En halua kuulostaa töykeältä, mutta tähän threadiin näyttää kerääntyneen melko "herkkiä" ihmisiä.
Puhutaan jopa leikkauksista, kun rintalihas on repeytynyt ja siitä, milloin voi alkaa hellästi kokeilemaan painoja.
Itsellä repeytyi aika ikävästikin rintalihas noin kuukausi sitten. Ensimmäiset kolme päivää oli helvettiä ja pienikin liike sattui. Se oli sairaan kivuliasta nousta edes sängystä ylös. Pikkuhiljaa kipu alkoi lieventyä ja lieventyä ja minä myös kokeilin varovasti ensin penkkiä kevyemmillä painoilla. Kova kipu kesti viikon, lievempi kipu toisen viikon ja kolmantena viikkona kaikki oli jo melkein kunnossa.
Ihmettelen tuota, että heti ollaan juoksemassa lääkäriin ja puhutaan jopa leikkauksista. Kivusta päätellen minäkin olisin voinut mennä leikattavaksi, mutta miettikääpä asiaa tämän ajatuksen pohjalta : Se mikä ei tapa vahvistaa. Rintalihas arpeutuu kuukaudessa ja kun tunnustelinkin rintalihastani, huomasin jonkinasteista repeämää. Ajattelin, että kun luonnollisestikin lihas kasvaa, kun lihassäikeet repeytyvät ja sen jälkeen arpeutuvat, niin ajattelin, että tämä oli ikäänkuin sama hieman isommassa mittakaavassa. Nyt kuukausi repeämisen jälkeen olen aivan kunnossa ja nostelen samoja painoja samalla tahdilla, eikä rintalihas oikuttele yhtään. Ja sen voin sanoa, että repeämä ei todellakaan ollut mikään pieni. Asennoitukaa oikein, älkääkä heti olko juoksemassa leikkauksiin ja fysioterapioihin. Lihasrepeämät ja lihaskalvojen repeämät ovat mielestäni kehitystä eikä vammoja. Kun lihas repeää isomminkin, se arpeutuu ja kasvaa tehokkaammaksi arpeutuessa, juuri sen koon kasvun seurauksena. Rankat liikkeet ja rankka treeni muokkaavat pidemmän pälle kehoa kestämään sen vaatimaa rasitusta ja kuormaa juurikin repeämien kautta. Mun teoria on tämä.
Sylvester Stallone meni leikaukseen v.1987, kun sille sattui tismalleen sama juttu kuin mulle kuukausi sitten. Se oli neljän tunnin operaatio ja rintalihas ommeltiin yhteen. Minä en käynyt leikauksessa eikä minulla siltikään ole mitään valittamista. Eli voisi ajatella näin, että ellet ole huippu-urheilija tai megatähti, niin nämä leikkaukset on turhia. Keho korjaa lihasvammat paremmin melko nopeaankin.
Tänään mavea tehdessäni tunsin kuinka oikean puolen olkalihaksen ympäriltä repeytyi joku. Luulen, että se oli lihaskalvo, joka on ollut jo jonkin aikaa tiukan tuntuinen. Heti repeämisen jälkeen käden liikerata tuntui paremmalta ja isommalta sekä olkapään alue rennommalta. Kipu oli pientä, kun tein ylätaljaa. Kipua ei juurikaan ole kun vertaa kuukauden takaiseen rintalihaksen repeämiseen. Ihan pientä vaan ja se lähtee parissa päivässä.
Toivottavasti ymmärrätte pointtini. Uskon, että "lihasvammat" ovat kehittäviä. Ainakin jos puhutaan lihaskalvojen repeämisestä, joka avaa lihaksen kasvamaan suuremmaksi.
Vasta argumenttejä?