Ruotsi vapaaehtoiseksi - aito mahdollisuus vaikuttaa, allekirjoita jo tänään!

Ymmärsinkö oikein, että HeJoPel:n yhtenä perusteluna pakollisen opiskelun puolesta on se, että muutoin on vaikeuksia saada lukion kurssit täyteen :rock:
Tää oli kyllä pitkään aikaan paras kuulemani perustelu ruotsin kielen puolesta! Eihän sillä mitään väliä ole, vaikka jollain kurssilla oppimallaan asialla ei tekisi hevon vittuakaan elämässään, mutta siitäkös ongelma tulee, jos kurssista ei saa kurssimerkintää todistukseen...

Itsehän kirjoitin aikoinaan laudaturin keskipitkästä ruotsista, mutta silti olen sitä mieltä, että ruotsin voisi laittaa vapaaehtoiseksi. Eniten vitutti kursseilla katsella sitä porukkaa, jota ei todellakaan kiinnostanut muu kuin läpipääsy ko. kielen kursseista. Opettajan aikaa meni ihan turhaan niiden untamoiden paimentamiseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä yritetään globaaleille työmarkkinoille pääsyn toivossa lisätä koululaisten kielitaitopalettia poispäin ruotsista jottei tarvitse jäädä kortistoon Suomeen. Vasta-argumenttina vaaditaan pakko-opiskelun jatkamista jotta lukion kurssimäärävaatimus tulee täyteen, koska lakitietokin on pirun tylsää ja turhaa. Mulle ei ihan avaudu toi looginen ketju, mutta ehkä joillekin.

Ehkä se sitten on niin että 'Nyt sää kuules opiskelet nämä jutut, ja siitä tulee se 75 kurssia. Tai sitten itket ja opiskelet. Tai sitten et saa lakkia. Siinäkin on jo aivan liiaksi vaihtoehtoisuutta' -tyylistä touhua edelleen kaivataan.

Ymmärsinkö oikein, että HeJoPel:n yhtenä perusteluna pakollisen opiskelun puolesta on se, että muutoin on vaikeuksia saada lukion kurssit täyteen :rock:
Eieiei, vaikka onhan sekin omalta osalta yks syistä :D Ei tällä foorumilla voi ajatuksenjuoksussa mitään kirjoittaa ilman että joku tajuaa väärin, prkl :D Ehkä jätän ketjun rauhaan :face:

Itsekin kallistun ruotsin kielen vapaaehtoisuuden puoleen. Valinnaisuus olisi kielten kohdalla varsin hyvä juttu, mutta käytännössä siinä tulisi mukana pieni negatiivinenkin puoli. Nykytilanteessa koulut puristavat opetusryhmien määrät minimiin, ja jos valinnaisina kielinä olisivat vaikkapa ruotsi ja venäjä (tai mitkä tahansa muut) ja ruotsin valitsisi vain pari tyyppi, niin aivan varmasti useilla paikkakunnilla heille ei opetusta järjestettäisi, vaan lykättäisiin venäläisten mukaan. Tämä on ongelma erityisesti pienillä paikkakunnilla, joissa ei oppilaita/opiskelijoita riitä tarpeeksi. No sitä, että muutama tyyppi ei saakaan opiskella ruotsia, voidaan kai pitää pienempänä pahana kuin että kaikki pakotetaan opiskelemaan ruotsia. Toisaalta aika usein kävisi varmasti päinvastoin, eli suurin osa valitsee ruotsin ja sitten ne muutamat muut pakotetaan sinne mukaan. Valinnaisuus voisi toimia kunnolla isoilla pakkakunnilla, pienillä ei välttämättä.

Eniten vitutti kursseilla katsella sitä porukkaa, jota ei todellakaan kiinnostanut muu kuin läpipääsy ko. kielen kursseista. Opettajan aikaa meni ihan turhaan niiden untamoiden paimentamiseen.

Mua ei tarvinnu lukiossa ruotsinmaikan paimentaa, kun rehellisesti goisin niillä tunneilla. Tosin keskiarvo olikin sitten 4,7 lukion päättyessä. Ehdot tuli ja jouduin tenttimään, ennen kun pääsi kirjoituksiin....

Allekirjoitin tämän ja myös aloitteet liittyen kannabiksen käytön ja hallussapidon rangaistavuudesta luopumiseen sekä tekijänoikeuslain järkevöittämiseen.

Hahhah, pahan pistit :DD Ongelma kun on, että huonon matematiikkapään takia luen lyhyttä matematiikkaa, josta kasaan saa paljon vähemmän kursseja kuin pitkästä, kemiat, fysiikat tai biologiat ei suju ja kolmatta kieltä en tyhmyyden takia valinnut. Vaikka kiinnostuksen takia olen lukenut kaikki historiat, terveystiedot ja maantiedot, kokonaiskurssimäärän kasaan saaminen kolmessa vuodessa ilman pitkää matematiikkaa tai noita tähtitieteitä on vaikeaa, ja ilman ruotsin/toisen kielen lukemista mahdotonta. Haluaahan siellä lukiossa mielellään lukea sellaisia aineita, joista on hyötyä jatko-opintojen kannalta tai kirjoituksissa, miksi siis lukea väkisin aineita jotka eivät suju, eikä niistä ole muuta kuin ''yleissivistävää'' hyötyä, kuka vittu nyt tarvitsee arkielämässä jotain maapallon rotaation liike-energian rationaalilaskentaa? Tässä nyt lähdettiin taas liikaa sivuraiteille, joten takas asiaan.
Meidän lukiossa ei ole kolmantena kielenä edes mahdollista opiskella kuin ranskaa tai saksaa, kaikki muut kielet kansalaisopiston kautta kouluajan ulkopuolella. Niinkuin aiemmin jo sainoin, tämä vaatii parannusta ennen kuin voidaan pohtia ruotsin poisjättämistä.

Heh, mun lukiossa joka vuosi noin viis tyyppiä ei pääse pois, koska ei ole saanut kaikkia ruotsin kursseja suoritettua. Fysiikan opiskelijat nyt ainakin tarvitsevat "maapallon rotaation liike-energian rationaalilaskentaa" jatko-opinnoissaan. Luonnontieteitä itse opiskelevana voisin esittää vastakysymyksen, mitä hyötyä on opetella jotain vuosilukuja ja antiikin historiaa? Pointti tässä on se, että siellä lukiossa on vähän kaikille kaikkea. Jos se kurssimäärän täyttyminen jäisi niiden viiden ruotsin kurssin takia, niin sitten on väärässä laitoksessa.

Ruotsi on tossa vieressä samoinkuin samaan kieliperheeseen kuuluvat Tanska ja Norja.Kaikki noi on Suomea rikkaampia maita ja niistä löytyy koulutetulle töitä.Kaikki tää on hyödynnettävissä helpolla jos osaa kielen.
Kattelin just ammattiliiton sivuilta oman alani palkkoja naapurissa.Ei olis hassumpi ajatus myydä kämppä täältä stadista ja muuttaa etelä-ruotsiin tai Tanskaan duuniin.Mä puhun äidinkielenä ruotsia kai tohon skånen mongerrukseen tottus.

Eihän tä nyt ihan aiheeseen liity mut ainahan suomesta on länteen muutettu työn perässä,jos osaa kielen edes jotenkuten pääsee helpommalla.

Ruotsi on tossa vieressä samoinkuin samaan kieliperheeseen kuuluvat Tanska ja Norja.Kaikki noi on Suomea rikkaampia maita ja niistä löytyy koulutetulle töitä.Kaikki tää on hyödynnettävissä helpolla jos osaa kielen.
Kattelin just ammattiliiton sivuilta oman alani palkkoja naapurissa.Ei olis hassumpi ajatus myydä kämppä täältä stadista ja muuttaa etelä-ruotsiin tai Tanskaan duuniin.Mä puhun äidinkielenä ruotsia kai tohon skånen mongerrukseen tottus.

Eihän tä nyt ihan aiheeseen liity mut ainahan suomesta on länteen muutettu työn perässä,jos osaa kielen edes jotenkuten pääsee helpommalla.

Eli valtion tulee kouluttaa kaikille suomalaisille ruotsi niin, että he voivat muuttaa pois?

Varmasti kielitaidosta on hyötyä joissain tilanteissa. Venäjän ja kiinan osaamisesta myös voisi olla hyötyä. Jos ruotsinkielen virallinen asema poistettaisiin, mutta se olisi niin maagisen ylivoimainen ja hyödyllinen kieli, niin kyllähän sitä silti vapaaehtoisesti voisi opiskella (kuten esim. venäjää). Jotkut katsos opiskelee vapaaehtoisesti kieliä!

Huumoria: http://sain-et-sauf.blogspot.fi/2013/03/pakkoruotsia-puolustelevat.html

Eli valtion tulee kouluttaa kaikille suomalaisille ruotsi niin, että he voivat muuttaa pois?

Mitäköhän täällä olis tapahtunu 60-70 luvulla jos väkeä ei päässy töihin Ruotsiin?Ne ku osas kielen pääs varmaan helpommalla.Ja ku olot kotona kohentui oli helppo tulla takas jos halus.
Nytki on ilmeisesti Norjassa hyväpalkkasta työtä tarjolla jos osaat ruotsin ni norja on helppo nakki.Mielummin mä sinne menisin ku istuisin takahikiällä peräkammarissa kiroilemassa suomen herroja.

Niin ja ruotsin ja venäjän vertailussahan on se hauska pointti että sadattuhannet suomalaiset on muuttanu Ruotsiin ja sadattuhannet venäläiset yrittäny tulla tänne väkisin.Tä on miettimisen arvoinen kysymys.

Viimeksi muokattu:
Ruotsin virallinen asema ja pakkoruotsi ei johdu siitä, että olisi tarkoitus saada halpaa työvoimaa ruotsalaisille yrityksille. Ilmeisesti sinulta on historia mennyt ohi: kenties ruotsinkielen opiskelemisen sijaan olisit voinut opiskella historiaa ja yhteiskuntaoppia?

Niin ja ruotsin ja venäjän vertailussahan on se hauska pointti että sadattuhannet suomalaiset on muuttanu Ruotsiin ja sadattuhannet venäläiset yrittäny tulla tänne väkisin.Tä on miettimisen arvoinen kysymys.
Miten tämä liittyy kielipolitiikkaamme? Selvennä.

Eli koska joku saattaa mahdollisesti haluta mennä Ruotsiin töihin, ja sen takia tarvitsee ruotsin kieltä, KAIKKIEN muidenkin on opiskeltava ruotsia? Ok...

- - - Updated - - -

Äh, antaa olla jatkakaa keskenäänne.
Niin, eikö olekin turhauttavaa kun tajuaa että ei ole oikeasti olemassa yhtään syytä minkä takia ruotsin opiskelu pitäisi olla kaikille pakollista? ;)

Mähän en pakkoruotsista ole sanonu mitään,ruotsinkielen hyödyllisyydestä olen kirjoitellu.Mulle on ihan sama vaikka opiskelisitte klingonia.

Mähän en pakkoruotsista ole sanonu mitään,ruotsinkielen hyödyllisyydestä olen kirjoitellu.Mulle on ihan sama vaikka opiskelisitte klingonia.

No sitten pikapikaa allekirjoittamaan tuo kansalaisaloite, että saadaan ihmisille mahdollisuus opiskella klingonia ruotsin sijaan! :)

En allekirjoita.Syys on yksinkertaisesti se että aihe on minulle samantekevä,annan niiden joille tä jotain merkitsee ratkaista asian.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom