Ridley Scottin Prometheus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yksi sana mutaatio. Siis se mönjähän oli alunperin biologinen ase minkä oli tarkoitus tappaa kaikki, tuhota jokaikinen dna palanen. Näin ainakin itse käsitin elokuvan alun perusteella. Mutta jostain syystä se muuttui aikojen saatossa niin että siitä kehittyi se mato. Periaatteessa se musta mönjä oli siis sen madon verta ja sisälmyksiä mitä lie. Ja tällä mönjällä oli ilmeisesti suhteellisen nopea kehitys ottaen huomioon kuinka nopeasti se kehittyi sen naisen sisällä.

Toisaalta sitten on ihan kunnon plothole se mitä tapahtui Hollowaylle, miksi se muuttui space jockeyksi tai ainakin sen näköiseksi alieniksi?
Mitä tulee siihen mustekalaan joka otettiin naisesta ulos niin sehän on helposti selitettävissä sillä että sen olion kehitys ei ollut vielä siinä pisteessä että se olisi se perinteinen facehugger.

Alienin kehittyminen yksinkertaisesti. Muna->facehugger->sikiö->xenomorp.

Se matohan syntyi siitä kun mönjä reagoi planeetan/kuun alkuperäiseläimistöön kuuluvan madon kanssa. Alkuvaiheessa näytettiin kuinka tutkijoiden jalanjäljessä vipelsi joku matonen. Siitä kaiketi sitten syntyi alkuperäinen tai sen tyylinen facehugger? Holloway mutatoitui itse mönjästä ja abortoitu toukka oli mönjän, Hollowayn ja Rapacen ristisiitos. Ja Fitfieldissä oli mönjää, matoa ja sitä ittiään. Tuleeko luojan ja mönjän risteymästä alieni?

Turhan monimutkaista joka tapauksessa. :D Elokuva oli samalla kertaa hyvä ja pettymys.

Tuo henkilöhahmojen vaihtuva muudi häiritsi muuten lostissakin. Perhana, sen perintöähän tässä oli liikaa.

Yksi sana mutaatio. Siis se mönjähän oli alunperin biologinen ase minkä oli tarkoitus tappaa kaikki, tuhota jokaikinen dna palanen. Näin ainakin itse käsitin elokuvan alun perusteella. Mutta jostain syystä se muuttui aikojen saatossa niin että siitä kehittyi se mato. Periaatteessa se musta mönjä oli siis sen madon verta ja sisälmyksiä mitä lie. Ja tällä mönjällä oli ilmeisesti suhteellisen nopea kehitys ottaen huomioon kuinka nopeasti se kehittyi sen naisen sisällä.

Toisaalta sitten on ihan kunnon plothole se mitä tapahtui Hollowaylle, miksi se muuttui space jockeyksi tai ainakin sen näköiseksi alieniksi?
Mitä tulee siihen mustekalaan joka otettiin naisesta ulos niin sehän on helposti selitettävissä sillä että sen olion kehitys ei ollut vielä siinä pisteessä että se olisi se perinteinen facehugger.

Alienin kehittyminen yksinkertaisesti. Muna->facehugger->sikiö->xenomorp.

Mä en nyt kyllä hahmottanut sitä ihan noin. Pohdin myös sitä, oliko se musta mönjä, jota se olento alussa joi, samaa kamaa, mitä niissä kapseleissa oli siellä aluksessa. Arvelin, että ei, koska ei jotain juomalla otettavaa ainetta voi käyttää aseena kovin tehokkaasti. Oletin siis, että niiden kapselien funktio oli alunperinkin infektoida uhrinsa jollain tapaa ja ajattelin niiden matojen hoitavan sen homman ja että ne siis asustivat alunperinkin niissä kapseleissa. Elokuvassa sitten sen mustan mönjän ja madon kanssa tekemisissä oleminen sai aikaan sen ihmeellisen avaruuszombimuutoksen, jonka funktio jäi hiukan epäselväksi jos ajatellaan tuota perinteistä alienin lisääntymiskiertoa. Toisaalta sitten avaruuszombin sperma ilmeisesti sai naisen kohdussa kasvamaan sen mustekalan, josta kehittyi jättikokoinen facehugger, joka leffan lopussa raiskasi sen humanoidin, ja humanoidista tuli sitten ulos sellainen melko klassinen musta alien. Tämä oli mielestäni kaikenkaikkiaan aika sekava kuvio.

Se space jockey ensimmäisessä Alienissa oli eri kuussa. Sen siis täytyi olla joku muu humanoidi, joka ei leffassa esiintynyt, ehkä joku joka oli lähtenyt aluksella Prometheuksen kuusta ja sitten kuollessaan "haaksirikkoutunut" toiseen kuuhun. En usko, että se oli Holloway, tuskin olisi osannut lentää sitä alusta? Lisäksi Alien ykkösen avaruusalus oli täynnä staasissa olevia perinteisiä munia - jostain siis oli kehittynyt alien, joka ne muni (useampiakin ehkä, koska Alien Resurrectionissa alienit kuvataan uroksiksi ja kuningattareksi) - taas jokin eri sortin mutaatio?

Vaikka esim. Adjustment bureau (2011). Hieno scifi-rakkaustarina, paljon paremmat näyttelijäsuoritukset. Toki ei täydellinen elokuva, mutta mikäpä tässä elämässä olisikaan.
Tämä on luonnollisesti vain minun mielipiteeni joka voi olla erilainen kuin sinun. Samalla lailla kun olen eri mieltä kanssasi siitäkin että minä olisin joku neropatti. Enemmän kallistun varmaan yksinkertaisuuden kun viisauden puolelle.

Hyvää viihdettä ja pidin mutta ei visuaalisesti ollut lähelläkään Prometheuksen tasoa.

Drive tulee ensimmäisenä mieleen. Viime vuosien paras leffa.

Ei nyt sentään vaikka pidinkin elokuvan "hidastetuista" kohtauksista joissa vastanayttelijät eivät puhu vaan herkkää hetki tavallaan pysäytetään.
Juonta ei ollut nimeksikään ja liika väkivallan ja suolenpätkien näyttäminen oli turhaa, samoin vaikka elokuvan nimi oli Drive en voi sietää elokuvia joissa autoilla kaahailu on liian suuressa osassa.
Ohjaus oli hienoa, mutta elokuvan aihe täysin kliseinen, vaikkakin tarkoituksella.

Hyvää viihdettä ja pidin mutta ei visuaalisesti ollut lähelläkään Prometheuksen tasoa.
Juu, niinkuin alussa kirjoitinkin olen osittain samaa mieltä tuosta visuaalisuudesta kanssasi. Se mistä yleensä itse nautin teattereissa isolta kankaalta katsoen on visuaalisesti ajateltuna nuo avaruus maisemat ym. jotka vaan näyttää paremmalta isompana. Prometheus saa minulta toki noista pisteet kotiin, mutta silti pidän elokuvaa kokonaisuutena liian hatarana viihdepläjäyksenä joka olisi voinut yltää parempaankin. Minusta on ihan hyvä jos pidit prometheuksesta enemmän kun esim tuosta adjustmentista. No problem, ei ole minulta mitään pois.
Tuota Drivea en ole nähnytkään, täytyypä vilkaista. Tänks Orankille maininnasta.

Juu, niinkuin alussa kirjoitinkin olen osittain samaa mieltä tuosta visuaalisuudesta kanssasi. Se mistä yleensä itse nautin teattereissa isolta kankaalta katsoen on visuaalisesti ajateltuna nuo avaruus maisemat ym. jotka vaan näyttää paremmalta isompana. Prometheus saa minulta toki noista pisteet kotiin, mutta silti pidän elokuvaa kokonaisuutena liian hatarana viihdepläjäyksenä joka olisi voinut yltää parempaankin. Minusta on ihan hyvä jos pidit prometheuksesta enemmän kun esim tuosta adjustmentista. No problem, ei ole minulta mitään pois.
Tuota Drivea en ole nähnytkään, täytyypä vilkaista. Tänks Orankille maininnasta.

Joo kattelen pari kolme leffaa viikossa kotona ja nykyään ei tahdo kelvata kuin highreso-laatu, 3,5m valkokaankaalla ja HD-tykillä kaikki virheet kuvanlaadussa pistävät silmään.
Monet visuaalisesti näyttävät leffat tuntuvat paljon paremmilta kuin TV:n kautta tihrustettuna.

Valehtelematta viimeisen 33 vuoden aikana on tullut katsottua varmaan kymmeniä tuhansia elokuvia, paljon myös vanhoja klassikkoja.

Hyviä scifi-leffoja mm: Invasion of the Body Snatchers 1956, The Thing vuosilta 1951 ja 1982, Soylent Green, alkuperäinen Planet of Apes,The Stepford Wives 1975, Blade Runner,The Fly, The Fifth Element , Star Gate, Predator, The Bicentennial Man, Mad Max, Escape from New York, Running man, Totall Recall, Terminator 1-2, Alien 1-2, Matrix, Solaris, Twelve Monkeys, Cattaga, Minority Report, Pitch Black, Avatar, In Time

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alienin lisääntymisesta / kehittymisestä.

Kuningatar munii -> Munista Facehuggerit -> Sikiö isäntä ruumiiseen -> Xenomorph on alien DNAn ja isännän sekoitus.

Alien: Helvetin iso kun syntyi Space Jockeystä
Aliens: Niitä perus heeboja jotka syntyi LV-426 maanmuokkaajista
Alien3: Pienempi, juoksi neljällä jalalla, syntyi koirasta.
Resurrection: Taisi olla taas ihmisestä, Ripleyn veren DNAsta. Kuitenkin evolvoi (?) vaiheeseen jossa sai nisäkkään synnytyselimet, eli jatkossa
olisi ollut mahdollista synnyttää suoraan eläviä poikasia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alien_(rotu)

-Mä ajattelin sen "öljyn" kanssa jonkinlaiseksi raa'aksi alien dnaksi. Ne madot eleli siellä maaperässä kunnes sinne pääsi kosteutta. Öljy levisi
ja alkoi kasvu ja kehitys.
-Tuolla jonkun linkin takana ihmeteltiin niitä digitaalisia unia tjms siellä käytävillä. Mun mielestä ne oli selkeästi joku turvakameran tallenne, ihan kuin siellä kartta
huoneessa myöhemmin.
-Mistä muuten se "synnytetty" alieni sai energiaa kasvaakseen hetkessä niin vitun isoksi?
-Mitä niissä säiliössä oli? Öljyä joo, mutta se robotti veti sieltä neljä isoa ampullia joista hajoitti yhden ja juotti sille Hallowaylle. Näppärää muuten
laittaa jotain orgaanista viinan sekaan ihan kokeilumielessä... Muutenkin se oli vähän liiän x-files läppä se öljy. Halloway silmässä oli joku siittiö
mutta sit kuitenkin se oli jo mennyt myös sen Dnan sekaan? No, voihan se toki niin olla?
-DNA on siis identtistä niiden engineerien kanssa? Dna on siis kromosomipareja? No, eniten kromosomipareja löytyy maapallolta saniaiselta joka
on kai melkolailla vanhin kasvi, eli merkkaako kuitenkaan mitään... Ja onko kirjoittaja/ohjaaja edes ajatellut moista? Tuskin?
- Joo'o...

Samaa mieltä jonkun kassa siitä että vanha scifi on usein tosi hyvää. Kun ei pystytty kikkailemaan kuvilla niin piti keskittyä tarinaan ja tunnelmaan!

Viimeksi muokattu:
-Mä ajattelin sen "öljyn" kanssa jonkinlaiseksi raa'aksi alien dnaksi. Ne madot eleli siellä maaperässä kunnes sinne pääsi kosteutta. Öljy levisi
ja alkoi kasvu ja kehitys.
-Tuolla jonkun linkin takana ihmeteltiin niitä digitaalisia unia tjms siellä käytävillä. Mun mielestä ne oli selkeästi joku turvakameran tallenne, ihan kuin siellä kartta
huoneessa myöhemmin.
Juuri näin itse kelasin nuo asiat.

Alienin lisääntymisesta / kehittymisestä.

Kuningatar munii -> Munista Facehuggerit -> Sikiö isäntä ruumiiseen -> Xenomorph on alien DNAn ja isännän sekoitus.
Muutenhan toi olis ihan looginen mutta Kuningatar on James Cameronin keksimä habatus eikä Ripleyn.

Tämä oli mun mielestä visuaalisesti helvetin näyttävä ja tunnelmaltaan tarpeeksi jännittävä. Ongelma oli tarinan syvyys tai tarkemmin sen puute. Damon Lindelof ei nyt kaikessa nörttiydessään sovi ihan kaikkien tarinoiden käsikirjoittajaksi, lostissa hän teki hyvää jälkeä mutta siinä projektissa oli liuta muitakin osaavia kirjoittajia.

Tekijäthän korostetetusti ovat maininneet että tämä ei ole Alien-esiosa. Eikä se sitä ollut. Koko alien elokuvasarja on saanut paljon vaikutteita H.P Lovecraftin novellista At the mountains of madness. Etenkin omasta mielestä tämä näkyi alien vs predator elokuvassa.( joka muuten sekin oli 100x parempi kuin In-time tai Adjustment Bureau, joita en jumalauta viitsi tunnustaa edes scifi-elokuviksi, sellaista paskaa kuin olivat. Ja en ymmärrä miten kukaan voi niitä ottaa edes esille Prometheus ketjussa.) Prometheus puolestaan muistuttaa tarinana vielä enemmän Hulluuden vuoria kuin scottin ohjaama ensimmäinen Alien. Sen vuoksi mm. Guillermo del toro on lyönyt jarruja omaan Hulluuden vuorilla suoraan filmatisointiin.

Leffana tämä oli mun silmiin 8/10, niille jotka on odottanut alien matskua varmaan lievä pettymys. Nykyään tulee niin huonoa sci-fiä että edes tällaisia nähdessään kuuluisi olla tyytyväinen.

Ens kesänä tulee Del Torolta Pacific Rim, siinä on budjetti 200 miljoonaa ja tekijässäkään ei moittimista ole, saataskohan pitkästä aikaa scifin- ystäville klassikko.

Tästä puuttu kaikki se synkkyys ja ahdistavuus, mikä teki Aliens-elokuvista niin mahtavia tunnelmaltaan. Lisäks elokuvan tapahtumat oli aika epätasaisessa syklissä, alkuun junnas helvetisti eikä tuntunu tapahtuvan mitään ja sit lopussa rymisteltiin juonen läpi 200km/h. Hahmotkin oli vielä tylsiä, eikä niihin päässy oikein pintaa syvemmälle sisään... Yksittäisenä elokuvana ihan jees, aliens-saagan prequelina todellinen pettymys.

Mua vitutti eniten se ,että tämä esiosa ikään kuin nollasi kaikki siitä seuraavat tarinat vanhan miehen kuolemattomuuden etsimiseksi ja siihen kun puututaan niin kaikki, ihan kaikki, menee päin vittua.

Tekijäthän korostetetusti ovat maininneet että tämä ei ole Alien-esiosa. Eikä se sitä ollut. Koko alien elokuvasarja on saanut paljon vaikutteita H.P Lovecraftin novellista At the mountains of madness. Etenkin omasta mielestä tämä näkyi alien vs predator elokuvassa.( joka muuten sekin oli 100x parempi kuin In-time tai Adjustment Bureau, joita en jumalauta viitsi tunnustaa edes scifi-elokuviksi, sellaista paskaa kuin olivat. Ja en ymmärrä miten kukaan voi niitä ottaa edes esille Prometheus ketjussa.) Prometheus puolestaan muistuttaa tarinana vielä enemmän Hulluuden vuoria kuin scottin ohjaama ensimmäinen Alien. Sen vuoksi mm. Guillermo del toro on lyönyt jarruja omaan Hulluuden vuorilla suoraan filmatisointiin.
Haa, enpä tiennytkään tuota asiaa, siis että elokuvissa on otettu inspiraatiota At the Mountains of Madnessista. Se sitten selittääkin sen, miksi mulle tuli kyseinen novelli mieleen Prometheuksen aikana. :D

Mua vitutti eniten se ,että tämä esiosa ikään kuin nollasi kaikki siitä seuraavat tarinat vanhan miehen kuolemattomuuden etsimiseksi ja siihen kun puututaan niin kaikki, ihan kaikki, menee päin vittua.
Onko sitten kovin kummallista että jokin suuri kehitysuunta saa alkuunsa siitä, että joku yksityinen heittää kauheet massit kiinni ja paljastuukin jotain suurempaa.

Haha:
185011_431141250240225_2004808495_n.webp

Back
Ylös Bottom