Renkaasi?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tulipahan päästeltyä tossa viikonlopun/alkuviikon liukkaat kesärenkailla, nyt se talvi varmaan sitten loppuukin kun sai alle uudet kitkarenkaat. Yllättävän hyvin noilla kesärenkaillakin pääsi eteen päin, tietenkään mitään yli 80km/h vauhteja ei uskaltanut ajaa vaikka olisi kuinka pitkä suora ollut kun jarrutusmatka olisi muodostunut tähtitieteelliseksi. Auto tosin neliveto transportteri eli vetopitoa ja painoa on ihan hyvin. Jollain 1200kg etuveto pikkuautolla voi olla vähän hankalampaa vielä :D
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tulipahan päästeltyä tossa viikonlopun/alkuviikon liukkaat kesärenkailla, nyt se talvi varmaan sitten loppuukin kun sai alle uudet kitkarenkaat. Yllättävän hyvin noilla kesärenkaillakin pääsi eteen päin, tietenkään mitään yli 80km/h vauhteja ei uskaltanut ajaa vaikka olisi kuinka pitkä suora ollut kun jarrutusmatka olisi muodostunut tähtitieteelliseksi. Auto tosin neliveto transportteri eli vetopitoa ja painoa on ihan hyvin. Jollain 1200kg etuveto pikkuautolla voi olla vähän hankalampaa vielä :D

Ajelin ite noita liukkaita A3:lla joka ei oo quattro, olihan se vähän kikkailua, mutta eteenpäin pääs vaivattomasti. Eilen tosin vaihdoin talvirenkaat alle, samantien taivaantäydeltä vettä, sekä 5 astetta lämmintä. :)
 
Itsekin tuli vaihdatettua kitkat alle 2 viikkoa sitte, sen jälkeen keskilämpötila ollu varmaan + 15 :) Ensimmäinen talvi ikinä kitkoilla ja vieläpä keski-euroopan sellaisilla, saas nähä kuinka pelaavat kun lunta alkaa tulemaan. Teitä tosin suolataan aika huolella että kunhan alpeilta pysyttelee pois niin ei pitäisi olla liukasta. Laskureissuja varten vois varmuuden vuoksii hommata ketjut.
 
225/45/17 Hakkapeliitta8 alla ja pihalla jään päälle satanutta lunta 10-15cm ja sen jälkeen pari tuntia vesisadetta saavista kaataen.
Ei mitään pitoa loskapaskassa, siis ei minkäänlaista yhtikäs yhtään. En ole koskaan ollut noin liukkailla.
 
225/45/17 Hakkapeliitta8 alla ja pihalla jään päälle satanutta lunta 10-15cm ja sen jälkeen pari tuntia vesisadetta saavista kaataen.
Ei mitään pitoa loskapaskassa, siis ei minkäänlaista yhtikäs yhtään. En ole koskaan ollut noin liukkailla.

Ei siinä loskapaskassa pidä mikään muukaan. Itse luistelin tänään uusilla Continentaleilla. Pitäis olla enempi vetäviä pyöriä että tuossa kelissä pääsis johonkin. Parkkipaikkaa ei oo aurattu vielä kertaakaan ja aamulla siellä olikin sitten se kiva 5-10cm sohjoylläri. Hyvä kun pääsin ruudusta. Naapuri lähti ML mersullaan leveillä kesänakeilla ajoon, kuin kesä olisi ollut. Vitutti.
 
Kumpaa porukka suosittelee? Falken FK453 vai Kumho Ecsta Le Sport KU39? Falken 800€ ja Kumho 720€
Ainakin tuon Kumhon edeltävä malli KU31 oli ihan ok nakki 40-sarjalaisena. Joten luulisi uuden olevan parempi.

Onko mistään tullut vastaan arvioita Uniroyalin Rainsport 3 mallista?
On eräällä myyjällä huomattavasti edullisempi, kuin esimerkiksi Kumho, Hankook tai Falken...
 
Voisinpa kertoa aikani kuluksi asiaa kitkoista ja nastoista. Mulla on ollut molempia, mutta nyt lähivuosina pelkkiä kitkoja niin paljon, etten edes oikein muistanut millaiset nastat on. No, nyt auton vaihdon myötä alla on tosi hyväkuntoiset Michelin X-ice north 2:t ja mun on ollut pakko vertailla näitä mielessäni pari viime talvea alla olleisiin Michelin X-ice 2:iin. Eli nasta vastaan kitka ja vielä saman merkin samaa mallisarjaa. Eri auto nyt voi vähän sotkea kuvioita, mutta hyvin vähän, koska merkki ja kokoluokka on samat ja molemmat vetää edestä. Tässä on huomannut, että jotkut omat käsitykset on vahvistuneet ja jotkut kääntyneet päälaelleen.

Ensinnäkin pito jäällä. No, ei tänä talvena ole mitään jäätä ollut, mutta mustaa jäätä kyllä ja olen aina sanonut, että siinä ei mikään pidä. Ja se on asia mikä on näiden nastojen myötä vahvistunut. Tekisi mieli sanoa, että pitää jopa huonommin kuin kitka, mutta koska tässä pelataan muistikuvilla ja se autokin on eri, niin otetaan varmuuskerrointa ja vedetään sen verran takaisin, että pitää yhtä huonosti molemmat. Joku aina heittää niitä kommentteja, että jos hirvi hyppää eteen, niin haluatko ajaa mieluummin nastoilla vai kitkoilla ja tätä käytetään tietysti argumenttina nastojen puolesta. Mulle näillä kommenteilla on nyt entistäkin vähemmän painoarvoa. Ihan oikealla jäällä nasta kyllä pitää, mutta mustalla jäällä se ei pysty tarttumaan mihinkään ja tätähän se jää maanteillä melkein aina on.

Sitten päinvastainen asia. Sitä on ollut siinä uskossa, että lumella kitka pitäisi jopa paremmin kuin nasta. No näiden kokeilujen mukaan ei pidä, vaan etenkin vetopidossa nasta vie noin miljoona - nolla. Meillä on tuossa lähellä lähikauppa jossa yleensä käyn ja sieltä parkkipaikalta poistuessani joudun ylittämään suhteellisen vilkasliikenteisen tien ja tämä tie on vielä keskeltä selvästi korkeammalla kuin nämä liittyvät tiet, eli joudun kiihdyttämään ylämäkeen kohdassa missä on aina paksu kerros tamppaantumatonta lunta. Tällainenhan on suht paha mille vain renkaalle ja neliveto olisi ainoa oikea peli jos tuosta haluaa nopeasti lähteä. Kuitenkin kitkoilla joutui aina katsomaan ettei kilometrin säteella ole yhtäkään autoa, että ehtii sudittelemaan siitä yli. Oikein yllätyin miten helvetin hyvin nasta suoriutuu siitä hommasta. Tien ylitys onnistuu huomattavasti sukkelammin.

Eikä noi kyseiset nastat kyllä ole edes kovin äänekkäät. Toi Corsa ei ymmärrettävästi ole mikään äänieristyksen taidonnäyte, mutta ei sinne kuulu nastojen rapina (paitsi jos rengas luistaa) eikä ujella yhtään. Ei silti tietysti ole kitkojen voittanutta hiljaisuudessa. Vierinvastuksesta ei nyt voi tietysti sanoa mitään kun on eri auto, joten pitäydyn omissa luuloissani siinä vanhassa totuudessa, että kitkalla on pienempi vierinvastus. Ja täytyy sanoa, että suuresti yllättyisin jos näin ei olisi.

Kyllä sitä huomasi taas, että kannattaa joskus kyseenalaistaa omat mielipiteensä niin saattaa mieli muuttua. Ennen olin ihan kitkamies ja nyt olen kyllä neutraali. Molemmissa on puolensa ja ne ei välttämättä ole ne puolet mitä kuvittelet vaan juuri päinvastoin.
 
Jotenkin tuolla melulla perusteleminen tuntuu niin jonninjoutavalta, kun harva kuitenkaan ajaa hiirenhiljaisella autolla jossa ei ole puhetta tai ääntä äänentoistolaitteista jatkuvasti. Jos ne nastat edes kuuluu niin ei ne sieltä kovin kovasti kuulu, ellei alla tosiaan ole joku 80- luvun toyota.

Mulle on ainakin nykyään ihan sama onko alla kitkat vai nastat. Muija vaahtosi aina että ei varmasti mitään kitkoja autoon, että hän ei niillä aja. Nyt ollut autossa (joka juuri vaihtui) kitkat alla ja ihan on tyytyväisenä ajanut kun en ole mitään maininnut :D
 
Kaikissa talvikelionnettomuuksissa vuosina 2000 - 2006 nasta- ja kitkarenkaiden välinen
suhde oli 86,6 % – 13,4 %, mikä vastaa jotakuinkin rengastyyppien esiintymistä
liikenteessä. Erot nasta- ja kitkarenkaiden välillä tulevat näkyviin rengasriskien esiintymisessä
talvikelionnettomuuksissa, jolloin kitkarenkaiden osuus nousee lähes 30
prosenttiin. Tutkijalautakunnat ovat arvioineet renkaat riskitekijäksi peräti 76 prosentissa
kitkarenkailla aiheutetuissa onnettomuuksissa. Rengasonnettomuuksien valossa
rengasriskit kitkarenkailla 2,7-kertaistuvat talvikelillä nastarenkaisiin verrattuna. /14./

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/30880/Henri Sairanen.pdf?sequence=1

Aika hyvää settiä, kitka vs nasta kamppailuun.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oli alla ihan mikä tahansa, niin suurin syy onnettomuuksiin ovat kuitenkin idiootit jotka luulevat että ne renkaat siellä alla talvesta kesän tekevät.
 
Tarviis kesärenkaat hommata autoon, 19" vanteelle 245/35 sarjan rengas. Tarjolla olis Kumho KU39 ja Vredestein Ultrac Sessanta. Onko kokemusta ko. kumeista ja onko tuo Vredestein niin paljon parempi että kannattaa n.200e enempi / sarja maksaa?
 
Auton mukana tuli muutama vuosi sitten sarja saksalaisia kitkarenkaita. Ne oli melkein ajamattomat ja nyt jouduin sattuneesta syystä vaihtamaan ne alle. Mitä mieltä asiantuntijat on noiden soveltuvuudesta Suomen talveen?
Näitä keskieurooppa-kitkojahan on välillä joissain rengastesteissä ollut mukana "jokereina" ja lopputulos on ollut tiivistettynä se että ne ovat Suomen oloihin aivan käsittämättömän paskoja. Tyyliin jarrutusmatkat jäällä/lumellla pitenee kymmeniä metrejä verrattuna nastoihin ja "Pohjolan kitkoihin".
 
Tarviis kesärenkaat hommata autoon, 19" vanteelle 245/35 sarjan rengas. Tarjolla olis Kumho KU39 ja Vredestein Ultrac Sessanta. Onko kokemusta ko. kumeista ja onko tuo Vredestein niin paljon parempi että kannattaa n.200e enempi / sarja maksaa?

Vredesteiniä kaveri kehunut äänettömäksi. Ja Kumho KU39 saapui tänään itselle koossa 225/45 R19. Nyt varaamaan asennusaikaa.
 
Tekeekö tämmösillä Barzetta merkkisillä vanteilla mitään?

http://www.vannetukku.fi/volare-p-46385.html

Barzetta_Volare_black_17_1.webp
 
Zone-sarja -42%
Tarviis kesärenkaat hommata autoon, 19" vanteelle 245/35 sarjan rengas. Tarjolla olis Kumho KU39 ja Vredestein Ultrac Sessanta. Onko kokemusta ko. kumeista ja onko tuo Vredestein niin paljon parempi että kannattaa n.200e enempi / sarja maksaa?

Mulla uudet Vredestein Ultrac Vortit koossa 245/40-20 ja 285/35-20
Ihan hyvät kumit ainakin uutena, näissä halvemmissa tietää vasta hyvyyden kun kuluvat! Kumhot hyvät uutena, mielestäni kuitenkin menettää huomattavasti ajo-ominaisuuksia kuluessaan, joka kyllä on hyvin yleistä näissä "halvemmissa" merkeissä.

Ehkä ääni noille Kumhoille jos kerta noin "paljon" halvemmat
 
Tekeekö tämmösillä Barzetta merkkisillä vanteilla mitään?
Laittaa noihin kumet päälle ja asentaa ne autoon. Toimivat ikään kuin renkaina sitten.

Ne on ne ratapelit erikseen, perus autossa ei mitään merkitystä mitkä vanteet siellä pyörii alla. (Nyt sitten odotetaan kun bensalenkkarit tulee selittää, että bsr on ainoa oikea ja muut murtuvat alta. Hah, paskapuhetta.)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom