Roskisdyykkarit

Talvella lihat ja einekset sun muut voi säilyä suht pitkäänkin roskiksissa, jos on paljon pakkasta. Sääli että noita heitetään noin paljon menemään ja sääli ettei itellä ole pokkaa mennä tonkimaan niitä pois sieltä roskiksista :D Mutta kyllähän ne joku tietty aina korjaa pois.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Talvella lihat ja einekset sun muut voi säilyä suht pitkäänkin roskiksissa, jos on paljon pakkasta. Sääli että noita heitetään noin paljon menemään ja sääli ettei itellä ole pokkaa mennä tonkimaan niitä pois sieltä roskiksista :D Mutta kyllähän ne joku tietty aina korjaa pois.

Suurin osa kauppojen roskiksista on lukittu nykyään dyykkareiden varalta eli hukkaan menee. Pienenpieni osa lahjoitetaan leipäjonoihin.

Tuommosia roheiinipainotteisia "löytöjä" joillakin
n1180552829_71399_9673.jpg

Itse jouduin vartijana näitä tonkijoita hätyyttelemään, mutta aina lähinnä pyysin poistumaan paikalta saaliinsa kera hyvässä yhteisymmärryksessä.

Toivottavasti nälkiintyneet bodarit ei nyt ryntää jäteastioille joukolla. :D

Mikset ottaisi vihanneksia ? Saahan ne pestyä. Ja monesti kaupoissa heitetään ihan syömiskelpoisia rehuja pois koska ne ovat jo liian "vanhoja" myytäväksi.

Mä voisin ihan hyvin mennä dyykkailemaan, mutta en ole vielä päässyt siihen pisteeseen asti että selvittäisin helpoimman tavan tehdä se. Nykyisin taitavat myös roskikset olla aika pitkälti lukossa ja jotkut kuulemma heittävät jotain ällötyksiä ruokien päälle estääkseen dyykkareita :( Mun mielestä vähän naurettavaa, koska mielestäni dyykkari on itse vastuussa terveydestään ja kaupan vastuu loppuu siihen kun ruoka heitetään roskiin (näin siis omasta mielestäni pitäisi olla, käytännössähän se ei mene niin).

Pieni vinkki muuten festarikävijöille jne. Selvittäkää mihin aikaan safkakojut sulkevat ja menkää just ennen sulkemisaikaa ostamaan ruokaa. Joudutte maksamaan, mutta minä ainakin annoin viimeisille asiakkaille safkaa niin paljon kuin halusivat koska halusin eroon siitä (muuten olisi lentänyt roskiin). Viimeisenä festaripäivänä annoin kaiken ylijääneen ruuan (paljon marjoja, hedelmiä, rehuja, lohta varmaan puoli kiloa) järjestyksenvalvojille :) En tiedä olisinko saanut, mutta parempi sekin kuin biojäte IMHO...

Mun mielestä vähän naurettavaa, koska mielestäni dyykkari on itse vastuussa terveydestään ja kaupan vastuu loppuu siihen kun ruoka heitetään roskiin (näin siis omasta mielestäni pitäisi olla, käytännössähän se ei mene niin).

Kyllä siinä koitetaan myös ehkäistä henkilökunnan petoksia. Eli että "ylimääräistä" järkättäisiin omaksi tai kavereiden hyödyksi.
Onhan näpistelijöitäkin suurempi osa hävikistä Suomessa tutkimusten mukaan juuri henkilökunnan käsialaa, vaikka itse en juuri koskaan ilmiöön törmännyt.

Kyllä siinä koitetaan myös ehkäistä henkilökunnan petoksia. Eli että "ylimääräistä" järkättäisiin omaksi tai kavereiden hyödyksi.
Onhan näpistelijöitäkin suurempi osa hävikistä Suomessa tutkimusten mukaan juuri henkilökunnan käsialaa, vaikka itse en juuri koskaan ilmiöön törmännyt.

Niin joo, en jotenkin tullut edes ajatelleeksi asiaa tuolta kantilta... Tosin miten roskisten lukottomuus siihen vaikuttaa? Voivathan työntekijät nyt jo pihistää ennen roskiin heittoa.

Niin joo, en jotenkin tullut edes ajatelleeksi asiaa tuolta kantilta... Tosin miten roskisten lukottomuus siihen vaikuttaa? Voivathan työntekijät nyt jo pihistää ennen roskiin heittoa.

Kaipa se nyt vain on yksi varotoimenpide muiden joukossa, joka auttaa hävikin ehkäisyssä.
Käsittääkseni joissakin kaupoissa on ollut tapana henkilökunnalla jättää juuri oikeilla tuotteilla täytetyt roskapussit sopivasti hollille mukamas liian täysien jäteastioiden viereen tai sisälle roskien päällimmäiseksi, josta kävivät sitten itse tai pestasivat kaverinsa noutamaan työpäivän jälkeen.
Jos kaikki roskat varmistetaan päivän päätteeksi lukittavaan roskikseen, niin kenties se ainakin hieman vaikeuttaisi toimintaa.

Työntekijöitähän itseään pelotellaan poistumistarkastuksilla, jotta ei ihan sisäfileet taskuissa suoraan duunista ulos marssittaisi.

Ens talvena aattelin kokeilla dyykkaamista. Kyllä helvetissä houkuttelee ilmainen liha.

Eikös nyt ole ollut puhetta että pitäisi laittaa ihan rohkeasti vaikka -70% hintalappuja vanhaksi meneviin tuotteisiin jotta menisivät kaupaksi. Olisi kyllä hienoa.

Eikös nyt ole ollut puhetta että pitäisi laittaa ihan rohkeasti vaikka -70% hintalappuja vanhaksi meneviin tuotteisiin jotta menisivät kaupaksi. Olisi kyllä hienoa.

Tämähän minuakin on erityisesti keljuttanut, kun vielä muutama vuosi sitten -50% oli lähes sääntönä. Sitten se laskettiin -30% ja nyt viimeisimpänä suuressa osassa kauppoja alennus on -20% (mm. Lidl ja äSsät), joka on suoraan sanottuna lähes yhtä tyhjän kanssa.
Muistelen haikeana, kun tuli joskus ostettua spontaanista ihan -50% fileepihviäkin alennuslaarista.

Suuret alennukset ja dyykkaus ovat toisaalta pois kaupasta, kun osa porukasta käyvät mieluummin hakemassa ruokansa alelaarista tahi roskiksesta ostamisen sijaan. Kaupan jyrkkä kanta dyykkauksen estämiseen on siis kaupan kannalta ihan ymmärrettävää, joskin ekologisuuden kannalta valitettavaa.

Suuret alennukset ja dyykkaus ovat toisaalta pois kaupasta, kun osa porukasta käyvät mieluummin hakemassa ruokansa alelaarista tahi roskiksesta ostamisen sijaan. Kaupan jyrkkä kanta dyykkauksen estämiseen on siis kaupan kannalta ihan ymmärrettävää, joskin ekologisuuden kannalta valitettavaa.

Tämähän on se teoria, johon päiväysalennusten alasajo on perustunut. Mutta olisi paikallaan jonkun tutkiakin asia tai jos tutkittu on, niin julkaista tuloksensa.
En pidä lainkaan selvänä asiana, että -50% alennukset heikentäisivät kaupan tulosta. Logistiikka ja säilöntätekniikkahan tehostuvat jatkuvasti, joka vähentää jo sekin hävikkiin menevien tuotteiden määrää. Samalla myös kuluttajien laatutietoisuus sekä ostovoima on kasvanut, jolloin ollaan entistä vaativampia tuoreuden suhteen.
Kenties kauppaketjut ovat tutkineet asiaa. Tai sitten muutokset perustuvat vain tuntumaan ja periaatteisiin. Ei voi tietää.

Kyllähän sitä on tullut kaadettua joku yli sata litraa kerralla jotakin happopitoista virvoitusjuomaa pois prismassa. Olisin itelle ottanu muutaman pullon mutta ei se mitään hyvän makuista ollut ja liekkö sen takia ole menny kaupaksi. Ite en kyllä mitään dyykkausta harrasta enkä aiokkaan.

Ihmetyttää joidenkin ihmisten moraalinen paheksunta, samahan se jos jotkut syövät roskisruokaa. Ei se nyt ole mun mielestä yhtään paheksuttavampaa kuin leipäjonossa käynti. Leipäjonossa taitavat ruoat olla kyllä tuoreita... En nyt ehkä lihoja dyykkaisi, mutta tuskin nyt hedelmät mitenkään pilalle menevät jos ne pesee ja kuorii ennen käyttöä.

Itse en dyykkaa, itseasissa tuntuu siltä että mielummin vaikka varastaisi mutta kyllä meillä asiat on
vallan helvetin hyvin kun kauppiaatkin "vanhentunutta" ruokaa roskiin heittäessään pistää pöntöt lukkojen
taakse ja mahdollisesti kaataa päälle jotain epämääräistä ettei kukaan vaan hakisi sitä tavaraa ilmaiseksi.
Vois kuvitetella etä se määrä mitä dyykkarit tässä maassa roskiksista kerää, on yks itikan vittu itämeressä
suhteessa siihen, paljon sitä vahentunutta safkaa menee kaatopaikoille.

Joissain kaupoissahan esim. rikkaiden suosimassa perinteikäässä kaupassa heitetään eineksiä pois jo yksi päivä ennen parasta ennen-päivää. Ja sitä tavaraa menee valtavia määriä roskiin. Ihmettelen miksei näitä ruokia saada vähäosaisten käyttöön...

Siksi, että vähäosaisten on jo pikkuhiljaa aika oppia, että ilmaista toimeentuloa ei olekaan.
Menkööt töihin. Sieltä saa rahaa millä voi ostaa makkaraa.

Joissain kaupoissahan esim. rikkaiden suosimassa perinteikäässä kaupassa heitetään eineksiä pois jo yksi päivä ennen parasta ennen-päivää. Ja sitä tavaraa menee valtavia määriä roskiin. Ihmettelen miksei näitä ruokia saada vähäosaisten käyttöön...

No se ruokahan on jokatapauksessa turhaa pitää siellä hyllyssä jos se roskiin menee, eikö?
Tuo muutenkin on vaikeaa, kun tavaran tuloaikaan on vaikea kaupalla vaikuttaa ja tehokkainta on laittaa tavara heti tullessaan esiin. Jotenka esillä on kahta tai useampaa päiväystä: Asiakkaat kaivaa-> syntyy hävikkiä-> kukaan ei osta sitä vanhempaa-> turha myydä sitä vanhempaa halvemmalla kun sitten se uusikin jää vanhaksi. <- oliko tarpeeksi sekavaa? Tuosta tulee jokatapauksessa semmoinen hävikkikierto, että sen katkaiseminen on vaikeaa.

Itse olen töissä kaupassa missä kyllä menee lähes kaikki hävikki hyväntekeväisyyteen. Esimerkkinä viikonkin vanhan kerma kelpaa ihmisille, jotka oikeasti ovat nälissään -> pannukakkua uuniin vaan. :)

No se ruokahan on jokatapauksessa turhaa pitää siellä hyllyssä jos se roskiin menee, eikö?
Tuo muutenkin on vaikeaa, kun tavaran tuloaikaan on vaikea kaupalla vaikuttaa ja tehokkainta on laittaa tavara heti tullessaan esiin. Jotenka esillä on kahta tai useampaa päiväystä: Asiakkaat kaivaa-> syntyy hävikkiä-> kukaan ei osta sitä vanhempaa-> turha myydä sitä vanhempaa halvemmalla kun sitten se uusikin jää vanhaksi. <- oliko tarpeeksi sekavaa? Tuosta tulee jokatapauksessa semmoinen hävikkikierto, että sen katkaiseminen on vaikeaa.

Itse olen töissä kaupassa missä kyllä menee lähes kaikki hävikki hyväntekeväisyyteen. Esimerkkinä viikonkin vanhan kerma kelpaa ihmisille, jotka oikeasti ovat nälissään -> pannukakkua uuniin vaan. :)

Ei ne uudemmat tuotteet jää vanhaksi, vaikka vieressä olis -30% tarroilla varustettuja tuotteita. Noita tuotteita on kuitenkin kävijöihin nähden sen verta vähän että nopeasti ne häviävät siitä. Näin se ainakin toimii omassa lähikaupassani. Aamupäivän aikana kyseiset tuotteet ovat jo hävinneet.

. Aamupäivän aikana kyseiset tuotteet ovat jo hävinneet.

Niin roskiin.
Ihmiset näkee uskomattoman paljon vaivaa että saavat vaikka päivän paremmalla päiväyksellä olevaa maitoa kuin hyllyssä on. Samoin kun joillekin on uskomattoman vaikeaa ymmärtää että jos tuotteella on vaikka päiväys huomenna niin sen voi tänään vaikka paistaa ja se ei ole huomenna pilaantunutta jos sen ruuan on valmistanut. Jotenkin osalla ihmisitä on tuo parasta ennen homma vääristynyt sillä jos aikoo juoda tänään maidon ja siinä onkin huomisen päiväys niin silti se ei kelpaa.

Pistetäänkin tähän pieni asia mietittäväksi: Jos jollakin on jääkaapissa maitoa tai jotain muuta tuotetta jossa on merkitä 10.9 niin sitä haistellaan,tutkitaan ja mietitään että uskaltaako sitä syödä vai pitääkö joku kemikaalisen/ongelmajäte pelastusyksikkö kutsua hoitamaan se pois. Mutta kun tupakka topassa lukee että tupakointi vaarantaa tervyeden ja aiheuttaa vaikka mitä niin silti vaan jengi on rööki huulessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom