Ruokatietous käytännössä

Puhutaan että säädellään hiilareita, sillä ja sillä aterialla syödään hiilareita ja sillä ja sillä aterialla rasvaa jne... Sitten syödään vain hyviä hiilareita jne.

Mites käytännössä, millä te oikein säätelette sitä ruokavaliota kuin nuppia vääntämällä?

Oon koittanut ruokapuoleen perehtyä ja kalorit mulla on hallinnassa ja syön suht terveellisesti mutta menee pahasti yli hilseen että ensinnäkin mistä tietää missä on minkäkinlaisia hiilareita (ei ne tuoteselosteet kerro), ja miltä pohjalta suunnittelette ateriat?

Mä oon noiden mikroravinteiden (vai makroravinteiden kummat olikaan =) kanssa aivan sekaisin, tiedän kyllä paljonko ruokavalio sisältää proteiinia, hiilaria, rasvaa mutten osaa pahemmin "hallita" sitä, proteiinia toki osaan lisää ottaa juomasta ja rasvaa pullosta.

Lähinnä siis kummastuttaa että millä pirulla saa ruokavalion hallintaan ilman että menee aamusta iltaan laskeskellessa noiden ravinteiden määrää?

Tämä kaikki lyhennettynä, mistä kannattaa siis lähteä liikkeelle kun kovasti kiinnostaisi pitää huolta myös siitä ruuan sisällöstä tarkemmin kaloreiden ja proteiinin lisäksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otat joskus pari tuntia aikaa ja kehität itsellesi sellaiset 6-12 ns. hyvän kehonrakennusruoan kriteerit täyttävää perusateriaa, jotka vastaavat kalori- ja makroravinnesisällöiltään suurin piirtein toisiaan. Sitten syöt joka päivä noita safkoja, vaikka samoja vuoden putkeen jos ei kyllästytä ja jos kyllästyttää vaihtelet aina vähän.

Mulla ainakin toiminut hyvin. Syön aina tietyn ruokavalion ajan (dieetti / bulkki / keto...) joka päivä samat ruoat. Jos löytyy pari vaihtoehtoateriaa voi niitä kierrättää ettei tule joka päivästä samanlainen.

Tällä tavalla laskemiset jää siihen yhteen kertaan eikä tarvitse aina miettiä mitä seuraavaksi syökään vaan syömiseen tulee mukava rutiini.

Originally posted by Hulkki
Otat joskus pari tuntia aikaa ja kehität itsellesi sellaiset 6-12 ns. hyvän kehonrakennusruoan kriteerit täyttävää perusateriaa, jotka vastaavat kalori- ja makroravinnesisällöiltään suurin piirtein toisiaan. Sitten syöt joka päivä noita safkoja, vaikka samoja vuoden putkeen jos ei kyllästytä ja jos kyllästyttää vaihtelet aina vähän.

Mulla ainakin toiminut hyvin. Syön aina tietyn ruokavalion ajan (dieetti / bulkki / keto...) joka päivä samat ruoat. Jos löytyy pari vaihtoehtoateriaa voi niitä kierrättää ettei tule joka päivästä samanlainen.

Tällä tavalla laskemiset jää siihen yhteen kertaan eikä tarvitse aina miettiä mitä seuraavaksi syökään vaan syömiseen tulee mukava rutiini.

Juurrrrrrrri näin. Toisaalta ei kuitenkaan kannata ottaa mitään mieletöntä stressiä syömisistään. Teet itsellesi Hulkin selostamalla tavalla hyvän rungon ja pyrit sitten noudattamaan sitä 80% hyvin 100% ajastasi mieluummin kuin 100% hyvin 20%ajastasi. Ei ole maailman loppu, jos aamiaisrahkahirviöstä jää uupumaan 10g marjoja kun pussi loppuu ja kaupat on kiinni.

Menee vaan sen perusrungon mukaan ja toisaalta pitää vähän pelisilmää. Mikäli aamulla tuli otettua vähän reilummin esim. hiilareita, niin vähentää sitten seuraavalta aterialta.

