuriluontoisesta särkylääkkeen syömisesta, asperiini esim?

Kyllä niistä on haittaa. Asperiiniä ei todellakaan kannata ottaa pitkään, se ärsyttää vatsalaukun ja pohjukaissuolen limakalvoja ankarasti. Minulla on tuttu, jolle tuli 4kk sairaalareissu kun nappaili aspiriiniä päivittäin selkäkipuunsa. Hänelle tuli pohjukaissuoleen haavauma ja siitä alkoi sitten taistelu elämästä ja kuolemasta. Tämä johtui asperiinistä.

Joudun jonkin verran napsimaan buranaa tässä lähiaikoina, olen saanut käsityksen että tulehduskipulääkkeet vaikuttaa palautumiseen, kysyisinkin jos joku osaa selittää,miten ja miksi ne vaikuttaa.
Vai onko tämä vain mutua joka jäänyt alitajuntaan.

Joudun jonkin verran napsimaan buranaa tässä lähiaikoina, olen saanut käsityksen että tulehduskipulääkkeet vaikuttaa palautumiseen, kysyisinkin jos joku osaa selittää,miten ja miksi ne vaikuttaa.
Vai onko tämä vain mutua joka jäänyt alitajuntaan.

Se varmaan liittyy siihen että kipu aiheuttaa lihasjännitystä ym paskaa sen kipukohdan ympäristössä aina kun yrität liikkua sitä kipua välttäen. Eli jos pistät esim selästä jotain pientä paskaksi niin kohta saattaakin olla koko selkä krampissa ja sen estämisemiseksi kannattaa syödä sitä kipulääkettä... Burana poistaa kipua ja siten rentouttaa lihaksia. Eli lihasten rentoutumista lähtisin veikkaamaan.

Useammassakin yhteydessä on ollut särkylääkkeiden mahdollisesta (haitallisesta) vaikutuksesta lihaskasvuun säännöllisesti käytettynä.

Ei ole aikaa nyt kaivaa monta tutkimusta, mutta alla yksi, josta lyhyt quote:

"Given the mechanisms of action and the widespread use of ibuprofen and acetaminophen, we believed it was necessary to better understand the potential metabolic implications of consuming these over-the-counter drugs after eccentric resistance exercise. The primary findings of this study were that ibuprofen blunted the protein synthesis response that is normally seen after the type of exercise used in this study; surprisingly, acetaminophen also had a similar effect on protein metabolism.

From our data, it appears that the mechanism of blunting protein metabolism in skeletal muscle by cyclooxygenase inhibition outlined by Rodemann and Goldberg (30) nearly 20 yr ago in rats may also be intact in humans. These authors showed an inhibition of protein synthesis in isolated rat skeletal muscle with three different cyclooxygenase inhibitors (aspirin, indomethacin, and meclofenamate). In the current study, we hypothesized that ibuprofen would also block cyclooxygenase and have a similar effect on muscle protein metabolism. However, it is difficult to determine how the amount of inhibitors (drugs) used in the previous studies that showed this effect in isolated muscles (24, 25, 30, 34) compare with the levels in human muscle after consumption of maximal over-the-counter doses of ibuprofen. Nonetheless, from our data, it is clear that the 1.2 g/day maximal over-the-counter dose of ibuprofen is potent enough to blunt the protein synthesis response to resistance exercise. "

lähde: http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/282/3/E551

Täällä artikkeli, joka quottaa tutkimusta ja selvittää asian samalla selkokielellä, näitä on sattunut lehdistä silmiin useita viime vuosina.
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0801/is_5_69/ai_n25358368

Vastapainoksi tuoreempaa tutkimusta, mutta pienellä annoksella, toisenlaista tulosta:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Ja nämä taas "varoittavat"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

vähän eri asia, mutta itse oon alkanut alunperin käymään kuntosalilla nimenomaan niskakipujen vuoksi, siis kuntoutustarkoituksessa. aluksi joka treeni sai aikaan päänsäryn ja niskasäryn, lääkäri käski vaan ottaa buranaa ja jatkaa käymistä. eipä kauaa mennyt kun kroppa tottui ja säryt loppuivat. mutta tosiaan ekat pari kuukautta treenasin särkylääkkeiden avulla. tietysti kyse oli aluksi kitkuttelusta aivan pienillä painoilla, mutta siitä se lähti ja niska saatiin kuntoon :)

Miksi kuuriluonteisesti pitäisi syödä särkylääkkeitä? Lääkäri varmaan on oikea osoite, jos on jatkuvaa kipua.
Varmuuden vuoksi -kuureja joskus kuulee käytettävän, mutta mitään järkeä niissä ei kyllä taida olla.

Pieni (50mg) aspiriini (entero tbl, ei ärsytä vatsalaukkua) päivässä voi olla ihan jees estämään verisuonitukoksia. Itse syön.
Tämä siis ammattilaiselta kuultuna.

Säryn kanssa ei mitään tekemistä tällä siis.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitenkäs parasetamoli? Ainakin itellä kun oon nyt joutunu syömään kuurina, niin vähän aikaa para-tabsin ottamisen jälkeen alkaa tulemaan hiki, eli nopeuttaako tämä aineenvaihuntaa vai johtuuko jostain muusta? Syön myös buranaa isoja(3x600mg) annoksia tällä hetkellä

vähän eri asia, mutta itse oon alkanut alunperin käymään kuntosalilla nimenomaan niskakipujen vuoksi, siis kuntoutustarkoituksessa. aluksi joka treeni sai aikaan päänsäryn ja niskasäryn, lääkäri käski vaan ottaa buranaa ja jatkaa käymistä. eipä kauaa mennyt kun kroppa tottui ja säryt loppuivat. mutta tosiaan ekat pari kuukautta treenasin särkylääkkeiden avulla. tietysti kyse oli aluksi kitkuttelusta aivan pienillä painoilla, mutta siitä se lähti ja niska saatiin kuntoon :)

Jatkan off topiccia hiukan..Miten jumissa sulla oli niskat kun aloittelit treenausta? Mulla parhaillaan muutaman vuoden treenitauon jälkeen niskat aivan paskana ja kaikki lekurit ja hierojat on melkeinpä enemmänkin kehottaneet välttämään punttitreeniä ennen kuin akuutti vaihe laukeaa..En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, jos rasittaa lihaksia-->menee jumiin, jos vain makoilee-->menee vielä enemmän jumiin. Eilen alotin Ibumaxin kuuriluontoisesti, samahan tuo on kokeilla kun muutenkin joutunu taas viime aikoina niitä napsimaan pääsärkyyn lähes päivittäin. Pitää nyt kattoa jos nuo lääkkeet + lenkkeily + ensi viikolla alkava loma helpottaisi tilannetta..jos ei niin OMT:lle, hierojalle tai lekurille taas kerran, mars.

Miksi kuuriluonteisesti pitäisi syödä särkylääkkeitä? Lääkäri varmaan on oikea osoite, jos on jatkuvaa kipua.
Tulehduskipulääkkeitä, kuten esim burana, voidaan käsittääkseni käyttää kuuriluontoisesti hoitamaan jotain paikallista tulehdusta. Lääkärin määräyksellä nämä tietysti kannattaa tehdä, eikä itse alkaa säätämään.

Jatkan off topiccia hiukan..Miten jumissa sulla oli niskat kun aloittelit treenausta? Mulla parhaillaan muutaman vuoden treenitauon jälkeen niskat aivan paskana ja kaikki lekurit ja hierojat on melkeinpä enemmänkin kehottaneet välttämään punttitreeniä ennen kuin akuutti vaihe laukeaa..En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, jos rasittaa lihaksia-->menee jumiin, jos vain makoilee-->menee vielä enemmän jumiin. Eilen alotin Ibumaxin kuuriluontoisesti, samahan tuo on kokeilla kun muutenkin joutunu taas viime aikoina niitä napsimaan pääsärkyyn lähes päivittäin. Pitää nyt kattoa jos nuo lääkkeet + lenkkeily + ensi viikolla alkava loma helpottaisi tilannetta..jos ei niin OMT:lle, hierojalle tai lekurille taas kerran, mars.

No ei ibumax mitään auta jumittaviin lihaksiin, jos on kipeä siitä johtuen niin siihen auttaa, mutta turha toivoa että lihasjumi laukeaisi jollain buranalla. Miten olisi vaikka joku niskan alueen liikettä edistävä jumppa?

No ei ibumax mitään auta jumittaviin lihaksiin, jos on kipeä siitä johtuen niin siihen auttaa, mutta turha toivoa että lihasjumi laukeaisi jollain buranalla. Miten olisi vaikka joku niskan alueen liikettä edistävä jumppa?

+ Sirdalud tmv. lihasrelaksantti. Bentsotkin taitaa pahemman puutteessa käydä.

OMT + oikea lääkitys (tulehduskipulääkkeet+relaksantit) on itsellä auttanut kaikkiin kroonisiin niska-hartiaseudun jumeihin ja kolotuksiin silloin kun niitä on ollut.

Epäilen, että mulla nämä jumit johtuvat enemmänkin nikamien lukkotiloista, joista säteilee kipua. Ajatuksena saada tuota kipua hellittämään-->lihasjumeja vähemmäksi-->edelleen pikkuhiljaa noita lukkoja auki. Jumpattu on jo pidemmän aikaa päivittäin ja hierojalla tullut käytyä ja OMT:ssä. On niistä apua, mutta yleensä vain vähäksi aikaa.

Miksi parasetamolia kuurina? Aika erikoista, se ei ole tulehduskipulääke ja tavallisesti on vain tarvittavana. Tuskin hikoiluttaa, johtunee ihan muusta.

Mattih ilman muuta, mutta jengillä on tapana syödä huvin vuokseen ja omadiagnooseina jatkuvia kuureja tulehduskipulääkkeitä, joissa ei ole vähääkään järkeä.

^Venyttele päivittäin hartianaluetta, siitä voi olla paljon apua. Tee kevyet niskajumpat useamman kerran päivässä. Käytä kylmää tai lämmintä (vehnätyynyt geelipussit jne), kumpi tuntuu mukavammalta. Lämmin rentouttaa, kylmä vähentää tulehdusta. Buranakuurista tuskin on kamalasti apua niskahartiajännitystiloissa, paitsi tietenkin kipua vähentämään.
Relaksanttien vaikutus on minulla itselläni tosi rajallinen. Joku paikallinen särkyvoide (Mobilat jne) tai kylmägeeli voi auttaa.
Nukkuma-asento ja tyynyn laatu ja korkeus on tosi ratkaisevia seikkoja, jos niskat on jumissa eniten aamulla, syy voi olla siinä. Ja tietysti ergonomia varsinkin jos on paljon päätteellä.
Kylmä, veto ja jännittäminen saattaa pahentaa ongelmaa.

Osaatko lukea? :hyvä: Burana ei sisällä parasetamolia. Ja mikä ihmeen päälääke Burana on ja missä leikkauksessa?
Täh? Mä ainakin ymmärsin niin, että Burana on se varsinainen tulehduskipulääke, jota otetaan leikkauksen jälkeen tulehduksen välttämiseksi. Sitten lisäksi parasetamolia kivun hoitoon. Mikäs tässä on ihmeellistä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom