Rintalihaksen repeämä/hoito/kuntoutus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja blury
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No ei kai se auta kun pikkuhiljaa kasvattaa rautoja. Miltä tasolta jouduit alottaamaan kuntoutuksen ja kuinka pitkään meni ennen kuin uskalsi esim. 100kg ottaa. Oletko toistojen räjähtävyyteen
kiinnittänyt huomiota.

Aivan alusta. Käsi oli pitkään liikerajoitteinen ja tein vesijumppaa käsi ylös-alas suuntaan, käden levittäminen (avaaminen) sivulle oli pitkään kielletty. Sitten kun uskalsin mennä salille niin 1kg käsipainolla sekä harjanvarrella lähdettiin liikkeelle. Siitä pikkuhiljaa 10kg "naisten tankoon" jne.... treenaan WSB systeemillä eli ohjelmaan kuuluu ME ja DE treenit kumeilla/ketjuilla eli räjähtävyys on hanskassa.

Tuosta 100 kilosta, yksi ortopedi sanoi että voi olla etten penkkaa ikinä yli 100 kiloa, Karilan Tuomo sanoi että 200kg hyvinkin mahdollinen eli aikas haitari näissäkin asioissa. Operoinut kirurgi sanoi vaan että joko kuntoutat sen maltilla ja pääset taas ehjäksi tai sitten tulet tänne takaisin rinta palasina. :pano:

Kyllä siihen hunttiin meni aikaa ihan kivasti koska matkan varrella tulee vittumaisia kramppeja, sykäyksiä, vihlontaa, kireyttä ym shittiä.

Kauanko teillä on mennyt leikkauksen jälkeen suurinpiirtein
-etunojapunnerruksen tekoon
-Roikkumiseen kahdella kädellä
-Roikkumiseen yhdellä kädellä
-Ensimmäiseen leukaan
-Täyden liikelaajuuden saamiseen
-Jos tuli entisekseen niin milloin

Tämä ei nyt liity rintalihakseen vaan noin yleensä. Kun kuntoutuksessa ja ensihoidossa puhutaan 3k:sta eli koho, kylmä ja kompressio. Kysymys kuuluu että kuinka se puristusside pitää tehdä ja kauanko sitä on pidettävä?

En halua kuulostaa töykeältä, mutta tähän threadiin näyttää kerääntyneen melko "herkkiä" ihmisiä.

Puhutaan jopa leikkauksista, kun rintalihas on repeytynyt ja siitä, milloin voi alkaa hellästi kokeilemaan painoja.

Itsellä repeytyi aika ikävästikin rintalihas noin kuukausi sitten. Ensimmäiset kolme päivää oli helvettiä ja pienikin liike sattui. Se oli sairaan kivuliasta nousta edes sängystä ylös. Pikkuhiljaa kipu alkoi lieventyä ja lieventyä ja minä myös kokeilin varovasti ensin penkkiä kevyemmillä painoilla. Kova kipu kesti viikon, lievempi kipu toisen viikon ja kolmantena viikkona kaikki oli jo melkein kunnossa.

Ihmettelen tuota, että heti ollaan juoksemassa lääkäriin ja puhutaan jopa leikkauksista. Kivusta päätellen minäkin olisin voinut mennä leikattavaksi, mutta miettikääpä asiaa tämän ajatuksen pohjalta : Se mikä ei tapa vahvistaa. Rintalihas arpeutuu kuukaudessa ja kun tunnustelinkin rintalihastani, huomasin jonkinasteista repeämää. Ajattelin, että kun luonnollisestikin lihas kasvaa, kun lihassäikeet repeytyvät ja sen jälkeen arpeutuvat, niin ajattelin, että tämä oli ikäänkuin sama hieman isommassa mittakaavassa. Nyt kuukausi repeämisen jälkeen olen aivan kunnossa ja nostelen samoja painoja samalla tahdilla, eikä rintalihas oikuttele yhtään. Ja sen voin sanoa, että repeämä ei todellakaan ollut mikään pieni. Asennoitukaa oikein, älkääkä heti olko juoksemassa leikkauksiin ja fysioterapioihin. Lihasrepeämät ja lihaskalvojen repeämät ovat mielestäni kehitystä eikä vammoja. Kun lihas repeää isomminkin, se arpeutuu ja kasvaa tehokkaammaksi arpeutuessa, juuri sen koon kasvun seurauksena. Rankat liikkeet ja rankka treeni muokkaavat pidemmän pälle kehoa kestämään sen vaatimaa rasitusta ja kuormaa juurikin repeämien kautta. Mun teoria on tämä.

Sylvester Stallone meni leikaukseen v.1987, kun sille sattui tismalleen sama juttu kuin mulle kuukausi sitten. Se oli neljän tunnin operaatio ja rintalihas ommeltiin yhteen. Minä en käynyt leikauksessa eikä minulla siltikään ole mitään valittamista. Eli voisi ajatella näin, että ellet ole huippu-urheilija tai megatähti, niin nämä leikkaukset on turhia. Keho korjaa lihasvammat paremmin melko nopeaankin.

Tänään mavea tehdessäni tunsin kuinka oikean puolen olkalihaksen ympäriltä repeytyi joku. Luulen, että se oli lihaskalvo, joka on ollut jo jonkin aikaa tiukan tuntuinen. Heti repeämisen jälkeen käden liikerata tuntui paremmalta ja isommalta sekä olkapään alue rennommalta. Kipu oli pientä, kun tein ylätaljaa. Kipua ei juurikaan ole kun vertaa kuukauden takaiseen rintalihaksen repeämiseen. Ihan pientä vaan ja se lähtee parissa päivässä.

Toivottavasti ymmärrätte pointtini. Uskon, että "lihasvammat" ovat kehittäviä. Ainakin jos puhutaan lihaskalvojen repeämisestä, joka avaa lihaksen kasvamaan suuremmaksi.

Vasta argumenttejä?

Kaksi viikkoa sitten itselläni repesi(?) rintalihas alaviistopenkissä. Ensimmäisenä ja toisena päivänä kipu oli melko suurta, eikä kättä pystynyt kunnolla nostamaan ylös/venyttelemään ollenkaan. Myöskään ylätaljaa/leuanvetoa ei voinut tehä ollenkaan. Viikon kuluttua tapahtumasta pystyin jo tekemään ylätaljaa, mutta leuanveto sattui. Eilen sitten kokeilin selkätreenin aikana sarjojen välissä pecdecciä ja penkkiä pienillä painoilla, alkuun pystyi ihan hyvin nostelemaan, mutta kun hieman enemmän laittoi painoa, niin sitten rintalihaksen/olkapään väliin alkoi tuntumaan kipua/painetta ja piti jättää sitten kesken. Kysymys kuuluukin, että onko kyseessä rintalihaksen revähdys vai joku olkapään ja rintalihaksen yhdistävän nivelen tjsp vamma? Myöskin hierojalla tuli käytyä ja rintalihaksia hierottaessa ei tuntunut mitään sen suurempaa kipua kuin toisessa terveessä lihaksessa. Ihan hyvää vauhtia tässä ollaan kuntouduttu, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen, että voiko kyseessä olla jokin muu kuin rintalihaksen revähdys.

edit: Kannattaisiko yrittää vinopenkkiä/käsipainopenkkiä tehdä pienemmillä painoilla jos pystyy, että saadaan vähän verta lihakseen ja lähtee kuona-aineet yms liikkeelle ja tätä kautta nopeuttaisi parantumista?

En halua kuulostaa töykeältä, mutta tähän threadiin näyttää kerääntyneen melko "herkkiä" ihmisiä.

Puhutaan jopa leikkauksista, kun rintalihas on repeytynyt ja siitä, milloin voi alkaa hellästi kokeilemaan painoja.

Itsellä repeytyi aika ikävästikin rintalihas noin kuukausi sitten. Ensimmäiset kolme päivää oli helvettiä ja pienikin liike sattui. Se oli sairaan kivuliasta nousta edes sängystä ylös. Pikkuhiljaa kipu alkoi lieventyä ja lieventyä ja minä myös kokeilin varovasti ensin penkkiä kevyemmillä painoilla. Kova kipu kesti viikon, lievempi kipu toisen viikon ja kolmantena viikkona kaikki oli jo melkein kunnossa.

Ihmettelen tuota, että heti ollaan juoksemassa lääkäriin ja puhutaan jopa leikkauksista. Kivusta päätellen minäkin olisin voinut mennä leikattavaksi, mutta miettikääpä asiaa tämän ajatuksen pohjalta : Se mikä ei tapa vahvistaa. Rintalihas arpeutuu kuukaudessa ja kun tunnustelinkin rintalihastani, huomasin jonkinasteista repeämää. Ajattelin, että kun luonnollisestikin lihas kasvaa, kun lihassäikeet repeytyvät ja sen jälkeen arpeutuvat, niin ajattelin, että tämä oli ikäänkuin sama hieman isommassa mittakaavassa. Nyt kuukausi repeämisen jälkeen olen aivan kunnossa ja nostelen samoja painoja samalla tahdilla, eikä rintalihas oikuttele yhtään. Ja sen voin sanoa, että repeämä ei todellakaan ollut mikään pieni. Asennoitukaa oikein, älkääkä heti olko juoksemassa leikkauksiin ja fysioterapioihin. Lihasrepeämät ja lihaskalvojen repeämät ovat mielestäni kehitystä eikä vammoja. Kun lihas repeää isomminkin, se arpeutuu ja kasvaa tehokkaammaksi arpeutuessa, juuri sen koon kasvun seurauksena. Rankat liikkeet ja rankka treeni muokkaavat pidemmän pälle kehoa kestämään sen vaatimaa rasitusta ja kuormaa juurikin repeämien kautta. Mun teoria on tämä.

Sylvester Stallone meni leikaukseen v.1987, kun sille sattui tismalleen sama juttu kuin mulle kuukausi sitten. Se oli neljän tunnin operaatio ja rintalihas ommeltiin yhteen. Minä en käynyt leikauksessa eikä minulla siltikään ole mitään valittamista. Eli voisi ajatella näin, että ellet ole huippu-urheilija tai megatähti, niin nämä leikkaukset on turhia. Keho korjaa lihasvammat paremmin melko nopeaankin.

Tänään mavea tehdessäni tunsin kuinka oikean puolen olkalihaksen ympäriltä repeytyi joku. Luulen, että se oli lihaskalvo, joka on ollut jo jonkin aikaa tiukan tuntuinen. Heti repeämisen jälkeen käden liikerata tuntui paremmalta ja isommalta sekä olkapään alue rennommalta. Kipu oli pientä, kun tein ylätaljaa. Kipua ei juurikaan ole kun vertaa kuukauden takaiseen rintalihaksen repeämiseen. Ihan pientä vaan ja se lähtee parissa päivässä.

Toivottavasti ymmärrätte pointtini. Uskon, että "lihasvammat" ovat kehittäviä. Ainakin jos puhutaan lihaskalvojen repeämisestä, joka avaa lihaksen kasvamaan suuremmaksi.

Vasta argumenttejä?

Sanoisin, että kannattaa käyttää omaa järkeään. Oma repeämä oli irtipoikki ja siinä ei paljon arpeutuma auta lihaksen toimintakykyyn. Myöhässä tehty leikkaus ja paljon arpikudosta on kaikinpuolin haitaksi tällä hetkellä. Lisäksi haittaa on jonkin verran arkielämässä. Leikatun puolen olkapää oireilee ja käsivarsi oireilee (johtuuko siitä en tiedä). Lisäksi riippuu varmaan millaisia painoja on nostellut ennen repeämistä, miten hyvin pystyy palaamaan ns. normaaleihin painoihin. Itselläni ei tuota houkutusta ole enää edes ollut. Lisäksi en tiedä miten hyvin itse tuntee tuon repeämän vai onko sinulla kenties alaan liittyvää koulutusta. Mutta jos kuvia ei ole otettu, niin mistä edes tiedät mitä siellä rintalihaksessa on käynyt (venähdys, tms). Itselläni oli vielä 3 viikon kuluttua nestettä tuossa lihaksen päällä tai alla niin paljon että se näytti lähinnä turvonneelta. Vasta paljon myöhemmin repeämä alkoi näkyä.

Mutta olen myös kärsinyt muista todennäköisesti lievemmistä repeämisistä tai venähdyksistä, jotka on ns. mennyt ohi harjoittelua keventämällä. Eli jos jo parin päivän päästä näyttää raajat toimivan, niin ei varmaan kovin pahasta vammasta ole kyse.

Ja arpikudos ei mielestäni vahvista vaan heikentää ja altistaa lihaksen uusille vammoille herkemmin.

Tietenkin jos revähdys on liian paha, leikkausta tarvitaan. Kun yli 50 prossaa säikeistä lihaksen kohdalta on katkennut, voidaan leikkausta tarvita. Kun 30 - 50 prossaa säikeistä on katkennut leikkausta ei tarvita vaikka kipu olisi täysin lamaannuttava ja tyyppi ajattelisi mielessään, että äkkiä leikkaukseen. Ja lääkärrihän sen kuitenkin loppupeleissä määrittää leikataanko vai ei.

Itselläni oli tuo 30 - 50 prossää säikeistä katki, kivusta, rintalihaksen toiminnan lamaantumisesta ja paranemisesta päätellen eikä minulla käynyt mielessänikään käydä lääkärissä vaikka yleensä käyn aina tarvittaessa. Koin siis, ettei tähän ollut tarvetta. Joku olisi voinut huolestua ja mennä heti lääkäriin. Olin kaukaa viisas ja toimin rauhallisesti, koska tiesin, että se tulee paranemaan.

Ei ole alan koulutusta, mutta ei sitä mielestäni tarvita kun repeytymän tuntee selvästi kokeilemalla ja vertaamalla vasemmanpuoleista rintaa repeytyneeseen oikeanpuoleiseen. Siis repeytymis hetkellä. Revennyt kohta tuntui "löysemmältä", hieman syvemmältä ja pehmeämmältä. Mutta tässä oli kyseessä ilmeisesti joku laajempi olkapään, oikean yläselkälihaksen, oikean rintalihaksen alueen lihaskalvon ahtaus - mahdollinen lihaksen kehitys tjsp, koska kuukauden takainen repeämä ja viime lauantainen "mini repeämä" johtivat siihen lopputulokseen, että oikean käden liikkuvuus on paljon suurempi ja parempi.Vaikken ole ammattilainen, voi omaa kehoa kuuntelemalla ja nettiä tutkimalla löytää lääkäri tason diagnooseja, jotka voivat olla paljon parempia kuin lääkärien tekemät liukuhihna diagnoosit ellei kyse ole sitten todella vakavasta ja hengenvaarallisesta tilasta.

Paranemista kaikille

Tietenkin jos revähdys on liian paha, leikkausta tarvitaan. Kun yli 50 prossaa säikeistä lihaksen kohdalta on katkennut, voidaan leikkausta tarvita. Kun 30 - 50 prossaa säikeistä on katkennut leikkausta ei tarvita vaikka kipu olisi täysin lamaannuttava ja tyyppi ajattelisi mielessään, että äkkiä leikkaukseen. Ja lääkärrihän sen kuitenkin loppupeleissä määrittää leikataanko vai ei.

Itselläni oli tuo 30 - 50 prossää säikeistä katki, kivusta, rintalihaksen toiminnan lamaantumisesta ja paranemisesta päätellen eikä minulla käynyt mielessänikään käydä lääkärissä vaikka yleensä käyn aina tarvittaessa. Koin siis, ettei tähän ollut tarvetta. Joku olisi voinut huolestua ja mennä heti lääkäriin. Olin kaukaa viisas ja toimin rauhallisesti, koska tiesin, että se tulee paranemaan.

Ei ole alan koulutusta, mutta ei sitä mielestäni tarvita kun repeytymän tuntee selvästi kokeilemalla ja vertaamalla vasemmanpuoleista rintaa repeytyneeseen oikeanpuoleiseen. Siis repeytymis hetkellä. Revennyt kohta tuntui "löysemmältä", hieman syvemmältä ja pehmeämmältä. Mutta tässä oli kyseessä ilmeisesti joku laajempi olkapään, oikean yläselkälihaksen, oikean rintalihaksen alueen lihaskalvon ahtaus - mahdollinen lihaksen kehitys tjsp, koska kuukauden takainen repeämä ja viime lauantainen "mini repeämä" johtivat siihen lopputulokseen, että oikean käden liikkuvuus on paljon suurempi ja parempi.Vaikken ole ammattilainen, voi omaa kehoa kuuntelemalla ja nettiä tutkimalla löytää lääkäri tason diagnooseja, jotka voivat olla paljon parempia kuin lääkärien tekemät liukuhihna diagnoosit ellei kyse ole sitten todella vakavasta ja hengenvaarallisesta tilasta.

Paranemista kaikille

Niin, ja pitää muistaa, että on kaksi eri asiaa repeääkö pelkkää lihasta vai irtoaako lihas kiinnityskohdastaan!

Ei lihas ole silloin kunnolla revenny jos sitä pystyy het rueta kuntouttaan se on paskapuhetta....itsehän on tullu koettua noita pikku revähdyksiä ja pikkasen isommanki!!
ja tyhmä ku olin ajattelin että kyllä se siitä kuntoutuu mutta vitut se ei kuntoudu ikinä!! on se senverran ruma ja resu vielä näin 1.5v jälkeenki.. mut tietysti hyvänä puolena ku nyt tietää et raw maksimit on penkissä tehty niin nyt saa vaan puhua et minäki oisin sen ja senverran ottanu jos
ELI AINAKU KUNNOLLA PAUKAHTAA NIIN MAGNEETTIIN JA VEISTÄ HAAVAAN (ei tartte sit harmitella)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pystyykö ultraäänellä hajottamaan lihaksen arpukudosta? Pitääkö alla oleva väittämä paikkansa?

"Syvälämpöhoidot (ultraääni): Ultraääni – joka tuottaa syvälämmön – lisää hoidettavan alueen verenkierron. Ultraääntä käytetään pehmittämään arpikudosta vaurioituneissa kudoksissa ja lihaksissa. Ultraäänellä hoidetaan myös tulehduksia ja turvotuksia. "

Ultraäänihoito

Periaattees offtopicikiks menee, kun oon aika varma ettei mulla oo kyseessä rintalihaksen repeäminen, kun siis mulla koskee rintaan tohon keskelle, ehkä pikkasen oikealle puolelle enemmän. Kipu alko aika huomaamatta, että ei se ainakaa menny mun muistaakseni millonkaa sillee rusahtae paskaks... En yhtään kyl ymmärrä miksi, mutta siis mulla kyllä rinnassa naksu ja paukku oudosti ku tein ylätaljaa pari viikkoo sitten... Tein siis paljon isommilla painoil mitä yleensä, mut en kyl tajua miten ylätaljas saan rinnan venäytettyy tai jtn vastaavaa? Nyt jopa käden laittaminen eteen saattaa saaha aikaan sellasen vihlomisen rinnassa...

Periaattees offtopicikiks menee, kun oon aika varma ettei mulla oo kyseessä rintalihaksen repeäminen, kun siis mulla koskee rintaan tohon keskelle, ehkä pikkasen oikealle puolelle enemmän. Kipu alko aika huomaamatta, että ei se ainakaa menny mun muistaakseni millonkaa sillee rusahtae paskaks... En yhtään kyl ymmärrä miksi, mutta siis mulla kyllä rinnassa naksu ja paukku oudosti ku tein ylätaljaa pari viikkoo sitten... Tein siis paljon isommilla painoil mitä yleensä, mut en kyl tajua miten ylätaljas saan rinnan venäytettyy tai jtn vastaavaa? Nyt jopa käden laittaminen eteen saattaa saaha aikaan sellasen vihlomisen rinnassa...

Rintaranka jumissa.
Mee fyssalle tai kiropraktikolle niin avaa jumit.

Mulla rintalihas "revähti" työtapaturmassa noin nelisen viikkoa sitten. Kävin heti tilanteen jälkeen lääkärillä jossa otettiin uä-kuvat ja työterveyslääkärin mukaan kaikki oli okei ja kaksi päivää saikkua. Viikon päästä työtilanteessa jälleen piti kättä käyttää, jonka seurauksena käden liikeradat kutistuivat olemattomiin. Taas lääkärille soitto ja tällä kertaa vaadin fysiatria tai ortopediä katsastamaan tilanteen. Ortopedillä käynnin seurauksena tuomioksi tuli ruptura pectoralis ja leikkaus.

Kysymyksenä onkin nyt että miten etenen kun vakuutusyhtiö vitkastelee asian hoitamisessa, esim kuinka nopeasti tulisi leikata, jotta toipuminen olisi vielä mahdollisimman tehokasta? Toisekseen olen kuitenkin alkanut miettimään, että voikohan lihas olla kokonaan irti, kun kykenen tekemään muutaman naistenpunnerruksen (kivun sallimissa rajoissa) ja tunnen pectoralis majorin aktivoituvan niitä tehdessä. Eli voisiko tästä mahdollisesti selvitä ilman leikkaustakin? Ortopedi tutki käden kuitenkin vaan manuaalisesti ja magneettikuvia ei ole otettu.

Mulla tais mennä 2 (vai kolme) viikkoa repeämästä leikkaukseen, ja oli aika viime hetkiä, että sen sai vielä kiinnitettyä kunnolla uudelleen, kun oli alkanut arpeutumaan siihen johonkin ympäristöön. Jos se on niistä kiinnityskohdista irti, niin ei kai sen lihaksen toimintakyky oikein ennalleen palaa ilman leikkausta. Jos se kokonaan olis irti, niin silloinhan lihas olis rullalla siellä päässä, missä on vielä kiinni, eikä lihasta silloin käytettäis.

Mulla kyllä otettiin ultrat ja magneetit ennen leikkausta. Olisko vajaa viikko mennyt ortopedin lausunnosta vakuutusyhtiön maksusitoumukseen.

Itellä meni kaksi viikkoa sitten rintalihas osittain poikki läheltä kainaloa. Ilmeisesti myös fascia revennyt. Jänne on luussa paikoillaan. Otettiin magneetti ja kahden lääkärin mielipide on, että noi katkenneet syyt on kiinnitettävissä takaisin siihen "kimppuun", jotta symmetria ja voima palautuu ainakin lähelle alkuperäistä. Vaurio on siis ilmeisesti jossain siinä jänteen ja lihaksen muodostaman kompleksin osassa. Nyt kainalon/olkapään viereen muodostuu sellainen kuoppa kun nostaa kädet yhdeksänkymmenen asteen kulmassa ilmaan olkavarren ollessa vaakatasossa. Ilmeisesti menetelmät on kehittyneet vuosien varrella. Mitä olen Youtube-videoista ymmärtänyt, näitä osittaisia lihasrepeämiä ei aina edes ole yritetty kiinnittää.

Itellä meni kaksi viikkoa sitten rintalihas osittain poikki läheltä kainaloa. Ilmeisesti myös fascia revennyt. Jänne on luussa paikoillaan. Otettiin magneetti ja kahden lääkärin mielipide on, että noi katkenneet syyt on kiinnitettävissä takaisin siihen "kimppuun", jotta symmetria ja voima palautuu ainakin lähelle alkuperäistä. Vaurio on siis ilmeisesti jossain siinä jänteen ja lihaksen muodostaman kompleksin osassa. Nyt kainalon/olkapään viereen muodostuu sellainen kuoppa kun nostaa kädet yhdeksänkymmenen asteen kulmassa ilmaan olkavarren ollessa vaakatasossa. Ilmeisesti menetelmät on kehittyneet vuosien varrella. Mitä olen Youtube-videoista ymmärtänyt, näitä osittaisia lihasrepeämiä ei aina edes ole yritetty kiinnittää.
Aika paljon hajontaa tuntuu olevan siinä koska korjataan ja koska ei. Itsellä molemmat rintalihakset repeytyneet. Toinen juurikin tuolta todella läheltä kainaloa ja toinen enemmän siitä ulkosyrjästä. Toisessa oli 3cm ja toisessa 2cm repeämä. Kumpaakaan ei operoitu muuten kuin että todettiin ultralla mitä oli tapahtunut. Itsellä meni noin 1,5 vuotta ennen kuin olivat täysin kivuttomat, vaikka edelleenkin ne revenneet kohdat kipeytyvät enemmän kuin muu lihas.

Joo o. Kyllä se on lähdettävä yksityiselle ortopedille näyttämään vaikka myöhässä taidetaan jo olla. Puolisen vuotta kun repesi vasen rinta. Eipä siitä tunnu näillä näkymin kovin hyvää enää tulevan. Mutta kokeillaan niin ei jää arvailujen varaan, että olisiko vaikka sen sorttinen vamma että kannattaisi vielä kuvailla ja katsoa jos jotain voisikin tehdä.

Piti oikein tähän kuvaan hakea asento jossa parhaiten saa esille. Hyvin näkyy pec minor tuolta majorin alta.
Sieppaa.PNG

Joo o. Kyllä se on lähdettävä yksityiselle ortopedille näyttämään vaikka myöhässä taidetaan jo olla. Puolisen vuotta kun repesi vasen rinta. Eipä siitä tunnu näillä näkymin kovin hyvää enää tulevan. Mutta kokeillaan niin ei jää arvailujen varaan, että olisiko vaikka sen sorttinen vamma että kannattaisi vielä kuvailla ja katsoa jos jotain voisikin tehdä.

Piti oikein tähän kuvaan hakea asento jossa parhaiten saa esille. Hyvin näkyy pec minor tuolta majorin alta.
katso liitettä 242088
Eipä hirveästi tarvi kuvailla tietääkseen että alahaara on irti olkaluusta. Yllättävän pitkään nuo pystyy korjaamaan ihan hyvällä lopputuloksella, mutta koskaan ei etukäteen tiiä kuinka se vetäytyny lihas kotiinsa tuleepi. Yleensä rintalihas tulee ihan hyvin kunhan sen saa sieltä irroteltua. Kannattaa valita ortospede tarkkaan.

Eipä hirveästi tarvi kuvailla tietääkseen että alahaara on irti olkaluusta. Yllättävän pitkään nuo pystyy korjaamaan ihan hyvällä lopputuloksella, mutta koskaan ei etukäteen tiiä kuinka se vetäytyny lihas kotiinsa tuleepi. Yleensä rintalihas tulee ihan hyvin kunhan sen saa sieltä irroteltua. Kannattaa valita ortospede tarkkaan.

Joo, vähän tuommoista aloin itsekin jo epäillä. Harmi kun ei heti tullut mentyä näyttämään. Ei tapahtuma hetkellä niin vakavalta tuntunut ja sitten tullut tätä pähkäiltyä ja vatuloitua yksinään. Nyt viimeistään alkoi huolestuttaa kun ei tässä ajassa toivotunlaista treenikuntoa saanut palautettua.

Ennen vammaa 50kg kässäreillä penkkiä 12 toiston sarjoja. Nyt todella huonon ja heikon tuntuista punnertamista 30kg. Leuanveto ei onnistu kunnolla suorilta käsiltä asti. Huomaa kun ei vasen rinta pysty tekemään juuri yhtään työtä liikkeen ala-asennossa ja kehopainolla tekeminen tuskaa edes parin toiston verran. Ennen hajoamista tein 50kg lisäpainolla lyhyttä sarjaa. Ylätalja normaali kun edes hieman takakenoa ottaa jolloin rinnan työ tippuu pelistä pois muutenkin.

Liikkuvuuden olen saanut palautettua juuri normaalille tasolle tässä ajassa ja ylimääräiset lihaskireydet poistettua. Pitkään oli kireä rinta kun vaikka käden nosti ylös tai yritti tangossa roikkua.

Ortopedi ainakin kokeneen oloinen ja hieman vanhempi iältään. Saa nähdä minkälainen diagnoosi tulee ja onko tarvetta lähteä vielä muualta kyselemään varmistusta. Kyllä tässä vaikka sen 3-4k€ omasta pussista maksaisi jos tyydyttävään kuntoon vielä saisi.

Ortopedi ainakin kokeneen oloinen ja hieman vanhempi iältään.
Ei kannata tuijottaa liikaa ikää tai tieteellisiä meriittejä vaan mitä heppu hoitaa. Kokenut tekonivelortopedi ei välttämättä ole koskaan moista vammaa koskaan leikannut ja suhtautuu siihen että ei pysty mitään... Vanhojen rintalihasvammojen hoitaminen on semmosta mitä ei moni ortospede nähnyt/tehnyt koskaan, eikä pidäkkään tehdä...minä olen leikannut alueeni (ja vähän alueen ulkopuoleltakin) kaikki rintalihasvammat viimiset 8 vuotta ja niitä vanhoja ei tule vastaan edes joka vuosi...maakunnassa on about 15 aktiivista ortospedeä ja minä olen käytännössä ainoa jonka noihin kannattaa edes koskea, koska niitä on niin vähän että ei niistä kokemusta saa kuin ehkä se yks per sairaanhoitopiiri.

Kannattaa siis kuulostella kuka maakunnassa niitä hoitaa, olkaortopedi mielellään...se voi olla myös vain julkisella puolella.

Back
Ylös Bottom