Reserviläiselämä?

8.4 Santikseen ensimmäistä kertaa käskettyihin kertausharjoituksiin. Kotiutuminen oli tammikuussa -04. Kyseessä on jokinlainen suunnitteluharjoitus mikä tarkoittaa, jos oikein olen ymmärtänyt, että lähi tulevaisuudessa on tulossa taas kutsu johonkin isompaan harjoitukseen jota me nyt siellä suunnitellaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
II/96 saapumiserässä Kajaanissa palvelin ja sotilasarvona oli sitten raketinheitinmies. Jonkunlainen erikoisjoukko meidän piti olla mutta kertaamaan olen päässyt/joutunut vain kerran, olikohan se 2002 talvella. Rovalla oli kyllä perkeleen kylmä silloinkin. Kaiken lisäksi minusta tehtiin kelaperse vaikka viestihommista nyt ei ollut juuri minkäänlaista kokemusta aikaisemmin :thumbs:. No aika lunkisti kyllä otin koko intin kun eipä aikoinaan paljon ylimääräistä viitsinyt lusia siellä. Ei tainnut kovin särmä kuva olla meikäläisestä kun en edes niihin vajaamiehisiin raketinheitinpattereihin muka mahtunut kertauksissa :jahas:. Vähän vituttaa kun niillä ei päässyt ampumaan mutta ei kovin paljoa kuitenkaan :rolleyes:.

Kuulin inttikaverilta juttua että sen tuntema kaveri joka on kotiutunu meidän jälkeen samasta komppaniasta ois jo päässyt kertaamaan mutta meidän saapumiserälle ei ole kutsua vielä tullut.. kyllä sitä tässä on odoteltu.

Tammikuussa -05 kotiuduin ja nyt perjantaina lähtö Rovaniemelle kertailemaan.:dance: Olin vähäsen jo odotellut että milloinkahan se kutsu tipahtaa, kun mainostivat inttiaikana sitä niin kovasti. Sotilasarvo vänrikki ja aselaji apumekaanikko. Kutsusta päätellen metsään ei tarvi mennä, vaan laivueessa saa näperrellä jotain kivaa. Kyllä kai tuohon viikkoon mahtuis vaikka vähän ammuskeluakin muistin verestämiseksi. Ihan kiva on mennä käymään tuolla ja nähdä onko inttiaikaiset kaverit samaan harjoitukseen kutsuttu. Ilmavoimissa oli se palvelusaikakin niin kivaa, että ei harmita yhtään.:)

Aikanaan intistä toukokuussa päästyäni jäin saman tien kesävänskäilemään. Syksyllä tuli kutsu tammikuuksi kertaamaan kolmen viikon päällikkökurssille. Seuraavana kesänä santsasin vänskähommia lisää, kun kerran oli kivaa. Ja taas kevätpuolella kertaamaan; muutaman päivän valmistava ja jonkin aikaa sen jälkeen sotaharjoitus. Tästä noin parin vuoden päästä sijoitus oli muuttunut, ja taas katsottiin tarpeelliseksi kouluttaa uusiin hommiin. Sitten onkin ollut hiukan hiljaisempaa aika monta vuotta.

ylil -k

Heips kuulkaas kullanmurut että mites nuo kertausharjotukset kun niihinhän voi myöskin ilmoittautua vapaaehtoisesti? Onko kellään kokemuksia ja mitenhän se homma sitten toimii?

8.4 Santikseen ensimmäistä kertaa käskettyihin kertausharjoituksiin. Kotiutuminen oli tammikuussa -04. Kyseessä on jokinlainen suunnitteluharjoitus mikä tarkoittaa, jos oikein olen ymmärtänyt, että lähi tulevaisuudessa on tulossa taas kutsu johonkin isompaan harjoitukseen jota me nyt siellä suunnitellaan.
Ettette suunnittelisi tuota toukokuun merisotakoulun johtamaa harjoitusta:D?

Heips kuulkaas kullanmurut että mites nuo kertausharjotukset kun niihinhän voi myöskin ilmoittautua vapaaehtoisesti? Onko kellään kokemuksia ja mitenhän se homma sitten toimii?

Sivulla 1 taidettiin käydä läpi asiaa vähäsen. Eli soitto sotilasläänin esikuntaan ja ilmoitus, että on valmis vapaaehtoisiin harjoituksiin. Pääsee listalle.
Joku tuolla myös mainitsi, että hänellä se ei auttanut.
Tosin tiedän kyllä ihmisiä, joilla se on toiminut.
Mutta itse ei silloinkaan saa valita mihin harjoituksiin menee, vaan sieltä sitten kutsuvat, jos löytyy jotain sopivaa.

edit. Eiköhän näin intterwebin aikakaudella myös maili sinne esikuntaan aja saman asian, jos ei soitella viitti. :)

Sivulla 1 taidettiin käydä läpi asiaa vähäsen. Eli soitto sotilasläänin esikuntaan ja ilmoitus, että on valmis vapaaehtoisiin harjoituksiin. Pääsee listalle.

Toinen vaihtoehto on heittäytyä maakuntakomppaniaan, pitäisi kertauskutsuja tippua kerran-kahdesti vuodessa.

Ois pitänyt siis lukasta :D

www.mpkry.fi sivuilta löytyy vapaaehtoisia kertsareita.
Noista caseista saa ns. korvaavat kertauspäivät.
Itsellä 6 kpl ja kaikki sissitaitokilpailuista. Kannattaa varoa niitä sotahulluja, mutta muuten paljon fiksumpaa kuin Intissä.

www.mpkry.fi sivuilta löytyy vapaaehtoisia kertsareita.
Noista caseista saa ns. korvaavat kertauspäivät.
Itsellä 6 kpl ja kaikki sissitaitokilpailuista. Kannattaa varoa niitä sotahulluja, mutta muuten paljon fiksumpaa kuin Intissä.
Tulipas mieleen ku tuolla on noita rk-ammuntakursseja nii ois kyllä makee päästä taas ammuskelee :rolleyes: En joko osaa etsiä tai jotain mut mistäs tuolta voi sinne kertauksiin ilmottautua vapaaehtosena?

Mutta itse ei silloinkaan saa valita mihin harjoituksiin menee, vaan sieltä sitten kutsuvat, jos löytyy jotain sopivaa.

edit. Eiköhän näin intterwebin aikakaudella myös maili sinne esikuntaan aja saman asian, jos ei soitella viitti. :)

Helsingin sotilasläänin esikunnasta minulle sanottiin, ettei kertausharjoituksiin voi ilmoittautua mihinkään "vapaaehtoislistalle" mistä sitten voisi kutsuja napsua.

Muistaakseni vuonna 2000 olin kertaamassa. Ja vitun rankkaa oli. 3 päivää puolustin ja 2 päivää hyökkäsin. Nukkumaan ei paljon ehtinyt. Oleminen muuten helpompaa kuin inttiaikana, mutta saatanasti mentiin ja tehtiin. Koko viikon asuin korsussa, joka oli tehty sellaisesta isosta metallisesta tierummusta.
Muistaakseni vuonna 2003 tuli kutsu, mutta yllättäen sairastuin edellisenä päivänä niin, että faksasin lääkärintodistuksen esikuntaan ja soitto perään muutaman tunnin päästä. Vapautus.

pidättekö ressutaitoja millään tasolla yllä ja oletteko uhranneet muuta vapaa-aikaanne harrastukseen?

no tuleehan tuota harjoiteltua. sotareppu on aina tossa sängyn vierellä valmiina. joskus päivittelen siihen uudet säilykkeet. pinkan
ja punkan tekotaitoa olen myös koittanut pitää yllä. kivääriotteita ja käännöksi harjoittelen ihan kotosalla harjan varrella. pyrin marssimaan itseni kanssa tahdissa ja poistun aina ripeästi. joskus yllätän itseni viheltelemällä ja sitten haen suojaa. pyrin myös aina huomauttamaan ihmisten epäsotilaallisesta käytöksestä. liikun tarvittaviin kohteisiin ripeästi ja odottelen sitten paikalla rauhassa.

Tulipas mieleen ku tuolla on noita rk-ammuntakursseja nii ois kyllä makee päästä taas ammuskelee :rolleyes: En joko osaa etsiä tai jotain mut mistäs tuolta voi sinne kertauksiin ilmottautua vapaaehtosena?

Kurssihausta pitäisi löytyä maakunnittain noita kursseja, sellaiset missä lukee sotaharjoituksen nimi ja kesto muutaman päivän ovat vissiin aika lähellä normaaleja kertsejä mutta random-ressuporukalla.

Helsingin sotilasläänin esikunnasta minulle sanottiin, ettei kertausharjoituksiin voi ilmoittautua mihinkään "vapaaehtoislistalle" mistä sitten voisi kutsuja napsua.

Kumma juttu. Meillä kun olisi Hämeen sotilasläänissä ollut osa vanhasta inttiporukasta kiinnostunut kertaamaan, niin PV olisi tarjonnut heitinammunnat, saunailtamaa ja vaikkamitä ohjelmaa. Tiedä sitten kuinka sen kanssa kävi, koska itse en ollut menossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom