Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen sitten ilmeisesti saanut väärää tietoa. Viitsitkö kertoa miten asia todellisuudessa on?Jos nyt vaikka tarkistaisit faktat ensin, niin jatketaan sitten keskustelua.
En ole ikinä asunut tuolla karjalan suunnalla mutta mitenkähän paljon tällä hetkellä esim. jossain Imatralla tai Lappeenrannassa tarvitsee palveluammateissa venäjää? Osaako sillä suunnalla asuvat kertoa?
Perustuslailla ei ole mitään tekemistä ruotsinopiskelun kanssa. Pakollinen ruotsin opiskelu junailtiin RKP:n toimesta opetuslakiin 60-luvulla. Ennen sitä oli pärjätty Suomessa aivan hyvin ilmankin.Kiva ajatus ja näennäisesti ihan kannatettavakin, mutta eihän tuo tule menemään ikinä läpi. Olisi ristiriidassa perustuslain kanssa, enkä usko, että sitä ollaan valmiita muuttamaan yhden kansalaisaloitteen takia.
^ sen verran korjausta että vähintään esimies porukkaa johon olen kontaktissa josta varmaan tulee tuo englannin taito. Messuilla tulee oltua kerran parissa vuodessa ruotsissa ja kyllä siellä huomaa että varsinkin vanhempi väki ei paljoa puhu englantia.
Älkää nyt jumalauta ihmiset olko tyhmiä! Ihan vaan opiskelijan mielipide, että vaikka kaikki siitä ruotsista vinkuu niin siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä mm. työelämässä, palveluammateissa sekä kaupallisellakin alalla. Mitä ideaa tehdä ruotsi vapaaehtoiseksi, jolloin yhä harvempi sitä enää lukisi? Ja mitä sitten, jos ruotsi vapaaehtoistetaan, Venäjäkö tilalle ? Lapset ja nuoret tuskin pitävät ajatuksesta, ruotsi kun on kieliopillisesti melko paljon helpompaa kuin Venäjä. Sitäpaitsi ruotsinkielen vapaaehtoistaminen kouluissa saa aikaan muitakin muutoksia, mm. Lukiossa lyhyen ruotsin pakollisesta oppimäärästä saa kasaan 5 kurssia, pitkästä oppimäärästä 6 kurssia. Jos nämä kurssit muuttuvat vapaaehtoisiksi, jää pakollisten kurssien määrä tuon verran alemmas kokonaiskurssimäärästä, joita pitää lukion aikana saada kasaan 75. Ruotsin osuuskin siitä on jo merkittävä. Usealla lukiolaisella meinaa kurssimäärät jäädä muutenkin alle vaaditun määrän ja pitää lukea ns. turhia kursseja, mukaanlukien minä. Kun tällaisilta opiskelijoilta otetaan vielä ruotsi pois kurssimäärästä, eikä lue mitään muuta ylimääräistä kieltä, huomaakin lukion 3. luokalla olevansa kusessa kurssimäärien kanssa. Mitä hyötyä on siitä, että ruotsinkieli olisi vapaaehtoista, tähän en keksi mitään vastausta.
OT: Jos tällä haetaan opiskelun helpottamista nuorille, niin aivan turhaa, ei opiskelu suomessa aivan niin vaativaa ole. Oma mielipide on, että ala-asteen ja ylä-asteen pystyisi käymään tehostettuna paljon nopeamminkin, varsinkin ylä-asteen. Suuri osa ajasta on turhaa höpötystä ja lorvimista. Jos tunneilla keskityttäisiin vain asiaan, ylä-aste olisi ohi kahdessa vuodessa. Opiskelusta ei tarvitse yrittää tehdä yhtään helpompaa, vaan korjata nuorien asenteita sitä kohtaan.
Perustuslailla ei ole mitään tekemistä ruotsinopiskelun kanssa. .
Ehkä kannattaa hankkia kokemusta siitä työelämästä ennenkuin käyttää sitä jonkinlaisena argumenttina? Tästä aiheesta nyt kuitenkin löytyy jo jonkinmoista dataa ja elinkeinoelämän toiveena olisi tosiaan enemmän venäjän, kiinan ja korean osaajia. Tätä tarvetta ei tosin pakkoruotsin poistolla paikata.
Tai mitä jos siellä peruskoulussa ja lukiossa opiskeltaisiin ruotsin sijaan jotain hyödyllistä, kuten vaikka matematiikkaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa jne, joiden osaamisessa Suomalaiset ylioppilaat alkavat nykyisin olla suoraan sanottuna aika surkean huonolla tasolla? Mitä hyötyä on siitä että ruotsi on vaapehtoista? No sitä että sen ajan voi sitten käyttää huomattavasti paremmin. Ei ruotsin osaamisesta varmasti haittaa ole, ja niin voisi edelleen valita, mutta toisaalta on useita asioita joiden osaamisesta on merkittävästi enemmän hyötyä kuin ruotsin osaamisesta, ja jotka nyt jäävät oppimatta kun se aika menee ruotsin opiskeluun.Älkää nyt jumalauta ihmiset olko tyhmiä! Ihan vaan opiskelijan mielipide, että vaikka kaikki siitä ruotsista vinkuu niin siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä mm. työelämässä, palveluammateissa sekä kaupallisellakin alalla. Mitä ideaa tehdä ruotsi vapaaehtoiseksi, jolloin yhä harvempi sitä enää lukisi? Ja mitä sitten, jos ruotsi vapaaehtoistetaan, Venäjäkö tilalle ? Lapset ja nuoret tuskin pitävät ajatuksesta, ruotsi kun on kieliopillisesti melko paljon helpompaa kuin Venäjä. Sitäpaitsi ruotsinkielen vapaaehtoistaminen kouluissa saa aikaan muitakin muutoksia, mm. Lukiossa lyhyen ruotsin pakollisesta oppimäärästä saa kasaan 5 kurssia, pitkästä oppimäärästä 6 kurssia. Jos nämä kurssit muuttuvat vapaaehtoisiksi, jää pakollisten kurssien määrä tuon verran alemmas kokonaiskurssimäärästä, joita pitää lukion aikana saada kasaan 75. Ruotsin osuuskin siitä on jo merkittävä. Usealla lukiolaisella meinaa kurssimäärät jäädä muutenkin alle vaaditun määrän ja pitää lukea ns. turhia kursseja, mukaanlukien minä. Kun tällaisilta opiskelijoilta otetaan vielä ruotsi pois kurssimäärästä, eikä lue mitään muuta ylimääräistä kieltä, huomaakin lukion 3. luokalla olevansa kusessa kurssimäärien kanssa. Mitä hyötyä on siitä, että ruotsinkieli olisi vapaaehtoista, tähän en keksi mitään vastausta.
OT: Jos tällä haetaan opiskelun helpottamista nuorille, niin aivan turhaa, ei opiskelu suomessa aivan niin vaativaa ole. Oma mielipide on, että ala-asteen ja ylä-asteen pystyisi käymään tehostettuna paljon nopeamminkin, varsinkin ylä-asteen. Suuri osa ajasta on turhaa höpötystä ja lorvimista. Jos tunneilla keskityttäisiin vain asiaan, ylä-aste olisi ohi kahdessa vuodessa. Opiskelusta ei tarvitse yrittää tehdä yhtään helpompaa, vaan korjata nuorien asenteita sitä kohtaan.
Tässä tapauksessa pitäis tosiaan saada jokin näistä kielistä pakolliseksi ruotsin tilalle, joka voikin olla hankalaa. Miksei pitää ruotsi pakollisena ja kannustaa nuoria lukemaan jotain kolmattakin kieltä jo ylä-asteelta lähtien. Oma kokemus kertoo, että kouluissa ei kolmatta kieltä mainosteta vaikka siihen olisi tarvetta, yläasteella parisenkymmentä oppilasta muutamasta sadasta luki kolmatta kieltä, joka sekin oli saksa tai ranska eikä kaupallisella alalla tarvittava Venäjä, Kiina tai korea. Tiettääkseni ylä-asteella ei edes ollut mahdollisuutta lukea kuin venäjää, italiaa, ranskaa tai saksaa. Kiinaa tai koreaa ei ollut edes mahdollista lukea. Lukiossakin kiinaan on mahdollisuus vain kansalaisopiston kautta kouluajan ulkopuolella. Kannattaisiko näitä ennemmin tehostaa, kuin alkaa karsia ruotsia pois pakollisista aineista ?
Ihan mielenkiinnosta, mitä on nämä "turhat kurssit" joita joudut lukemaan saadaksesi kurssimäärän täyteen? Itselläni oli muistaakseni lukiossa noin 100 kurssia tehtynä eikä niistä kovin moni nyt ainakaan turhempi ollut kuin ruotsin kurssit.
Älkää nyt jumalauta ihmiset olko tyhmiä! Ihan vaan opiskelijan mielipide, että vaikka kaikki siitä ruotsista vinkuu niin siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä mm. työelämässä, palveluammateissa sekä kaupallisellakin alalla. Mitä ideaa tehdä ruotsi vapaaehtoiseksi, jolloin yhä harvempi sitä enää lukisi? Ja mitä sitten, jos ruotsi vapaaehtoistetaan, Venäjäkö tilalle ? Lapset ja nuoret tuskin pitävät ajatuksesta, ruotsi kun on kieliopillisesti melko paljon helpompaa kuin Venäjä. Sitäpaitsi ruotsinkielen vapaaehtoistaminen kouluissa saa aikaan muitakin muutoksia, mm. Lukiossa lyhyen ruotsin pakollisesta oppimäärästä saa kasaan 5 kurssia, pitkästä oppimäärästä 6 kurssia. Jos nämä kurssit muuttuvat vapaaehtoisiksi, jää pakollisten kurssien määrä tuon verran alemmas kokonaiskurssimäärästä, joita pitää lukion aikana saada kasaan 75. Ruotsin osuuskin siitä on jo merkittävä. Usealla lukiolaisella meinaa kurssimäärät jäädä muutenkin alle vaaditun määrän ja pitää lukea ns. turhia kursseja, mukaanlukien minä. Kun tällaisilta opiskelijoilta otetaan vielä ruotsi pois kurssimäärästä, eikä lue mitään muuta ylimääräistä kieltä, huomaakin lukion 3. luokalla olevansa kusessa kurssimäärien kanssa. Mitä hyötyä on siitä, että ruotsinkieli olisi vapaaehtoista, tähän en keksi mitään vastausta.
OT: Jos tällä haetaan opiskelun helpottamista nuorille, niin aivan turhaa, ei opiskelu suomessa aivan niin vaativaa ole. Oma mielipide on, että ala-asteen ja ylä-asteen pystyisi käymään tehostettuna paljon nopeamminkin, varsinkin ylä-asteen. Suuri osa ajasta on turhaa höpötystä ja lorvimista. Jos tunneilla keskityttäisiin vain asiaan, ylä-aste olisi ohi kahdessa vuodessa. Opiskelusta ei tarvitse yrittää tehdä yhtään helpompaa, vaan korjata nuorien asenteita sitä kohtaan.
Lukion on kuitenkin tarkoitus olla yleissivistävää koulutusta. Kemiasta ei ehkä ole yhteiskuntatieteen opintojen kannalta hirveästi hyötyä, mutta arkielämän kannalta kemian perustiedoista on aivan varmasti hyötyä. Voi esim osata suhtautua edes hieman kriittisesti pesuaineiden ja muiden kemikaalien mainontaan, tai erilaisiin terveysväittämiin joita millon mistäkin tuotteesta tai aineesta mediassa esiintyy. Sama pätee muihin luonnontieteisiin. Niin paljon kaikenlaista hölynpölyä esiintyy nykyisin mediassa, että olisi ihan hyvä jos olisi edes perustavan laatuiset tiedot siitä miten luonto todellisuudessa toimii. Esim ydinvoimakeskustelu on aika naurettavaa kun suurin osa keskustelijoista ei tiedä asiasta oikeastaan mitään.HeJoPel varmaan tarkoittaa kursseja joista ei ole jatko-opintojen kannalta hyötyä. Esim. jos tähtää lukemaan yhteiskuntatieteitä ei kemiasta ole paljoa hyötyä.
En tiedä onko ruotsista työelämässä hyötyä muuta kuin palveluammateissa ja kaupallisissa tehtävissä.
Mutta kuten sanottua niin Ruotsin aseman voisi muuttaa niin että toisena pakollisena kielenä olisi englannin ohella esim. suomi/ruotsi/saksa/venäjä jonka oppilas voisi valita. Jos on kiinnostunut lukemaan lisää kieliä niin valinnaisena voi sitten valita enemmän. Tämä olisi varmaankin oppilaille hyödyllisempi ja asettaisi eri puolilla maata asuvat tasa-arvoisempaan asemaan.
Kirjoitin ylioppilaaksi 2001 joten olen sinänsä vähän huono puhumaan koululaisten näkökulmasta. Joku tämmöinen kuitenkin tuntuisi järkevältä.
Eli jos nyt mieluummin osattaisi käyttää edes sitä omaa äidinkieltä ja englantia, joka nyt kuitenkin on se kieli jolla kansainvälisissä yhteyksissä ensisijaisesti kommunikoidaan, ja sitten jos rahkeet riittävät enempään niin oman mielenkiinnon mukaan lisää kieliä.