Ruotsi vapaaehtoiseksi - aito mahdollisuus vaikuttaa, allekirjoita jo tänään!

Kyllähän se vitutti kouluissa(yläaste...virkamiesruotsi) opiskella pakkoruotsia, mutta myöhemmin kun olin töissä Ruotsissa ja Norjassa, osoittautui hyödylliseksi.

Mutta kyllähän sen vieraan kielen ulkomailla oppiikin, itseasiassa varmaan nopeammin ja helpommin kuin esim. koko ylä-aste aikana. Tietääkseni varmaan muutenkin paras tapa oppia joku kieli on asua paikanpäällä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ongelma ei ole pelkästään ruotsin kielen opiskelun pakollisuus vaan ruotsin kielen virallinen asema, joka tulisi poistaa.

Mun mielestä on ihan hyvä että ruotsin kielellä on Suomessa virallinen asema koska se takaa ruotsinkieliselle vähemmistölle vahvat oikeudet jne. mikä on loppupeleissä mielestäni hyvä juttu, mutta olen silti sitä mieltä että ruotsin kielen opiskelun pitäisi olla vapaaehtoista. Vaikka niin että 7. luokalla olisi pakko aloittaa uusi kieli mutta vaihtoehdot olisi ruotsi/venäjä/saksa. Ja sitten 8. luokalla voisi ottaa tai olla ottamatta kolmannen kielen kuten nykyäänkin.

Mutta kyllähän sen vieraan kielen ulkomailla oppiikin, itseasiassa varmaan nopeammin ja helpommin kuin esim. koko ylä-aste aikana. Tietääkseni varmaan muutenkin paras tapa oppia joku kieli on asua paikanpäällä.
Niinpä ja eihän sitä muutenkaan ikinä tiedä mihin maahan sitten päätyy. Harva voi kuitenkaan opetella vain kaiken varalta kymmeniä eri kieliä että jos sattuisi joskus tarvitsemaan. Ruotsia tai sen lähisukulaiskieliä kuitenkin puhutaan hyvin hyvin pienellä alueella maailmassa.

- - - Updated - - -

Mun mielestä on ihan hyvä että ruotsin kielellä on Suomessa virallinen asema koska se takaa ruotsinkieliselle vähemmistölle vahvat oikeudet jne. mikä on loppupeleissä mielestäni hyvä juttu, mutta olen silti sitä mieltä että ruotsin kielen opiskelun pitäisi olla vapaaehtoista. Vaikka niin että 7. luokalla olisi pakko aloittaa uusi kieli mutta vaihtoehdot olisi ruotsi/venäjä/saksa. Ja sitten 8. luokalla voisi ottaa tai olla ottamatta kolmannen kielen kuten nykyäänkin.
Juu takaa vahvat oikeudet kuten automaattisen sisäänpääsyn lääkikseen/kauppakorkeaan, sitä kautta automaattisen työllistymisen hyväpalkkaiseen ammattiin jne.

Miksiköhän nämä edut pitää taata sille väestönryhmälle joka jo muutenkin on keskimääräistä rikkaampaa ja koulutetumpaa? Missään muussa maassa koko maailmassa ei noin pienellä kielivähemmistöllä ole edes rinnasteista asemaa valtakieleen nähden, saatika että olisi tällainen tilanne kuten suomessa, jossa ruotsinkieliset ovat etuoikeutetussa asemassa kaikkiin muihin nähden.

Missään muussa maassa koko maailmassa ei noin pienellä kielivähemmistöllä ole edes rinnasteista asemaa valtakieleen nähden
Jos nyt vaikka tarkistaisit faktat ensin, niin jatketaan sitten keskustelua.

Mun mielestä on ihan hyvä että ruotsin kielellä on Suomessa virallinen asema koska se takaa ruotsinkieliselle vähemmistölle vahvat oikeudet jne.
Tälläiselle ei ole mitään syytä. Pitäisikö venäjästä tehdä kolmas virallinen kieli, koska Suomessa on paljon Venäjältä muuttaneita? Ei.

En allekirjoita Mattih3:n mainitseman syyn takia.

Olen pari aloitetta allekirjoittanut koska se on niin vaivatonta. Sillä ei ole väliä että "eihän tuo mene läpi". Mitä helvettiä? Tämä on yksi tapa osoittaa kannatusta jollekkin asialle. Valtameri muodostuu vesipisaroista! Kun suuri massa aktivoituu jonkun asian suhteen vähän on tulokset parempia, vaikkei jonkun yksittäinen panos olisikaan maata mullistava.

Kiva ajatus ja näennäisesti ihan kannatettavakin, mutta eihän tuo tule menemään ikinä läpi. Olisi ristiriidassa perustuslain kanssa, enkä usko, että sitä ollaan valmiita muuttamaan yhden kansalaisaloitteen takia.

Kiva ajatus ja näennäisesti ihan kannatettavakin, mutta eihän tuo tule menemään ikinä läpi. Olisi ristiriidassa perustuslain kanssa, enkä usko, että sitä ollaan valmiita muuttamaan yhden kansalaisaloitteen takia.

Ihan OT:nä miksei perustuslaki koske Ahvenanmaata :)

Ruotsin kielen opiskelun pitäisi olla vapaaehtoista. Vaikka niin että 7. luokalla olisi pakko aloittaa uusi kieli mutta vaihtoehdot olisi ruotsi/venäjä/saksa. Ja sitten 8. luokalla voisi ottaa tai olla ottamatta kolmannen kielen kuten nykyäänkin.

+1 tollaselle ratkaisulle. Mitä haittaa siitä olis, että ruotsi olis vapaaehtoinen ja muita kieliä mahdollisuuksina. ruotsinkielenki osaajia arvostettas varmaan enemmän ja tokihan Suomella olis käyttöä esim. venäjänosaajillekki. Jokunen osa varman myös valitsis sen ruotsin pakolliseksi kielekseen.

Jos en nyt vallan erehdy, niin tarkalleen ottaen perustuslaissa taidettiin sanoa vain, että Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi ja sitten oli jotakin siitä, että mitä peruspalveluja tarvitsee saada omalla kielellään. Nykyinen pakollinen ruotsin opetus on ymmärtääkseni säädetty opetuslaissa.

Muun muassa Suomalaisuuden liitto kannattaa tiukempaa linjaa, jossa ei riitä pelkkä opetuksen vapaaehtoistaminen vaan ruotsin kielen asema halutaan muuttaa vähemmistökieleksi. Ainakin yksi vähemmistökielen aloitekin löytyy https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/36 . Kuten jo muutamat keskustelijat ovat tuoneet esiin, niin tuo olisi oiva keino puuttua kaikenlaisiin ruotsin aiheuttamiin kuluihin, mutta vaikka itse kannatan tuotakin aloitetta, niin pidän sitä paljon epärealistisempana läpimenon kannalta kuin vapaaehtoista opiskelua.

Ihan OT:nä miksei perustuslaki koske Ahvenanmaata :)

Heh, varmaan siksi, että sveskatalande folk osaa aika hyvin hommata ittelleen kaikenlaisia etuja ja porsaanreikiä? :)

No joo, mutta vähän eri asia tuollainen 30 000 ihmisen saari kuin viiden miljoonan asukkaan Suomi. Tällä hetkellä kuitenkin esimerkiksi julkiset palvelut pitäisi olla lain mukaan saatavilla molemmilla kielillä, että se puhuisi ruotsinopetuksen pakollisuuden puolesta. Toisaalta, eipä sitä osaa moni kaikista niistä pakkoruotsivuosista huolimatta.

Itse olen aina tykännyt kielistä. Otti se lukioaikoina päähän kun olisin halunnut keskittyä espanjan ja ranskan opiskeluun, mutta ruotsinkurssit painoivat päälle. Kirjoitin jollain aivan käsittämättömällä munkilla E:n. Tosin hiljattain suorittamallani pakollisella virkamiesruotsin kurssilla en osannut enää sanoa yhtään mitään muuta kuin nimeni ja että tykkään koirista. Käytännössä mulla olisi lähes nollataidot työskennellä ruotsiksi minkään monimutkaisemman asiakokonaisuuden kohdalla.

Jos en nyt vallan erehdy, niin tarkalleen ottaen perustuslaissa taidettiin sanoa vain, että Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi ja sitten oli jotakin siitä, että mitä peruspalveluja tarvitsee saada omalla kielellään.

Sitten vaan tulee eteen se, että jos et ole valinnut ruotsia koulussa niin voitko toimia esimerkiksi kunnan lääkärinä, kun ei ole tarvittavaa kielitaitoa. Tai muuten peruspalveluissa.

Lähtökohtaisesti kannattaisin itsekin ehdottomasti vapaamuotoisempaa kieltenopiskelua, toin vain esiin sen oman näkökulmani siitä, että tämä tuskin saa tuulta siipien alle.

Sitten vaan tulee eteen se, että jos et ole valinnut ruotsia koulussa niin voitko toimia esimerkiksi kunnan lääkärinä, kun ei ole tarvittavaa kielitaitoa. Tai muuten peruspalveluissa.
Mitenkäs tuo poikkeaa tämän hetkisestä tilanteesta? Meinaatko, että esim lääkärit osaavat yleisesti ruotsia niin hyvin että saisivat sillä homman hoidettua?

Mitenkäs tuo poikkeaa tämän hetkisestä tilanteesta? Meinaatko, että esim lääkärit osaavat yleisesti ruotsia niin hyvin että saisivat sillä homman hoidettua?

no tuossa ylhäällä jo sanoin, että: Tällä hetkellä kuitenkin esimerkiksi julkiset palvelut pitäisi olla lain mukaan saatavilla molemmilla kielillä, että se puhuisi ruotsinopetuksen pakollisuuden puolesta. Toisaalta, eipä sitä osaa moni kaikista niistä pakkoruotsivuosista huolimatta.

En osaa itsekään. Tällä sitä kuitenkin usein perustellaan.

Joskus tuntuu ettei ne osaa edes suomea. Joskus tulee vastaan näitä ulkomailta tulleita lääkäreitä ja sellaisen kanssa on sitten melkoisen hankala asioida. Englanniksi menee väkisinkin. Ei siinä mulla mitään ongelmaa ole, mutta monella muulla on. Ja olishan se nyt kiva että jos Suomessa menet lääkäriin niin saisit suomeksi palvelua.

Threadin aihetta koskien en allekirjoita jo aiemmin mainitusta syystä: Aloite ei sisällä kohtaa ruotsin kielen aseman heikentämisestä Suomessa. Käsittääkseni me asutaan Suomessa ja täällä on ihan helvetin vähän pelkästään ruotsinkielistä porukkaa. Suurin osa niistä puhuu kyllä suomea oikein komeasti, mutta sitä ollaan niin saatanan nirppanokkaa, että minähän vaadin palvelua ruotsiksi kun mulla on siihen oikeus. Se on sellainen juttu, että jos saisin päättää, niin Suomi muuttuisi yksikieliseksi tällä sekunnilla ja siihen on ihan muitakin syitä kuin henkilökohtainen mielipide. Nämä verorahojen käytöt ja resurssit nyt päälimmäisinä. On se kumma kun tällaista kaksikielisyyttä täytyy ylläpitää väkisin. Kyllä kaksikieliset saa mun puolesta olla kaksikielisiä, mutta saavat sitten kyllä asioida suomeksi kun kerran Suomessa asuvat.

Allekirjoitettu. Olen aina ollut ruotsin pakollisuutta vastaan vaikka itse kirjoitinkin siitä L:n. Ajattelin, että sama se on opetella kunnolla kun on kerran pakko käydä kursseja. Kertaakaan en ole kieltä vielä tarvinnut. Olisin halunnut aloittaa jonkin muun kielen, esim. venäjän, mutta ruotsin opiskelu vei turhaan aikaa ja voimia. Ruotsin puolesta puhuvilla on myös "hieno" argumentti: "Ruotsin opiskelun kautta oppii helpommin myös muita vieraita kieliä!" Eiköhän kieltä opi juuri sitä kieltä lukemalla? Ruotsi lisäksi vain sekoitti saksan opiskelussa. Monesti ruotsin opiskelua puolustavien kanssa ei pysty keskustelemaan/väittelemään aiheesta asiallisesti, kun argumentit ovat tuota luokkaa. Mitään järkeviä perusteluitahan pakollisuudelle ei oikein löydy.

Nyt kun olen muuttamassa itäiseen Suomeen, niin harmittaa todella venäjän osaamattomuus. Ruotsilla ei siellä pärjätä.

Ei tuota pakkoruotsia todellakaan missään perustuslaissa ole vaan koulujen kansallisessa opetuussuunnitelmassa, mihin RKP sen 40 vuotta sitten painosti ja on omistautunut pitämään siitä kiinni.
Jotenkin niin tuo pitäisi järjestää että toiseksi pakolliseksi kieleksi voisi valita esim. suomi/ruotsi/venäjä/saksa. Ruotsinkieliset palvelut pitäisi taata vain niissä kunnissa joissa ruotsia puhuvia on tietty osuus ihmisistä. Tuo palvelukysymys on se ensisijainen kysymys. Se täytyisi ratkaista ensimmäisenä ennen kuin tämän asian kanssa pääsee eteenpäin koska siihen RKP tarttuu heti eikä päästä irti.

Jostain syystä suomessa ei näistä kansalaisaloitteista innostuta kun ajatellaan ettei ne kuitenkaan mene läpi. Vaikka ei niistä lakialoitetta syntyisikään niin media voisi niistä kiinnostua ja ne herättäisivät ainakin julkista keskustelua aiheesta. Tuo oli sentään jo merkittävä juttu että ruotsia ei tarvitse enää kirjoittaa

Nämä keskustelut tästä ruotsin vapauttamisesta tuppaa menemään aina siihen eipäs-juupas väittelyyn ja iänikuisten argumenttien toisteluun. Kumpikaan osapuoli ei halua muuttaa mieltään asiassa. Pitäisi vaan puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Uskaltaa sanoa tosiasiat ja antaa ehdotuksia.

Tuo palveluiden turvaaminen on siten helppoa että prosentuaalisesti palveluita kunnassa saisi samalla prosentilla mitä on äidinkielenään ruotsia puhuvia. Esimerkiksi kotikunnassani tuo prosentti on 0 joten kunnallisten palveluiden tarve ruotsinkielellä on siten 0.

En itse ainakaan pidä tätä mitenkään mahdottomana ajatuksena. Lähtihän ruotsi pois pakollisista yo-kirjoitus aineistakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom