Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin yhtenä päivänä oli korkealla. Nythän tuo on taas paljon matalampi, vaikka kallis edelleen. Tuolloin oli pitkään todella ylhäällä.
Niinpä. Jos sähköntuottaja on tarpeeksi iso ja sillä on riittävän hajautettu "tuotantoportfolio" eli useita energiamuotoja voi silloin pelata hyvin jurrikin panttaamalla tuotantoa.Eikös Vattenfallilla ollut vasta keissi, jossa epäiltiin niiden "pantanneen" kapasiteettiä parempien tuottojen toivossa?
Minulla on kaksi sähkölämmitteistä mökkiä napapiirin korkeuksilla, joiden sähkönkulutus näillä pakkasilla on vähän harmittanut. Pitääkin oikeastaan vaihtaa molemmat kaukolämpöön tästä saman tien Mikaelin suosituksesta.Ai saatana, nyt jää jo niksipirkkakin kakkoseksi.
Minulla on kaksi sähkölämmitteistä mökkiä napapiirin korkeuksilla, joiden sähkönkulutus näillä pakkasilla on vähän harmittanut. Pitääkin oikeastaan vaihtaa molemmat kaukolämpöön tästä saman tien Mikaelin suosituksesta.
Voihan tuota kysäistä, että oisko joku halukas asentamaan uuden lämpövoimalaitoksen tänne haja-asutuksen keskelle tai sit vaihtoehtoisesti asentamaan arviolta 40km kaukolämpölinjaa, et sais itsekkin pirtin "ekologisesti" ja huokeasti lämmitettyä. Varmaan tuon parin tonnin liittymismaksulla sais kuitattua?Minulla on kaksi sähkölämmitteistä mökkiä napapiirin korkeuksilla, joiden sähkönkulutus näillä pakkasilla on vähän harmittanut. Pitääkin oikeastaan vaihtaa molemmat kaukolämpöön tästä saman tien Mikaelin suosituksesta.
Joo ja ei tietenkään tuo systeemin rakentaminen olisi ollenkaan epäekologista yhden talon takia. Tossa ei varmaan saisi koskaan kiinni sitä ekologista miinusta mitä se systeemin rakentaminen tuottaa.sentamaan arviolta 40km kaukolämpölinjaa, et sais itsekkin pirtin "ekologisesti"
Joo ja ei tietenkään tuo systeemin rakentaminen olisi ollenkaan epäekologista yhden talon takia. Tossa ei varmaan saisi koskaan kiinni sitä ekologista miinusta mitä se systeemin rakentaminen tuottaa.
Eihän sun tarvi vaihtaa ku kovimpien pakkasten ajaks.Minulla on kaksi sähkölämmitteistä mökkiä napapiirin korkeuksilla, joiden sähkönkulutus näillä pakkasilla on vähän harmittanut. Pitääkin oikeastaan vaihtaa molemmat kaukolämpöön tästä saman tien Mikaelin suosituksesta.
Hirveitä hintoja maksatteViime vuosi kannatti kuitenkin olla pörssissähkössä.
Maksetaan nyt muutama päivä vähän extraa.
katso liitettä 261304
Tämän vuoden keskihinta tähän mennessä reilu 30c/kWh.
No on se ollut kallista jo koko tammikuun. Joulukuun lasku oli 330 euroa yhteensä. Tammikuun lasku 5.1 asti 230 euroa, josta eilinen 110 e. Että on tässä ollut kallista useampi päiväNiin yhtenä päivänä oli korkealla. Nythän tuo on taas paljon matalampi, vaikka kallis edelleen. Tuolloin oli pitkään todella ylhäällä.
Mulla sama kuvio mut etelässä. Kulutus hiukan isompi ja elän normaalia päivärytmiä lapsen kanssa. Mulla kans saman hintainen sopimus, ja vielä ei tiedä kumpi olisi tullut halvemmaksi mutta koska en jaksaisi miettiä hintoja päivä/tunti kerrallaan niin todennäköisesti kiinteä. Jos asuisin jotenkin muuten eikä olisi lasta niin pörssillä voisikin säästää.Mulla menee isossa maalämpötalossa reilu 10000kw vuodessa ja siitä menee varmaan 70% näinä talven kylminä kuukausina. Siksi otin oomilta sen blackfriday 7.9c kiinteän. Ei paljon lohduta kesällä halpa sähkö jos sitä tarvii talvella... Talo on vielä melkein napapiirillä ja pakkasta on oikeasti talvella, joten ei kestä tuollaisia päiviä kuin eilen oikeen montaa talveen, niin pitäis koko loppuvuosi olla miinus hintaista että pääsis pörssisähköllä samaan kuin tuolla kiinteällä.
ESIMERKIKSI Fortum kertoo suojausten osuudet ja hinnat jokaisessa tulosraportissaan. Lokakuussa yhtiö kertoi, että loka–joulukuun 2023 sähköntuotannosta oli suojattu 75 prosenttia hintaan 50 euroa megawattitunnilta, mikä vastaa 5,0 senttiä kilowattitunnilta.
Koko tämän vuoden tuotannosta oli jo viime lokakuussa myyty etukäteen 65 prosenttia hintaan 4,7 senttiä kilowattitunnilta. Fortum myös raportoi saaneensa kaikesta viime vuoden tammi–syyskuussa tuottamastaan sähköstä keskimäärin 6,5 senttiä kilowattitunnilta.
Äärimmäinen testi? Poikkeuksellinen tilanne? Muutaman päivän pakkasjakso on Suomessa äärimmäinen testi ja poikkeuksellinen tilanne? Ei se kyllä ennen olisi ollut mikään äärimmäinen testi. Mites esim. vuonna 1999. Oli ehkä hieman pidempään ja hieman kylmempää.Nämäkin sattuu harmillisesti aina silloin kun kulutus on kova. On kyllä huonoa tuuriaFossiilivoimalat olivat rikki, kun niitä eniten tarvittiin – Miksi niin pääsi käymään?
Energiateollisuuden toimitusjohtajan mukaan useamman voimalaitoksen yhtäaikainen vikaantuminen oli ”onneton yhteensattuma”.www.iltalehti.fi
– Äärimmäinen testi selvitettiin ihan hyvin. Se on tietysti harmillista, että tulee tosi korkeita hintoja, mutta kun ne ovat kuitenkin lyhytaikaisia ja liittyvät tällaiseen poikkeukselliseen tilanteeseen, niin se yhteiskunnallinen kustannus on kuitenkin kohtuullinen, Leskelä sanoo.