Ridley Scottin Prometheus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
^Musta suurin ongelma ei ollut niinkään se, että asiat jäivät auki, vaan että tosi usein tuli sellainen tunne, että kohtaukset tai ihmisten tapa toimia oli vain jotenkin epäuskottava ja kummallinen, vaikka sille nyt periaatteessa olisikin syyn löytänyt. Powerrangerin esiin tuomia asioita esimerkiksi ihmettelin itsekin. Elokuvassa oli vähän sellainen fiilis, että se oli koottu yhteen huonosti sopivista paloista tai että kohtausten väliltä puuttui välillä tietty koheesio.

Tämän allekirjoitan itsekkin vaikka pidin elokuvasta.
Kun tehdään ja suunnitellaan näyttäviä 3D-kohtauksia 3D tekniikan ehdoilla/rajoituksilla, ne ovat erillisiä palikoita joiden yhdistäminen sitten saumattomaksi kokonaisuudeksi tökkii tässä melko lailla.

Underworld: Awakeningissa oli samalainen ongelma, vaikka ei kyseessä ollutkaan 3D-elokuva. Awakening oli kuin erillisistä palikoista koostettu tietokone-efekti tykitys jossa erillisten kohtauksien leikkaus saumat näkyivät selvästi.

^Musta suurin ongelma ei ollut niinkään se, että asiat jäivät auki, vaan että tosi usein tuli sellainen tunne, että kohtaukset tai ihmisten tapa toimia oli vain jotenkin epäuskottava ja kummallinen, vaikka sille nyt periaatteessa olisikin syyn löytänyt. Powerrangerin esiin tuomia asioita esimerkiksi ihmettelin itsekin. Elokuvassa oli vähän sellainen fiilis, että se oli koottu yhteen huonosti sopivista paloista tai että kohtausten väliltä puuttui välillä tietty koheesio.
Kyl, ja noihin en otakaan kantaa, lähinnä just siihen kun joidenkin mielestä elokuva oli jotenkin mysteerinen. :)

Mitä tulee epäloogisuuksiin, siis kerronnallisesti (ei juonellisesti), niin ei itseä häirinnyt. Kyllähän nyt kun noita tossa luetellaan, niin olen samaa mieltä, mutta olen elokuvien katsojana sellainen että annan asioiden olla ja mielummin nautin siitä hyvästä.

Mitä tulee 3D:hen, eli kolmas aihe tähän viestiin, niin itse en juuri pitänyt... tai no, ristiriitaista... se oli paikoin tökeröä eli muu detaili yms. kärsi selvästi, mutta sitten välillä se toimi hillityn hyvin. Siinä oli varmaan erona oikeat ja feikit 3D:t, tai täysin digitaaliset (hyvät) ja huonot (livekuva ilman 3D kameroita tms)...

Täytyy ottaa kevyesti kantaa, kun täällä on tullut mainittua elokuvan pituus. Olen jo monta vuotta ihmetellyt, että mitä lisäarvoa tuo elokuviin niiden keston pidentäminen 2-3 h maastoon. Aikaisemmin elokuvat kestivät keskimäärin 1,5 h ja sinä aikana saatiin oikein mainiosti kerrottua kaikki olennainen mitä pitikin. Nykyisin on jo jonkinlainen ihme jos elokuvan kesto on tuo 1,5 h. Minimi lähtee 2 h ja sitten on näitä 3h eepoksia. Esim. LOTR kuninkaan paluu. Ei jumalauta, teki jo mieli huutaa että pudota nyt se stanan sormus sinne laavaan, että päästään kotiin. Puoli-ikuisuutta pohditaan eri kuvakulmista klonkkua ja sormusta, yes! Noh en minä sillä, olihan tuossakin elokuvassa hyvät puolensa.
Minusta tätä prometheusta vaivasi juuri tuo sama pituusongelma. Enää ei pohdita kovinkaan tarkkaan miten laadukkaasti se koko filmin aika todella käytetään ja siksi tuntuu niiiiiiiiin usein että, ohjaajat täyttävät aukkoja vaan huvin vuoksi tyhjänpäiväisellä jauhannalla. Prometheuksessakin olisi voinut kokonaisuus parantua pienellä tiivistämisellä + miettimällä tarkemmin mitä oikeasti halutaan kertoa. Yksi hyvä elokuva, missä juoni + näyttelijäsuoritukset jaksavat pitää melkein kolmen tunnin pituuden kasassa on Michael Mannin Heat. Prometheuksessa juoni ja näyttelijäsuoritukset eivät kestä edes tuota kahta tuntia. Kun Archey aloitti tuosta blade runnerista niin siitä vois mainita että siinä on periaatteessa vielä yksinkertaisempi juoni kun prometheuksessa ( Harrisonni painelee pitkin kujia androidien perässä, eikä muuta!), mut silti elokuva pysyy hyvin kasassa sen kaksi tuntia sekä etenee loogisesti olematta kuitenkaan liian ennalta-arvattava.

Etkö tosiaan muista kohtausta jossa Noomi kärsi ensin helvetin tuskista ja tykitettyään olkavarteensa ruiskulla vaikea irvistys sileni ja tuskat
poissa.
Oletko kuullut morfiinista, amfetamiinista tai adrenaliinista, joita on käytetty ainakin toisesta mailmansodasta lähtien taistelutilanteissa haavoittuneiden kipujen poistamiseen, pelon poistamiseen, taistelutahdon ja agressivisuuden lisäämiseen.
Suomalaiset sissitkin taistelivat yötä päivää "spiidin" l. amfetamiinin voimalla.

Muistan kohtauksen ja noinhan se meni, mutta pointti oli se että vertaat umpparin poistoa sektioon. Tossa leffassa tapahtunut sektio nyt ehkä verrannollinen umpparin poistoon, mutta ei se 9kk odotuksen jälkeinen sektio.

Se mullekin tuli mieleen että adrenaliinia piikitteli itseensä, tai mitä nyt onkaan tulevaisuudessa.

Kun Archey aloitti tuosta blade runnerista niin siitä vois mainita että siinä on periaatteessa vielä yksinkertaisempi juoni kun prometheuksessa ( Harrisonni painelee pitkin kujia androidien perässä, eikä muuta!), mut silti elokuva pysyy hyvin kasassa sen kaksi tuntia sekä etenee loogisesti olematta kuitenkaan liian ennalta-arvattava.
Nyt mun täytyy sanoa, että vaikka en niin kamalasti Prometheuksesta pitänytkään kokonaisuutena, niin ei mulla silti tylsää sitä katsoessa ollut vaan jaksoin ihan hyvin sen pari tuntia ihastella sen visuaalisuutta isolla kankaalla. Sen sijaan kyllä en muista, oonko koskaan pystynyt katsomaan tuota kehuttua Blade Runneria nukahtamatta. :nolo: Vieläkin kun ajattelen yhtä musiikkia siitä leffasta alkaa heti unettaa. :D

Nyt mun täytyy sanoa, että vaikka en niin kamalasti Prometheuksesta pitänytkään kokonaisuutena, niin ei mulla silti tylsää sitä katsoessa ollut vaan jaksoin ihan hyvin sen pari tuntia ihastella sen visuaalisuutta isolla kankaalla. Sen sijaan kyllä en muista, oonko koskaan pystynyt katsomaan tuota kehuttua Blade Runneria nukahtamatta. :nolo: Vieläkin kun ajattelen yhtä musiikkia siitä leffasta alkaa heti unettaa. :D

Yks juttu mikä saattaa vaikuttaa on ikä. Eli sinä nuorempana olet tottunut heti katsomaan 2000 luvulla visuaalisia tehosteita ym "helmiä". 10 vuoden askelein kun mennään taaksepäin niin tekniikka on ollut elokuvien tekemisissä erilaista. En minäkään kovin paljon jaksa katsella 60 ja 70 lukujen elokuvia juuri tuon saman efektin takia. Toki jokaiselta aikakaudelta löytyy hyviä ja vähemmän hyviä pätkiä. Jos katson jotain elokuvaa niin yritän aina suhteuttaa sen siihen aikakauteen missä se on tehty enkä arvioida vaan elokuvaa nykypäivän tekniikan mukaan. Blade runner on arvoasteikossa mun listoilla monesta syystä korkealla ja yksi niistä on se, että elokuva on tehty vuonna 1982 ja sen tehosteet toimii ihan hyvin vielä tänäkin päivänä uskottavasti. Ainakin minun silmissä. Blade runnerin maailma on juuri sellainen realistinen minkälainen maailma oikeasti on. Prometheus taas on tyypillinen 2000 luvun kiiltokuvaelokuva, missä ei ole pölyhiukkastakaan näkyvissä, koneet ja laitteet kiiltää kun hobby hallin mainoslehtisessä, ihmiset on jatkuvasti suihkunraikkaita ja asut on kun suoraan kaupasta poimittuja. Jopa se musta mönjä oli minusta ihan liian siistiä. Kyllä minäkin 2000 luvulle siirtyessä ihastelin alussa hienoja efektejä, mutta sitten valitettavasti tuli jonkin sortin vastareaktio. Toinen asia, mika minusta nykyisin unohdetaan helposti elokuvia arvioitaessa on budjetti. Pienellä budjetilla ei saa samaa aikaiseksi kuin isolla. Toisaalta se iso budjetti ei sitten myöskään mitenkään takaa ns. laatua.

Prometheus taas on tyypillinen 2000 luvun kiiltokuvaelokuva, missä ei ole pölyhiukkastakaan näkyvissä, koneet ja laitteet kiiltää kun hobby hallin mainoslehtisessä, ihmiset on jatkuvasti suihkunraikkaita ja asut on kun suoraan kaupasta poimittuja.

En muista pikään aikaan nähneeni elokuvaa jossa olisi ollut yhtä paljon pölyä ja muuta roskaa ja paskaa ilmassa kuin Prometheuksessa ja jopa kolmiuloitteisena.
Eikä Noomi kovin suihkunraikkaalta vaikuttanut sektion jälkeen verisenä tukka pystyssä. Se palanut kaverikin oli enemmänkin rapea kuin suihkun raikas. Porukka myös alussa oksenteli yltä päältä limaisina cryo-unen jälkeen.

Hyvä elokuva, hyvää viihdettä, nykyajan lellityille kakaroille ei vaan kelpaa mikään.

En muista pikään aikaan nähneeni elokuvaa jossa olisi ollut yhtä paljon pölyä ja muuta roskaa ja paskaa ilmassa kuin Prometheuksessa ja jopa kolmiuloitteisena.
Eikä Noomi kovin suihkunraikkaalta vaikuttanut sektion jälkeen verisenä tukka pystyssä. Se palanut kaverikin oli enemmänkin rapea kuin suihkun raikas. Porukka myös alussa oksenteli yltä päältä limaisina cryo-unen jälkeen.

Hyvä elokuva, hyvää viihdettä, nykyajan lellityille kakaroille ei vaan kelpaa mikään.

Jos minua tarkoitat tuolla pentumaisella hiekkalaatikkonimittelyllä niin pieleen menee aika raskaasti , koska ei se sun ikäs nyt niin paljon enemmän ole, etkä muutenkaan tiedä minkälaisia paskahommia olen elämäni aikana tehnyt. Valitettavasti mä en vaan muiden mieliksi pysty kehumaan alle keskitason elokuvaa. Paljon hehkutettu, kovat odotukset Scottin laadun tuntien, tuskin liian pieni budjettikaan eikä silti saatu aikaiseksi tämän kummaisempaa. Mutta kuten sanoin ei mun rahani tuossa hukkaan mennyt ja oli siinä hyvääkin.
Se mikä mua vois kuvitteellisesti vituttaa, on perusteettomat kommentit tyyliin "tää on 10/10 elokuva, parasta mitä on ikinä ollut eikä täs oo mitään huonoo, kaikki on vaan niin helvetin upeeta siks kun se on uutta". Sama kun jossain lätkä tai futis matsissa. 6-0 hävittiin, mutta pelattiin silti helvetin paljon paremmin kun voittajajoukkue.
Nämä viimeiset siis yleisesti ottaen, ei sulle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eniten vituttaa valmiiksi DVD julkaisut mahdollisine vaihtoehtoloppuineen...

Ilmeisesti siis Alien elokuvan "space jockey" ei ollut tuosta LV223selle rysähtäneestä aluksesta? Se oli yhä siinä tykkitornissaan (mikälie)
ja vaikka olisi sinne vielä päässytkin niin myös se torson päälle taittuva, ribsmäinen turvavyö, oli räjähtänyt ulospäin.

No joo, paljonhan tuo herätti ajatuksia, mikä lienee hyvän elokuvan mittari?

Tosin siis liittyen tähän Alien saagaan/-universumiin, ei mihinkään syvällisempään.

Tai ei ainakaan enempää kuin HistoryChannelin : Ancient Aliens olisi jo aiheuttanut :)

Tulipahan katsottua. Odotukset oli hieman sekavat ja niin oli jälkifiiliksetkin. Sama kuin odotti Empire strikes backiä mutta tulikin Attack of the clones. Samalta tekijältä ei tullutkaan huippuklassikkoa.

Juoneen oli ympätty älyttömästi kaikenlaista x-filesistä spacezombiehin. Kaikki jätettiin ilmaan roikkumaan ja uskottavuus karisi. Lopun jeesustelu ja alienviittaukset alkoi jo potuttaa. Olisipa vain riisuttu juoni yksinkertaiseksi niin vola! Muutama kohtaus näyteltiin päin helvettiä. Theron ja Fassbender oli hyviä. Efekteissä ei ollut mitään valittamista. Tosin tollainen valuva lima on jo aika boring, ja hologrammit ei sovi mihinkään leffaan. Sitä vanhaa ukkoa olisi hyvin voinut näytellä joku vanha ukko. Eiks sellaista ois muka löytynyt?

Perusmätöksi: :3:

PS: Archey se jaksaa henkeen ja vereen puolustaa elokuvaa kritiikiltä. Luovuta jo, ei se elokuva hyväksi selittelemällä muutu.

No neropatit kertopaakas mikä tai mitkä kaikki vuoden 2011-2012 leffoista ovat tuota parempia.

No neropatit kertopaakas mikä tai mitkä kaikki vuoden 2011-2012 leffoista ovat tuota parempia.

Vaikka esim. Adjustment bureau (2011). Hieno scifi-rakkaustarina, paljon paremmat näyttelijäsuoritukset. Toki ei täydellinen elokuva, mutta mikäpä tässä elämässä olisikaan.
Tämä on luonnollisesti vain minun mielipiteeni joka voi olla erilainen kuin sinun. Samalla lailla kun olen eri mieltä kanssasi siitäkin että minä olisin joku neropatti. Enemmän kallistun varmaan yksinkertaisuuden kun viisauden puolelle.

Viimeksi muokattu:
Maddoxin arvostelu Prometheuksesta, kuvastaa hyvin ainakin omia fiiliksiä jotka leffasta jäi.

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=prometheus_nutshell

Sisältää spoilereita.

Mun mielestä tää oli paras:

*Note on spoilers: if you're the type of moron who clicks on a movie review and expects a warning about spoilers, it's time for you to climb a bridge and reflect on life and the decisions you've made. There's no such thing as a good movie review that doesn't contain spoilers. Also, what does it even mean to have a movie "spoiled?" Someone gave away the ending? Boo hoo! You watch a movie for the experience and story telling, nobody cares about you having some personal revelation about the plot the first time you see the movie. Everyone knows how every superhero movie ends (here's a spoiler: the superhero always wins--gasp), yet billions of people still watch them. If spoiling a movie mattered, then people wouldn't own movies they've seen before. I will never list "spoiler alert" to placate you dipshits, so spare me your tearful pleas.

Yks juttu mikä saattaa vaikuttaa on ikä. Eli sinä nuorempana olet tottunut heti katsomaan 2000 luvulla visuaalisia tehosteita ym "helmiä". 10 vuoden askelein kun mennään taaksepäin niin tekniikka on ollut elokuvien tekemisissä erilaista. En minäkään kovin paljon jaksa katsella 60 ja 70 lukujen elokuvia juuri tuon saman efektin takia.
Nojaa, en tiedä. Kyllä mä ihan hyvin saatan jaksaa katsoa kaikenlaisia vanhoja, "tylsiä" ja visuaalisesti nuhjuisiakin elokuvia, jos vain juonessa on tarpeeksi kiinnostavuutta ja leffa herättää muuten tunteita. Blade Runner vain oli musta jotenkin tasapaksu kokonaisuus eikä se syystä tai toisesta onnistunut herättämään mun mielenkiintoa riittävästi oikein millään elementillään.

Ilmeisesti siis Alien elokuvan "space jockey" ei ollut tuosta LV223selle rysähtäneestä aluksesta? Se oli yhä siinä tykkitornissaan (mikälie)
ja vaikka olisi sinne vielä päässytkin niin myös se torson päälle taittuva, ribsmäinen turvavyö, oli räjähtänyt ulospäin.
Ei ollut sama kuu tai planeetta kyseessä joo. Itse vähän mietin kanssa sitä, että mitenköhän noiden alieneiden elämänkierto siinä ensimmäisen ja toisen Alien-leffan aluksessa meni, koska se olento, joka tuli space jockeysta ulos siinä tuolissa teki huomattavasti pienemmän reiän isäntäänsä mitä Prometheuksen lopussa ulostullut alien. Ajattelin siis, että sieltä tuli ehkä vähän toisenlainen alien ulos, kuin Prometheuksen lopussa. Mua muuten ärsytti sekin, miten monimuotoiseksi se alieneiden lisääntyminen oli tehty. Jotenkin meni liiallisuuksiin. Oli ties mitä limaa, matoa, aliensikiötä, jättimustekalaa, perinteisemmän näköistä alienia, avaruuszombia jne jne jne.

Mua muuten ärsytti sekin, miten monimuotoiseksi se alieneiden lisääntyminen oli tehty. Jotenkin meni liiallisuuksiin. Oli ties mitä limaa, matoa, aliensikiötä, jättimustekalaa, perinteisemmän näköistä alienia, avaruuszombia jne jne jne.
Samaa mieltä. Ei pidä mennä pilaamaan hyvää klassikkoa ja sen mysteereitä tällaisella sekasikiökuralla. Joitain asioita ei pidä selitellä. Mielestäni alienissa oli just huippua kun mietti että tällainen laji on vaan jotenkin syntynyt miljardien vuosien evoluutiossa syvällä avaruudessa.

Ei ollut sama kuu tai planeetta kyseessä joo. Itse vähän mietin kanssa sitä, että mitenköhän noiden alieneiden elämänkierto siinä ensimmäisen ja toisen Alien-leffan aluksessa meni, koska se olento, joka tuli space jockeysta ulos siinä tuolissa teki huomattavasti pienemmän reiän isäntäänsä mitä Prometheuksen lopussa ulostullut alien. Ajattelin siis, että sieltä tuli ehkä vähän toisenlainen alien ulos, kuin Prometheuksen lopussa. Mua muuten ärsytti sekin, miten monimuotoiseksi se alieneiden lisääntyminen oli tehty. Jotenkin meni liiallisuuksiin. Oli ties mitä limaa, matoa, aliensikiötä, jättimustekalaa, perinteisemmän näköistä alienia, avaruuszombia jne jne jne.

Yksi sana mutaatio. Siis se mönjähän oli alunperin biologinen ase minkä oli tarkoitus tappaa kaikki, tuhota jokaikinen dna palanen. Näin ainakin itse käsitin elokuvan alun perusteella. Mutta jostain syystä se muuttui aikojen saatossa niin että siitä kehittyi se mato. Periaatteessa se musta mönjä oli siis sen madon verta ja sisälmyksiä mitä lie. Ja tällä mönjällä oli ilmeisesti suhteellisen nopea kehitys ottaen huomioon kuinka nopeasti se kehittyi sen naisen sisällä.

Toisaalta sitten on ihan kunnon plothole se mitä tapahtui Hollowaylle, miksi se muuttui space jockeyksi tai ainakin sen näköiseksi alieniksi?
Mitä tulee siihen mustekalaan joka otettiin naisesta ulos niin sehän on helposti selitettävissä sillä että sen olion kehitys ei ollut vielä siinä pisteessä että se olisi se perinteinen facehugger.

Alienin kehittyminen yksinkertaisesti. Muna->facehugger->sikiö->xenomorp.

Back
Ylös Bottom