Tämä ei kuitenkaan ole mitään astrofysiikkaa...

En voisi olla enempää samaa mieltä Hulkin kanssa :)

Monet aina selittää miten paljon kalorien laskeminen ja ruokien punnitseminen yms vaatii vaivannäköä ja aikaa. Siihen ei todellakaan uppoa paljon aikaa (se hulkin mainisema pari tuntia) ja kun sen on kerran tehnyt ja merkinnyt kaiken muistiin niin homma on sillä selvä. Enään ei tarvitse kuin syödä ateriat mitä on suunnitellut :D

Mun päivän ateriat menee niin, että ensimmäiset 4 ateriaa (aamupala, lounas, palautusjuoma, päivällinen) koostuvat makroravinteiden osalta pelkästään proteiineista ja hiilareista, eikä yhtään rasvaa (sitä nyt tulee väkisinkin 5-10g per ateria). Sitten viimeiset 2-3 ateriaa koostuvat pelkästään proteiinista ja rasvasta, eikä yhtään hiilareita (niitäkin tulee väkisin hieman).

Perustelut tähän järjestelyyn sain tästä: http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/insulin.htm

En ole kuullut mistään mulle luotettavista lähteistä, että tämä systeemi toimisi, mutta nyt kun olen ottanut sen kokeiluun niin pian selviää miten toimii.

Originally posted by Pain
Juurrrrrrrri näin. Toisaalta ei kuitenkaan kannata ottaa mitään mieletöntä stressiä syömisistään. Teet itsellesi Hulkin selostamalla tavalla hyvän rungon ja pyrit sitten noudattamaan sitä 80% hyvin 100% ajastasi mieluummin kuin 100% hyvin 20%ajastasi. Ei ole maailman loppu, jos aamiaisrahkahirviöstä jää uupumaan 10g marjoja kun pussi loppuu ja kaupat on kiinni.

Menee vaan sen perusrungon mukaan ja toisaalta pitää vähän pelisilmää. Mikäli aamulla tuli otettua vähän reilummin esim. hiilareita, niin vähentää sitten seuraavalta aterialta.

Tämä ei kuitenkaan ole mitään astrofysiikkaa...

Samoilla linjoilla oon eli ei kannata stressata. Kuitenkin välillä tulee pakosta syötyä ulkona tai viina maistuu sen verran hyvin ettei seuraavan päivän ruokailut oikein onnistu. Hyvä kontrolli kannattaa kuitenkin pitää ettei nämä satunnaiset pakolliset lipsahdukset tule tavaksi. Kun keskimäärin viisikin päivää saa viikossa syötyä järkevän ohjelman mukaisesti niin oon tyytyväinen.

Syödään monipuolista ravintoa, vähän jokaista siitä kultaisesta ravinto ympyrästä;) . Pitää sisällään mm. viljatuotteet,maito,liha ym.. tuotteet ja siihen 1-2 x päivässä tankkaa kuntojuomalla, välipäivinä vaikka vähän reilummin hiilari tankkausta. Näin on itselläni toiminut.

Kiitos paljon _hyvistä_ neuvoista, periaate on selvillä, mutta mietityttää mm. että mistä ruokatyypeistä kannattaa lähteä muodostamaan aterioita, oikean sisällön lisäksi myös yksinkertaisuus ja hinta on luonnollisesti kunniassa.

Olisi mukava muutama esimerkkiateria saada, tai esimerkkiaamiainen, mitä syötte ja mitä nämä ateriat sisältääpi?

Mulla tulee päivässä syötyä vähän väliä aina kun muistaa että "ai, vois syödä", aterioita jos laskee niin syön aamiaisen, koulussa aterian 11 aikaan ja sitten usein illalla treenin jälkeen makaronia+tonnikalaa tai vastaavaa, muuten ruoka koostuu ruisleivästä, jogurtista, satunnaisesti kaurapuurosta, karjalanpiirakkaa tms. Eli aika selvät on raamit mun ruokailussa noiden ruokien suhteen nytkin ettei kovin monipuolisesti tule syötyä ja moni tärkeä ruoka jää puuttumaan.

Eli pitäiskö tässä nyt opetella syömään enemmän ateria-tyyppisesti kuin välipaloihin panostaen?

Pitäisikö nuo ateriat koostaa siltä periaatteelta, että yksittäinen ateria sisältää oikeassa suhteessa kaikkea, esim. 40/40/20 (hh/p/r) tai sinne päin? Näinhän se olisi sikäli helpompaa, jos rupeaa ateriat suunniteleemaan muun ruokailun kanssa sympatiaan ni menee ihan sekasin.

Esims.

Aamupala: purkki rahkaa + mehukeittoa (mausteeksi) + kaurahiutaleita, kaikki sekaisin

"Päivällinen": desin verran täysjyväriisiä (raakana toi mitta) + 200 grammaa paistijauhelihaa/kanaa (raakana toi paino), sekaisin ja naamaan, salaattia/vihanneksia/kasviksia saapi myös ottaa...

Iltapala: purkki raejuusto + mehukeittoa (mausteeksi) + ruokalusikallinen rypsiöljyä

Tuossa olisi jo melkeen puolet päivän ruuista näin esimerkiksi.

Edit: Esimerkki ruokailuja...

Originally posted by cartman74

Aamupala: purkki rahkaa + mehukeittoa (mausteeksi) + kaurahiutaleita, kaikki sekaisin

- Tarkoitatko siis ihan normaalia maitorahkaa, maustamatonta sellaista? Aikoihin en oo tuollasta sellasenaan maistanut mutta muistelisin että on aika _paha_ se maku ilman lisukkeita. :)
Eikös nuo kaurahiutaleet vie nälän aika hyvin, yhdessä vaiheessa söin niitä maidon kanssa ja muistelisin että kun turpoavat mahassa niin ei tehnyt mieli ruokaa, se ei niin hyvä kun muutenkin tulee syötyä vähän?

"Päivällinen": desin verran täysjyväriisiä (raakana toi mitta) + 200 grammaa paistijauhelihaa/kanaa (raakana toi paino), sekaisin ja naamaan, salaattia/vihanneksia/kasviksia saapi myös ottaa...

- Mä tykkään riisin kanssa enemmän tonnikalaa syödä, mutta eikö se käy ihan hyvin jauhelihan tilalle? Hedelmiä ym. tulee syötyä usein pitkin päivää jos niitä vain on.

Iltapala: purkki raejuusto + mehukeittoa (mausteeksi) + ruokalusikallinen rypsiöljyä

- Raejuusto ei mun kurkusta yksinkertaisesti mene alas, mutta mikä raejuuston ravintosisältö on, että mikäköhän vastaava olisi "yhtä hyvää" bodarin ruokaa? Mä otan rypsiöljyä päivässä 4-6 RKL, aamulla 2, päivällä 2 (ei aina) ja illalla 2, onkohan liikaa?

Tuossa olisi jo melkeen puolet päivän ruuista näin esimerkiksi.

- Mitä oot laskenut noitten listaamiesi energiaksi ja ravintosisällöksi yhteensä?

- Tarkoitatko siis ihan normaalia maitorahkaa, maustamatonta sellaista? Aikoihin en oo tuollasta sellasenaan maistanut mutta muistelisin että on aika _paha_ se maku ilman lisukkeita.
Eikös nuo kaurahiutaleet vie nälän aika hyvin, yhdessä vaiheessa söin niitä maidon kanssa ja muistelisin että kun turpoavat mahassa niin ei tehnyt mieli ruokaa, se ei niin hyvä kun muutenkin tulee syötyä vähän?

Ihan normaalia maitorahkaa mitä kaupasta saa. Purkki taitaa olla 250 grammaa. Aika hapanhan se maku siinä on, mutta äkkiä siihen tottuu ja itse juuri sokeroimatonta mustikkakeittoa käytän "peittämään" sitä rahkan makus. Kaurahiutaleet vie nälän hyvin ja ovat hyvä hiilihydraatin lähde. Imeytyvät hitaasti ja pitävät näin ollen verensokerin tasaisena. Ja syödä pitäisi kyllä vaikka ei "nälkä" olisikaan...

- Mä tykkään riisin kanssa enemmän tonnikalaa syödä, mutta eikö se käy ihan hyvin jauhelihan tilalle? Hedelmiä ym. tulee syötyä usein pitkin päivää jos niitä vain on.

Jos tonnikalasta tykkäät niin sitten tonnikalaa vedessä ja riisit sekaisin. Ja hedelmät noitten aterioitten yhteydessä eikä mielellään niiden välissä...

- Raejuusto ei mun kurkusta yksinkertaisesti mene alas, mutta mikä raejuuston ravintosisältö on, että mikäköhän vastaava olisi "yhtä hyvää" bodarin ruokaa? Mä otan rypsiöljyä päivässä 4-6 RKL, aamulla 2, päivällä 2 (ei aina) ja illalla 2, onkohan liikaa?

Itsekään en raejuustosta aiemmin pitänyt, mutta siihenkin "tottuu" ajan kanssa... Jos olet makean ystävä (taidat olla vielä aika "nuori") niin noi happamat maut kuten juuri rahka voivat aluksi olla epämiellyttäviä... Mutta raejuustonkin sekaan mehukeittoa makua antamaan tai vaikka ananasakäämä murskaa. Raejuuston voi maustaa vaikka pestolla tai chiliketsupilla ja sitten ruisleivän päälle. Ohjeita löytyy täältä Pakkotoistosta. Ja toi raejuusto olisi juuri hyvä illan viimeisenä ruokana koska on "hitaasti" imeytyvää proteiinia ja näin ollen hyväksi iltaa vasten. Illalla voi myös rahkaa syödä, kananmunia, keittokinkkua tai periaatteessa mitä tahansa proteiinipitoista + öljyä. Öljyä ei ainakaan enempää kannata ottaa, tuo on ihan riittävä määrä.

- Mitä oot laskenut noitten listaamiesi energiaksi ja ravintosisällöksi yhteensä?

Mä en laske energia sisältöjä vaan noudatan tältä palstalta oppiamiani "perusperiaatteita" ja sovellan niitä sitten käytäntöön. Niin tosissani en ole, että alkaisin joka suupalani punnitsemaan ja ravintosuhteita laskemaan. Toistaiseksi vielä ainakin jotain kehitystä näyttää tälläiselläkin "KISS" (Keep It Simple Stupid) menetelmällä tapahtuvan joten näin mennään nyt...

Ei kannata tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat. Ei tämä treenaus mitään salatiedettä ole vaan perusasiat kuntoon ja niitä noudatetaan ja muokataan hieman tarpeiden mukaan niin jokainen saa tuloksia aikaan! :kippis1:

Ja syödä pitäisi kyllä vaikka ei "nälkä" olisikaan...

- Toki, näläntunne käytännössä tuskin koskaan yllättääkään paitsi koulupäivien lopussa kun on monta tuntia ettei saa syötävää. Mutta jos on maha liian täyden tuntunen niin ei yksinkertasesti tee mieli syödä vaikka tahtoisi syödä. :)

Jos tonnikalasta tykkäät niin sitten tonnikalaa vedessä ja riisit sekaisin. Ja hedelmät noitten aterioitten yhteydessä eikä mielellään niiden välissä...

- Hmm.. miksi aterioiden yhteydessä eikä välissä, eikö ne tuossa välissä juuri hyvin tasoita verensokerin hyppimistä jos tieteen kannalta ajattelee? Mä oon tykännyt omenaa yms. syödä aina juuri sillon tällön oikeiden ruokien välissä, mutta äkkiäkös rutiinejaan muokkaa jos se on hyväksi?

Mahtaisiko muutenkin olla järkevämpää olla syömättä välipalana jotain pientä jatkuvasti ja säästää nälkäänsä isompaan ateriaan asti ja syödä silloin sitä enemmän?

Ja toi raejuusto olisi juuri hyvä illan viimeisenä ruokana koska on "hitaasti" imeytyvää proteiinia ja näin ollen hyväksi iltaa vasten. Illalla voi myös rahkaa syödä, kananmunia, keittokinkkua tai periaatteessa mitä tahansa proteiinipitoista + öljyä. Öljyä ei ainakaan enempää kannata ottaa, tuo on ihan riittävä määrä

- Olen ottanut noin tuntia ennen nukkumaanmenoa yleensä 0,5dl Soijaproteiinia (~20-25g?) ja n. 2 - 3dl kevytmaitoa sen kyytipojaksi ja vielä imeytymistä hidastamaan, sekä sen jälkeen pari ruokalusikkaa tuota rypsiöljyä. Onko tuo hyvä iltadrinkki, eli hitaasti imeytyvä?

Raejuusto tms. olisi varmastikin parempi, täytyy koittaa totutella makuhermoja siihenkin oivaan elintarvikkeeseen mutta tuo drinkki on helppo illalla ottaa silti, jos vaikka jääkaappi on muuten tyhjä.

Mä en laske energia sisältöjä vaan noudatan tältä palstalta oppiamiani "perusperiaatteita" ja sovellan niitä sitten käytäntöön. Niin tosissani en ole, että alkaisin joka suupalani punnitsemaan ja ravintosuhteita laskemaan. Toistaiseksi vielä ainakin jotain kehitystä näyttää tälläiselläkin "KISS" (Keep It Simple Stupid) menetelmällä tapahtuvan joten näin mennään nyt...

- Sulla ei siis ole hajuakaan kuinka paljon kaloreita päivässä syöt? Mä kerran laskeskelin mielenkiinnosta päivän kaloreita, ja siitä on tullut nyt sellainen tapa listata taitetulle A4:lle kaikki mitä päivässä syö, ja heittää niihin perään summittaiset kalorilukemat, vaa'an kanssa mä en tahdo silti mittailla, sellasta en edes omista. Musta mukavaa kun on sitten paperilla mitä syö, voi myöhemmin katella miten on ennen syönyt. :) Kokeilin kerran laskea HH / R / P suhteita, pari päivää jaksoin ja sitten mulla meni hermo sillä se meni liian työlääksi, kun söi kaikkea sekalaista ja joutui laskemaan aina uudestaan. Mutta jos tosiaan etukäteen koostaisi ateriat niin asia olisi ihan toinen!

Ei kannata tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat. Ei tämä treenaus mitään salatiedettä ole vaan perusasiat kuntoon ja niitä noudatetaan ja muokataan hieman tarpeiden mukaan niin jokainen saa tuloksia aikaan!

- Totta turiset, ja persnahassa tuntuu että perusjutut toimii aina paremmin kun vaan malttaa karsia _turhat_ hifistelyt pois, tarpeelliset hifistelyt on asia erikseen - täytyyhän sitä asiaan nyt pintaa syvemmälle kaivautua tai voi laskea itsensä satunnaiseksi hauispelleksi aktiiviharrastajan sijaan. :kippis1:

Itsekään en raejuustosta aiemmin pitänyt, mutta siihenkin "tottuu" ajan kanssa... Jos olet makean ystävä (taidat olla vielä aika "nuori") niin noi happamat maut kuten juuri rahka voivat aluksi olla epämiellyttäviä... Mutta raejuustonkin sekaan mehukeittoa makua antamaan tai vaikka ananasakäämä murskaa. Raejuuston voi maustaa vaikka pestolla tai chiliketsupilla ja sitten ruisleivän päälle. Ohjeita löytyy täältä Pakkotoistosta. Ja toi raejuusto olisi juuri hyvä illan viimeisenä ruokana koska on "hitaasti" imeytyvää proteiinia ja näin ollen hyväksi iltaa vasten. Illalla voi myös rahkaa syödä, kananmunia, keittokinkkua tai periaatteessa mitä tahansa proteiinipitoista + öljyä. Öljyä ei ainakaan enempää kannata ottaa, tuo on ihan riittävä määrä.

Raejuustosta saa ainakin minun makuuni ihan siedettävää lidllissä myytävän Kania Salsa chilikastikkeen avulla. Tämä tietysti siksi, että sinänsä suht' mauton raejuusto ei juurikaan maistu salsan alta. :D

Originally posted by turre101

Mites käytännössä, millä te oikein säätelette sitä ruokavaliota kuin nuppia vääntämällä?

Tämä kaikki lyhennettynä, mistä kannattaa siis lähteä liikkeelle kun kovasti kiinnostaisi pitää huolta myös siitä ruuan sisällöstä tarkemmin kaloreiden ja proteiinin lisäksi?

Painonvartijoista ja Zonesta tuttu blokkijärjestelmä auttaa suhteuttamaan makroravintoaineet hyvin kohdalleen.
Eipä siinä oikotietä ole, ravintosisältöjä vain tiirailemaan ja vakioruokia keksimään. Kunhan niitä jonkin aikaa on tuijotellut ja lisäksi hieman pyöristellyt, niin johan alkaa homma mennä selkärangasta, vaikka ei sitä vakiorahkasettiä siihen naamarin eteen aina ilmestyisikään. HTH:)

Vaihdoin maitorahkan kylmän viileesti raejuustoon. Menee helpommin alas, ja maistuu paremmalle, kun sekoittaa kunnolla porkkanaraastetta ja ananasta/ananasmehua sekaan! JJJAMMII..
Ja pitää sisällään enemmän proteiinia!!!

Raejuusto ja rahka mansikkakeiton kanssa ovat ainakin minun mielestäni HYVÄÄ. Maistoin muuten noita Keso maustettuja raejuustoja, ja ne oli todella hirvittäviä. Valion raejuusto ja Ehrmannin rahka rulaa.

- Hmm.. miksi aterioiden yhteydessä eikä välissä, eikö ne tuossa välissä juuri hyvin tasoita verensokerin hyppimistä jos tieteen kannalta ajattelee? Mä oon tykännyt omenaa yms. syödä aina juuri sillon tällön oikeiden ruokien välissä, mutta äkkiäkös rutiinejaan muokkaa jos se on hyväksi?

Mahtaisiko muutenkin olla järkevämpää olla syömättä välipalana jotain pientä jatkuvasti ja säästää nälkäänsä isompaan ateriaan asti ja syödä silloin sitä enemmän?

No tästä on monta mielipidettä... Mutta minun mielestä on parempi syödä ateriat tasaisin väliajoin ja jättää kaikki tuollaiset pienet välipalat (omena siellä, banaani täällä) pois ja syödä nekin noitten isojen aterioitten mukana. Mutta jotkut sanoo toista eli kokeile mikä sinusta tuntuu parhaalta ja sopivammalta.

- Olen ottanut noin tuntia ennen nukkumaanmenoa yleensä 0,5dl Soijaproteiinia (~20-25g?) ja n. 2 - 3dl kevytmaitoa sen kyytipojaksi ja vielä imeytymistä hidastamaan, sekä sen jälkeen pari ruokalusikkaa tuota rypsiöljyä. Onko tuo hyvä iltadrinkki, eli hitaasti imeytyvä?

Raejuusto tms. olisi varmastikin parempi, täytyy koittaa totutella makuhermoja siihenkin oivaan elintarvikkeeseen mutta tuo drinkki on helppo illalla ottaa silti, jos vaikka jääkaappi on muuten tyhjä.

Ihan hyvät on aineet iltadrinkkiin, mutta tuota soijaprotsukua vois ottaa hieman enemmän n. desin verran. Jos soijan maku "tökkii" niin sitten vaihtaa johonkin ihan perusheraan. Monet ottaa juuri protskudrinkin ja öljyä illan viimeiseksi ateriaksi ja osa raejuustoa tai muuta "oikeaa" ruokaa. Mutta mikä vain sinusta tuntuu parhaiten sinulle sopivan ja voihan niitä vaihdella jottei kyllästy.

- Sulla ei siis ole hajuakaan kuinka paljon kaloreita päivässä syöt? Mä kerran laskeskelin mielenkiinnosta päivän kaloreita, ja siitä on tullut nyt sellainen tapa listata taitetulle A4:lle kaikki mitä päivässä syö, ja heittää niihin perään summittaiset kalorilukemat, vaa'an kanssa mä en tahdo silti mittailla, sellasta en edes omista. Musta mukavaa kun on sitten paperilla mitä syö, voi myöhemmin katella miten on ennen syönyt. Kokeilin kerran laskea HH / R / P suhteita, pari päivää jaksoin ja sitten mulla meni hermo sillä se meni liian työlääksi, kun söi kaikkea sekalaista ja joutui laskemaan aina uudestaan. Mutta jos tosiaan etukäteen koostaisi ateriat niin asia olisi ihan toinen!

Ei ole oikeastaan hajua kalorimääristä. Nyt koitan kiristellä niin syön "vähemmän" ja ainakin toistaiseksi paino laskee, vaikkakin salilla painot nousee ja lihasten ympärysmitat näyttää pysyvän vähintään samassa joten olettaisin "toimivan" tän syömiseni tälläisenaan enkä ala stressaamaan ja laskemaan kaloreita sun muuta sellaista. Sitten kun taas syksyllä koitetaan masssaa lisätä niin sitten vain syödään enemmän, mutta fiksusti. Omaksi iloksi tässä treenaillaan ja ihan näin perusasioilla jotain näyttää tapahtuvan niin kai sitten tekee oikein jotain? :)

- Totta turiset, ja persnahassa tuntuu että perusjutut toimii aina paremmin kun vaan malttaa karsia _turhat_ hifistelyt pois, tarpeelliset hifistelyt on asia erikseen - täytyyhän sitä asiaan nyt pintaa syvemmälle kaivautua tai voi laskea itsensä satunnaiseksi hauispelleksi aktiiviharrastajan sijaan.

Perusasiat kuntoon eli monipuolista ja kunnollista treeniä, lepoa ja hyvää ruokaa niin tulosta tulee. Vaikuttaa vain, että nykyään kaikki aloittelijat ostaa ekaksi JRFitnesistä AMS:sää, tribulusta tai muuta boosteria ja sitten syövät miten sattuu ja treenaavat jotenkin ja valittavat kun tuote ei toimi.... Mutta mitä aiemmin ymmärtäisivät perusasiat niin sitä ennemmin saisivat jotain aikaakin!

Ite pyrin syömään mitä vain jossa on paljon protskaa ja vähän rasvaa! Eise sen kummempaa oo! Parin tunnin välein 30g protskaa on hyvä!

Mä taas pyrin syömään myös rasvaa, turha sitä on pelätä, uskoisin ettei se rasva löysää tee vaan ruuan kokonaismäärä. Right?

turre101: kai sulla on käytössä joku simppeli kalorilaskuri, johon syöttämällä näet heti, miten ne ravintoaineiden suhteet menee? Ite joskus laskin ihan paperilla noi jutskat ja huh että meni aikaa! Kalorilaskuriin voit ite syöttää suosimiasi ruokia, niitä on helppo sit säätää kokonaisuuteen sopivaksi. Hulkilta saitkin jo hyvän neuvon niistä perusaterioista, joissa suhteet on kohdallaan.

Pakkiksellakin on linkkejä noihin laskureihin, ite käytän Kutrin sivuilta ottamaani excel-taulukkoa. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom