Voisinpa kertoa aikani kuluksi asiaa kitkoista ja nastoista. Mulla on ollut molempia, mutta nyt lähivuosina pelkkiä kitkoja niin paljon, etten edes oikein muistanut millaiset nastat on. No, nyt auton vaihdon myötä alla on tosi hyväkuntoiset Michelin X-ice north 2:t ja mun on ollut pakko vertailla näitä mielessäni pari viime talvea alla olleisiin Michelin X-ice 2:iin. Eli nasta vastaan kitka ja vielä saman merkin samaa mallisarjaa. Eri auto nyt voi vähän sotkea kuvioita, mutta hyvin vähän, koska merkki ja kokoluokka on samat ja molemmat vetää edestä. Tässä on huomannut, että jotkut omat käsitykset on vahvistuneet ja jotkut kääntyneet päälaelleen.
Ensinnäkin pito jäällä. No, ei tänä talvena ole mitään jäätä ollut, mutta mustaa jäätä kyllä ja olen aina sanonut, että siinä ei mikään pidä. Ja se on asia mikä on näiden nastojen myötä vahvistunut. Tekisi mieli sanoa, että pitää jopa huonommin kuin kitka, mutta koska tässä pelataan muistikuvilla ja se autokin on eri, niin otetaan varmuuskerrointa ja vedetään sen verran takaisin, että pitää yhtä huonosti molemmat. Joku aina heittää niitä kommentteja, että jos hirvi hyppää eteen, niin haluatko ajaa mieluummin nastoilla vai kitkoilla ja tätä käytetään tietysti argumenttina nastojen puolesta. Mulle näillä kommenteilla on nyt entistäkin vähemmän painoarvoa. Ihan oikealla jäällä nasta kyllä pitää, mutta mustalla jäällä se ei pysty tarttumaan mihinkään ja tätähän se jää maanteillä melkein aina on.
Sitten päinvastainen asia. Sitä on ollut siinä uskossa, että lumella kitka pitäisi jopa paremmin kuin nasta. No näiden kokeilujen mukaan ei pidä, vaan etenkin vetopidossa nasta vie noin miljoona - nolla. Meillä on tuossa lähellä lähikauppa jossa yleensä käyn ja sieltä parkkipaikalta poistuessani joudun ylittämään suhteellisen vilkasliikenteisen tien ja tämä tie on vielä keskeltä selvästi korkeammalla kuin nämä liittyvät tiet, eli joudun kiihdyttämään ylämäkeen kohdassa missä on aina paksu kerros tamppaantumatonta lunta. Tällainenhan on suht paha mille vain renkaalle ja neliveto olisi ainoa oikea peli jos tuosta haluaa nopeasti lähteä. Kuitenkin kitkoilla joutui aina katsomaan ettei kilometrin säteella ole yhtäkään autoa, että ehtii sudittelemaan siitä yli. Oikein yllätyin miten helvetin hyvin nasta suoriutuu siitä hommasta. Tien ylitys onnistuu huomattavasti sukkelammin.
Eikä noi kyseiset nastat kyllä ole edes kovin äänekkäät. Toi Corsa ei ymmärrettävästi ole mikään äänieristyksen taidonnäyte, mutta ei sinne kuulu nastojen rapina (paitsi jos rengas luistaa) eikä ujella yhtään. Ei silti tietysti ole kitkojen voittanutta hiljaisuudessa. Vierinvastuksesta ei nyt voi tietysti sanoa mitään kun on eri auto, joten pitäydyn omissa luuloissani siinä vanhassa totuudessa, että kitkalla on pienempi vierinvastus. Ja täytyy sanoa, että suuresti yllättyisin jos näin ei olisi.
Kyllä sitä huomasi taas, että kannattaa joskus kyseenalaistaa omat mielipiteensä niin saattaa mieli muuttua. Ennen olin ihan kitkamies ja nyt olen kyllä neutraali. Molemmissa on puolensa ja ne ei välttämättä ole ne puolet mitä kuvittelet vaan juuri päinvastoin.