Rinta jäljessä - Miten saan lisää lihaa tisseihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n4kk3
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

En enään ole kylläkään aloittelija, mutta sen verran perusasiaa tämä, että päätin tänne laittaa. Treenattua on tullut noin 4 vuotta keho-tyylisesti ja tällä hetkellä pahiten jäljessä muista ovat rintalihakset.
Yleensähän se menee juuri toisin päin, että alussa treenaillaan pelkkää rintaa, mutta itse alotin treenin hyvin tasapuolisesti alusta lähtien. Rintalihakseni ovat pienen kokoiset, eikä voimassakaan ole kehumista!

Vuosien varrella on tullut treenattua 2, 3, 4 ja nyt 5 jakoisella ohjelmalla. Joskus tehty pelkkiä punnerrusliikkeitä, mutta yleensä kuitenkin lopuksi aina pumppailtu viimeisetki mehut pois eristävillä liikkeillä, kuten ristikkäistaljalla. Tekniikat ovat mielestäni ihan kunnossa, olen yrittänyt panostaa täydelliseen tekniikkaan vuosien varrella.

Tässä hieman vertailua sarjapainoista:
Penkki 6 x 100kg
Kapea penkki: 6 x 100kg
Kulmasoutu (siisti) 10 x 100kg
Pystypunnerrus kp 6 x 34kg
Kyykky 6 x 170kg

Tällä hetkellä treenaan 5 jakoisella ohjelmalla, jossa rinnalle on ihan ikioma päivänsä. Sarjoja tulee reilusti, kun nyt yritän panostaa sen rinnan treenaamiseen:
Etukäteisväsytys ristikkäistalja 3 x 15 (tää on uus juttu mulle)
Penkki tanko / kp 4 x 6-8 toistoa
Vinopenkki / alavino (nyt ottanyt käyttöön sillointällöin) tanko / kp 4 x 8-10 toistoa
Viparit maaten (eri kulmissa eri kerroilla) 3 x 10-12 toistoa

Tässä muutamia syitä, josta luulen että rinnan lagaaminen johtuu:
-RHP vaiheen puuttuminen alussa
-Paska penkkitekniikka aloitellessa
-Eteenpäin kääntyneet olkapäät (joita yritän venytellä, ja fysioterapeutinkin kanssa yritetty vetreyttää)

Onko kukaan ollut samassa tilanteessa? Miten saisin rintaan reilusti lisää lihaa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä oon huomannut että penkkitreenit on menneet paljon paremmin perillle kun joku ollut avustamassa että voi vetää ihan huoletta "viel yhen" ja laittaa malmia just niin paljon ku itte tykkää.. Tää nyt sinänsä ei ole mikään ratkaisu varmaan sulle, mutta mullakin oli rinta jäänyt muusta kehityksestä ja näin mä aloin saamaan lisää voimaa tisseihin. Myös se auttoi että otin kolmosia ja nelosia ihan maksimipainoilla 5-6 sarjaa.

Mä oon huomannut että penkkitreenit on menneet paljon paremmin perillle kun joku ollut avustamassa että voi vetää ihan huoletta "viel yhen" ja laittaa malmia just niin paljon ku itte tykkää.. Tää nyt sinänsä ei ole mikään ratkaisu varmaan sulle, mutta mullakin oli rinta jäänyt muusta kehityksestä ja näin mä aloin saamaan lisää voimaa tisseihin. Myös se auttoi että otin kolmosia ja nelosia ihan maksimipainoilla 5-6 sarjaa.

Avustaja löytyy kyllä aina joka treeneihin ja pakkotoistojakin tulee tehtyä aika usein, ei kuitenkaan aina. Olen myös koittanut tehdä negatiivisia smithissä yms. Itellä ei toi voiman saanti oo päätarkotus, mutta toki noi kolmoset ja neloset tois vähän vaihtelua.

Juu mutta kaverihan ei tässä hae voimaa vaan kokoa niihin tisseihin ! :)

Kyllä sitä voimaa nimenomaan sinne massan ohella haetaan, niinkuin aloittaja postissaan kertoikin että ei ole rinnan jerkussa kehumista. Kaverilla myös 6reps max on sama kilomäärä niin kapeessa kuin normi penassakin eli voimaa vaan lisää kehiin.

VASTAUS n4kk3lle:
Mulla oli aikanaan sama ongelma rinnan kanssa, itellä myös meni puolen vuosikymmentä ennenkuin sain homman haltuun. IMHO toi kuulostaa siis 100% siltä et sun rinta ei hermotu kunnolla. Pyydä jotain asia osaavaa hemmoa/bodaria tarkastamaan onko asia näin. Se selviää alle minuutissa sekä harjaantunut silmä näkee sen suoraan kun käskee vaikka punnertamaan tyhjällä tangolla.

Yhden tällasen "nettitestin" voin suoraan antaa, eli pystytkö liikuttelemaan rintalihaksia yhtään, siten et kädet on suht rentona tällaseen pec dance-tyyliin? :)

Eikä niiden nyt noin paljon tarvi liikkuu ku tossa videolla, mut se mitä bodarit tekee siinä peilin eessä ku reenataan poseerausta, on just tota hermotuksen treenaamista. Jos saat korkeintaan nännit hieman väpättämään ni se kertoo siitä et ainoostaan osa rintalihasten kokonaisuudesta hermottuu. Tavotehan on siis saada koko reservi käyttöön --> enemmän jerkkua --> enemmän kasvua!

P.s En siis ole ite mikään real bodari, mut homman kanssa on tullu tuskailtua.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Usein asia on juuri päinvastoin. Luulen tietäväni aiheesta jotain, sillä kaksi vuotta sitten rinta oli ylivoimaisesti heikoin lihasryhmäni, mutta nykyään se on vähintäänkin muiden lihasryhmien tasolla. Yleisimmät virheet rinnan treenaamisessa:

1. Lavat eivät ole yhdessä
2. Keskitytään painon nostamiseen, eikä rinnalla puristamiseen
3. Liikaa painoa
4. Liian vähän eristäviä liikkeitä, jolloin mind-muscle-connection ei kehity rintaan tehokkaasti
5. Tehdään penkkipunnerrusta ensimmäisenä liikkeenä, joka johtaa lähes poikkeuksetta kohtiin 2. ja 3. Asia on kunnossa jos näin ei ole, mutta melkein aina on.

Keskity joka toistossa siihen, että rinta saa aivan täyden venytyksen ja supistuksen. Täysi supistus ei tarkoita, että esimerkiksi penkkipunnerruksessa kädet kuuluisi ojentaa suoriksi asti, vaan että yläasennossa puristat rintaa aivan täysillä 1-2s ajan. Tee toistot hitaasti ja keskity rinnan työskentelyyn ja pidä lavat yhdessä liikkeiden ajan. Älä ota penkkipunnerruksessa liikaa kaarta, laske tanko kaulalle äläkä pallealle, kyynärpäät levällään eikä osoittamassa sisällepäin (järkeä saa kuitenkin käyttää, siinä määrin kuin olkapäät kestävät). Oikeastaan voisi sanoa, että rinta työskentelee eniten, kun teet lähes kaiken päinvastoin mitä voimanostossa neuvotaan. Ja treenaa ylärintaa enemmän, hyvin kehittynyt ylärinta kaksinkertaistaa rintalihaksen pinta-alan ja ylärinta on lähes kaikilla jäljessä. Suosittelen, että 2/3 rintatreenistä suoritetaan vinopenkillä. Ristitaljassa tämän voi hoitaa siten, että työnnät kädet silmien etkä housujesi eteen.

Aloita priorisoimaan rintaa treenaamalla se kahdesti viikossa noiden ohjeiden mukaan. Ensimmäisessä treenissä toistoalue vaikkapa 6-12, toisessa 12-20.

Kyllä sitä voimaa nimenomaan sinne massan ohella haetaan, niinkuin aloittaja postissaan kertoikin että ei ole rinnan jerkussa kehumista. Kaverilla myös 6reps max on sama kilomäärä niin kapeessa kuin normi penassakin eli voimaa vaan lisää kehiin.

VASTAUS n4kk3lle:
Mulla oli aikanaan sama ongelma rinnan kanssa, itellä myös meni puolen vuosikymmentä ennenkuin sain homman haltuun. IMHO toi kuulostaa siis 100% siltä et sun rinta ei hermotu kunnolla. Pyydä jotain asia osaavaa hemmoa/bodaria tarkastamaan onko asia näin. Se selviää alle minuutissa sekä harjaantunut silmä näkee sen suoraan kun käskee vaikka punnertamaan tyhjällä tangolla.

Yhden tällasen "nettitestin" voin suoraan antaa, eli pystytkö liikuttelemaan rintalihaksia yhtään, siten et kädet on suht rentona tällaseen pec dance-tyyliin? :)

Eikä niiden nyt noin paljon tarvi liikkuu ku tossa videolla, mut se mitä bodarit tekee siinä peilin eessä ku reenataan poseerausta, on just tota hermotuksen treenaamista. Jos saat korkeintaan nännit hieman väpättämään ni se kertoo siitä et ainoostaan osa rintalihasten kokonaisuudesta hermottuu. Tavotehan on siis saada koko reservi käyttöön --> enemmän jerkkua --> enemmän kasvua!

P.s En siis ole ite mikään real bodari, mut homman kanssa on tullu tuskailtua.

Toi on ihan hyvä kyllä, kertoo kuinka hyvä on toi mind and muscle yhteys. Kyllä saan ne ihan nätisti liikkumaan, vaikka ei tosin mitään verrattuna tohon videoon. Ehkä voikin olla, että vaan osa siitä rintalihaksesta liikkuu mulla eikä koko hoito.

- - - Updated - - -

Usein asia on juuri päinvastoin. Luulen tietäväni aiheesta jotain, sillä kaksi vuotta sitten rinta oli ylivoimaisesti heikoin lihasryhmäni, mutta nykyään se on vähintäänkin muiden lihasryhmien tasolla. Yleisimmät virheet rinnan treenaamisessa:

3. Liikaa painoa
4. Liian vähän eristäviä liikkeitä, jolloin mind-muscle-connection ei kehity rintaan tehokkaasti
5. Tehdään penkkipunnerrusta ensimmäisenä liikkeenä, joka johtaa lähes poikkeuksetta kohtiin 2. ja 3. Asia on kunnossa jos näin ei ole, mutta melkein aina on.

Keskity joka toistossa siihen, että rinta saa aivan täyden venytyksen ja supistuksen. Täysi supistus ei tarkoita, että esimerkiksi penkkipunnerruksessa kädet kuuluisi ojentaa suoriksi asti, vaan että yläasennossa puristat rintaa aivan täysillä 1-2s ajan. Tee toistot hitaasti ja keskity rinnan työskentelyyn ja pidä lavat yhdessä liikkeiden ajan. Älä ota penkkipunnerruksessa liikaa kaarta, laske tanko kaulalle äläkä pallealle, kyynärpäät levällään eikä osoittamassa sisällepäin (järkeä saa kuitenkin käyttää, siinä määrin kuin olkapäät kestävät). Oikeastaan voisi sanoa, että rinta työskentelee eniten, kun teet lähes kaiken päinvastoin mitä voimanostossa neuvotaan. Ja treenaa ylärintaa enemmän, hyvin kehittynyt ylärinta kaksinkertaistaa rintalihaksen pinta-alan ja ylärinta on lähes kaikilla jäljessä. Suosittelen, että 2/3 rintatreenistä suoritetaan vinopenkillä. Ristitaljassa tämän voi hoitaa siten, että työnnät kädet silmien etkä housujesi eteen.

Aloita priorisoimaan rintaa treenaamalla se kahdesti viikossa noiden ohjeiden mukaan. Ensimmäisessä treenissä toistoalue vaikkapa 6-12, toisessa 12-20.

Tossa oli kyllä tosi hyviä vinkkejä! Lavat oon aina yrittäny pitää yhdessä, mutta tohon rinnalla puristamiseen vois yrittää keskittyä enemmän. Voisin varmaan lisätä vaikka 5 sarjaa tota ristikkäistaljaa ojentajapäivälle, niin tulis sitte 2 kertaa viikossa rinnalle treeniä. Noin ois myös nää 2 treeniä myös mahd. kaukana toisistaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minulla on aina ollut sama tilanne. Rinta ja erityisesti penkki ja vinopenkki ovat aina olleet täysin poissa linjasta verrattuna muihin tuloksiin. Esim. alaselän ollessa ehjä, tein alataljassa sarjoja penkimaksimin suuruisilla raudoilla. Kulmasoudussa raudat olivat myös penkin sarjapainoja kovemmat. Opin saamaan rintaan hyvän tuntuman ja rintalihasissa on aina myös kovat DOMS:it (treenikipu). On kokeiltu supersarjoja, etukäteisväsytystä ja vaikka mitä. Oma fysiikka ei vain selvästi ole paras mahdollinen rinnan punnerusliikkeille ja tälle ei vaikuta hirveästi olevan tehtävissä. Eriasia on sitten, onko se rinta lopultakaan bodymielessä niin pahasti jäljessä. Tuosta profiilikuvastani voit katsoa, mikä tilanne minun fysiikassani on kuvien ottohetkellä ollut. Omasta mielestä rintalihat eivät nyt mitenkään naurettavan surkeilta näytä muuhun kroppaan verrattuna. Eipä tosin kunto mistään kotoisin noissa kuvissa muutenkaan ole. Nykyisin minun kohdallani tilannetta tasaavat lukuisat vammat, jotka rajoittavat treenipainoja mm. kaikissa alaselkää kuormittavissa liikkeissä. Näin ollen penkkitulos ei enää ole niin huono suhteessa muihin, mutta se on puhtaasti vammojen takia tämä tilanne.

Mitä ongelman ratkaisuun tulee, niin koita löytää ne liikkeet, joilla saat tuntuman rintalihaksiin. Koita panostaa hyvään tekniikkaan punnerrusliikkeissä ja varioida sitä sitten omaa kroppaasi kuunnelle. Jos saat treenatessa hyvän tuntuman ja pumpin rintalihaksiin niin se on hyvä. Jos rintalihaksissa on treenin jälkeen kunnon aristukset, niin selvästi treeni meni sinne minne pitikin. Etukäteisväsytys voi toimia hyvin, mutta ainakin jaksottain kannattaa taas palata siihen, että valitset jonkin kovan punnerrusliikkeet ykkösliikkeeksi ja koitat saada sarjapainoja kasvamaan. Kannattaa testata toimivatko punnerrusliikkeet käsipainoilla tai esim. Smith-koneessa paremmin. Lisäksi kannattaa myös pistää mieleen, mitä koneet tai liikkeet eivät tunnut lainkaan rintalihaksissa ja dumpata sellaiset vitkutukset suosiolla pois treeniohjelmasta. Osalla kropan mekaniikka on sellainen, että dippi ja decline-penkki toimivat paremmin kuin tasapenkki tai vinopenkki. Kannattaa siis testailla näitäkin. Onnistuneesta treenistä pitäisi saada välitön palaute tuntuman ja pumpin muodossa ja toisaalta myös viiveellä treenikipujen muodossa. Toisinaan nämä eivät mene käsi kädessä. pelkällä peck deckilläkin voi saada kovan pumpin, mutta seuraavana päivänä rintalihakset eivät ehkä olekaan niin kipeät kuin kovan punnerrustreenin jälkeen. Kannattaa testa miten oma kroppa reagoi. Veikkaisin, ettei ns. kovia massaliikkeitä kannata jättää kokonaan pois, vaikka niillä ei parasta pumppia saisikaan aikaan. Yksi vaihtoehto voi olla sarjojen selvä pidentäminen. Jos nyt teet kuuden toiston sarjoja, niin nosta nosta toistomäärät johonkin tasolle 10-20 ja panosta tekniikkaan. Katso miten rintalihakset reagoivat. Mitään yhtä oikeaa tapaa tässä ei varmaankaan ole ja vain sinä itse tunnet, miten treeni osui.

Jos laittaisit muutaman posekuvan arvioitavaksi, niin saisit luultavasti täältä parempaa palautetta lihasbalanssin osalta. Vaikea noista raudoista on bodymielessä mitään sanoa, varsinkin, kun jengin kyykkyjen syvyyskin vaihtelee niin hirveäs,ti vaikka tekniikka olisikin sinällään hyvä. Samoin selkäliikkeissä varianssia on ihan hirveästi suoritustylissä ja käytetyissä painoissa. Kuvasta näkisi parhaiten, kuinka pahasti rinta on jäljessä tai onko se sittenkään niin pahasti jäljessä, kuin itse ajattelet.

3. Liikaa painoa

Pirun hyvä lista vinkkejä itse rinnan kasvatukseen. Tätä listaa lukiessa voimanostopenkkaajat itkee verta, koska minc-muscle on yliarvostettua, alle 200 kilon penkkaajalla ei vaan voi olla rintalihaksia ja kaikki vähääkään eristävät liikkeet on saatanasta.

Pirun hyvä lista vinkkejä itse rinnan kasvatukseen. Tätä listaa lukiessa voimanostopenkkaajat itkee verta, koska minc-muscle on yliarvostettua, alle 200 kilon penkkaajalla ei vaan voi olla rintalihaksia ja kaikki vähääkään eristävät liikkeet on saatanasta.

Jos ton kääntää niin päin että 200 kilon penkkaajalla on pakko olla rintalihakset niin kuulostaisiko jo fiksummalta?

Ite tuumaisin että onko pakko käyttää jotain 5-jakosta? 1-3 jakoinen on natikalla kyllä parempi, kun saa lihakset useammin treenattua. Ja kaikkihan on tietty henkilökohtasta mutta itellä rinta kehitty paremmin ku heitin turhat vemputukset ja nitkutukset pois ja jätin vain pari raskasta liikettä rinnalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja treenaa ylärintaa enemmän, hyvin kehittynyt ylärinta kaksinkertaistaa rintalihaksen pinta-alan ja ylärinta on lähes kaikilla jäljessä. Suosittelen, että 2/3 rintatreenistä suoritetaan vinopenkillä.

Onko vinopenkkiin antaa hyviä tekniikkaneuvoja/videoo, kuinka leveellä otteella ja lasku kaulalle vai ylärinnalle?

Sekin vaikuttaa jos ns stressaat, että mitenköhän se penkki sujuu tänään jne. Valmistaudut jo siihen, että tuskimpa se tänäänkään hyvin menee kun ei mennyt aikaisemmin

Jos ton kääntää niin päin että 200 kilon penkkaajalla on pakko olla rintalihakset niin kuulostaisiko jo fiksummalta?

Ite tuumaisin että onko pakko käyttää jotain 5-jakosta? 1-3 jakoinen on natikalla kyllä parempi, kun saa lihakset useammin treenattua. Ja kaikkihan on tietty henkilökohtasta mutta itellä rinta kehitty paremmin ku heitin turhat vemputukset ja nitkutukset pois ja jätin vain pari raskasta liikettä rinnalle.

Kuten tossa ekassa postissa sanoin, niin on kokeiltu myös 2 ja 3 jakoisella. Ne oli ihan hyviä voiman kannalta, kun sai useemmin treenattua. Nyt teen tällä 5 jakosella, kun pystyn keskittymään paremmin ja treenaamaan lihakset kunnolla loppuun. 2-jakoisessa oli se ongelmana, kun tein 1. työntävät ja 2. vetävät, että esim kyykkyä ja penkkiä ei vaan jaksa tehdä kunnolla samana päivänä. Aina jompikumpi kärsi, kun oli toisesta väsynyt. Ylä ja alavartalo-jako vois toimia, mutta en halua treenata jalkoja niin usein koska ne on mulla selkeesti dominoiva lihasryhmä.

- - - Updated - - -

Onko vinopenkkiin antaa hyviä tekniikkaneuvoja/videoo, kuinka leveellä otteella ja lasku kaulalle vai ylärinnalle?

Lueppa tosta alottelioiden oision stickyistä "Tärkeä: Vinopenkki, ylärinnan massaliike", siinä selitetään tekniikkaa kuvien kanssa.

- - - Updated - - -

Sekin vaikuttaa jos ns stressaat, että mitenköhän se penkki sujuu tänään jne. Valmistaudut jo siihen, että tuskimpa se tänäänkään hyvin menee kun ei mennyt aikaisemmin

Kyllä aina ihan asenteella mennään penkkiäkin treenaamaan, "tänään tulee ennätys" on aina mottona ja kunnon Jack3d-höyryt päällä.

ekat tulee mieleen jos noi olkapäät on käänytynyt eteenpäin eiks se kerro missä vaiheessa lihashuolto on ? Et aika retuperällä on....
Lihashuolto
-venytely
-hieronta/hieroja
- liikuvuus juttut
-lihaskalvot
- jne... Ei ne penkkipvinopunnerrusflypecdecristitalja mene perille.....

Nooo.....vaikka Pakkotoiston sankarit tietää paremmin yleensä, niin näin jokusen hassun kerran salilla käyneenä sanosin että ne tissit kasvaa parhaiten ihan kunnon penkkireenillä. Enkä tarkota mitään tapposarjoja, vaan ihan raakaa voimareeniä. Vuosia podanneena mun tissit kuitenki räjähti kasvuun kun rupesin penkkaamaan kunnolla voimapainotteisesti. Ja toisin ku kohta joku väittää, ni kyl se penkki sit vähä muuallekki ottaa....kiitos seurasta. :)

ps. toi hassunhassu homma tosta tissien heiluttelusta...sillä ei sit o mitään tekemistä hermotuksen kans saatikka vaikuta tissien kasvuun :D Olin tukehtua aamukahviin ku luin sen....tietty ostaahan joku tyhmä ostostv:stäki kaikkee :)

Hmm, voiko mullakin sit kusta hermotus rinnassa, jos en pysty yllämainitun videon lailla juuri tekemään ? Penkki max on kuitenkin 120kg luokkaa 174cm 75-77kg mitoilla...

^ kyllä mä jättäisin penkin nyt jäähylle ja keskityisin tohon tissien heilutteluun pati kolme kk.

Ps. Älä kuuntele mua.

Mulla on kans vähän hankaluuksia rintahommissa, vaikka vaihtelua on kokeiltu. Voisin toki syyttää vaikka rakennetta :D Ei vaan, mulla on hankaluuksia saada lavat pidettyä yhdessä, jos tekee vaikka vinopenaa käsipainoilla. En tiedä, mikä siinäkin on. Tasapenkkiä jos tekee, ni ei oo moista ongelmaa.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom