Rullaluistelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
... mikä onkin miun talvilaji, jota varten itseasiassa reenaan mm. rullaluistellen ;) Löysin itteni hiihdon parista ennen rullailua ja nyt harjottelen Finlandiaa varten.

Eikös se Finlandia oo joku sairaan pitkämatka? 50km? Itsellä viimeiset kokemukset hiihdosta on armeija-ajoilta... no sitä ei voi hiihdoksi edes kutsua. Tsemppiä vaan! Sisukas ja söpömimmi oot. :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ostin sitten juuri tuollaiset rullikset

Kuinka tiukalla pitäisi tuon ylemmän kiristys jutun olla? Kun normiluistimissa on niin pirun tiukalla että, ei vissiin näissä? Ja onko jotain vinkkiä heittää aloittelijalle, linkkiä hyviin ohjeisiin tms? Tietääkseni täällä meillä ei liiemmin harjoittelu kursseja järjestetä...

Ostin sitten juuri tuollaiset rullikset

Kuinka tiukalla pitäisi tuon ylemmän kiristys jutun olla? Kun normiluistimissa on niin pirun tiukalla että, ei vissiin näissä? Ja onko jotain vinkkiä heittää aloittelijalle, linkkiä hyviin ohjeisiin tms? Tietääkseni täällä meillä ei liiemmin harjoittelu kursseja järjestetä...

Normiluistimissa narun ei pitäisi olla "pirun tiukalla" vaan juuri niin että nilkka pääsee liikkumaan. Sama koskee rullaluistimia.

Skiket on siis varmastikin kyseessä. Testattu on ihan jo työnkin puolesta. Laitan nyt vähän omakohtaista kommenttia, mitä tuntemuksia herätti :)

Olen luistellut luistimilla n.15vuotta (joo-o, ensimmäiset luistimet oli ne järkyt muovikotelot mitkä tuli markkinoille!:hyper:). Siitä sauvojen kanssa n. 9vuotta. Mielestäni Skiket oli ihanaa vaihtelua "normiluisteluun". Raskaampaa tosin ja erilaista liikerataa noudattaen. Ei mun mielestä niillä ihan hiekassa kannata rymistellä ellei ole tosi hyvin tampattu ja hienohiekkainentie. Jos siellä kuitenkin haluaa välttämättä mennä niin vastustahan siinä vain lisää tulee;) Lähinnä ne toimii huonolla asfaltilla paremmin mihin ei luistimilla viitsi lähteä täryyttämään.
Ilman sauvoja en kokeillut, sillä saa monipuolisemman treenin aikaan sauvojen kanssa (yläkroppa). Vastusta nimittäin sauvojenkin kanssa on ihan kivasti.

Toivottavasti oli mielipiteistä ja kokemuksesta jotain hyötyä:D

Anteeksi painovirhepaholainen-> olen luistellut sauvojen kanssa n.reilu 7vuotta:D Pieni virhe, mutta oli pakko korjata, kun satuin huomaamaan:nolo:

Toivottavasti Mayflower on luistelut maistunut?:)

Maistuuhan ne, tääl Kaakon kulmalla vaan sataa turhan usein... Eilenkin oli tarkoitus tehdä 2 h lenkki mut vaihdoin fillariin kun oli niin sateista. Taitaa kyl Roller Marathon jäähä väliin, ku sitä siirrettiin aikaisemmaksi.

Tietysti järki auttaa, mut en pidä itteäni vielä niin kokeneena et uskaltaisin lähteä märälle asfaltille vetämään 2h lenkkiä. Mieluummin luistelee vähän paremmalla ilmalla, ei tää niin vakavaa oo.

Sadekeliä kannattaa joskus kokeilla !

Yleensä hyväpintainen&tasainen pyörätie pitää rullaluistimen rankaan alla hyvin sateellakin tai jos tien pinta on märkä. Pitoa saa lisää myös pehmeistä renkaista tai erikseen ostettavista "sadekelin pyöristä". Ainoana haittana on laakereiden pesu lenkin jälkeen, mutta siihen saa ensiavun CRC:llä.
Mutta renkaistakaan ei ole sadekelillä apua, jos tekniikka ei ole kohdallaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että pitää aina kropan painon sen jalan päällä mikä puristaa lisää vauhtia. Lisäksi pitää varoa, että potku ei suuntaudu taakse vaan suoraan sivulle. Tätä voi harjoitella helposti työtämällä itseään eteenpäin vain sivupuristuksella, ilman että luistin irtoo tiestä laisinkaan.

Parempia kelejä kuitenkin odotellessa...

Normiluistimissa narun ei pitäisi olla "pirun tiukalla" vaan juuri niin että nilkka pääsee liikkumaan. Sama koskee rullaluistimia.
Kun mä olin koulussa (eli kun oon viimeksi luistellu ylipäätään) kiskottiin luistimen naruja tiukalle lähes sormet verillä :rolleyes:... ja niissä käytettiin villasukkaa, mulla on koon 42 luistin vaikka nykyään jalka on 39. Sen oon kuullu sentäs että ei villasukkia :D

Eilen kävin yhdellä parkkiksella harjoittelemassa ja melkein jo osaan jarruttaa :rock: taitaa kulua eka jarrupala tänä kesänä jo ennen kun edes lenkille pääsee...

Parasta rullaluistelussa on painaa ohi viereisellä tiellä menevistä autoista. Varsinkin vanhemmat autoilijat katsovat ihmeissään kun painaa pyörätiellä vierestä ohi kovempaa vauhtia. En ole onnistunut vielä 80km/h rajoituksisten teiden vieressä mutta ehkä se vielä joskus jos saisi 100mm pyörät :D

Samaa mieltä

Vaudin hurma on rullaluistelun parasta antia, mutta voi maisemista nauttia hiljaisellakin vauhdilla, jokainen tekee maun mukaan. Muutoin autoilijoita on syytä varoa, eli ajoteillä jos rullaluistelee, niin takuuvarmasti kohtaa ns. "poliiseja", jotka tööttävät, näyttävät keskisormea tai ajavat tahallaan aivan vierestä ohi. En ymmärrä näitä autoilijoita, joilla selvästi on jotain ongelmia omassa elämässään, kun pitää osoittaa auton kera olevansa jotain muuta mitä itse asiassa on.
Ei kovaan vauhtiin välttämättä tarvita 100mm renkaita, vaan kova vauhti tulee suurelta osalta tekniikan kautta. Jos haluaa nopeuden kasvavan, on sitä helpoin harjoitella alamäkiä luistelemalla (myötätuuleen), mutta koko ajan tulee säilyttää luisteluasento&rytmi&tekniikka kasassa. Heti kun hapottaa on syytä lopettaa ja levätä ja sitten uudestaan. Oksennus-treenit on sitten erikseen ja harvoin niitä kannattaa tehdä rullaluistimilla.
Kannattaa käydä vakoilemassa jonkun kilparullaluistelu seuran harjoituksissa tekniikkajuttuja. Harjoituksissa voi käydä vaikka ei ikuna itse kilpailisikaan, eli ei kannata ottaa asiasta paineita. Pääkaupunkiseudun ihmiset voivat rullaluistella myös talvisin Esport areenan putkessa, jossa on mukava luistella, kun ulkona sataa "vanhoja henkilöitä".
Mitä mieltä muuten olette, pitäisikö perustaa tänne foorumille oma "rullaluistelijoiden" kerho tai vastaava ?

Ajattelin käydä tällä viikolla ostamassa rullikset, mutta mietin että minkälaiset ne kannattaa olla, jos niitä käyttää lenkki muotona ja pitkiin matkoihin. Onko jtn tiettyä erikoisuutta semmoiseen urheilu tarkoitukseen?

Suomen k2:n sivuilla hyviä vinkkejä ostamiseen.

Nyrkkisäännot: - pitkä kisko ja isot pyörät (90mm ja yli) puhtaaseen matkaluisteluun, pienemmät kaupungille&katulätkään yms.
- rulliksien ostossa tärkeää tiukahko kenkäkoko

Oi että. Tekis kyllä jo mieli lähtee täällä Helsingissä, mutta ajattelin odottaa, että tulis muutamat kunnon sateet, jotka huuhtois ton pikkuhiekan vielä pois. Mut jos viikonloppuna aurinko vaan paistaa, niin tuskin malttaa odottaa :)

Hurja ajatella, että taitaa olla meikäläisellä 15. tai 16 kesä luistimilla :eek:

Mäkin avasin rulliskauden Tampereella toissailtana! Vajaan tunnin kävin luistelemassa ja hakemassa tuntumaa :)
Jej!! :D Kävin kolmena päivänä peräkkäin sen 1,5h lenkin ja voin kertoa, että tänään on kyllä ollut nyt illalla "vähän" jalat tukossa:hyper: siihen päälle vielä 2x20km pyöräilyt niin ai että! heidiihh: Missäpäin Trettä käyt? Pirkkalan suora on ainakin tosi hyvässä kunnossa ja Hatanpää->Muotilala->Kaleva->Janka->Linnainmaa->TAYS- linja

Teemuh: Itse luistelen pitkää matkaa joten oleellisesti mä tykkään Tod hyvin istuvasta ja napakasta kengästä, joka hengittää. Matala varsi lisää liikkuvuutta, joten se on must! Kenkään saa myös tukevuutta hiilikuituvahvikkeilla, jota käytetään kannassa ja pohjassa. Mulla on tällä hetkellä 90mm pyörät, mutta 100mm tod näk lähtee kohta tilaukseen. Kokeile eri malleja ja eri valmistajia niin huomaat eroja. Jos olet ostamassa luistimia pitkäksi aikaa, etkä vain yhdeksi kesäksi niin suosittelen satsaamaan kerralla kunnollisiin sillä nälkä kasvaa syödessä:D

Kahdessa päivässä tullu luisteltua jo reilut 60km! Molemmilla lenkeillä on ollut niin hauskaa, että on pitänyt luistella pienen kiertotien kautta.

Pari ongelmaa on kuitenkin tullu vastaan, jostain syystä n. 5cm nilkan ulkosyrjästä alkaa särkeä todella paljon enkä mitään epätasaisuuksia tms. ole huomannut luistimen sisäpinnassa. Ehkä tekniikka on huono tai luistin on jo aikansa elänyt. Laakereitakaan en saa renkaista irti niin millään, onko niiden irrotukseen olemassa oma työkalunsa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom