Ryhti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Exzt
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tämä nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta ei ole kovin kaukana siitä. Nimittäin vartalon symmetria lihaksia jännittäessä, eli posessa. Miten ihmeessä saisi korjattua nuo epäsymmetrisyydet. Vaikeahkoja minulle ovat esim rinta, olkapäät, selkä. Tuntuu vaan ettei osaa lainkaan hallita lihaksia tietyllä puolella. Ainiin, vois kokeilla hakua.

Treenaat normaalisti, mutta jos esmes kroppasi vasemmanpuoleiset lihakset ovat hiukan heikomman näköiset kuin oikean puoleiset, niin kiinnitätä liikkeitä tehtäessäsi vain hieman enemmän huomiota heikompaan puoleesi. Älä jätä vahvempaa puoltasi kuitenkaan edes hetkellisesti tyystin treenaamatta, sillä kohta huomaat sen olevan heikompi puolesi. Suosittelen treenaamaan siis ihan normaalisti, mutta kiinnitätä vain pientä lisähuomiota heikompaan puoleesi.

PS. Usein noita pieniä symmentriaprobleemoja ei kukaan muu huomaa kuin itse. Joten nou panic..

http://www.t-nation.com/img/photos/314lumbar.jpg

Milläs tuollaista voisi korjata? Itsellä on oikeanpuoleisen kuvan mukainen alaselkä, taitavat alaselän vihlomisetkin johtua siitä..

Joo samoja ajatuksia ja vikoja löytyy sillontällöin, mutta tehokas keino tuntuu olevan tehdä ensin venytykset takareisille selällään maaten ja vetää polvea kohti rintaa 30s, ja seuraavaksi venyttää lonkankoukistajia 30s.

Itellä yleensä ainakin loppuu vihlonta heti tuohon ja alaselkä tuntuu "voimakkaammalta"

Olen myös kärsinyt koko ikäni notkoselästä ja siitä johtuvasta hassun näköisestä kävelytyylistä :wtf: Lonkankoukistajat ja muut lantiota "lähellä" olevat lihakset (pakarat, etureidet, kiertäjät) tosi kireenä. Pitkään istuminen on pahinta, varsinkin pitkät lennot ihan tuskaa. Pitää todella venytellä ja PALJON, ettei tule puutumista ja pahoja seljäkipuja.

Itsellä on aivan hirmuisen huono ryhti, siis kaikin puolin. Perse takana, niska mutkalla ja näyttää niinkuin miltäkin hanhenkaulalta, olkapäät ovat melko edessä ja alhaalla. Selkä on aivan S-mallinen. Olen yrittänyt treenata tasapuolisesti mutta puihin on menty ja pitkälle. Ryhtini on myös edestäpäin katsottuna vino, oikeanpuoleinen olkapää on enemmän edessä ja alhaalla. Nyttemmin lukemalla viisastuneena tuntuu hyvin vaikealta saada hyvää ryhtiä enää kun yläselän lihasten treenaaminen tuntuu jo lähes mahdottomalta, kun kaikki liikkeet ottavat eri puolilla kehoa eri paikkoihin. Huonompaakin huonompi ryhtini on vaikuttanut koko elämääni jo vuosien ajan, en liiku enää ulkona kavereiden kanssa samalla tavalla kuin ennen ja julkisilla paikoilla tunnen oloni AINA epämukavaksi. Noita linkkejäkin olen yrittänyt selailla mutta enpä juuri niistä saa selvää muuta kuin kuvista. Salilla en ole kesällä päässyt käymään usein (toiminut eri paikkakunnilla kesällä) ja ohjelma on jo täysin hajonnut ja unohtunut.. Eli treenini on tällä hetkellä sellainen että menen salille teen jotain sekalaista ja lähden masentuneena kotiin.
Onko jollain jotain neuvoja miten voisin näin kotona ollessani aloittaa ryhtini parantamisen (salille myöhemmin elokuussa taas)?

Tuolta löytyikin hyvä suomenkielinen linkki kun tarkemmin haki. Vielä on ongelmia yläselän epätasapuolisuuden kanssa.

varmaan fysiolla käynti voisi olla kannattavaa, osaisi paremmin kertoa mitä tehdä ja miten jos tuo alkaa jo elämänlaatua haitata.

Vedättekö te hyväryhtiset ihan oikeesti vaan röyhkeesti selän ja niskan suoraks, olkapäät taakse? Meitsillä se ei nimittäin onnistu lihaksia jännittämättä ja se on sitten pakostakin aika kankeeta hommaa kun olkapäät ei liiku. Vetää myös pidemmän päälle niskan aika jumiin. Jaksan kyl pitää sitä asentoa ihan hyvin eli lihakset toimii, ei vaan ole kovin luonnollisen tuntuista.

Olin meinaan ostamassa uutta paitaa ja katsoin että kylläpä nämä näyttää surkeilta. Vika ei kuitenkaan ollut paidoissa vaan mallissa. Vähän kun sitten tarkemmin tutkiskelin asentoja ja ryhtiä niin päädyin siihen että onpa vittu ruma selkä, jotain on tehtävä.

Mitäs se fysioterapeutti sitten kertoilee jos heitän rahaa siihen suuntaan? Eikös se ole niinku tuommoinen kertakäynti juttu että sieltä saa sitten vähän haukkuja ja neuvoja.

Vedättekö te hyväryhtiset ihan oikeesti vaan röyhkeesti selän ja niskan suoraks, olkapäät taakse? Meitsillä se ei nimittäin onnistu lihaksia jännittämättä ja se on sitten pakostakin aika kankeeta hommaa kun olkapäät ei liiku. Vetää myös pidemmän päälle niskan aika jumiin. Jaksan kyl pitää sitä asentoa ihan hyvin eli lihakset toimii, ei vaan ole kovin luonnollisen tuntuista.

Olin meinaan ostamassa uutta paitaa ja katsoin että kylläpä nämä näyttää surkeilta. Vika ei kuitenkaan ollut paidoissa vaan mallissa. Vähän kun sitten tarkemmin tutkiskelin asentoja ja ryhtiä niin päädyin siihen että onpa vittu ruma selkä, jotain on tehtävä.

Mitäs se fysioterapeutti sitten kertoilee jos heitän rahaa siihen suuntaan? Eikös se ole niinku tuommoinen kertakäynti juttu että sieltä saa sitten vähän haukkuja ja neuvoja.

En ole hyväryhtinen, mutta yritän tulla sellaiseksi. Oon huomannut, että mun ryhtini on parantunut huomattavasti, kun pidän keskivartalon kurissa tietoisesti, lapoja ihan vähän takana ja vedän vasenta olkapäätä alas. Fysioterapeutti totesi näiden muutosten jälkeen ryhdin olevan oikein hyvä. Mun on tarkoitus käydä vielä uudestaan tässä kevään aikana vielä fysioterapeutilla kyselemässä vähän lisää.

Fysioterapeutilla voi käydä useamminkin, ja monet urheilijat käyvätkin useita kertoja vuodessa. Selviät melko varmasti yhdellä käynnillä, jos mietit valmiiksi sun ryhtivikoja ja kerrot ne kaikki sille suoraan. Pyydät sitä myös esittämään jokaiseen asiaan jonkinlaisen korjausehdotuksen ja perustelemaan juttuja, niin että sen täytyy miettiä sun casea ihan perusteellisesti. :)

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ryhdin suhteen löytyy parannettavaa täälläkin. Mutuna sanoisin että johtunee osaltaan lievästä lantion virheasennosta. Syynä siihen mahdollisesti lonkankoukistajat, jotka taitavat olla hieman jumissa. Ei kovin pahasti kylläkään, kun ei sitä käytännössä juuri huomaa. Paitsi sänkyyn mennessä, jolloin tuntuu ettei jalkoja jotenkin ihan saa tarpeeksi suoraksi. Hankala selittää. Lisäksi olkapäitä pitää pitää tietoisesti takana tai muuten ne lörähtää hieman turhan eteen.

Luultavasti syy tuohonkin löytyy lantiosta, koska esimerkiksi rintalihakset eivät tunnu kovin kireänä olevan. Tosin niiden kanssa on sellainen ongelma etten saa niitä kunnolla venytettyä (esim. näin: http://www.mobilat.fi/flash/rintalihakset_1.gif), koska mikään venytys ei tunnu niihin asti ulottuvan. Sama ongelma joidenkin muiden lihasten kohdalla (mm. ojentajat). Olen kyllä aina ollut poikkeuksellisen taipuisa, eivätkä monetkaan venytykset ole koskaan oikein toimineet. Ilmeisesti ei siis ole tarpeeksi lihaa joka menisi jumiin. :jahas:

Ihan hyvä että tämä ketju heräsi eloon ja muistutti tästäkin asiasta. Täytyy otta lonkankoukistajien venyttely ihan tosissaan työn alle tästä eteenpäin. Armeijan jälkeen ryhti oli hemmetin hyvässä kuosissa, mutta sitten se n. 1.5 vuoden työttömänä lepäilyn aikana valahti sen verran että fysioterapeuttikin siitä huomautti. Nyt on vähän parempaan suuntaan menty viimeisen ~5 vuoden aikana, mutta töitä on silti tehtävä että ryhdin saa rakennettua kunnolliseksi.

Korsin itte ennen kalkkunakaulaisuudesta. Eli kroppa kyllä kohtuullisen hyvässä ryhdissä, mutta naama aina tietä kohti ja siksi kaula aina rumassa asennossa.

Ittelläni on ryhti parantunut treenauksen myötä ja tietty tietoisella ryhdin pidolla kävellessä. Ittelleni neuvottiin, että pitää vaan tehdä paljon selkiä ja että kävellessä pitää pitää lavat ja vatsat jännitettyinä

Kannattaako mavea tehdä jos on tuo notkoselkä?
No itse ainakin teen, en sitten tiedä onko kuinka hyväksi, mutta pyrin parhaalla mahdollisella tavalla pitämään selkää suorana, vaikka pieni notko jääkin ja näyttäisi, että yläselkä pyöristyy, mutta kun liikettä tekee sopivilla painoilla 3x10 viikkoon niin se '' venyttää '' ainakin itsellä mukavasti alaselkää ja antaa sinne pientä tuntumaa..
Kuukauden olen mavea tehnyt ja näyttäisi siltä, että notko on vähän hävinnyt? :dance2:

Ryhdissä ongelma. Nimittäin yläselän/niskan ns. emännän kyhmy (vai mikä se nyt on...?) Miten tuosta pääsee eroon? Johtuu ilmeisesti päätteellä työskentelystä jonka takia on niska- hartiaseutu muutenkin ihan jumissa jatkuvasti...

Apuja kaivattas

Itse kärsin "synnynnäisestä" Kyfoosista/ kyfoskolioosista. Tuo todettiin jo ala-asteen aikana jolloin olisi jo pitänyt aloittaa ennaltaehkäsevä venyttely ja selän vahvistus. Nyt on tilanne tää että oon 20 ja selkä näyttää pitkälle tältä
9499.jpg

Moni varmaan tietää kuinka paljon tuo voi häiritä ja ahdistaa, kuten myös jotkut random kysymykset: "mikä vittu sun selässä on."
Täysin Normaaliksihan tätä ei enää saa. Mutta päätin kuitenkin aloittavani venyttelyn sekä selän vahvistuksen. Eli osaisko joku kokeneempi kertoo mitä liikkeitä ja venytyksiä kannattaa tehdä. Esimerkiks istumaannousuja tein vajaan vuoden ajan ja nyt jälkeenpäin sain selville että luultavasti ovat vain pahentaneet asiaa vetämällä selkää kasaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom