Ruokaöljy...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gabri
  • Aloitettu Aloitettu
Menin eilen ostamaan ensimmäisen kerran oliiviöljyä. Virhe! Ei tuota pysty kyllä millään kippaamaan kurkustaan alas. :urjo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mariko sanoi:
Saa tavallisenakin, mä nimenomaan käytän sitä. Ja rypsäristä on käytössä kylmäpuristettu salaateissa, mutta rahkajutuissa tai muissa ruuissa missä ei halua, että se öljy maistuu sieltä läpi, olen käyttänyt tavallisia öljyjä. Onko se terveellisyysero nyt sitten faktaa vai mitä?

Oliiviöljyä ei myydä ruokatarvikkeena muullaisena kuin kylmäpuristettuna. Lämminpuristettu menee teollisuuskäyttöön, mm. lamppuöljyksi, joksi sitä aurinkomaissa kutsutaankin.

Halvoissa oliiviöljyissä saattaa toki lamppuöljyä olla kielloista huolimatta.

Rypsäri on asia erikseen.

tseif sanoi:
Menin eilen ostamaan ensimmäisen kerran oliiviöljyä. Virhe! Ei tuota pysty kyllä millään kippaamaan kurkustaan alas. :urjo:

Minkä merkkistä oliiviöljyä ostit?
Ainakin Bertollin "extra-neitseellinen" oliiviöljy (makuvaihtoehtoja on vissiin kaksi?) on uskomatonta schebeä. Sitä ei ilolla litki. Tavallinen oliiviöljy pitäisi olla aika neutraalinmakuista.

tseif sanoi:

Ihan sama mitä oliviiöljyä on niin on järkyttävän makusta ja mulla ei mee alas kun väkisin nielemällä. Joskus heitin sitä noin ruokalusikallisen rahkakomboon kun oli rypsäri loppu ja se maistu sieltä läpi joka lusikallisella... :urjo:

Rainbow:n jotain neitseellisiä öljyjä menin ostamaan. Pakko kyllä käydä ostamassa päivällä vanhaa kunnon rypsiöljyä.

Minä kun olen kova poika paistamaan pannulla ruokiani,
tapahtuuko kylmäpuristetulle rypsiöljylle jotain paistettaessa??
Eli onko sama asia nauttia rypsäri pottujen kanssa paistinpannulta,
vai onko raakana litkiminen tarpeellista??

:david:

Muistaakseni öljyn kuumentuessa se menee paskarasvaksi, joten älä paista.

Jose

tseif sanoi:
Rainbow:n jotain neitseellisiä öljyjä menin ostamaan. Pakko kyllä käydä ostamassa päivällä vanhaa kunnon rypsiöljyä.
Joo, no. Oliiviöljy ei sovi kaikkien makuun.
Mutta täytyy kyllä sanoa ettei minullakaan mene alas mikään rainbow tai muu hinnat alkaen litku.

Gabri sanoi:
Onko kukaan kokeillu ruokaöljyä massa keudella, kalorien lisäämiseksi. Itse kuulin kaverilta joku aika sitten että se on ihan yleistä että otetaan joku 1dl ruokaöllyä päivässä. Mä en oo kuullut kenenkään käyttävän. Mites, onko kokemusta? Musta se kuulostaa vähän oudolta...

Otetaanko noita öljyjä siis vain kalorien lisäämiseksi?

strike sanoi:
Tärkeää on, että kasviöljyä on jossain muodossa mukana ruokavaliossa.

Nähtävästi ei. :eek: Saako niistä jotain sellasta, mitä ei muista rasvoista (=normaalin safkan mukana) saa? Pitäiskö kasviöljyn lisäks ottaa vielä mölleriäkin?

Ei oikein nappaa ajatus raa'asta rypsäristä... Mutta jos te viisammat sen kerrotte jotenkin välillisesti tai välittömästi auttavan lihasten kasvattamisessa, niin pakkohan siihenki on ryhtyä... :itku:

Kyllähän sitä melkein väkisin menee siihen että öljyä pitää vetää vielä muun ruuan päälle raakana(tai sekoitettuna muihin ruokiin) jos haluaa että makrot ovat kehonrakennuksen(ja miksei terveydenkin) kannalta järkevässä suhteessa. Lisäksi dietillä öljyllä on ihan oma merkityksensä ainakin omalla kohdallani. Oon saanut nimittäin sellasen fiiliksen että rasva/lihas palaa huomattavasti edullisemmassa suhteessa, kun suuri(n) osa energiasta tulee (hyvistä)rasvoista.

Noniin.

Margariinitiedotukselta sain heillä juuri valmistuneet tutkimukset rypsiöljyn ja kylmäpuristetun rypsiöljyn eroavaisuuksista.

Tässä emaili kokonaisuudessaan. Toivottavasti selventää asioita teillekin!

"
Tässä sinulle lupaamiani tietoja kylmäpuristetuista rypsiöljyistä.

Joissakin kaupan olevissa ns. kylmäpuristettujen rypsiöljyjen pakkausmerkinnöissä on
virheitä: Ne johtunevat siitä, että niiden pakkausmerkinnät perustuvat analyyseihin,
jotka on tehty muutamia vuosia sitten ja analyysit tehnyt laboratorio ei ole omilla
analyyseillään saanut näkyviin kaikkien tärkeiden rasvahappojen piikkejä. Mikäli
piikkejä ei ole näkyvissä tai ne ovat niin heikot, ettei niitä tulkita, virheitä tai
suuria epätarkkuuksia syntyy. Olen nyt teettänyt ko. tuotteista analyysit kolmessa
eri laboratoriossa, joissa rasva-analyysien teko on rutiinia ja siksi uskallan
luottaa näihin tuloksiin. Olen myös pyytänyt niitä firmoja, joiden tuotteissa olen
havainnut virheitä, teettämään omat analyysinsä ja korjaamaan pakkausmerkinnät.
Tähän mennee heiltä vielä kuitenkin jonkin verran aikaa.

Siis kylmäpuristettujen rypsiöljyjen tyydyttyneiden rasvhappojen määrä vaihteli
5,7-6,0 g/100, pyöristettynä 5,9. Monityydyttymättömien rasvahappojen vaihtelu oli
59-61 g/100 g, pyöristys 60. Yksinkertaisesti tyydyttymättömien osuus oli 33-34
g/100 g, pyöristys 33. Kokonaisluvuiksi pyöristettynä kolmen-neljän eri tuotteen ja
kolmen eri paikan analyysit, niin tulokseksi tulee
tyydyttyneiden rasvahappojen osuus 6 g/100 g tuotetta, monityydyttymättömät
rasvahapot 60 g/100 g ja yksinkertaisesti tyydyttymättömät rasvahapot 33 g/100 g
-->> sama kuin tavallisessa rypsiöljyssä.

Alfalinoleeni- ja linolihappopitoisuudet voivat vaihdella tuotteissa, mutta se ei
riipu valmistustavasta. Pitoisuuden vaihtelut johtuvat sääolosuhteista: kylmänä ja
huonona kesänä muodostuu enemmän alfalilnoleenihappoa.

Antioksidanteista E-vitamiinipitoisuudet vaihtelivat 23-26 mg/100 g ja tämä on
oikeastaan ainoa kohta, jossa säilyttäminen on voinut hyvin vähän laskea
pitoisuutta. Ilmoitettu määrä oli huomattavasti suurempi.

Siis tämä vertailu osoitti, että ei todellakaan ole kovin suuria eroja
rasvahappokoostumuksen suhteen onko tuote ns. tavallinen rypsiöljy vai ns.
kylmäpuristettu. On sitten taas ihan makuasia, kumpaa haluaa käyttää. Osa pitää
enemmän kylmäpuristettujen voimakkaammasta mausta ja jotkust taas haluavat
nimenomaan mietoa makua. Yleensä kylmäpuristettuja öljyjä en suosittele
käytettäväksi esim. uppopaistamiseen, koska tuotteisiin saattaa tulla virhemakuja
mm. niiden sisältämien vapaiden rasvahappojen vuoksi. Kylmäpuristettujen öljyjen
säilyvyys on yleensä huonompi niiden sisältämien vapaiden rasvahappojen herkän
hapettumisen / härskiintymisen vuoksi. Öljyt tulisi myös aina säilyttää oikein
avaamisen jälkeen eli viileässä ja valolta suojattuna.

Hyvää lihashuoltoa koko porukalle!

"

Gabri sanoi:
Onko kukaan kokeillu ruokaöljyä massa keudella, kalorien lisäämiseksi. Itse kuulin kaverilta joku aika sitten että se on ihan yleistä että otetaan joku 1dl ruokaöllyä päivässä. Mä en oo kuullut kenenkään käyttävän. Mites, onko kokemusta? Musta se kuulostaa vähän oudolta...
Taitaa :kakka: lentää aika kovalla vauhdilla, jos lisää yht'äkkiä ruokavalioonsa desin öljyä :D

Hienoa strike, mukava kuullla aina tutkittua tietoa! :thumbs:

teemupii sanoi:
Taitaa :kakka: lentää aika kovalla vauhdilla, jos lisää yht'äkkiä ruokavalioonsa desin öljyä :D
No ei se mitään risiiniöljyä ole. Samalla lailla se kuin muukin ruoka masussa "sulaa"

Kiitti Strikelle :)

Kiitokset Strikelle täältäkin. Tavallista tulen vetämään kurkustani alas jatkossakin. Makuasia eniten, se kylmäpuristettu maistuu mun suussa järkyttävälle...

Hmm, ostin ensimmäistä kertaa kylmäpuristettua rypsäriä, merkiltään virgino. Oli muuten herkullista, olin varautunut pahimpaan kun vein lusikkaa ääntä kohti, mutta se olikin hyvää! Heti alkoi tehdä pähkinöitä mieli kun sai vähän pähkinäistä aromia kielelle.

Tähän asti olen ehtinyt juoda pari pulloa tavallista rypsäriä, kultasula merkkistä. Se on oikeestaan melkein mautonta, mutta kuitenkin jollain tavalla hieman epämiellyttävän tuntuista.

Hintaero oli kyllä merkittävä.

Ite vetelen öljyt sauvasekoittimella yöprotskudrinkkiin, eikä sitä juurikaan edes huomaa siellä joukossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom