Rinnalleveto - tangon osumakohta reisiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vätys
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen pyrkinyt ottamaan lantiota paremmin mukaan riveen, kun se on aina ollut puutteellista. Nyt olen mielestäni saanut hyväntuntuisen lantionliikkeen opittua, paino lähtee uudella oppimallani tyylillä tehokkaan tuntuisesti suoraan ylöspäin. Ihmettelen vain sitä, että olin kuvitellut, että tangon kuuluisi ottaa reisiin kutakuinkin maastavedon loppuasentoa vastaavassa pisteessä. Nyt kuitenkin tällä tyylillä se kosketus reisiin tulee yllättävän alhaalla. Eli sellaiset kymmenisen senttiä alempana - mitään tarkkaa mittaa minulla tästä ei ole, mutta siltä se etäisyys tuntuisi.

Viittaisiko tämä siihen, että lantiopotku tapahtuu liian aikaisin? Millä korkeudella kosketuksen tulisi tulla? Tulisiko selän ojentua enemmän ennen lantion eteen tuomista?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itsellä ollut samaa ''ongelmaa'', että tanko osuu reisien alaosaan kakkosvedossa, vaikka kyseessä pitäisi olla lantiopotku. Mikään painonnostaja en ole enkä tiedä juurikaan asiasta, mutta ammattilaisten videoita analysoineena olen tullut siihen tulokseen että kakkosvedon alkaessa selän pitäisi olla aikalaillakin yliojentuneena. Joten jos ollaan vielä vaikkapa hieman etukumarassa ja aloitetaan siten kakkosveto niin painot osuvat väkisin reiden alaosaan ja näin ollen painojen liike ei mene toivottuun suuntaan eli ylöspäin IMO.

joo itellä sama ongelma. oon yrittäny sitä korjailla vaikka nykyisillä painoilla jaksaa heijata rinnalle vaikka osuis just tangon ollessa vähän polvien yläpuolella se lantionheilahdus.. mutta kovin tehokkaalta moinen ei tunnu.

oon kyllä vakavasti harkinnu jos menis johonkin painonnostoseuraan treenailemaan esimerkiks kesäks jos siellä on tekniikkatreenejä... ei tulis niin kauheesti hakattua päätä seinään voimailusalilla kun kukaan ei osaa 100% varmuudella neuvoa noita painonnostoliikkeitä. kaikkeen muuhun kyllä tulee vinkkiä tarvittaessa ja välillä hyviä huomautuksia kysymättäkin

Puhuvatko pojat nyt tangon irtoamiskohdasta? Eikös tangon kuuluisi tulla reisiä pitkin ja irrota sitten reiden puolivälin jälkeen, mitä myöhemmin sen parempi tietysti. Kokeilkaa ottaa niin, että irrotatte hitaasti tangon maasta, pelkillä jaloilla, ja hitaasti säärtä myöden tuotte sen polville, josta lähdette selän avulla ojentamaan itseänne suoraksi, jolloin tanko tulee reisiä pitkin. Sitten loppuojennus päkiöille saakka ja alle. Eikö?

No analysoituani uudestaan tätä ongelmaani olen tullut siihen tulokseen, että se paino oikeastaan tosiaan vain raapaisee siinä kohdassa reisiä. Eli se ei itse asiassa olekaan lantiopotkun aikana tapahtuva osuma, vaan tosiaan aika pian polvien jälkeen niitä tulee jotenkin vedettyä lähes reisiä pitkin. En osaa itsekään oikein analysoida, mitä sen jälkeen tapahtuu, mutta täytynee ensi kerran salilla keskittyä erityisen huolella tajuamaan, että miten se paino sen jälkeen liikkuu.

Positiivista tässä on, että olen saanut kakkosvedon nyt ihan iloisesti suuntautumaan suoraan ylöspäin ja ihan tehokkaan tuntuisesti, mutta ei tämä taida silti ihan oikein mennä.

Ei se tarvitse osua oikeastaan mihinkään, tärkein on että nostaa ylöspäin. Tanko pitää IMO tulla lähes tuonne munien kohdalle missä tulee se kuuluisa lantio lyönti (vai oliko se potku) tapahtuu... mikäli sillä tekniikalla nostaa, jotkut vetää enemmän tai vähemmän tasaisella ojennuksella, erityisemmin lyömättä. Kyllä se yleensä löytyy itsestään... mutta jos ei, niin pyydä joku nostaja auttamaan....

Ei se tarvitse osua oikeastaan mihinkään, tärkein on että nostaa ylöspäin. Tanko pitää IMO tulla lähes tuonne munien kohdalle missä tulee se kuuluisa lantio lyönti (vai oliko se potku) tapahtuu... mikäli sillä tekniikalla nostaa, jotkut vetää enemmän tai vähemmän tasaisella ojennuksella, erityisemmin lyömättä. Kyllä se yleensä löytyy itsestään... mutta jos ei, niin pyydä joku nostaja auttamaan....

Tuo riippuu aika paljon ruumiinrakenteesta. mulla esim. lähtee tempauksen potku tuosta munien kohdalta, ja ote on niin leveä kuin tangosta saa.
.. monkey hands :D

Heti kun tanko on ohittanut polvet, niin lyödää polvet uudestaan sinne tangon alle ja tuodaan lantio eteen VOIMALLA, samalla kun selkä ojentuu.

No niin. Eilen jälleen salilla asiaa testanneena, on nostoni siis seuraavanlainen. Polvien jälkeen kun alkaa se rykäisy, tanko tulee ihan reisien pintaa pitkin. Munien kohdalla tanko välillä ottaa kiinni reisiin / lantioon, välillä ei. Siinä joka tapauksessa mulla ei tule sellaista pompautusta, vaan tanko lähtee ihan sen ojennuksen voimilla ylöspäin ja silloinkin kun lantio osuu tankoon, se korkeintaan hipaisee sitä.

Ongelmaksi onkin oikeastaan yllättäen muodostunut se, että reidet on ihan ruvella siitä polven päältä, kun tanko repii niitä rykäisyn alkuvaiheessa.

Siinä joka tapauksessa mulla ei tule sellaista pompautusta, vaan tanko lähtee ihan sen ojennuksen voimilla ylöspäin

Sinullekin voisi sanoa saman mitä niin monelle muullekin: Painonnoston tekniikkaa et voi oppia hyvin katselemalla huippunostajien nostoja videolta, lukemalla tekniikkaa jostakin kirjasta tai lukemalla mitä muut neuvoo esim tällä sivustolla.

Vaatii asiantuntevan henkilön ja videomateriaalia omista nostoista, jotta sitten nähdään ne puutteet tekniikassa. Luulo ei ole tiedon väärti ainakaan tämän lajin tekniikan osaamisessa.

Myöskään se tanko ei tosiaankaan lähde suoraan ylöspäin pelkästään sen "lantiolyönnin" avulla. Kakkosvedossa on erikoisen tärkeää, että siinä ollaan tietyssä vaiheessa ikäänkuin istuvassa asennossa ja että loppuojennuksessa epäkkäiden vedolla korviin se tanko ohjataan mahdollisimman kohtisuoraan ylöspäin. :thumbs:

puoliks off-topic: kuka reenaa valorinteellä (jyväskylässä)?

onko siellä ohjattuja treenejä/muita mahdollisuuksia oppia tekniikka kuntoon?
kiinnostais tosi paljon vähän laajentaa liikekirjoa kun räpeltänyt salilla ja todennut todella hyviksi noi liikkeet ja varsinkin monipuoliseksi verrattuna kyykkyyn/vetoon/penkkiin/ym...

yhteyttä vaikka yv jos joku tietää noista valmennuskuvioista siellä.

kun ei oikeen voimanostajat osaa neuvoa noista vedoista sen kummemmin, niille pääasia että veto lähtee lattiasta ja pysyy polvien yläpuolella niin kauan että näkee onko hyväksytty vai hylätty :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eiköhän sielä neuvojia riitä kun vaan menee paikalle (veikaan että vaikeampi on reenata niin että kukaan ei tulis neuvomaan).

Sinullekin voisi sanoa saman mitä niin monelle muullekin: Painonnoston tekniikkaa et voi oppia hyvin katselemalla huippunostajien nostoja videolta, lukemalla tekniikkaa jostakin kirjasta tai lukemalla mitä muut neuvoo esim tällä sivustolla.

Vaatii asiantuntevan henkilön ja videomateriaalia omista nostoista, jotta sitten nähdään ne puutteet tekniikassa. Luulo ei ole tiedon väärti ainakaan tämän lajin tekniikan osaamisessa.

Myöskään se tanko ei tosiaankaan lähde suoraan ylöspäin pelkästään sen "lantiolyönnin" avulla. Kakkosvedossa on erikoisen tärkeää, että siinä ollaan tietyssä vaiheessa ikäänkuin istuvassa asennossa ja että loppuojennuksessa epäkkäiden vedolla korviin se tanko ohjataan mahdollisimman kohtisuoraan ylöspäin. :thumbs:

Niin, mutta en toisaalta ole pyrkimässä painonnostajaksi, vaan olen ihan perus salillakävijä. Rinnalleveto on kuitenkin mulle vain 1 liike monien muiden ohella parantamaan omaa fysiikkaa, ei mikään itse tarkoitus.

Mitä tulee siihen lantiopotkuun, minä siis en potkaise sitä tankoa lainkaan eteenpäin. Lantio menee kiinni tankoon muttei pompauta. Tanko otta mulla vauhtia vain ja ainoastaan selän, jalkojen, ja epäkkäiden työstä.

Zone-sarja -42%
No analysoituani uudestaan tätä ongelmaani olen tullut siihen tulokseen, että se paino oikeastaan tosiaan vain raapaisee siinä kohdassa reisiä. Eli se ei itse asiassa olekaan lantiopotkun aikana tapahtuva osuma, vaan tosiaan aika pian polvien jälkeen niitä tulee jotenkin vedettyä lähes reisiä pitkin. En osaa itsekään oikein analysoida, mitä sen jälkeen tapahtuu, mutta täytynee ensi kerran salilla keskittyä erityisen huolella tajuamaan, että miten se paino sen jälkeen liikkuu.

Positiivista tässä on, että olen saanut kakkosvedon nyt ihan iloisesti suuntautumaan suoraan ylöspäin ja ihan tehokkaan tuntuisesti, mutta ei tämä taida silti ihan oikein mennä.

tämä selvä! ajattelin vain ettei sulla ole hajuakaan siitä mitä sun rinnallevedossa sen jälkeen tapahtuu, kun tanko ohittaa polvet.

Näinhän se varmasti on kuten yllä myönnät itsekin: En osaa itsekään oikein analysoida mitä sen jälkeen tapahtuu, mutta ei tämä taida silti ihan oikein mennä.

Toisaalta taas sanot seuraavaa:
-Tanko ottaa mulla vauhtia vain ja ainoastaan selän, jalkojen, ja epäkkäiden työstä.
-tanko lähtee ihan sen ojennuksen voimilla ylöspäin.

Ihmettelen vain suuresti miten tämä kaikki tieto omasta tekniikastasi on mahdollista, kun et tunnu oikein tietävän mitä siinä sun kakkosvedossa tapahtuu :D

No mutta, onnea tekniikan opettelussa :D End of case.

No itse asiassa ihan tän threadin aikana oon kolme kertaa käyny sitä riveä vetämässä ja joka kerta pyrkiny analysoimaan sitä liikettä tarkasti. Että tietoa omasta liikkeestä on tullu lisää taas kahmalokaupalla. Sitä on toisaalta aika hankala myös selostaa siinäkin vaiheessa, kun sen itse hahmottaa.

Eli tuntuisi menevän seuraavalla tavalla allekirjoittaneella:

Polvien jälken veto tulee reisiä myöden ylös. Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että lähes aina tanko raapaisee reisiä. Tämän raapaisun jälkeen lantio tulee tankoon kiinni samalla kun selkä ojentuu. Osuma tankoon on kuitenkin ihan pelkkä hipaisu tässä, eikä tankoon tule siitä osumasta mitään itsenäistä liikettä. Kuvitteellinen lopputilanne tässä on se, että mies seisoo kutakuinkin suorassa ja tanko tulee perässä, "roikkuen" tässä vaiheessa siinä munien alapuolella (pitkät kädet). "Hartiat korviin" liikkeen sujuvana jatkona. Ponnistus jaloilla, selän ojennus, epäkkäidne liike antavat tangolle vauhdin. Ei lantiopotkaisu. Tanko liikkuu nätisti suoraan ylös. Mutta allemeno on hidas :D.

Alun perin kyse oli siitä, kun tanko raapaisee mulla reisiä. Ajattelin, että noinko teen sen kuuluisan lantiopotkun niin alhaalla. Sittemmin selvinnyt, että se tosiaan raapaisee vaan siinä vaiheessa, kun taas varsinaista potkua en sille tangolle oikeastaan anna. Nyt kun aiheeseen on päästy, niin siitäkin voisi keskustella, että tarvitseeko sitä niin kauheasti potkaistakaan. Itsestäni kun tuntuu, että sillä tavalla painot karkaa eteen, eikä eteenpäin tapahtuva liike tunnu tehokkaalta.

No joo. Tämä tosiaan tästä. Kyllä tällä hetkellä ihan aktiivisella harjoittelulla tuntuu tekniikka kehittyvän. Katsotaan mitä tästä seuraa.

Jaahas, sivu on pois pelistä, uutta linkkiä kehiin,
muutama video kaupan päälle

Biomekaniikka.pdf
http://www.mediafire.com/?62gsujgs0lt

Raaka_Työntö_etu.mpg
http://www.mediafire.com/?69z1gxzn2kn

Raaka_Työntö_sivu.mpg
http://www.mediafire.com/?1cfdgydl22e

Työntö_etu.mpg
http://www.mediafire.com/?ermj0myggmy

Työntö_sivu.mpg
http://www.mediafire.com/?5d9ujm2r92n