Rumat suoritustekniikat/cheattaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En heti löytänyt tästä valmista ketjua.

Eli mitä mieltä olette kannattaako "runnoa menemään", jotta saisi isompia rautoja jatkossa liikkeelle? Monihan vannoo tämän nimeen. Esim. kulmasoudussa tämä on aika ikuisuuskysymys. Tuossa vähän aikaa sitten tulikin isoilla romuilla tehty soutuvideo treeniosiolle ja jo nillitettiin tekniikasta.

En osaa ite ottaa kantaa, mutta herää kysymys, että miksi se lihas kasvaisi paremmin runnomalla? Jos liikettä ei puhtaasti voida suorittaa, niin eikös se meinaa, että lihas on väsynyt jo? Jos sitten runnot raudan yhä ylös niin silloin loogisesti teet sen suurimmaksi osaksi muilla lihaksilla? Silloinhan tiputussarja ajaisi saman asian? Lisäksi pohdin, että liikeradan muuttuessa ei varmaan hermostollinen voimakaan oikein "tykkää" tuollaisesta. Miksi sitten aina sanotaan, että pitää lisätä rautaa rohkeasti ja vähän cheatata, jotta saa tulokset nousemaan?

No itsekkin mietin sitä ku usein täällä liputetaa isoje rautojen puolesta, niin miten se tarkalleen auttaa sitä kohdelihasta? Miten se, että muilta lihaksilta haetaan apua tai käytetään momenttumia niin voi edes auttaa? En silti sano etteikö se toimis myöskin reenissä ihan hyvin, mutta itse ajattelen, et jokainen cheatti kilo ei auta kohdelihasta mitenkää vaan on sen kannalta neutraalia, jos oletetaa ettei kuitenkaa käytä iha yli isoja painoja, sillee esim et ei pysty tekee koko liikerataa jne.

Mun mielestä esimerkiks hauiskäännössä tai alataljassa huijaaminen sarjan lopussa on ihan hyvä juttu. Vähän ku pakkotoistoja tekis, mutta ilman kaverin apua. Eksentriseen vaiheeseen saa kuitenkin keskityttyä, eli käytännössä siinä mennään vaan yli konsentrisen uupumuksen.

Joskus on ihan kiva tehdä vaikka kulmasoutua ihan joka toistolla vähän huijaten. Tekeehän sen "ylimääräisen" työn muut lihakset joo, mutta kyllä se paino rasittaa selkää myös. Ja turha sitä mun mielestä ylipäätään ruveta miettimään liian tarkasti. Välillä on ihan hauska tehdä vähän isommalla painolla, ja kyllä se on varmasti erilaista ärsykettä, koska liike ei kuitenkaan oo täysin samanlainen.

Cheattitekniikoissa on kuitenki tärkeää pitää mielessä, että paikat pitää kuitenkin pitää hyvissä asennoissa. Selkä suorana, olkapäät takana, polvet ulkona jne. mitä kaikkea noita sitte onkaan liikkeestä riippuen. Cheat-hauiskäännössäkään ei pidä liiaksi taivuttaa selkää, vaan enemmänkin polvia ja lonkkia. Jos tekniikka pysyy kuitenkin yksittäisiä niveliä ajatellen hyvänä (vaikkapa juuri polvi ei pääse kääntymään sisäänpäin), on cheat-tekniikat suht turvallisiakin järkevästi käytettynä.

Aivan, ja pitää muistaa myös, että tommosta ei saa alottelijalle opettaa. Ehdottomasti hyvin suuri osa liikkeistä täytyy tehdä hyvällä tekniikalla. Aloittelijan täytyy opetella hyvät tekniikat kunnolla ennen ku voi ajatella tommosia erikoisjuttuja.

Kuten kaikessa, cheattaamisessakin pitää tietää mitä tekee.

Eikö tämäkin ole ihan henkilökohtaista? Itse tein kauan siten, että vähintään parit viime toistot tulivat runnottua alas, mutta nyt vaihdoin toiseen taktiikkaan ja painojakin pudotin vähintään 10 kiloa raskaissa liikkeissä. Itse sanoisin, että tuntuma on tällä hetkellä paljon parempi vaikkakin voimatasot ovat laskeneet (väittäisin, että muut asiat eivät ole muuttuneet). Sain jopa ensimmäistä kertaa ikinä domssit selkään, kun kunnolla keskittyi ja etsi sitä tuntumaa (tuloksia on kyllä aina tullut, että ei mistään tekniikka virheestä johdu, vaan yksinkertaisesti itselleni toivivammasta tyylistä)

Eri tapa vain hakea lisää rasitusta lihakselle. Eipä siinä, mennään failuren yli ns. Kuitenkin turvallisesti niinkun ylhäällä hyvin tuli^.

Toimii jos ei kovalla volyymilla hakkaa cheattaamalla. Toistuvasti tehden natuna, ei varmasti kulje puntti pitkään. :)

Mä hain raakaa voimaa lievästi huijaamalla, mutta vedin lopuksi "yli puhtaasti kohdistamalla" kohde lihakseen. Esim. tein hauiskääntöä 6X135kg niin, että vähän jaloilla annoin vauhtia mutta, en heijannut ylä kroppaa.

Mä hain raakaa voimaa lievästi huijaamalla, mutta vedin lopuksi "yli puhtaasti kohdistamalla" kohde lihakseen. Esim. tein hauiskääntöä 6X135kg niin, että vähän jaloilla annoin vauhtia mutta, en heijannut ylä kroppaa.

Voisin kuvitella että 135 kilon haukkariin (tangolla?) vaatisi jo ihan _reilusti_ vauhtia jaloilla :D mitähäh?

Kyllä se cheattaus on erittäin hyvä työkalu oikein käytettynä. Mutta tuota en suosittelisi kuin jo edistyneemmille reenareilla jotka ovat jo siinä pisteessä että tuosta huijaamisesta ylipäänsä on mitään hyötyä, sitten kun oman kropan hallinta on jo todellakin hanskassa ja kun tulokset ovat jo sitä luokkaa että mistä on hankala nätillä puristelulla enää ohi mennä. Ja korostan tuota että pitää oikeesti tietää mitä tekee eikä vaan rykiä painoja päättömästi suuntaan tai toiseen

Tuonhan voi jaksottaa niin että ottaa 2-3 sarjaa rumemmalla tekniikalla jossain treenijakson loppupätkällä ja ne liikkeetkin kannattaa valita huolella missä tuota cheattausta harrastaa. Kyykyssä ja mavessä niitä ei mielestäni kannata harjottaa, toisin on taas hauiskääntö tangolla tai kulmasoudut olettaen että keskivartalo kuitenkin pysyy paketissa ja taljat ynms. niissä on helppo toteuttaa tuo rumempi rytkääminen. Myös vipareissa toimii hyvin kunhan on aluksi huolelliset lämmittelyt alla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä oon saanut alataljaan parhaan kehityksen rumalla runnomisella. Kun alotin tän rumemman riuhtomisen, tein sitä satkulla. Siitä kun kehittyi ja sai runnoa satakympillä, satasella meni jo puhtaammin. Nyt saa jo runnoa 150kg:lla halutessaan ja selkä senkun kasvaa. Mutta ettei kaikki aloittelijat nyt ryntää saleille riuhtomaan hullun lailla, niin painotetaan, että HERMOTUS ON OLTAVA HYVÄ. Muuten se liike menee ihan vituiksi eikä palvele yhtään mitään. Ja hyvän hermotuksen saa tekemällä paljon puhtaita toistoja kohdelihaksilla. Eli rauhassa vaan, ja kun aika on parin vuoden harjoittelun jälkeen kypsä niin alkakaa treenaamaan sitä cheattia.

Mä oon saanut alataljaan parhaan kehityksen rumalla runnomisella. Kun alotin tän rumemman riuhtomisen, tein sitä satkulla. Siitä kun kehittyi ja sai runnoa satakympillä, satasella meni jo puhtaammin. Nyt saa jo runnoa 150kg:lla halutessaan ja selkä senkun kasvaa. Mutta ettei kaikki aloittelijat nyt ryntää saleille riuhtomaan hullun lailla, niin painotetaan, että HERMOTUS ON OLTAVA HYVÄ. Muuten se liike menee ihan vituiksi eikä palvele yhtään mitään. Ja hyvän hermotuksen saa tekemällä paljon puhtaita toistoja kohdelihaksilla. Eli rauhassa vaan, ja kun aika on parin vuoden harjoittelun jälkeen kypsä niin alkakaa treenaamaan sitä cheattia.

mä sain 10 vuotta sitten ala-taljaa runnomalla jonkun jännevamman, vuosia jälkeen päin vielä käsipuutus kyynervarresta kokonaan, ku esim yhden tiukan ruuvin ruuvvas puuhun kiinni... välillä kyl puutuili muutenki vaan, vaikka ei oikeen mitään olis tehnytkään. Ei vieläkään täysin kunnossa ole, mut ei nyt enää ihan heti puudu, mutta ei tällä kädellä vieläkää esim nauloja hakata 8 tuntia päivässä. Koittanu ton episodin jälkeen ottamaan vähänsen rauhallisemmin ton liian isoilla painoilla runnomisen suhteen.

Jos ois ollu voimaa ja muutenki salitaustaa yli vuoden verran, ni ei ehkä olis tollee käynyt kyllä.

No enpä ole pahemmin runkkupomppupenkkiäijien vetelevän yli satasen painoilla...
Vetelevän? Kulmasoudussa vai?

Ihan päinvastaiset havainnot minulla. Jotkut tekee äärimmäisen siistillä tekniikalla vuodesta toiseen samoilla painoilla. Näitä viimesen päälle hyvällä tekniikalla tekeviä on lähes jokaisella salilla, mut ne isommat kaverit on harvemmassa. Pointti lienee siinä, että "siistillä" tekniikalla on vähän pakko jättää ne viimeiset toistot pois, tai tekniikka hajoaa. Järki toki mukana kaikessa ja liikkeestä riippuen, mutta silti...

"The last three or four reps is what makes the muscle grow. This area of pain divides the champion from someone else who is not a champion. That's what most people lack, having the guts to go on and just say they'll go through the pain no matter what happens." - Arska

Edit. En silti kehoita kaikkiea tekemään pelkkänä runkkuna, mutta välillä hyvä lisä treeniin. Jos saa keinolla tai toisella välillä tehtyä isommilla romuilla, pystyy tekemään myös siistimmällä tekniikalla hieman isommilla. Ääriesimerkkinä treenikaveri, joka teki aina rumalla tekniikalla. Ankaraa vittuilua ja kyräilyä oli aina. Viimeksi kun näin salilla, otti penkissä 2x 270 kg raw. Jostain syystä se kuittailu on sittemmin jäänyt vähemmälle...

Ite vedän yleensä ainaki kulmasouduissa, ylätaljassa ja pystärissä(seisten) viimeset toistot cheattaamalla, kuitenkin aina mahollisimman vähän. Esim ite otan pystärissä jaloilla vaan sen verran pomppua mukaan että saan tangon just ja just sen tietyn pisteen yli jossa failure iskee ja loppuosa liikkeestä jatkuu ihan normaalisti kohdelihaksilla. Negatiivinen vaihe tietenki aina rauhassa kunnon tuntumalla. Hauiksiin en oo vielä saanu niin hyvää hermotusta että olis mitään järkee lähteä samalle linjalle, sillee saan lähinnä vaan etuolat kipeeks... Täytynee vaan pitäytyä vielä toistaseks nöyrästi tyttöjen painoissa :rolleyes:
Kaikenkaikkiaan silti mun mielestä toimiva tapa treenata ja niihin puhtaisiin toistoihinki tulee kivasti kehitystä, kunhan vaan tietää miten ne oikeaoppisesti tekee. Mullekkin nuo ylätalja ja pystärikikkailut on ihan pro ukko kädestä pitäen opettanu, eikä ois tullu mieleenkään rueta ominpäin opettelee tommosia. Ja se hermotus on kyllä pakko olla kunnossa ennenku cheattaamisesta saa minkäänlaista hyötyä irti.

edit:
No enpä ole pahemmin runkkupomppupenkkiäijien vetelevän yli satasen painoilla...
Just viimeviikolla kattelin silmät pyöreenä ku yks äijä teki kunnon pomppupenkkiä kahella huntilla. Mutta voi vittu ku kaveri teki oikeesti nättejä toistoja 150-180kg:lla ennen ja jälkeen ton kahensadan.

Vetelevän? Kulmasoudussa vai?

Ihan päinvastaiset havainnot minulla. Jotkut tekee äärimmäisen siistillä tekniikalla vuodesta toiseen samoilla painoilla. Näitä viimesen päälle hyvällä tekniikalla tekeviä on lähes jokaisella salilla, mut ne isommat kaverit on harvemmassa. Pointti lienee siinä, että "siistillä" tekniikalla on vähän pakko jättää ne viimeiset toistot pois, tai tekniikka hajoaa. Järki toki mukana kaikessa ja liikkeestä riippuen, mutta silti...

"The last three or four reps is what makes the muscle grow. This area of pain divides the champion from someone else who is not a champion. That's what most people lack, having the guts to go on and just say they'll go through the pain no matter what happens." - Arska

Edit. En silti kehoita kaikkiea tekemään pelkkänä runkkuna, mutta välillä hyvä lisä treeniin. Jos saa keinolla tai toisella välillä tehtyä isommilla romuilla, pystyy tekemään myös siistimmällä tekniikalla hieman isommilla. Ääriesimerkkinä treenikaveri, joka teki aina rumalla tekniikalla. Ankaraa vittuilua ja kyräilyä oli aina. Viimeksi kun näin salilla, otti penkissä 2x 270 kg raw. Jostain syystä se kuittailu on sittemmin jäänyt vähemmälle...

Toihan nyt riippuu ihan treenistä. Silti sanon, että kannattais varmaan ennemmin nostaa painoja voimatreenillä kuin runkkaamalla.

Ite vedän yleensä ainaki kulmasouduissa, ylätaljassa ja pystärissä(seisten) viimeset toistot cheattaamalla, kuitenkin aina mahollisimman vähän. Esim ite otan pystärissä jaloilla vaan sen verran pomppua mukaan että saan tangon just ja just sen tietyn pisteen yli jossa failure iskee ja loppuosa liikkeestä jatkuu ihan normaalisti kohdelihaksilla. Negatiivinen vaihe tietenki aina rauhassa kunnon tuntumalla. Hauiksiin en oo vielä saanu niin hyvää hermotusta että olis mitään järkee lähteä samalle linjalle, sillee saan lähinnä vaan etuolat kipeeks... Täytynee vaan pitäytyä vielä toistaseks nöyrästi tyttöjen painoissa :rolleyes:
Kaikenkaikkiaan silti mun mielestä toimiva tapa treenata ja niihin puhtaisiin toistoihinki tulee kivasti kehitystä, kunhan vaan tietää miten ne oikeaoppisesti tekee. Mullekkin nuo ylätalja ja pystärikikkailut on ihan pro ukko kädestä pitäen opettanu, eikä ois tullu mieleenkään rueta ominpäin opettelee tommosia. Ja se hermotus on kyllä pakko olla kunnossa ennenku cheattaamisesta saa minkäänlaista hyötyä irti.
Miksi ei? Rikkokaa niitä sääntöjä. Kaikki suuret asiat maailmassa on toteuttu rikkomalla sääntöjä ja normeja, ja ei ole mitään syytä miksi se ei pätisi myös tähän. Mä olen joskus treenannut pohkeita tekemällä saatanan raskaita 4-8 toiston sarjoja, jonka päälle useita minuutteja kestävän sarjan pohjenousuja seisten pelkällä kehonpainolla ja sain sentin kuukaudessa lisää mittaa pohkeisiin. Rikoin sääntöjä ja kasvoin. Jos täällä joltain kysyy, että kuinka kasvatan pohkeita sentin kuukaudessa, saat vastaukseksi sarkasmia, vittuilua ja ohjeen unohtaa moiset haihattelut.

Tämä ei ollut Bleederille kohdistettu ja menee muutenkin vähän offtopiciksi, mutta kehotan vain ihmisiä tekemään asioita joita muut eivät tee niin voitte oppia jotain mitä muut eivät tiedä.

Voisin kuvitella että 135 kilon haukkariin (tangolla?) vaatisi jo ihan _reilusti_ vauhtia jaloilla :D mitähäh?

Mul oli joissain liikeis painot suomen huippu tasoa... Pyydettiin mua joskus voimamies kisoihin, mut kieltäydyin koska olin ollut 3kk treenaamatta eikä ollut ikinä yhtään lajikohtaista harjoitusta... Todistusta ei ole muuta ku treeni kaverit ja päiväkirjat... nettiä silloin oli harvoil ja mul ei ollut nettiä eikä kameraa joka jälkeenpäin harmittaa!

Välissä tekniikka kärsii kun tehdään liikkeen viimeinen sarja. Se on sitä ku otetaan kaikki irti. Tietenki järjen kanssa ettei hajoita paikkoja. Mutta ei siitä kannata ottaa tapaa. Parempi opetella tekniikka painoilla joita hallitsee. Mun mielestä kuitenkin välissä huijaaminen on hyvä homma, saa vähän tuntumaan painavempiin rautoihin ja kun tekee sen jälkeen puhtaasti niin toistot tulee kevyemmin.

Ite kyllä cheattaan monissakin liikkeissä, lähinnä siksi että saisi viimeisetkin mehut puristettua irti lihaksesta. Se on vähänniinkun omatoimista pakkotoistoa. Mun salilla ei oo varmaa yhtää sellasta tyyppii joka ei esim alataljas "cheattais" ikinä. aina se ylävartalo heiluu siinä painojen mukana toisilla vähemmän, toisilla enemmän.

Suositut

Back
Ylös Bottom