Itse väitän, että pääosa pakkoruotsin vihaajista tarkastelee koko asiaa jo alunperin väärästä näkökulmasta. Tottakai ruotsin voisi korvata jollakin muulla kielellä tai aineella, mutta mielestäni sen poistaminen ei ole tarpeellista. Ihmisille on aina kielitaidosta ja uusien kielien opiskelusta hyötyä. Enpä ole itsekään kirjoitusten jälkeen ruotsia puhunut, mutta nyt syksyllä se on edessä virkamiesruotsin suorittamisen muodossa.
Väärästä näkökulmasta? Itse vertasit juuri maailmanlaajuista, kansainvälisesti tunnettua tiedettä eli matematiikkaa johonkin vähemmistökieleen, jota puhuu onnettomat 10 miljoonaa ihmistä maailmassa. :face:
Matematiikkaa oli olemassa jo ennen kuin ihminen osasi kirjoittaa, ja sitä tarvitaan kaikkialla maailmassa, päivittäin. Missäs sitä ruotsinkieltä tarvitaan? Ruotsissa, eiku niin, siellähän 85% aikuisväestöstä osaa puhua esim. englantia.
Ideana ei ole korvata ruotsia "jollakin" muulla, vaan antaa mahdollisuus
itse valita kieli jota opiskella. Pakollisuuden poistaminen on se avainsana tässä. Kielitaitoa tarvitaan, ja erityisesti kieliä joista tässä maailmassa voi olla jotain hyötyäkin. Ruotsi ei näihin kieliin kuulu. Saa sitä ruotsia toki jatkossakin opiskella valinnaisena, jos aikoo sitä universumin ilmeisesti tärkeintä sanomalehteä, eli Huvudsbladetia lukea.
Mullakin on virkamiesruotsi edessä syksyllä/keväällä ja onpa todellista onnea opiskella koko kieli taas alkeista lähtien alusta, ihan vain 2 opintopisteen takia. Kurssin jälkeen saakin sitten tuon mongerruksen taas jälleen unohtaa, sitä kun ei tule koskaan tarvitsemaan. Mielelläni olisin tuonkin ajan käyttänyt esim. saksankielen opiskeluun, josta olisin näillä näkymin työelämässäkin hyötynyt. Ruotsinkieli kun ei ihan oikeasti ole portti muihin kieliin, muita kieliä oppii hassu kyllä, vain opiskelemalla niitä itseään.