Ruoka kallistuu ennätystahtia

Ratkaisu: jättää sen kalliin lihan sinne kaupan hyllylle ja kokkailee soijarouheesta protskusapuskansa.. Kasvissyöjä saa suht halvalla vattansa täyteen.

Ei sitä lihaa pelkän protskun vuoksi syödä. Itse ainakin satun vain pitämään lihan, kalan ja kanan mausta, mutta en voi sietää näitä soijarouheviritelmiä. En hyvällä tahdollakaan saa väännettyä niistä kovin syömäkelpoista tavaraa.

Selittäkääs joku minulle muuten, että kuinka voi olla että valmiiksi renssattu filesuikale voi olla kilohinnaltaan halvempaa, kuin kokonaiset paistit, kyljet, potkat ynnä muut ei-niin-ensiluokkaiset lihakimpaleet. Ja miten helvetissä lähes täysin lihattomat keittoluut(olkoonkin savustettuja), jotka ovat järjellä ajatellen teurasjätettä, maksavat noin 8€/kg?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Selittäkääs joku minulle muuten, että kuinka voi olla että valmiiksi renssattu filesuikale voi olla kilohinnaltaan halvempaa, kuin kokonaiset paistit, kyljet, potkat ynnä muut ei-niin-ensiluokkaiset lihakimpaleet. Ja miten helvetissä lähes täysin lihattomat keittoluut(olkoonkin savustettuja), jotka ovat järjellä ajatellen teurasjätettä, maksavat noin 8€/kg?
"Pidemmälle jalostetuissa" isommat volyymit ->pienemmät kustannukset/kilo ja
yleensä pakkauksessa n. 30% marinadia eli lihan kilohinta todellisuudessa korkeampi kuin ilmoitettu.

Samasta aiheesta löytyi useita ketjuja, tämä oli tuorein.

Iltalehti selvitti: maitotuotteiden hinnat ovat nousseet rajusti.

Iltalehti pyysi lukijoitaan kertomaan kaupassa huomaamistaan selkeistä hinnannousuista. Korotuksia löytyi monista tuoteryhmistä, mutta selvästi eniten meijerituotteista.

Enemmistö lukijoiden huomaamista hinnannousuista kohdistui Valion tuotteisiin. Valion tuoretuotteiden myynti- ja markkinointijohtaja ilmoitti tiedottajan välityksellä, että hintoja ei nyt kommentoida. Tiedottajan arvion mukaan syynä on parhaillaan käynnissä olevat neuvottelut kauppaketjujen kanssa.

"Olemme liian kilttejä"

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikön, Anu Raijaksen mielestä suomalainen kuluttaja nielee rajutkin hinnannousut liian kiltisti.

- Mehän emme lähde torille tomaatteja heittelemään. Kuluttajina me suomalaiset olemme liian kilttejä. Särmää tarvitaan enemmän.

Raijasin mukaan kuluttajat nielivät epäilemättä selitykset raaka-aineiden hinnannoususta ja inflaatiosta.

Mutta miten yksittäinen kuluttaja voisi hinnankorotuksiin vaikuttaa?

- Täytyy kerätä aktiivisesti todisteita oman kauppansa hinnan muutoksista ja raportoida siitä Kuluttajavirastoon. Siellä tapauksia voidaan sitten käsitellä. Kuluttajaliittoon liittyminen on myös yksi kanava.

- Pitäisi kerätä joukkovoimaa ja ryhtyä valittamaan, Raijas julistaa.

Maidon hinta voi jopa laskea

Ingmanin litran jogurttipurkin reipas nousu on Isohannin mukaan vain paluu normaalihintaan. Hän ennustaa, että meijerituotteiden, maidon, hapanmaitotuotteiden ja juustojen mahdolliset hintojen nousut ovat tänä vuonna maltillisia.

- Voi jopa käydä niin, että meijerituotteitten hinnat laskevat jo ennen ALV-alennuksia, Isohanni sanoo.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901168920345_uu.shtml

Tuo punainen on totta kuin mikä. Tyhmät kuluttajat uskovat mitä tahansa, mitä isot herrat sepittävät, jotta itse rikastuisivat. Saksassahan esim. hinnat ovat HALVENTUNEET, aivan, maitopurkki maksaa enää alle 50c litralta, jossain jopa alle 40c. On siis täysin mahdotonta että maitotuotteissa on jotain muuta hinnannousua kuin katteen nostoa ja rikkaiden rikastumista entisestään.

Ruoan hinta nousi loppuvuodesta

Ruoan verotus kevenee lokakuussa. Yleisesti on epäilty, että kaupat nostaisivat sitä ennen hintojaan pikkuhiljaa, jotta hyöty alennuksista jäisi kaupalle kuluttajan sijaan.

Järjestelmällisestä hinnannoususta ei kuitenkaan vielä ole kyse.

Iltalehti keräsi kahdenkymmenen peruselintarvikkeen hinnat 48 kaupasta eri puolelta Suomea. Hinnat nousivat keskimäärin 4,65 prosenttia, joka selittyy pitkälti kotimaisen tomaatin syksyä kalliimmalla kilohinnalla sekä alkoholiveron nousulla, joka kohotti olutpakkauksen hintaa.

Muiden vertailussa mukana olleiden peruselintarvikkeiden hinnat pysyivät sen sijaan suunnilleen samoina.

Yksi kauppa onnistui jopa laskemaan ostoskorinsa hintaa. Turun Piispanristin Prisma nipisti hinnanalennukseksi 0,40 euroa koria kohti, vaikka muutamien tuotteiden hinnat nousivatkin hieman.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901248953732_uu.shtml

kumma että ingman mainitaan. Sillähän on pysynyt hintataso paljo paremmin ennallaan kuin valiolla.

Samaa mieltä. Itellä kuluu maitoa suht paljon ja en muista milloin olisin ostanut Valion maitoa. Esim Ingmannin ja Maitokolmion maidot halvempia kuin Valion ja joskus eroa saattaa olla reilustikin. Kyllä huomaa jugurteissa ja juustoissakin tuon hinnan nousun todella hyvin.

ei jaksa kattoa hintoja, saa paremman tuntipalkan kun nappaa ekan tuotteen mukaan ja jatkaa matkaa.. kuitenkaan vaikutus ei ole kuin mutulla max 10% joka on hurjat 5-8 e/vko eli 20-30 e/kk(2 hlö). Jos tuolla säästää 2-3 vitutusta per viikko plus aikaa huomattavasti niin sou wat. Mukavampi käydä kaupassa. Ja mikä parasta: säästää tuntikaupalla aikaa kun ei tartte kirjoitella tähän ketjuun aktiivisesti ;)

Ja noi jalostetummat tuotteet: kana erotellaan ampumalla mömmöt verkon läpi(koneellinen erottelu). hinta ehkä sentin per 10kg tuolla operaatiolla.

Just tulin kaupasta ekan kerran sitten viime marraakuun ja kaiken lihan hinta taas noussut ainakin 10% tossa ajassa omassa lähialepassa :curs:

No ostin sit taas pakasteseifilettä 5,30€/kg (sama kun halvin sikanautajauheliha), maitoa ja 3kg porkkanoita 90c/kg ja puolalaisii omenoit 66c/kg :jahas:

Ostin pitkästä aikaa tänään jauhelihaa. Maksoi femman kilo. Lihatiskistä ostin toki ja normaalihintaan. Jugurtit taitaa olla semmoset 0.20e/kpl ja maito 0.40e/litra. Juusto ("oltermanni") noin 4e/kilo. Ei ole hinnat nousseet sitten kesäkuun 2008 lainkaan, maitotuotteet ovat halventuneet roimasti. Makaronit ovat kalliita, 0,79e / 250gr pussi. Tarjouksesta isoista marketeista saa aniharvoin noin eurolla kilo, silloin sitä hamstrataankin. Näin Saksassa.

Mä saatan kuvitellakin, mutta oma kauppalasku on noussut huimasti. Viimeksi kun kävin ihan perusjutut ostamassa niin 75euroa meni. Mä tosin saan ruokaan kulutettua enemmän rahaa kuin siskoni viisihenkinen perhe. Jos ostaa silykkeitä ja kuiva-aineita niin 100euroa ei riitä mihinkään. Ruokakulut arviolta 300-350 e/kk. En ole alkanut juoksemaan tarjousten perässä ja joistakin tuotteista minulle ei kelpaa kuin tietynmerkkinen, mikä varmasti nostaa kauppakassin hintaa.

Itellä ainakin tulotaso noussut sen verran että on se ruokakassikin kallistunut ihan senkin takia. Sitten tuo ämmä haluu että kaapissa on aina lihaa, 5 eri lajia juustoa ja 12kg tota salaattimatskua kaappiin niin maksaahan nuo.

Ethän sä oikeasti kutsu tyttöystävääsi ämmäksi? Mä vetelisin tuollaisesta pitkin pöytiä...:curs:
Me voidaan keskustella tästä aiheesta miitissä
Täytyy kysyä miksi sä maksat sen ruuat? Ei itsellä antais luonne periksi laittaa miestä maksaa mun ruokia, etenkin jos se ei itse niitä haluaisi myös syödä.

Meillä maksetaan puolin ja toisin, aika lailla vuoron perään. Jos nyt jossain kauppakassissa suurin osa on mun ruokia, ei mies itke niitä maksaessa ja toisinpäin.
Yhteistaloudessa ihan turha alkaa laskea että "sun ruoka, mun ruoka", ainakin mun mielestä.

Voihan se toki toimia noinkin, itselläni ei onnistuisi. En vaan kehtaisi laittaa miestä maksamaan, koska mä syön enemmän ja pitäiskö sen maksaa mun suklaatkin. Toki suurin osa ruokakuluista varmaan menee yhteistaloudessa puoliksi, mutta itse rajaisin sen peruselintarvikkeisiin joita molemmat syö.

Pari kymppiä menee safkaan jos usein käy kaupassa, viineineen. Viikoksi kun käy niin noin 40-50e, syöjiä on 3 + vauva. Bisset tulee ostettua eri kaupasta koreittain. Toki heräteostoksiin leipomoihin, rafloihin jne menee sitten jokunen euro muttei paljoa.
Kanafilettä tulee syötyä ehkä eniten, varmaan 4 päivänä viikossa, kerran kalaa/makkaraa, sitten salaattipäivä ja joku lihapaistipäivä päälle. Aina löytyy kaapista maitoa, kinkkua, juustoa ja kasviksia sekä hedelmiä.

Thaimaassa meni ehkä saman verran mutta safkattiin vain rafloissa, osa hienompiakin.

Ethän sä oikeasti kutsu tyttöystävääsi ämmäksi? Mä vetelisin tuollaisesta pitkin pöytiä...:curs:
Me voidaan keskustella tästä aiheesta miitissä
Täytyy kysyä miksi sä maksat sen ruuat? Ei itsellä antais luonne periksi laittaa miestä maksaa mun ruokia, etenkin jos se ei itse niitä haluaisi myös syödä.
No olkoon sit muijja, olin sille hermona kun kirjoitin ton.

No jos en maksais niin toi opiskelija söis makaroonia ja mä paistia samassa pöydässä. Tosin en kyllä yksin ostaisi noin laadukasta safkaa, että ehkä se on panostamista omaankin elämänlaatuun. Hitto jotain rukolaa tai scheisse-juustoa stokkan herkusta homehtumassa kaapissa, en tajuu :D

Mä vitsailin nuorempana, että olisin jollekin halpa nainen. En halua lahjoja (varsinkaan mitään koruja) ja lempiruokaani on edelleen keitetty makaroni.

Musta eräs sai käytännöllisen, eikä niin pilkun päälle raha-asioissa parisuhteessa orientoituneen naisen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom