Joko noin, että vaihtaa otetta joka sarjassa, tai siten, että alkureenin sarjat (lämmittelyt ja nousut) sillä "heikommalla" otteella ja työsarjat/nostot "vahvemmalla" ja mahd. loppureenin jumppailutkin "heikommalla". Käytin lainausmerkkejä, koska kun noita rupeaa tekemään molemmin päin tasaisesti, niin kohta huomaa, että ihan sama, miten päin ote on, yhtä hyvä on nostaa. Silti teen edelleen kovimmat nostot samoin päin ristiotteella, kuin pidän lätkä- tai sählymailaa.
Ota oikeaksi reeniksi (siis lämmittelyjen ja nousun jälkeen) vaikka 8-10kpl ykkösiä esim. 75-85% kuormalla maksimista. Alkuun vaikka 8kpl 75-80% ja nosta se siitä pikkuhiljaa sinne 10kpl ykkösiä, joista suurin osa 80-85% kuormilla, ehkä pari nostoa noin 90% kuormalla myös ja joku noista 80% nostoista voi olla vaikka kolmonen tai muutama. Toki tuota voi keventää alussa. Vaikea sanoa tarkemmin, kun en tiedä maastanostolihojesi ja rankasi kuntoa ja voimatasoja, enkä muuta reeniäkään. Jos muu reeni sisältää esim. lujasti kyykkäämistä, niin mavee kevyemmin, jos taas haluat painottaa mavea, niin kevennä hieman kyykkyä samassa kierrossa.
Entä miten jalkojen leveys maastanostossa ja kyykyssä? Sitäkin kannattaa vaihdella, mutta myös selvittää itselleen, mikä on välityksilleen paras jalka-asento. Mä olen aina mieluummin sumolla maastanostanut ja aiemmin myös leveähköllä asennolla kyykännyt, mutta nyt noin 2-3kk olen kyykännyt tyytyväisenä aiempaa kapeammalla asennolla. Aina sitä vaan wanhakin uutta oppii. :D Sumo on kumminkin suosikki, kun rupean kunnolla maastanostamaan, ei siitä mihinkään pääse. Nyt vasta tänä vuonna olen tullut vähän enempi sinuiksi perinteisen tyylin maastanoston kanssa, sitä on jopa kiva tehdä aina vaihteen vuoksi.
Mielestäni ristiotteen käyttöönotto ei ole mikään iso asia, jos olet kumminkin aiemmin maastanostanut säännöllisesti. Äkkiä sen oppii.
Veikkaan, että noin kymmenen maastanostoreenin jälkeen jo ristiote tuntuu ihan luonnolliselta.