Ruumiillinen kuritus??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
No moro vaa kaikille!! Tossa radiosta kuulin jutun jossa isä oli saanut 50 päiväsakkoa,kun oli antanut lapselleen selkään.Sanokaapa mielipiteitänne,onko ruumiillinen kuritus mielestänne hyväksyttävää??Voi olla että tästä aiheesta on ollut joskus jo juttua täällä,en tiedä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Epe-72 sanoi:
No moro vaa kaikille!! Tossa radiosta kuulin jutun jossa isä oli saanut 50 päiväsakkoa,kun oli antanut lapselleen selkään.Sanokaapa mielipiteitänne,onko ruumiillinen kuritus mielestänne hyväksyttävää??Voi olla että tästä aiheesta on ollut joskus jo juttua täällä,en tiedä.

Riippuu nyt aivan tilanteesta, eli mitä toi "selkään antaminen" tarkoittaa ja mitä poika oli tehnyt. Kyllä pelkän puheen pitäisi riittää ja ainakin minulle se on riittänyt. Kyllä sellasille pienille nassikoille voi hieman korvapuustia antaa tai tukistaa. Nykyään mun mielestä ollaan liian hysteerisiä jos vanhemmat antaa vähän satikutia. Erikseen on taas lapsen hakkaaminen yms. mitä en suvaitse :curs:

Kyllä lapsen "kuritus" on hyvästä, mutta lapsen pahoinpitely ei todellakaan ole hyväksyttävää.

Ei varmasti pitäisi tätäkään sanoa, mutta...

vernissa sanoi:
No voihan sitä aina vähän remmiä antaa
Voi saatanan saatana. :curs:

Tulee varmaankin todella miehekäs fiilis kun kykenee vyöllä hakkaamaan puolustuskyvytöntä lasta? Tuolla kun ei ole enää mitään tekemistä kurinpidon kanssa. Kaikkien omia lapsiaan remmittävien/piiskaavien vanhempien pitäisi ehkä joutua itse vastaavaan tilanteeseen; mietipä miltä sinusta tuntuisi jos ovellesi ilmestyisi 2.5-metrinen 180-kiloinen steroidikarju joka sitten nappaisi sinut polvelleen, ja rupeaisi hakkaamaan vyöllä?

Kyllä kannatan. Kymmenen pistettä kuritukselle. Etenkin toisten pentuja tekisi mieli kurittaa oikein antaumuksella. Lapsettomana perheenisänä minua risoo ihan vitusti, kun joku kolmevuotias paskiainen huutaa supermarketissa kuin hinaaja. Kakaran vanhemmat vain hymyilee vienosti siinä vierellä ja vilkuilevat muita asiakkaita sellainen "kyllä meijän Jeremias osaa" -ilme kasvoillaan. No en tiedä, olisiko lopulta fiksumpaa kurittaa niitä vanhempia vai niitten jälkikasvua. Sitä paitsi, eihän selkäsauna nyt sentään mitään pahoinpitelyä vastaa. Onko typerämpää kuultu.

Remmiä vaan ja rankasti. Joka vitsaa säästää jne. Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee jne. Vinoon kasvanutta puuta ei enää saa oikenemaan, kuten Hande Nurmiokin laulaa. Monet näistä nykyajan tolunhaistelijoista ovat liian vapaan kasvatuksen tulosta. Sitten alkaa olla jo liian myöhäistä, kun kakaran vaatekomeron kätköistä löytyy pari ysimillistä ja käyttövalmis naulapommi. Ja sitten on jo todella myöhäistä, kun jälkikasvu alkaa pieksää omia vanhempiaan.

Tuskin tuo kuritus edes toimii. Minua ainakin alkaisi vituttamaan tuollainen ja Tuskin niitä lapsia kannattaa opettaa pelkäämään isukkia. Kyllä puheen ja "Olen hyvin pettynyt"- asenteen pitäisi riittää, kun sitä vielä höystää lahjonnalla ja kiristyksellä vaikkapas viikkorahoissa.

edit: toki tällaiset pikkutukistukset ja tiuskimiset ovat ihan paikallaan lasta rauhoitellessa.

Hulkki sanoi:

Tulee varmaankin todella miehekäs fiilis kun kykenee vyöllä hakkaamaan puolustuskyvytöntä lasta? Tuolla kun ei ole enää mitään tekemistä kurinpidon kanssa. Kaikkien omia lapsiaan remmittävien/piiskaavien vanhempien pitäisi ehkä joutua itse vastaavaan tilanteeseen; mietipä miltä sinusta tuntuisi jos ovellesi ilmestyisi 2.5-metrinen 180-kiloinen steroidikarju joka sitten nappaisi sinut polvelleen, ja rupeaisi hakkaamaan vyöllä?

Samaa mieltä, remmi ei ole oikea ratkaisu. Tukistamista korkeintaan. Tai sitten vaan korvasta kiinni ja ulos. Kunnon huuto auttaa myös, huutaa täysiä: "Nyt saatana hiljaa!" Pahimmissa tilanteissa voisi vähän nykäistä hiuksista tai nipistää korvasta, mutta siihen se jäisi.

Mutta lapsen fyysistä kurittamista, varsinkaan pienten eli vaippaikäisten lasten ja vähän vanhempien lasten fyysistä kurittamista en salli. Esim vauvan ravistaminen saattaa olla kohtalokasta, puhumattakaan vauvan lattialle pudottamisesta.

Jos näen että joku vanhempi vetää lastaan nyrkillä tai avokämmenellä naamaan, en varmana katso tätä suopeasti.

Oletteko nähneet elokuvan Ondskan: "Keskustelemme ruoan jälkeen".

Hulkki sanoi:
mietipä miltä sinusta tuntuisi jos ovellesi ilmestyisi 2.5-metrinen 180-kiloinen steroidikarju joka sitten nappaisi sinut polvelleen, ja rupeaisi hakkaamaan vyöllä?

Joo, mutta eikö yleensä lapsi ole silloin jotain tehnyt jos kuritetaan ;) Tossa sun vertauksessa taas toi bodari teki ton ilman syytä. Sun olis pitäny lisätä siihen näin:

mietipä miltä sinusta tuntuisi jos ovellesi ilmestyisi 2.5-metrinen 180-kiloinen steroidikarju joka sitten nappaisi sinut polvelleen, ja rupeaisi hakkaamaan vyöllä, kun olit nainut hänen vaimoaan. ;) Tossa tapauksessa toi olis melkeimpä oikeus "hieman kurittaa"

Kyllä lapsen pitää saada kuritusta huonosta käyttäytymisestä ja taas hyvästä käyttäytymisestä myös vuorostaan hyvää palautetta.

Hulkki sanoi:

No en tarkoittanutkaan että kaikin voimin pitäisi piestä. Ja onhan penskoja opetettu jo iät ja ajat koivun oksalla, ettei pahojen tekeminen kannata. Nykyään taitaa tosin olla harvinaisempaa. Ja mielestäni asialla on nimenomaan tekemistä kurinpidon kanssa.

EDIT: enkä tällä nyt tarkoita mitään parivuotiaita vaan vähän vanhempia

Heiltä ketkä hyväksyvät lapsille selkään antamisen, voisi kysyä, että hyväksyttekö aikuisille selkään antamisen? Jos joku antaisi sinulle selkään, haluaisitko, että tekijä saisi tuomion vai hyväksyisitkö asian?

mattibodari sanoi:
Samaa mieltä, remmi ei ole oikea ratkaisu. Tukistamista korkeintaan. Tai sitten vaan korvasta kiinni ja ulos. Kunnon huuto auttaa myös, huutaa täysiä: "Nyt saatana hiljaa!" Pahimmissa tilanteissa voisi vähän nykäistä hiuksista tai nipistää korvasta, mutta siihen se jäisi.

Samaa mieltä muilta osin paitsi tuon huutamisen osalta. Pari tuttua ei sitten muuta teekkään kuin huutaa lapsilleen. Muksut turtuvat huutamiseen, josta seurauksena pitää huutaa aina vaan kovempaa ja kovempaa. Vuosi tätä ja huutajalta on lähtenyt ääni, vaimolta hermot ja kakaroilta kuulo.

Joku vauvan ravistelu ja nyrkillä hakkaaminen eivät ole terveen ihmisen hommaa. Mutta lapselle pitää tehdä kerralla selväksi, mikä on jutun juoni. Joku lahjonta ja hyssyttely on pahinta, mitä pennulle voi tehdä. Lapset eivät suinkaan ole typeriä. Kun he yhden kerran pääsevät vanhempien niskan päälle, se on menoa. Pitää ärähtää kunnolla, antaa tukkapöllyä tai jos se nämäkään eivät tehoa, silloin on selkäsaunan paikka. Kolme oikeusastetta. Ihan reilu peli minun mielestäni. Pitää rangaista, mutta syystä. Toki tällaisia sadistejakin löytyy, jotka pieksävät läheisiään ihan huvin vuoksi. Ja toisaalta löytyy myös näitä kuritta kasvaneita kusipäitä, jotka alkavat parikymppisenä pummata rahaa yksinhuoltajaäideiltään ja hakata heitä. Minäkin tunnen pari. Ei sekään ole kovin kaunista katseltavaa, mutta... kukin tavallaan.

Selkäsauna, siinä on sitä jotakin. Perinteitä kunnioittaen tehdään hieno ja täyteläinen Jukka-Pekka.

Spoonie_Luv sanoi:
Joku vauvan ravistelu ja nyrkillä hakkaaminen eivät ole terveen ihmisen hommaa. Mutta lapselle pitää tehdä kerralla selväksi, mikä on jutun juoni. Joku lahjonta ja hyssyttely on pahinta, mitä pennulle voi tehdä. Lapset eivät suinkaan ole typeriä. Kun he yhden kerran pääsevät vanhempien niskan päälle, se on menoa. Pitää ärähtää kunnolla, antaa tukkapöllyä tai jos se nämäkään eivät tehoa, silloin on selkäsaunan paikka. Kolme oikeusastetta. Ihan reilu peli minun mielestäni. Pitää rangaista, mutta syystä. Toki tällaisia sadistejakin löytyy, jotka pieksävät läheisiään ihan huvin vuoksi. Ja toisaalta löytyy myös näitä kuritta kasvaneita kusipäitä, jotka alkavat parikymppisenä pummata rahaa yksinhuoltajaäideiltään ja hakata heitä. Minäkin tunnen pari. Ei sekään ole kovin kaunista katseltavaa, mutta... kukin tavallaan.

Selkäsauna, siinä on sitä jotakin. Perinteitä kunnioittaen tehdään hieno ja täyteläinen Jukka-Pekka.

Joo, kuri täytyy löytyä ja tuo periaate toimii, kunhan sitä ei sovella usein eikä homma riistäydy käsistä, että aletaan antamaan selkäsaunoja mitättömistä asioista kuten pöytäliinan sotkemisesta.

Soveltaisin myös muita rankaisukeinoja kuten viikkorahan jäädyttämistä tai arestia. Arestissa tehtäisiin tietenkin pirusti vittumaisia hommia kuten haravointia yms eikä todellakaan katsottaisi telkkaria ja pelattaisi konsolipelejä.

Näin 2½ vuotiaan elohopean isänä voin sanoa, että todennäköisesti myöhemmin eteen tulee sellainen tilanne, että lasta olisi järkevää tukistaa tai vaikka piiskata paljaalle pyllylle. En ole kumpaakaan vielä tehnyt. Toivon mukaan ei tarvikkaan.

Tukkapölly ja piiskaus on kuulunut aikanaan minun kasvatukseen harvinaisena äärikeinona ja en pidä sitä millään tapaa väkivaltana, eikä traumoja ole jäänyt.

Jasoni sanoi:
Tukkapölly ja piiskaus on kuulunut aikanaan minun kasvatukseen harvinaisena äärikeinona ja en pidä sitä millään tapaa väkivaltana, eikä traumoja ole jäänyt.
Olin kirjoittamassa samaa. Tosin omalla kohdalla ruumiillinen rangaistus rajoittui lähinnä tukkapöllyihin. Remmistä taisin saada kerran tai kaksi, mutta siinäkin itketti eniten se jännitysmomentti, että tuleeko solkipäätä vai tavallista ja miten kovaa remmi viuhahtaa. Kovaa ei kuitenkaan remmi heilahtanut. :) Ensimmäisen kerran jälkeen isin ei tarvinnut kuin laittaa vinkiksi R.E.M.:in Shiny Happy People soimaan ja tämä poika pakeni jo vuorille. Traumoja tästä ei jäänyt, enkä ikinä toivo, että joku antaisi minulle piiskaa pyllylle, kun olen ollut tuhmeliini. /me laittaa nahkahuppunsa vetoketjun kiinni ja lähtee kiusaamaan kissaa

Pahoinpitely on sitten toki oma lukunsa, eikä se kuulu kasvatukseen edes ääritapauksissa. Pahoinpitelyllä käsitän itse tässä tapauksessa esim oikean lyömisen, litsarit ja UZI:n.

Kyllähän se pahoinpitelu ja kurittaminen on minunkin mieletäni kaksi eri asiaa. Muutaman kerran oon mäkin remmistä saanut, mut opinhan ettei kaikkia rahoja kannata faijalta ja mutsilta nyysiä. Eikä niistä tosiaan mitää traumoja jääny. Enemmän muistan sen kuinka mua hävetti.

Kyl kuitenkin on lähtökohta se, et ihan suusanallisen käskemisen pitäis riittää. Ei lapselle kokoaikaa tosiaan pidä karjua, vain jos hän tekee pahojaan. Mut jos jälkikasvu tekee vaik jotain sellasta, mis niiden oma terveyskin on vaarassa, eikä oikeen puhekkaan/vähän kovenpi puhe tehoo, niin pieni "tukkapöllö" ei mielestäni oo mitenkään ylimitoitettua.

Saahan lasta kurittaa. Niitä täysin kuritta ja rajatta kasvaneita lapsia on aivan hirveä katsella - kasvatus jääkin sitten naapureiden, sukulaisten tai yhteiskunnan vaivoiksi. Jos oikean ja väärän ero ei kirkastu ilman läpsäisyä tai tukistusta, niin sitten niitä on käytettävä. Remmillä lyöminen tuntuu tosin turhankin extremeltä. Lähinnä kai toivoisi vanhempien tekevän selväksi tietyt rajat ja pysyvän niissä. Jos vanhemmalla on tarpeeksi auktoriteettia eli uskottavuutta lapsen silmissä, ei hänen tarvitse edes lyödä, vaan lapsi tottelee vähemmälläkin. Etenkin vanhemmille lapsille kurinpidolliset rangaistukset alkavatkin olla aivan sopimattomia ja heihin voi sitten soveltaa väsytystaktiikkaa ja samalla teettää tekemättömät kotityöt. Pitäisi kuitenkin aina olla tarkkana, onko tosiaan kyse lapsen "väärästä" teosta vai aikuisen väsymyksestä. Ympäri huushollia juokseva lapsi voi olla tosi rasittava, mutta ei tee silti mitään väärää. Jos lapsi rikkoo kukkaruukun, pitääkö häntä lyödä, että hän tajuaisi mokanneensa? Ei yleensä. Eiköhän sellaisesta tule paha mieli kuitenkin. Avainsana aikuisille olisi varmaan pitkä pinna. :rolleyes:

Tuskinpa tukkapöllystä tai luunapista kamalasti haittaa olisi, mutta ne eivät ole välttämättömiä keinoja. Aina löytyy vaihtoehtoisia tapoja. Jos aikuinen ihminen ei muka keksi muita keinoja lapsen kurissapitämiseksi kuin fyysisen rankaisemisen, voi mennä itseensä ja todeta olevansa myös kasvun tarpeessa. Lapsen kasvattaminen on rankkaa työtä ja välillä hermot ovat varmasti kireällä mukuloiden kanssa. Hermot menevät välillä aikuistenkin kanssaihmisten vuoksi, silti kukaan ei pitäisi oikeana näiden ihmisten kurittamista.
Kaikki ihmiset eivät osaa erottaa mikä on pahoinpitelyä ja mikä kurinpitoa, siksi on mielestäni perusteltua kieltää kaikki fyysinen kurittaminen yksiselitteisesti. Niille ihmisille jotka taas ovat kykeneviä tajuamaan noiden kahden välisen eron ei tuota ongelmia kasvattaa lapsensa muita keinoja käyttäen.

Spoonie_Luv sanoi:
Lapsettomana perheenisänä minua risoo ihan vitusti, kun joku kolmevuotias paskiainen huutaa supermarketissa kuin hinaaja.

Tässähän se tulikin tämän threadin sanoma pähkinänkuoressa: nuoret miehet joilla ei ole omia lapsia tai yleensäkään mitään kokemusta kasvattamisesta antavat kasvatusohjeita.

Varsinkin tuo yllä oleva teksti on varsin kuvaava: jos lapsi itkee marketissa, niin turpaan vaan kaikkien nähden. Tietenkin se että lapsi itkee/huutaa ei VOI tarkoittaa mitään muuta kuin että lapsi on huonosti kasvatettu paskiainen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom