Ristiotteen aloittelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
50
Tällaista:

Ristiotetta en ole juurikaan koskaan käyttänyt, mutta nyt on tarkoitus aloittaa sen harjoittelu vakavemmin. Olisiko hyvää pohja-ohjelmaa maastavedon kehittämiseen. Kannattanee lähteä ihan perusohjelmalla liikkeelle ?

Otetta kannattanee vaihdella ristiin joka sarjassa. Ja alkuun ainakin kuukausi ellei pari otteen harjoittelua max 75% kuormalla vai tohtiiko mennä ylemmäs ?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joko noin, että vaihtaa otetta joka sarjassa, tai siten, että alkureenin sarjat (lämmittelyt ja nousut) sillä "heikommalla" otteella ja työsarjat/nostot "vahvemmalla" ja mahd. loppureenin jumppailutkin "heikommalla". Käytin lainausmerkkejä, koska kun noita rupeaa tekemään molemmin päin tasaisesti, niin kohta huomaa, että ihan sama, miten päin ote on, yhtä hyvä on nostaa. Silti teen edelleen kovimmat nostot samoin päin ristiotteella, kuin pidän lätkä- tai sählymailaa.

Ota oikeaksi reeniksi (siis lämmittelyjen ja nousun jälkeen) vaikka 8-10kpl ykkösiä esim. 75-85% kuormalla maksimista. Alkuun vaikka 8kpl 75-80% ja nosta se siitä pikkuhiljaa sinne 10kpl ykkösiä, joista suurin osa 80-85% kuormilla, ehkä pari nostoa noin 90% kuormalla myös ja joku noista 80% nostoista voi olla vaikka kolmonen tai muutama. Toki tuota voi keventää alussa. Vaikea sanoa tarkemmin, kun en tiedä maastanostolihojesi ja rankasi kuntoa ja voimatasoja, enkä muuta reeniäkään. Jos muu reeni sisältää esim. lujasti kyykkäämistä, niin mavee kevyemmin, jos taas haluat painottaa mavea, niin kevennä hieman kyykkyä samassa kierrossa.

Entä miten jalkojen leveys maastanostossa ja kyykyssä? Sitäkin kannattaa vaihdella, mutta myös selvittää itselleen, mikä on välityksilleen paras jalka-asento. Mä olen aina mieluummin sumolla maastanostanut ja aiemmin myös leveähköllä asennolla kyykännyt, mutta nyt noin 2-3kk olen kyykännyt tyytyväisenä aiempaa kapeammalla asennolla. Aina sitä vaan wanhakin uutta oppii. :D Sumo on kumminkin suosikki, kun rupean kunnolla maastanostamaan, ei siitä mihinkään pääse. Nyt vasta tänä vuonna olen tullut vähän enempi sinuiksi perinteisen tyylin maastanoston kanssa, sitä on jopa kiva tehdä aina vaihteen vuoksi.

Mielestäni ristiotteen käyttöönotto ei ole mikään iso asia, jos olet kumminkin aiemmin maastanostanut säännöllisesti. Äkkiä sen oppii. :) Veikkaan, että noin kymmenen maastanostoreenin jälkeen jo ristiote tuntuu ihan luonnolliselta.

Ota oikeaksi reeniksi (siis lämmittelyjen ja nousun jälkeen) vaikka 8-10kpl ykkösiä esim. 75-85% kuormalla maksimista. Alkuun vaikka 8kpl 75-80% ja nosta se siitä pikkuhiljaa sinne 10kpl ykkösiä, joista suurin osa 80-85% kuormilla, ehkä pari nostoa noin 90% kuormalla myös ja joku noista 80% nostoista voi olla vaikka kolmonen tai muutama. Toki tuota voi keventää alussa. Vaikea sanoa tarkemmin, kun en tiedä maastanostolihojesi ja rankasi kuntoa ja voimatasoja, enkä muuta reeniäkään. Jos muu reeni sisältää esim. lujasti kyykkäämistä, niin mavee kevyemmin, jos taas haluat painottaa mavea, niin kevennä hieman kyykkyä samassa kierrossa.

Entä miten jalkojen leveys maastanostossa ja kyykyssä? Sitäkin kannattaa vaihdella, mutta myös selvittää itselleen, mikä on välityksilleen paras jalka-asento. Mä olen aina mieluummin sumolla maastanostanut ja aiemmin myös leveähköllä asennolla kyykännyt, mutta nyt noin 2-3kk olen kyykännyt tyytyväisenä aiempaa kapeammalla asennolla. Aina sitä vaan wanhakin uutta oppii. :D Sumo on kumminkin suosikki, kun rupean kunnolla maastanostamaan, ei siitä mihinkään pääse. Nyt vasta tänä vuonna olen tullut vähän enempi sinuiksi perinteisen tyylin maastanoston kanssa, sitä on jopa kiva tehdä aina vaihteen vuoksi.

Kiitos vastauksestasi. Kyykky ja mave on vuoroviikoin. Penkki kaksi kertaa viikossa. Tavoite oli alunperin 200kg pelkällä myötäotteella jouluksi, mutta tänään tajusin että se on aika rankka tavoite. Näppivoimaa pitäisi olla melkoisen järjettömästi jos ilman remmejä vetää (tanko pyörii sormista). :)

Ristiotetta kehiin ja pikkuhiljaa hinaamaan ylöspäin. En tiedä itsekään vetoni nykykuntoa, pikkuhiljaa se selvinnee. Sumo oli aikaisemmin munkin suosikki. Pitää tosiaan vaihdella.

Nyt on ilmeisesti oikeanpuoleinen pitkä selkälihas venähtänyt/revähtänyt maastavedossa, kun ei jännity kunnolla. Olen tehnyt maastavetoa aina ristiotteella, enkä ole tajunnut vaihtaa otetta. Oikea käsi siis on vastaotteella.

Itse suosittelen myötäotetta lämppäreissä (tai niin ylös kuin pääsee) ja vasta kovissa sarjoissa ristiotetta. Tai sitten vaihtelee joka sarjassa. ITse en tykkää vaihdella, joten myötäotteella niin ylöspäin kuin menee ja sitten ristiotetta kehiin.

kannattasko ristiotetta vaihtaa toisin päin joskus? vaikuttaako se jotenki selkään kummin päin kädet on? tuonnoinen tyttöystävä mainitsi että toinen selkälihas ois isompi ku toinen niin rupesin miettimään voisko se johtua ristiotteesta?

Zone-sarja -42%
kannattasko ristiotetta vaihtaa toisin päin joskus? vaikuttaako se jotenki selkään kummin päin kädet on? tuonnoinen tyttöystävä mainitsi että toinen selkälihas ois isompi ku toinen niin rupesin miettimään voisko se johtua ristiotteesta?

Kyllä voi johtua, koska ylävartalo kiertyy eritavalla.

Vaihtele otetta.

Itse vaihdan ristiotetta joka sarjassa. Tuohon tottuu kyllä todella nopeasti, tottakai molemmat ristiotteet (oikeamyötä,vasenvasta ja vasen myötä,oikeavasta) eivät ole yhtä vahvoja mutta ei haittaa sarjanostoissa. Maksiminostoissa kyllä eroa tulee.

Suositut

Back
Ylös Bottom