Syntyi Kanesta.
Joo niin tietysti. No "isoisä/äiti" oli space jockey. Eli suvussa oli isoja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Syntyi Kanesta.
Hyi saatana! Otetaan juoni The price of life (1987) -leffasta, huononnetaan ideaa ja lisätään joku lässy teinikapinallisromanssi. Mutta ei enempää siitä...
Leffana tämä oli mun silmiin 8/10, niille jotka on odottanut alien matskua varmaan lievä pettymys. Nykyään tulee niin huonoa sci-fiä että edes tällaisia nähdessään kuuluisi olla tyytyväinen.
Samaa mieltä jonkun kassa siitä että vanha scifi on usein tosi hyvää. Kun ei pystytty kikkailemaan kuvilla niin piti keskittyä tarinaan ja tunnelmaan!
Onko sitten kovin kummallista että jokin suuri kehitysuunta saa alkuunsa siitä, että joku yksityinen heittää kauheet massit kiinni ja paljastuukin jotain suurempaa.
Kyllä tuokin juonikuvio hoidettiin päin persettä. Kohokohta on kun pappa käy ottamassa turpaan joltain äkäseltä ufolta. Mikä se tavoite sitten oli? Oliko joku vinkki että jotain muuta olisi ollut tiedossa, esim. nuoruuden eliksiiri? Ei ainakaan minulle välittynyt tarinasta. Taas yksi älytön juttu leffan sekamelskassa.näinhän se menee rahamiehet johtavat maailmaa. eikä siinä mitään kuolemattomuuden etsiminen onkin yksi keskeisimpiä tarinoita länsimaisessa tarinaperinteessä esim Graal legendat. jotenkin sellainen tuntematon ja puhumaton motiivi on aina itselleni edustanut alienia, esim juurikin virus jota ei voi tappaa joka jollain tapaa on itse pimeys. tämä kuolemattamuuden etsimisen mukaan tuominen ja siitä aiheutuva tapahtuma ketju vaikuttaisi kovin helpolta ratkaisulta. ihan kuin oltaisi listasta valittu tämä a la carte tyyppisesti. Vakiintuneita kerronta kaavoja voisi haastaa. vaikka onhan se niinkin että vanha vitsi on parempi kuin pussillinen uusia. ehkä tämä pikemminkin vahvisti käsitystä että juuri näin on kuin että olisi haastanut sen. niin ja löytyihän se kuolemattomuus sieltä ei vain oikein sellaisena kuin se oltiin ajateltu, mikä oli hyvä .
Se space jockey ensimmäisessä Alienissa oli eri kuussa. Sen siis täytyi olla joku muu humanoidi, joka ei leffassa esiintynyt, ehkä joku joka oli lähtenyt aluksella Prometheuksen kuusta ja sitten kuollessaan "haaksirikkoutunut" toiseen kuuhun. En usko, että se oli Holloway, tuskin olisi osannut lentää sitä alusta? Lisäksi Alien ykkösen avaruusalus oli täynnä staasissa olevia perinteisiä munia - jostain siis oli kehittynyt alien, joka ne muni (useampiakin ehkä, koska Alien Resurrectionissa alienit kuvataan uroksiksi ja kuningattareksi) - taas jokin eri sortin mutaatio?
Mun mielestä tämä visio oli eeppisin alien (siis humanoidi, ei esim. xeno) ehkä koskaan.- En pitänyt siitä mitä Space Jockey -rodulle oli tehty. Alkuperäinen idea biomekaanisesta kuljettajanpenkkiin kasvatetusta norsu-oliosta oli omituisuudessaan kiehtovampi kuin tämä uusi tylsähkö avatar-mies ratkaisu.
Tämäpä ei muuten tullut mieleeni. Mikä olikaan aikaväli Prometheuksen tapahtumien ja ensimmäisen Alienin välillä?Jos tässä seurataan edelleen Alienin aikalinjaa, niin alkuperäisissä leffoissa sielta kuusta löytynyt pommittaja-ufohan oli miljoonia vuosia vanha ja sen kuljettaja fossiloitunut. Eli paljon vanhempi kuin mikään tässä Prometheuksessa esiintynyt, joilla oli ikää vain parituhatta vuotta.
Tämäpä ei muuten tullut mieleeni. Mikä olikaan aikaväli Prometheuksen tapahtumien ja ensimmäisen Alienin välillä?
Kuinka kauan kestää, että space jockeyn ruumis päätyy siihen tilaan, mitä se oli Alienissä? Sanottiinko Alienissa, kuinka vanha ruumis oli, muuta kuin spekulaatioita (en muista itse)?
Jep ja ei munatkaan nyt miljoonia vuosia säily. Tai siis vittu, en minä ole niitä suunnitellut, mutta ei kai nyt kuitenkaan?
Mitähän tolle Robottikehitykselle muuten tapahtuu? Paluussa Bishoppi kovasti selvitti olevansa paranneltu
malli ja ei voisi "hyökätä" ihmisen kimppuun. Ei se David (oliko?) nyt mitenkään huonommalta näyttänyt vaikka
oli/on siis vanhempi malli?
No ehkä ne parannukset tehdään tolla tasolla AIn puolella eikä niinkään mekaniikassa?
Sitä en vieläkään tajua et miksi ne engineerit oli yrittäny päästä sinne "temppeli" huoneeseen? Oliko ne säiliöt siellä jotenkin esivalmisteltuja vai
samanlaisia kuin siellä lasti tilassa? Ja siis, miksi sinne? Ketä ne juoksi karkuun siinä tallenteessa? Kuka ne muuten tappoi?
Miksi ne muut oli sit kuollu niistä cryosäiliöistä? Entä niissä muissa aluksissa?
MITÄ VITTUA!!
Nyt kun tuli taas alien vs predator katottua niin eikös Weyland kuollut siinä? Vai eikö näitä lasketa?
Sain vihdoin ja viimein katottua Prometheuksen. Odotin jotain huonoa kaiken haukkumisen jälkeen, mutta olin ihan positiivisesti yllättynyt.
Elokuvaan oli tungettu ihan liian paljon asiaa, joten suuri osa jutuista jäi vaille selitystä. Tuostahan saisi ihan hyvä TV-sarjan ja vähintään
jatko-osa pitäisi tulla siitä, mitä tapahtui Shaw'lle...