Ruotsi vapaaehtoiseksi - aito mahdollisuus vaikuttaa, allekirjoita jo tänään!

Just kävin allekirjottamassa!
Ois kyl paljo fiksumpaa et sais valita jonkun toisenki kielen jos haluaa. Ite haluisin ainaki mielummin osata Espanjaa, Saksaa tai Venäjää

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kovia tunteita? Höpö höpö jossain Ranskassa jos olisi mitään vastaavaa, niin olisi autoja poltettu jo aikoja sitten.
Tuollainen autojen polttaminen on pelkästään idioottimaista eikä mitään muuta. Kyllä osa tutuistani jotka on ihan suomea äidinkielenään puhuvia suhtautuu kovin tunteellisesti tätä kohtaan, en tiedä miksi.

Kyllä osa tutuistani jotka on ihan suomea äidinkielenään puhuvia suhtautuu kovin tunteellisesti tätä kohtaan, en tiedä miksi.

No mitä sitten? Mua ainakin vituttaa toi koko systeemi, jossa ruotsi on tasavertainen kieli suomen kanssa. Jossain Joensussaa pitää suorittaa virkamiesruotsin koe ei järjen häivää.

Niin, ihmettelen vain miksi.

Ei tämä mulla hirveästi tunteita herätä, mutta ymmärrän kyllä senkin että jotakuta turhauttaa kun tuolle ruotsinkielen pakollisuudelle ja sen asemalle ylipäätänsäkään ei oikeon järkisyitä ole ja silti siihen hukataan helvetisti yhteiskunnan resursseja aivan turhaan. Perustelutkin kun ovat "suomi on kaksikielinen maa", "pitää saada palveluita omalla äidinkielellään" ja "laki". Nuo kaikki ovat poliittisella päätöksellä muutettavia asioita. Se nyt vain on järjetöntä kouluttaa kaikki puhumaan marginaalikieltä 5 %:n takia ja että he voisivat käyttää viranomaisessa omaa kieltään. Hyvinhän me turvataan muitakin kieliä puhuvien asema viranomaisissa ihan tulkkien avulla.

Katsotaanpas mitä ihmettelin tuossa pari viestiä sitten. Boldasin jotta pointti menee perille:
Mitenköhän tämä aihe aiheuttaa joissain suomea äidinkielenään puhuvissa kovia tunteita.. vastaan? En ymmärrä. Onko se jotain "suomea äidinkielenään puhuvat suomalaiset on pahimpia juntteja mitä on ja erilaisuus on jees" tyylistä itseinhoa?

Katsotaanpas mitä ihmettelin tuossa pari viestiä sitten. Boldasin jotta pointti menee perille:

Oho, piti tulla huutelemaan ihan puskista sen enempää lukematta. Mutta otetaan tuo mun viesti nyt ihan vain yleisenä mielipiteenä asiasta.

Jos haluaa opiskella myös jotain muuta kieltä kuin englantia ja ruotsia, ne tunnit ovat koulupäivän jälkeen tai aamulla ennen muita oppitunteja. Eipä tuo nyt ainakaan rohkaise kieltenopiskelua. Samaten kun siellä ruotsintunnilla on aivan kaikki oppilaat, erityisopetusta ja jopa entistä "tarkkista" vaativista häiriöoppilaista kympin tyttöihin ja kielipää ja motivaatio tunnetusti vaihtelevat, lopputulos on harvinaisen kehno. Kolme vuotta peruskoulussa opetellaan oman nimen sanomista eivätkä kaikki sitä osaa sittenkään. Toiset sitten nukkuu siellä haaskaten aikaansa. Tämähän on tietysti sama joka aineessa.

Ei mitään järkeä.

Jos haluaa opiskella myös jotain muuta kieltä kuin englantia ja ruotsia, ne tunnit ovat koulupäivän jälkeen tai aamulla ennen muita oppitunteja. Eipä tuo nyt ainakaan rohkaise kieltenopiskelua. Samaten kun siellä ruotsintunnilla on aivan kaikki oppilaat, erityisopetusta ja jopa entistä "tarkkista" vaativista häiriöoppilaista kympin tyttöihin ja kielipää ja motivaatio tunnetusti vaihtelevat, lopputulos on harvinaisen kehno.

Joopa. Yksi pakkoruotsin suurimmista haitoista on että se syö ajan ja motivaation opetella oikeasti hyödyllistä kieltä englannin lisäksi. Kolmea vierasta kieltä on jo melko hankala opiskella päällekkäin. Esimerkkinä hyödyllisimmistä kielistä, Suomihan on perinteisesti ollut Venäjän portti länteen, ja nykyään venäläiset turistit ja mökinomistajat ovat jo iso bisnes Itä- ja Pohjois-Suomessa, mutta kieltenopetus laahaa pahasti perässä. Suomessa huomattavasti useampi opiskelisi venäjää tai muita hyödyllisiä kieliä, jos pakkoruotsia ei olisi.

Toinen pakkoruotsin huono puoli on tosiaan tuo, että kun kaikki opiskelevat kieltä niin luokilla mennään ns. huonoimpien ehdolla - ja koska ei ole oikeaa syytä opiskella ruotsia, niin motivaatiovaikeuksia ja sitä kautta huonoja ruotsinopiskelijoita löytyy takuulla. Huonosti opiskeltu ruotsi sitten vaikuttaa lukiolaisten ja korkeakouluopiskelijoiden muuhun menestymiseen opinnoissa, jos ruotsin kielen kertaaminen ja preppaaminen syö ison osan lukukausista. Pakkoruotsilla on siis ripaus osuutta myös pidempiin valmistumisaikoihin - se on ainoa aine korkeakouluissa jota on pakko opiskella vaikka se ei liittyisi omiin opintoihin mitenkään.

Itselläni motivaatio näkyi tosi selvästi - englannista tuli kymppejä halki lukion, ruotsin kielestä keräilin uusintatenteistä vitosia ja hammasta purren läpi 4. vuoden aikana sitten kaikki ruotsin kurssit putkeen. Joskus juttelin yliopiston opinto-ohjaajan kanssa, niin sanoi että aika yleistä että ruotsin kurssit ovat jääneet roikkumaan ja sitten niitä varten pitää suorittaa treenikursseja ennen ku pääsee virkamiesruotsista läpi, eli moninkertainen vaiva ja pahimmillaan viivästyttää valmistumista.

Mä vastustan pakkoruotsia vähän eri kärjellä, mulle oli erittäin helppo oppia pakollinen ruotsi kirkkaaseen laudaturiin asti mutta aivan mahdotonta oppia vapaaehtoinen saksa edes viiden vuoden hinkkaamisen jälkeen...eli mulle olisi tehnyt terää opiskella se saksa pakolla kirjoittaa siitä se laudatur eikä ruotsista, jota en tarvitse edes ruotsalaisten yritysten kanssa kauppaa käydessä.

Eniten perseestä ruotsissa on se että se vie 5 pakollista kurssia lukiossa, vieden samalla muilta aineilta aivan vitusti keskittymistä pois. Kielten työmäärät lukiossa ovat myös aivan vitun tajuttomat, läksyjä on aina useampi aukeama, ja tehtävät vievät paljon aikaa.

Itse luen ranskaa alkavana kielenä suht pienessä lukiossa, mikä tarkoittaa suppeaa kurssitarjotinta. Samaan jaksoon pitäisi tunkea englanti, ranska ja ruotsi + useampi muiden aineiden kurssi jos joskus tahtoo valmistua, sitä ei työmäärää ei vittu jaksa hullukaan. Tämä johtaa muiden pakollisten aineiden mahdolliseen lykkäämiseen ensi lukuvuodelle.

Jos ruotsia ei lukiossa olisi, lyön vetoa kautta likaisten kalsareideni kautta että muiden kielten lukeminen yleistyisi, koska ruotsin työmäärä ei kuumottelisi koko ajan niskaan, eikä kurssien mahdollinen repuuttaminen olisi esteenä valmistumiselle. Kaiken lisäksi ruotsi on suhteellisen pienen piirin puhuma kieli, josta selviää aina englannilla.

Vaikka ruotsista tehtäisiin vapaaehtoista (ja mielellään sen virallinen asema poistettaisiin), ei tilalle välttämättä tarvittaisi mitään. Jos turhaan aineeseen kulutettu aikamäärä vähenisi, hyvä niin. Jos se aika käytettäisiin hyödyllisempään, parempi niin.

Suurella mielenkiinnolla odotan miten eduskunta tästä aikanaan äänestää. Olettaen tietysti että tämä otetaan ylipäänsä käsittelyyn. Eipä tarvitse seuraavissa vaaleissa äänestää ketään sellaista, joka puoltaa nykyistä kielipolitiikkaa.

Mielenkiinnolla odotat? Mä en kyllä lähtis hengitystä pidättämään... Se suurempaa mielipidettä ei minulla asiaan ole. Ehkä sen vois laittaa vapaaehtoiseksi.

Järjetön ehdotus. Suomi ja ruotsi ovat Suomen kansalliskielet. Jokaisen suomalaisen pitäisi osata molempia kielistä vähintään välttävästi. Molempien kanssa joutuu kuitenkin aika ajoin tekemisiin.

Tuo taas on aivan järjetöntä. Ruotsin ei tarvitse olla Suomen kansalliskieli. Miksi kaikki suomalaiset lukevat ruotsia 5% vuoksi, olisiko aika jo kääntää tuo toisinpäin ja 5% lukisi suomea, jotta voivat asioida maassa maan kielellä. Ja tuo, että ruotsia tarvitsee aika ajoin, on myös järjetöntä. Jos kaikki puhuisivat suomea, poistuisi tuokin ongelma. Enkä esimerkiksi itse ole tarvinut koskaan ruotsia muualla kuin koulussa, enkä tällä koulutuksella/työllistymisessä tule tarvitsemaankaan. Ruotsissa käydessäkin pärjäsin erinomaisesti englannilla.

Vittuun pakkoruotsi.

t. suomenruotsalainen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom