Ruuat joista et tykkää

Teidät pitäis kaikki viedä johonkin keskityslerille ja antaa vain jotain homeisia perunankuoria puoli vuotta, niin johan rupeis maistumaan nirsoille ruoka kuin ruoka. :)
Jotenkin oon samoilla linjoilla. Jokunen täällä valittanut kouluruuasta yms, mutta jos itse mietin ylä-aste ja lukioaikaista ruokaa ja mietin vielä kaupan päälle, että se oli minulle ilmaista (toki olen siitä jo osan maksanut verojen myötä myöhemmin työelämässä) niin ei voinut ainakaan valittaa. Tunnostaa, että valittaminen on ns. nykyajan trendi. Joskus on hyvä pysähtyä miettimään mistä valittaa ennen kuin avaa suunsa ja valittaa. Vaikka tämä onkin valitus threadi, niin voi täälläkin pysähtyä miettimään.

Ja mitä itse asiaan, niin oon huomannu, että kun on tarpeeksi nälkä, maistuu se kivikin yllättävän hyvältä. :piis: :D :piis:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pinaattikeitto ei mene alas, mutta kaikki muu pinaatista tehty esim, letut menee:) ja sulanu juusto ei oo hyvää muutenku pizzan päällä:D
ps; koulu ruoka on hyvää!! ehkä ei niin ravintoarvoltaan mutta maistuvaa.

Jotenkin oon samoilla linjoilla. Jokunen täällä valittanut kouluruuasta yms, mutta jos itse mietin ylä-aste ja lukioaikaista ruokaa ja mietin vielä kaupan päälle, että se oli minulle ilmaista (toki olen siitä jo osan maksanut verojen myötä myöhemmin työelämässä) niin ei voinut ainakaan valittaa. Tunnostaa, että valittaminen on ns. nykyajan trendi. Joskus on hyvä pysähtyä miettimään mistä valittaa ennen kuin avaa suunsa ja valittaa. Vaikka tämä onkin valitus threadi, niin voi täälläkin pysähtyä miettimään.

Tassakin vaikuttaa paljon missa on kaynyt koulua ja milloin. Esimerkkina Helsingista, niin ollessani ala-asteella oli koululla kolme keittajaa, jotka tekivat ruoat itse alusta loppuun. Viidennelle luokalla systeemi muutettiin nykyiseen, ts. Palmialta alkoi tulla se keskuskeittion safka, joka vain lammitettiin koulussa. Ruoan taso tipahti hyvasta kotiruoasta aivan kasittamattomaan paskaan.

Mun on muuten vaikea kuvitella, etta se Palmian ruoka on niin paljon halvempaa. Keittajat kouluissa tietysti paasevat helpommalla, koska heidan ei tarvitse kuin lamittaa se sonta, jonka Palmia heille toimittaa. Kumma kylla, niin koulun keittajien maara on edelleen kolme, ts. henkiloston maara koulussa ei vahentynyt. Tasta syysta olen aika skeptinen sen suhteen, etta saastoja on matkan varrella kovinkaan paljoa tullut, koska en usko, etta Palmian raaka-aineet ovat niin paljoa huonommat. Ainoastaan ruoan laatu on tippunut alyttomasti.

Korianteri
Lehdet vai siemenet? Lehtiä käytetään esim. salsassa ja antaa sitä "meksikolaista makua" ja siemeniä taas käytetään intialaisessa keittiössä etenkin mausteseoksissa, kuten curryssa.

ketsuppi, herkkukurkut, perus jauhomakkarat (Hk sininen, camping), sinihomejuusto
Mulle ketsuppi on sellainen, etten vihaa sitä ja pystyn ihan helposti syömään, mutta tulee aika vähän käytettyä. Mieluummin nautin niistä ruoan omista mauista enkä peitä sitä ketsupilla. Mun mielestä sen maku on sellainen, että se ei paranna ruoan makua vaan peittää sen.

Herkkukurkut on mielenkiintoinen asia, kun hyviä purkkikurkkuja en ole vielä nähnyt. Kaikki on jotenkin makeita. No, kyllä nekin helposti alas menee, mutta kun vertaa vaikka kaupasta pöntöstä ongittaviin Herkkumaan kurkkuihin, niin jälkeen mainitut on todella hyviä ja ihan eri maata purkkikurkkuihin verrattuna. Ja sit taas Herkkumaan purkkikurkut on sitä perus purkkikurkkumoskaa. Miksi oi miksi? Miksi ne ei voi olla samanlaisia kuin ämpärikurkut? Miksi ne kaikki purkkikurkut maistuu samalta?

Sit taas noi makkarat, niin olen melkein sitä mieltä, että suomalainen ruokateollisuus on tuhonnut makkaran. Mitä tekemistä jollain 100% lihaa sisältävällä pötköllä on makkaran kanssa? No ei yhtään mitään. Onhan nekin ihan hyviä, mutta hyvin kauas on tultu siitä mitä makkara alunperin on ollut. Ja se taas on synnyttänyt näitä ihme tissiposkia ;) jotka ei voi jauhomakkaraan koskea kun se on tollasta hyi hyi halpamallimakkaraa. Liha lihana ja makkara makkarana.

Sinihomejuusto on sit kans sellainen asia, että niitä on hyviä ja huonoja. Aura® on ehdottomasti paras. Siis se perusmalli. Kaikki muut mitä olen maistanut, mukaan lukien Aura® Gold, on jotenkin pistävän makuisia. Castellokin on olevinaan jotain hyvääkin juustoa, mutta ei ei, se on samaa kitkerää tavaraa kuin muutkin. Anoppi tosin juuri tänään mainitsi, että oli päässyt maistamaan jotain irlantilaista sinihomejuustoa ja kehui että siinä on Auran voittaja. Itsekin piti Auraa parhaana ja näitä muita pahana, mutta toi oli kuulemma tosi yllätys. Älyttömän pehmeän makuista ja aromikasta väitti sen olevan. Lupasi laittaa joulupakettiin, niin saan minäkin maistaa. Saas nähdä millaista on.

Herkkukurkut on mielenkiintoinen asia, kun hyviä purkkikurkkuja en ole vielä nähnyt. Kaikki on jotenkin makeita. No, kyllä nekin helposti alas menee, mutta kun vertaa vaikka kaupasta pöntöstä ongittaviin Herkkumaan kurkkuihin, niin jälkeen mainitut on todella hyviä ja ihan eri maata purkkikurkkuihin verrattuna. Ja sit taas Herkkumaan purkkikurkut on sitä perus purkkikurkkumoskaa. Miksi oi miksi? Miksi ne ei voi olla samanlaisia kuin ämpärikurkut? Miksi ne kaikki purkkikurkut maistuu samalta?
Kokeile joskus venäläisiä suolakurkkuja. En muista merkkiä, mutta niin tujussa valkosipuliliemessä kyllästettyjä olivat, että maku oli varsin... jykevä.

- perunalaatikko
- rosolli
- smetana
- avokado

Lyhyt lista, kaikki muu menee. Listatuissa ei ole ns. korkeinta siedettyä määrää, vaan inhotus on välitön vaikka vain puoli teelusikallista maistaisi.

Sukulaiset aina ihmettelee esim sitä, miten ihmeessä voin tykätä kalanmaksaöljystä (ts. juoda sitä pullosta ja nauttia siitä) ja muista yleisistä inhokeista, mutta silti olla täysin kyvytön syömään yhtä lusikallista imellettyä perunalaatikkoa.

- perunalaatikko
- rosolli
- smetana
- avokado

Lyhyt lista, kaikki muu menee. Listatuissa ei ole ns. korkeinta siedettyä määrää, vaan inhotus on välitön vaikka vain puoli teelusikallista maistaisi.

Sukulaiset aina ihmettelee esim sitä, miten ihmeessä voin tykätä kalanmaksaöljystä (ts. juoda sitä pullosta ja nauttia siitä) ja muista yleisistä inhokeista, mutta silti olla täysin kyvytön syömään yhtä lusikallista imellettyä perunalaatikkoa.

Peruna, porkkana ja punajuuri menee kuitenkin yksittäin? Niiden yhdistelmä vain inhottaa?

Tuli maistettua piimää, ennakkoluuloista huolimatta lasillisen join! Mutten toiste!
Siis nyt? Tyyppi on elänyt parikymppiseksi maistamatta piimää? Aika suoritus.

Kokeilkaas muuten joskus sellaista herkkujuomaa, mitä saa Forssalaisesta ravitsemusalan liikkeestä nimeltä Kultajyvä (ja varmaan monesta muusta paikasta jos ymmärtää pyytää). Kyseessä on lakkapiimä, joka pitää sisällään lasin pohjalla lakkalikööriä ja päällä piimää. Siinä on poijaat sellainen makuelämys, että oksat pois ja pala latvaa. Se on pahaa, mutta kuitenkin niin erikoista, että jos mun sielläpäin pari kertaa vuodessa yöelämässä tulee pyörähdettyä, niin se on pakko ottaa aina ja tarjota kavereille kans. Siinä on illan kohokohta.

Kaaliruoat; laatikko, kääryleet, keitto..
Kiitos ala-asteen keittiön trauman, joka seuraa vieläkin..
Varmasti hyvääkin saa tehtyä kaalesta, mutta mutta..muistot elää :/

Rosolli ja se vaaleanpunainen tökötti, joka muistuttaa vappuoksennusta ja jota laitetaan muun muassa juuri rosollin päälle.

Se tökötti on käsittääkseni kermaa vaahdotettuna + etikkaa.

Itselläni on hyvin vähän ruokia/ruoka-aineita joista en tykkää (kaikki menee alas jos on riittävän kova nälkä), mutta lipeäkalaa en mielelläni syö jos ei ole ihan pakko. Pienenä oli joka joulu pakko maistaa äidin käskystä, nyt saan jo skipata suosiolla.

Lehdet vai siemenet? Lehtiä käytetään esim. salsassa ja antaa sitä "meksikolaista makua" ja siemeniä taas käytetään intialaisessa keittiössä etenkin mausteseoksissa, kuten curryssa.

Mulle ketsuppi on sellainen, etten vihaa sitä ja pystyn ihan helposti syömään, mutta tulee aika vähän käytettyä. Mieluummin nautin niistä ruoan omista mauista enkä peitä sitä ketsupilla. Mun mielestä sen maku on sellainen, että se ei paranna ruoan makua vaan peittää sen.

Sit taas noi makkarat, niin olen melkein sitä mieltä, että suomalainen ruokateollisuus on tuhonnut makkaran. Mitä tekemistä jollain 100% lihaa sisältävällä pötköllä on makkaran kanssa? No ei yhtään mitään. Onhan nekin ihan hyviä, mutta hyvin kauas on tultu siitä mitä makkara alunperin on ollut. Ja se taas on synnyttänyt näitä ihme tissiposkia ;) jotka ei voi jauhomakkaraan koskea kun se on tollasta hyi hyi halpamallimakkaraa. Liha lihana ja makkara makkarana.

Sinihomejuusto on sit kans sellainen asia, että niitä on hyviä ja huonoja. Aura® on ehdottomasti paras. Siis se perusmalli. Kaikki muut mitä olen maistanut, mukaan lukien Aura® Gold, on jotenkin pistävän makuisia. Castellokin on olevinaan jotain hyvääkin juustoa, mutta ei ei, se on samaa kitkerää tavaraa kuin muutkin. Anoppi tosin juuri tänään mainitsi, että oli päässyt maistamaan jotain irlantilaista sinihomejuustoa ja kehui että siinä on Auran voittaja. Itsekin piti Auraa parhaana ja näitä muita pahana, mutta toi oli kuulemma tosi yllätys. Älyttömän pehmeän makuista ja aromikasta väitti sen olevan. Lupasi laittaa joulupakettiin, niin saan minäkin maistaa. Saas nähdä millaista on.

Taitaa olla ne korianterin lehdet, jotka mun mielestä maistuu ihan saippualta. Herkkumaan pöntöistä ongittavia suolakurkkuja oon syönyt ja hyviä ovat, pitääpä seuraavaksi kokeilla niitä herkkukurkkuja, jos ei mastu samalta kuin kaikki noi felixin tms. herkkukurkut. Noista makkaroista vielä täsmennyksenä, että ainakin kaikki suomalaiset jauhomakkarat on ihan hirveitä, kaikki muut makkaralajit ok vaikkei olisikaan "100% lihaa, A-luokan lihansyöjille". Pakko myöntää, että aurajuusto menee alas tosi pienissä määrissä eli sillon kun se ei maistu homejuustolle :D (Mikäs idea nyt siinä on, jos homejuusto ei maistu homejuustolle).

Peruna, porkkana ja punajuuri menee kuitenkin yksittäin? Niiden yhdistelmä vain inhottaa?

Ainakin niissä rosolleissa joita olen itse syönyt on aina ollut mukana noiden mainitsemiesi lisäksi raakaa sipulia, jotain omenankaltaista ja vielä jotain anjovis(?)tyyppistä härskiä kalaakin. Ja joo, se on se yhdistelmä vissiin... kaikkia noita kyllä syön yksistään, sipuliakin voin haukkailla kuin omenaa ja tälläkin hetkellä on jääkaapissa keitettyjä perunoita joita on kiva napostella kylmiltään.

Kokeilkaas muuten joskus sellaista herkkujuomaa, mitä saa Forssalaisesta ravitsemusalan liikkeestä nimeltä Kultajyvä (ja varmaan monesta muusta paikasta jos ymmärtää pyytää). Kyseessä on lakkapiimä, joka pitää sisällään lasin pohjalla lakkalikööriä ja päällä piimää. Siinä on poijaat sellainen makuelämys, että oksat pois ja pala latvaa. Se on pahaa, mutta kuitenkin niin erikoista, että jos mun sielläpäin pari kertaa vuodessa yöelämässä tulee pyörähdettyä, niin se on pakko ottaa aina ja tarjota kavereille kans. Siinä on illan kohokohta.
Se ainoa oikea piimädrinkki on Carillopiimä :) Eikä noi mitenkään pahoja ole. Joku Kuyperin vadelmalikööri esim. oli oikein hyvää piimän kanssa. Paljon parempaa kuin softiksen (pehmisaineen) kanssa, millä noita liköörejä usein vedellään shotteina, kun ei mene niin ällömakeaksi.

Piimää on valitettavan harvassa paikassa, mutta myökin viimeksi nokkelana haettiin omat kaupasta.

Herkkumaan pöntöistä ongittavia suolakurkkuja oon syönyt ja hyviä ovat, pitääpä seuraavaksi kokeilla niitä herkkukurkkuja, jos ei mastu samalta kuin kaikki noi felixin tms. herkkukurkut.
Älä kokeile. Ne just maistuu samalta ja sekös vituttaa.
risotto. Hyi sa***na!!!
Risottojakin on miljardi erilaista. Sellainen missä on ylikypsää riisiä, sikanautaa ja pussi hernemaissipaprikaa ei voikaan olla kenenkään mielestä hyvää, mutta jos sienet uppoaa, niin voin melkein luvata että rakastuisit meikäläisen kermaisen pehmeään sienirisottoon.

Suositut

Back
Ylös Bottom