Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,5%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 23,8%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,2%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 44 33,8%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,5%

  • Total voters
    130
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin yhtenä päivänä oli korkealla. Nythän tuo on taas paljon matalampi, vaikka kallis edelleen. Tuolloin oli pitkään todella ylhäällä.

417827250_10220533870296368_4324859810860484671_n.jpg
 
Eikös Vattenfallilla ollut vasta keissi, jossa epäiltiin niiden "pantanneen" kapasiteettiä parempien tuottojen toivossa?
Niinpä. Jos sähköntuottaja on tarpeeksi iso ja sillä on riittävän hajautettu "tuotantoportfolio" eli useita energiamuotoja voi silloin pelata hyvin jurrikin panttaamalla tuotantoa.
ROI ampaisee taivaisiin.
 
Minulla on kaksi sähkölämmitteistä mökkiä napapiirin korkeuksilla, joiden sähkönkulutus näillä pakkasilla on vähän harmittanut. Pitääkin oikeastaan vaihtaa molemmat kaukolämpöön tästä saman tien Mikaelin suosituksesta.

Juu, mullakin tuli eilen mieleen, että olisin ottanut Jugneriin yhteyttä kysyäkseni, että minne mun pitää kilauttaa että saisin näin lennosta vaihdettua mökin sähkölämmityksen kaukolämpöön.
 
Minulla on kaksi sähkölämmitteistä mökkiä napapiirin korkeuksilla, joiden sähkönkulutus näillä pakkasilla on vähän harmittanut. Pitääkin oikeastaan vaihtaa molemmat kaukolämpöön tästä saman tien Mikaelin suosituksesta.
Voihan tuota kysäistä, että oisko joku halukas asentamaan uuden lämpövoimalaitoksen tänne haja-asutuksen keskelle tai sit vaihtoehtoisesti asentamaan arviolta 40km kaukolämpölinjaa, et sais itsekkin pirtin "ekologisesti" ja huokeasti lämmitettyä. Varmaan tuon parin tonnin liittymismaksulla sais kuitattua?
 
sentamaan arviolta 40km kaukolämpölinjaa, et sais itsekkin pirtin "ekologisesti"
Joo ja ei tietenkään tuo systeemin rakentaminen olisi ollenkaan epäekologista yhden talon takia. Tossa ei varmaan saisi koskaan kiinni sitä ekologista miinusta mitä se systeemin rakentaminen tuottaa.
 
Joo ja ei tietenkään tuo systeemin rakentaminen olisi ollenkaan epäekologista yhden talon takia. Tossa ei varmaan saisi koskaan kiinni sitä ekologista miinusta mitä se systeemin rakentaminen tuottaa.

Ei varsinkaan kovilla pakkasilla, kun kaukolämpöä joudutaan monessa paikkaa tekemään öljyllä.
 
Tuo ”kaukolämpö” on ihan vaan vedätys nimi sille että Helsingin vihreiden lämpö tehdään hiilen, kaasun ja puun polttamisella. Mitään ekologista siinä ei ole. Eihän siitä mitään tulisi jos vihreä asuisi asunnossa joka lämmitetään hiilellä tai kaasulla. Pitää keksiä joku muu nimi kuten ”kaukolämpö”. Vähän sama asia kuin ei minun sähkö tule mistään voimalasta, vaan töpselistä. ”Töpselisähkö”.
 
Niin yhtenä päivänä oli korkealla. Nythän tuo on taas paljon matalampi, vaikka kallis edelleen. Tuolloin oli pitkään todella ylhäällä.
No on se ollut kallista jo koko tammikuun. Joulukuun lasku oli 330 euroa yhteensä. Tammikuun lasku 5.1 asti 230 euroa, josta eilinen 110 e. Että on tässä ollut kallista useampi päivä
 
1003 euroa oli viime vuonna paras lasku, mut siinä 40 päivää. Sanna makso hyvin takasin toukokuulta lähtien ollu sähkö ilmasta näihin päiviin asti, marraskuulta 8 euron lasku ja nyt joulukuulta tulee sitten 240 eur (maksu ensi kuun vaihteessa). Tämä kuu tähän mennessä 50 eurua 5 päivää. +23 aina ja saunomisista tai pataruokien hauduttamisista uunissa ei tingitä. Järjettömiä laskuja 90m2 rivariin kahdelle ihmiselle, mutta ei anneta pelolle tai vihersniiduilun pirulle valtaa.
 
Mulla menee isossa maalämpötalossa reilu 10000kw vuodessa ja siitä menee varmaan 70% näinä talven kylminä kuukausina. Siksi otin oomilta sen blackfriday 7.9c kiinteän. Ei paljon lohduta kesällä halpa sähkö jos sitä tarvii talvella... Talo on vielä melkein napapiirillä ja pakkasta on oikeasti talvella, joten ei kestä tuollaisia päiviä kuin eilen oikeen montaa talveen, niin pitäis koko loppuvuosi olla miinus hintaista että pääsis pörssisähköllä samaan kuin tuolla kiinteällä.
 
Mulla menee isossa maalämpötalossa reilu 10000kw vuodessa ja siitä menee varmaan 70% näinä talven kylminä kuukausina. Siksi otin oomilta sen blackfriday 7.9c kiinteän. Ei paljon lohduta kesällä halpa sähkö jos sitä tarvii talvella... Talo on vielä melkein napapiirillä ja pakkasta on oikeasti talvella, joten ei kestä tuollaisia päiviä kuin eilen oikeen montaa talveen, niin pitäis koko loppuvuosi olla miinus hintaista että pääsis pörssisähköllä samaan kuin tuolla kiinteällä.
Mulla sama kuvio mut etelässä. Kulutus hiukan isompi ja elän normaalia päivärytmiä lapsen kanssa. Mulla kans saman hintainen sopimus, ja vielä ei tiedä kumpi olisi tullut halvemmaksi mutta koska en jaksaisi miettiä hintoja päivä/tunti kerrallaan niin todennäköisesti kiinteä. Jos asuisin jotenkin muuten eikä olisi lasta niin pörssillä voisikin säästää.
 
Tästä voisi helposti päätellä, että jos on kiinteä soppari ja maksaa yli 5c/kwt niin maksaa ylihintaa sähköstä. Ei sähköntuottajat myy alihintaan noita kiinteitä soppareita.

ESIMERKIKSI Fortum kertoo suojausten osuudet ja hinnat jokaisessa tulosraportissaan. Lokakuussa yhtiö kertoi, että loka–joulukuun 2023 sähköntuotannosta oli suojattu 75 prosenttia hintaan 50 euroa megawattitunnilta, mikä vastaa 5,0 senttiä kilowattitunnilta.

Koko tämän vuoden tuotannosta oli jo viime lokakuussa myyty etukäteen 65 prosenttia hintaan 4,7 senttiä kilowattitunnilta. Fortum myös raportoi saaneensa kaikesta viime vuoden tammi–syyskuussa tuottamastaan sähköstä keskimäärin 6,5 senttiä kilowattitunnilta.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010102845.html
 
Nämäkin sattuu harmillisesti aina silloin kun kulutus on kova. On kyllä huonoa tuuria
Äärimmäinen testi? Poikkeuksellinen tilanne? Muutaman päivän pakkasjakso on Suomessa äärimmäinen testi ja poikkeuksellinen tilanne? Ei se kyllä ennen olisi ollut mikään äärimmäinen testi. Mites esim. vuonna 1999. Oli ehkä hieman pidempään ja hieman kylmempää.

– Äärimmäinen testi selvitettiin ihan hyvin. Se on tietysti harmillista, että tulee tosi korkeita hintoja, mutta kun ne ovat kuitenkin lyhytaikaisia ja liittyvät tällaiseen poikkeukselliseen tilanteeseen, niin se yhteiskunnallinen kustannus on kuitenkin kohtuullinen, Leskelä sanoo.
 
Back
Ylös Bottom