Rinta jäljessä - Miten saan lisää lihaa tisseihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n4kk3
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
...
Tällä hetkellä treenaan 5 jakoisella ohjelmalla, jossa rinnalle on ihan ikioma päivänsä. Sarjoja tulee reilusti, kun nyt yritän panostaa sen rinnan treenaamiseen:
Etukäteisväsytys ristikkäistalja 3 x 15 (tää on uus juttu mulle)...

Eikö Utti joskus hermonnu tästä jotain, että etukäteisvässyttely tapahtuu niille lihaksille mitkä on halukkaita ottamaan tehoja työsarjoissa, eli jos on vahvat ojentajat niin väsytetään niitä notta se rinta ottaa enemmän kuormaa.

Jos joku tietää, että olen väärässä niin korjatkaa. Lainaus hulkin kyseisestä kirjoituksesta ois jees.

Eikö Utti joskus hermonnu tästä jotain, että etukäteisvässyttely tapahtuu niille lihaksille mitkä on halukkaita ottamaan tehoja työsarjoissa, eli jos on vahvat ojentajat niin väsytetään niitä notta se rinta ottaa enemmän kuormaa.

Jos joku tietää, että olen väärässä niin korjatkaa. Lainaus hulkin kyseisestä kirjoituksesta ois jees.

Eli siis niin päin menee, että jos rintaan ei meinaa saada penassa tuntumaa ja oikkarit väsyy ensin niin väsytä rinta ensin. Tuossa kaipaamasi Hulkin lainaus:

Originally posted by Joubronx
Mutta eikö asia voisi olla sillein että kun esim. tekee jalan ojennukset ja koukistukset ennen kyykkyä, niin silloin kyykyssä pakarat ja muut avustavat lihakset joutuvat tekemään kovempaa työtä, kun reidet ovat jo osittain väsyneet?

Hulkki:
Tämä "perustelu" etukäteisväsytystä vastaan ottaa todella pahasti päähän, koska tämä idea on täysin väärä ja sen tajuaa kun asiaa hieman ajattelee.

Käytännössä sanoit Joubronx, että vaikka lihakset olisi kuinka väsyneet tahansa saadaan aina ja ikuisesti liikkeeseen osallistuvista jo väsyneistä lihaksista huolimatta sarja tehtyä maksimipainoilla.

Eli vaikka etureiden lihakset olisivat aivan uskomattomilla hapoilla (sanotaan että niille olisi tehty 30 sarjaa pelkkää reidenojennusta) pystyvät esim. pakarat tässä tapauksessa jotenkin "kompensoimaan" etureisien kykenemättömyyden tehdä täydellä voimallaan työtä kyykyssä ja huolimatta paskana olevista etureisistä voidaan kyykyssä silti käyttää samoja painoja kuin ilman noita 30 reidenojennussarjaa, joiden ansiosta etureisissä on enää poweria jäljellä vaikkapa 60 prosenttia maksimista.

Mikä ihme siinä mättää kun ei jengi tajua tämän olevan täyttä paskaa? Ei homma toimi noin.

Äärimmäinen esimerkki: ei enää väsytetä etureisiä, vaan poistetaan kokonaan niiden työntekokyky vastusta vastaan - katkaistaan etureiden lihakset jolloin ne eivät pysty supistumaan ja voimantuotto on nolla prosenttia maksimista. Joubronxin esimerkin mukaan pakarat voisivat vieläkin ilmeisesti kompensoida tätä tilannetta ja vieläkin pystyttäisiin tekemään ennätyspainoilla kyykkyä, koska "pakarat ja muut avustavat lihakset joutuvat tekemään kovempaa työtä"...

Näinhän se menee.

Treeniliikkeen rajoittava tekijä on liikkeeseen osallistuvista lihaksista heikoin. Setti loppuu kun liikkeessä tarvittavista lihaksista failuren kohtaa se yksi ja ensimmäinen. Etukäteisväsytyksellä voidaan vaikuttaa siihen, mikä tuo ensimmäisenä lopettava lihas on heikentämällä etukäteisväsytettävää lihasta normaalista tasostaan.

Itellä ollut myös aina heikoin lihasryhmä rinta, ja varmasti tulee aina olemaankin. Ennen en saanut ikinä tuntumaa/tuloksia esim. penkissä kun vain keskityin nostamaan mahdollisimman paljon rautaa (liike). Nykyään homma on mennyt paljon paremmaksi, kun juuri rintaan saa hyvin tuntumaa sillä, että keskityt lihakseen etkä liikeeseen kuten vastizz sanoi. Myöskin jalat penkillä saan paremman tuntuman, johtuuko sitten siitä että sen avulla tehostuu ajattelu lihaksen työstä eikä liikkeen koska rautaa saa vähemmän nostettua.

Eikä OP sulla mitenkään ihmeellisen epäbalanssissa noiden tuloksien kanssa ole, en sitten tiedä paljon eroaa lihasmassaltaan. Itellä on paaljon suuremmat erot rintaliikkeiden ja muiden kanssa niin voimatasoissa kuin lihasmassassakin.

Penkki + flyers kp, ja toisena päivänä viikossa vinopenkki, tai sitten yhtenä päivänä viikossa kokeilun arvoinen eka normi penkki, sitten extra leveä penkki stopilla (voi jättää ylhäältä vajaaksi jos ojentajat ei jaksa), sitten flyers/peckdeck.

Itselläni rinta edellä muita, mutta se on taas varmaankin enemmän kiinni hyvästä hermotuksesta kuin penkin treenaamisesta. Ennen kuin treenasi pystyi jo ns "nykimään/tanssimaan" rintalihaksilla, ja nykyään kun nostaa sormea niin rintalihas jännittyy. Ei tosin vain hyvä juttu kun sain reväytettyä rintalihaksen pahasti jo leuanvedossa kun ei arvannut alkaa sitä lämmitelemään selkäpäivänä :)

Täällä kans yks olkapää-ojentaja punnertaja. Oon jonku verran kuullut kavereiden valittavan samaa ja lähes poikkeuksetta ne on ollu leveäharteisia ihmisiä kuten minäkin, onkohan tossa joku yhteys?

Tasapenkki tangolla ei tuu kyseeseen, siistiä tehdä hikisiä kympin sarjoja jollain ysikympillä kun taas kässäripenassa saa luontevamman liikeradan ja parhaillaan 42,5kg hantteleilla puolta pidemmät sarjat ku tankopunneruksissa 80-90kg painoilla. En vaan saa mitenkään sitä asentoa ja liikerataa tuntumaan mielekkäältä, aina on tuntunu jotenki vieraalta ja oudolta koko liike vaikka pitäis kyynärpäät missä, kaarella tai ilman kaarta jne. Jollain vipuvarsilaitteilla ja käsipainopenalla saan hyvän tuntuman rintaan, mutta tangon kans punnertaminen on aina yhtä saatanaa.

Täällä kans yks olkapää-ojentaja punnertaja. Oon jonku verran kuullut kavereiden valittavan samaa ja lähes poikkeuksetta ne on ollu leveäharteisia ihmisiä kuten minäkin, onkohan tossa joku yhteys?

Tasapenkki tangolla ei tuu kyseeseen, siistiä tehdä hikisiä kympin sarjoja jollain ysikympillä kun taas kässäripenassa saa luontevamman liikeradan ja parhaillaan 42,5kg hantteleilla puolta pidemmät sarjat ku tankopunneruksissa 80-90kg painoilla. En vaan saa mitenkään sitä asentoa ja liikerataa tuntumaan mielekkäältä, aina on tuntunu jotenki vieraalta ja oudolta koko liike vaikka pitäis kyynärpäät missä, kaarella tai ilman kaarta jne. Jollain vipuvarsilaitteilla ja käsipainopenalla saan hyvän tuntuman rintaan, mutta tangon kans punnertaminen on aina yhtä saatanaa.
Ite oon kyllä kapeeharteinen ja menee kaikki punnerrukset oikkareille.

Täällä sama vika. Ainoastaa kapealla pystyy tekemään ojentajille liikkeen. Kässäripenkillä samat ku painot ku normitangolla ja tuntuu luontevammalta liike eikä mene koko liike olkapää-ojentajalle. Tais hulkilla olla vastaava ongelma eikä juuri siksi tasapenkkiä tee muuta kuin kapealla otteella?

Ite oon kyllä kapeeharteinen ja menee kaikki punnerrukset oikkareille.

No se riippuu omista vahvuuksista, osalla olkapäät, osalla ojentajat ja osalla rinta tekee sen suurimman työn. Mulla sama ongelma ku Rommelilla, vahvat olkapäät ja vaikee saada suurin kuormitus rinnalle. Onhan noita esimerkkejä esimerkiks Kotipohja, todella kovat olkapäät verrattuna rintaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ehkä päde kaikille, mutta kuinka moni muistaa lihashuollon ja rinta / olkapääseudun huolellisen venyttelyn? Mulla ainakin menee tosi herkästi rinta niin tukkoon, että se treeni ei voi mennä enää muualle kuin olkapäille.

Mä venyttelen rintaa todella usein ja alussa se olikin perkeleen kireä mut nyt on vaikee saada kunnon venytystä enää. Etuolkapäille en oo keksiny mitään hyvää venytystä, käytännössä käsi selän taakse suorana viistoon vaikka jonkun selkänojan päälle ja lähtee venyttämään. Pitäis tennispallo hommata, sillä saa kuulemma hyvin rullailtua etuolkapäätä

Ei ehkä päde kaikille, mutta kuinka moni muistaa lihashuollon ja rinta / olkapääseudun huolellisen venyttelyn? Mulla ainakin menee tosi herkästi rinta niin tukkoon, että se treeni ei voi mennä enää muualle kuin olkapäille.

Olen huomannut saman ilmiön, rinnasta huomaa helposti milloin alkaa olla jumissa. Rullailu auttaa, venyttely ei niinkään.

Zone-sarja -42%
Moro ! kyselisin sellasta kun on tullut salilla käytyä n. 5kk ja rinnassa on huomattavaa lihasepätasapainoa, vasen on isompi ihan silmillä sen selvästi huomaa. Voisiko kyse olla siitä kun olen oikea kätinen ja teen oikealla kädellä enemmän asioita että oikea puoli olisi vahvempi ja siksi ei kehity koossa samallailla kuin vasen ?

Yhtenä selityksenä pidetään sydämen sijaintia.

Toki sitä voi selittää noin, mutta miten ihmeessä tuo sitä selittäisi? Sydän on kuitenkin rintakehän sisällä ja rintakehä itsessään on melko symmetrinen.

Mulla on vasen rintalihas myös oikeaa isompi. Tilanne on parantunut ja oikeestaan korjautunut niinkin yksinkertasesti ku että olen treenannut oikeaa rintalihasta vähän enemmän. Treenin loppuun 2–3 sarjaa pec deckiä vaan oikeella kädellä tms.

Moro ! kyselisin sellasta kun on tullut salilla käytyä n. 5kk ja rinnassa on huomattavaa lihasepätasapainoa, vasen on isompi ihan silmillä sen selvästi huomaa. Voisiko kyse olla siitä kun olen oikea kätinen ja teen oikealla kädellä enemmän asioita että oikea puoli olisi vahvempi ja siksi ei kehity koossa samallailla kuin vasen ?

Jos oikea olkapää ja oikea ojentaja ovat selvästi vahvemmat ja teet punnerrukset pääasiassa kahden käden liikkeillä, vasen rinta voi kasvaa kompensoidakseen heikompaa vasenta kättä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom