Ruokaöljy...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gabri
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kukaan kokeillu ruokaöljyä massa keudella, kalorien lisäämiseksi. Itse kuulin kaverilta joku aika sitten että se on ihan yleistä että otetaan joku 1dl ruokaöllyä päivässä. Mä en oo kuullut kenenkään käyttävän. Mites, onko kokemusta? Musta se kuulostaa vähän oudolta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän sitä aika paljon käytetään, mutta ei nyt välttämättä desiä päivässä. Minulla menee ehkä kolme tai neljä ruokalusikallista päivässä.

En tiedä onko ruokaöljy sitten sama asia kuin rypsiöljy, mutta aika moni täällä on jo pitkään käyttänyt rypsi-, oliivi- ja esimerkiksi pellavansiemenöljyä päivittäin ruokavaliossaan. Itse käytän yleensä rypsiöljyä 20g jokaisella aterialla, paitsi palautusjuomassa ja bulkilla heti treenin jälkeisellä aterialla. Dieetillä menee aivan yhtä paljon, ketolla enemmän. Ketolla menee normaalisti reilusti yli 100 g öljyä päivässä.

Mike sanoi:
Ja tietenkin pitää olla kylmäpuristettua, ettei tavallista litki.

Ja tämä ei ilmeisesti johtunut rasvahappojen suhteesta, vaan kylmäpuristamattoman öljyn valmistusprosessissa öljylle tapahtui jotain - mitä ?

heikkinenp sanoi:
Ja tämä ei ilmeisesti johtunut rasvahappojen suhteesta, vaan kylmäpuristamattoman öljyn valmistusprosessissa öljylle tapahtui jotain - mitä ?

Kylmäpuristetuissa on vähemmän paskaa seassa. Se kuinka paljon vähemmän.. jaa-a, itse vetelen kylmäpuristettua oliiviöljyä, mutta rypsiöljy on ihan tavallista ei-kylmäpuristettua.

Tavallista rypsäriä olen minäkin vetänyt. Ainakin sen ravintotaulokun mukaan mikä on pulloin kyljess, ei eroja ollu mun mielestä kovinkaan merkittävästi. Korjatkoon joku jos oon väärässä...tai jos asialla on oikeesti käytännössä jotain merkitystä, ehkä sitten saatan ostaa minäkin sitä kylmäpuristettua....

Kipi I sanoi:
Joo tavallista rypsäriä vedellään täälläkin! Paremman makuista :rolleyes:
Eri mieltä olen... kylmäpuristettu: :5: ja :haart: Todella hieno aromi. Tavallinen rypsäri taas on lähes mauton, sehän sopii niille jotka eivät satu pitämään kylmäpuristetun mausta.... mikä on sellainen pähkinämäinen.

Kyllä juu. Tavallisen rypsärin maku on niin litkua, että iljettää sellasta syödä. Kylmäpuristettu loistaa maullaan! nam.

Eroavaisuuksista kylmäpuristetun ja tavallisen rypsiöljyn välillä:
kylmäpuristetussa on käsittääkseni vähemmän sitä erästä haitallista (jopa toksista?) rasvahappoa, jonka nimeä en nyt muista vaikka kuinka yritin.
Sille on Suomen laissa määritelty maksimiarvotkin, joita ei myytävissä olevat tuotteet saa ylittää.
Kylmäpuristetussa siis tätä ainetta vähemmän kuin tavallisessa. (vrt. rapsiöljyssä kyseistä kamaa on hyvin paljon)
Kylmäpuristetussa rypsiöljyssä myöskin antioksidanttiset ominaisuudet ovat paljon paremmat.
Jos ihminen vetäisi öljyä X, jossa sama rasvahappokoostumus kuin rypsiöljyissä, mutta ei yhtään antioksidanttisia ominaisuuksia, niin voisi jo puhua haittavaikutusten menevän hyvien ominaisuuksien ohi. Rasva nimittäin pääsee tällöin härskiintymään helposti elimistössä, ja tällä on monia epäsuotusia vaikutuksia.

Sitten ihan mutu tietoa, mutta luulempa myös, että kylmäpuristetussa rypsiöljyssä todellakin rasvahappokoostumus on parempi kuin tavallisessa. Eli myös sterolien pitoisuudet ovat parempaa luokkaa (sitosteroli, kampesteroli, stigmasteroli).

Mä sekoitan öljyt aina ruoan sekaan (esim. protskudrinkkiin, rahka-kauramössöön, ruoka-annoksen sekaan) joten käytän tavallista rypsiöljyä sillä se ei maistu miltään. Yritin joskus sitkeästi totuttautua kylmäpuristetun makuun mutta ei siitä mitään tullut; se tökötti tekee ruoan kuin ruoan mausta aivan sanoinkuvaamattoman pahaa.

Pakkotoiston öljymies Sakkeus sanoi joskus käyttävänsä normaalia rypsiöljyä ja kylmäpuristettua oliiviöljyä. Näin minäkin teen.

Rypsäriä suoraan pullosta semmoinen suullinen. Aina ennen nukkumaan menoa, joskus myös aamupäivällä. Halpaa huvia on.

helmeri sanoi:
Oliiviöljyä ei vissiin saakkaan kuin kylmäpuristettuna.

Saa tavallisenakin, mä nimenomaan käytän sitä. Ja rypsäristä on käytössä kylmäpuristettu salaateissa, mutta rahkajutuissa tai muissa ruuissa missä ei halua, että se öljy maistuu sieltä läpi, olen käyttänyt tavallisia öljyjä. Onko se terveellisyysero nyt sitten faktaa vai mitä?

mä oon kanssa vetänyt silloin tällöin 1-2rkl rypsiöljyy iltaisin, mut en kyllä oo yhtään varma, et onks se ees kylmäpuristettua! pitääkin tarkistaa...

Hulkki sanoi:
Mä sekoitan öljyt aina ruoan sekaan (esim. protskudrinkkiin, rahka-kauramössöön, ruoka-annoksen sekaan) joten käytän tavallista rypsiöljyä sillä se ei maistu miltään. Yritin joskus sitkeästi totuttautua kylmäpuristetun makuun mutta ei siitä mitään tullut; se tökötti tekee ruoan kuin ruoan mausta aivan sanoinkuvaamattoman pahaa.

Pakkotoiston öljymies Sakkeus sanoi joskus käyttävänsä normaalia rypsiöljyä ja kylmäpuristettua oliiviöljyä. Näin minäkin teen.

Samalla tavalla tulee minunkin sotkettua öljyt. Öljyn maku sinällään on mun mielstä niin kuvottava, että sitä ei pelkiltään pysty juomaan ja oliiviöljy se vasta järkyttävältä maistuukin ja maistuu läpi jopa rahkakombosta joten todella vähän tulee käytettyä.

Ja jos kerta Hulkkikin uskaltaa syödä tavallista rypsäriä niin uskallan minäkin. :D

Laitoin margariinitiedotukseen emailia ja sainkin sieltä nopeasti vastauksen! :worship:

Tässä alla kyseinen vastaus:

Kiitos vierailustasi kotisivuillamme ja esittämästäsi kysymyksestä!

Erot ns. kylmäpuristettujen öljyjen ja tavallisten öljyjen kohdalla ovat pienet eli tavallisen kuluttajan kannalta erojen pienuuden vuoksi ei tarvitse kantaa huonoa omaa tuntoa, mikäli ei raaski ostaa hiukan kalliimpia kylmäpuristettuja öljyjä. Tärkeää on, että kasviöljyä on jossain muodossa mukana ruokavaliossa.

Makumieltymykset ovat sitten ihan oma lukunsa. Useinmiten kylmäpuristetuissa öljyissä on hiukan voimakkaampi maku, joidenkin rypsiöljyjen
kohdalla käytetään vertausta pähkinäinen.

Minulla on parhaillaan analysoitavana vähittäinmyynnissä olevia kylmäpuristettua rypsiöljyä eri tahoilla ja olen pyytänyt analyysit nimenomaan rasvahappokoostumuksesta ja myös E-vitamiinipitoisuuksista. Saanen tulokset lähiviikkoina. Eli olet aika hyvään aikaan liikkeellä kysymyksesi kanssa. Alustavan analyysin mukaan rasvahappokoostumuksessa ei todellakaan ollut juuri eroja muun muassa tyydyttyneiden rasvahappojen osalta (6 g/ 100 g) ja E-vitamiinin määrä oli ko. tuotteessa noin 26 mg /100 g ( tavallisessa noin 24-25). E-vitamiinimääräkin voi vaihdella eri vuosina. Koostumuksessa eroja tuotteiden välillä voi olla lähinnä alfalinoleeni- ja linolihapon välillä ja se ei johdu valmistusmenetelmästä vaan siitä millainen on ollut kasvukausi. Kylmänä kesänä muodostuu enemmän alfalinoleenihappoa.

Kasvisterolipitoisuuksista en ole pyytänyt vertailevia tuloksia, tasohan on 600-800 mg/ 100 g eli muihin öljyihin verrattuna melkoisen hyvä, joissa vaihteluvälit oliiviöljyssä ovat noin 150-200, soijaöljyssä 200-330 ja maissiöljyssä yllättävän korkea 650-800 ja auringonkukkaöljyssä 300-400. Rypsiöljyjen kohdalla valmistusmenetelmä ei näytä vaikuttavan sterolipitoisuuteen. Tarkistin vielä tämän asian Helsingin yliopistolla, joissa vertailua on jonkin verran tehty.

En ole itse törmännyt vertailuihin, joissa olisi tutkittu eri tavoin valmistettujen öljyjen rasvahappojen hapettumisien eroja elimistössä.

On tosi hienoa ja tärkeää, että salilla käyvät henkilöt ovat ymmärtäneet rypsiöljyn merkityksen hyvin rasvojen lähteenä!
Muuten lisävinkkinä asiaan, jos haluat perehtyä enemmän välttämättömiin rasvahappoihin, niin kotisivuiltamme osiosta julkaisut kohdasta verkkojulkaisut löydät esitteen Ravinnon välttämättömät rasvahapot, jonka painos on kylläkin loppunut. Voit halutessasi myös printata sen sieltä itsellesi.

Palaan asiaan vielä myöhemmin, mutta otathan yhteyttä uudestaan, mikäli ellet saa minulta meiliä lähiviikkojen aikana.

Eli näin :5:

Tarkempaa tietoa vielä rasvahappokoostumuksista lähiviikkoina. Laitan kyllä seuraavankin emailin tänne sitten näkyviin.

Tämä vaan vahvistaa minunkin mielipidettäni siitä, että vetelen edelleen tavallista rypsäriä... :kippis1:

anteeksi vähän offtopic, mutta kun ah! niin monessa viestiketjussa referoidaan öljyn apuun dietillä, mutta ilmeisesti en vain osaa keksiä sopivia hakusanoja (tai sitten kyllästyn ensimmäisen viiden sivun jälkeen), niin voisiko joku heittää ne ratkaisevat linkit niihin pakkiskeskusteluihin, missä puhutaan juuri öljyjen tärkeydestä dietin aikana? Kiitos :)

Suositut

Back
Ylös Bottom