Renkaasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
paine kysymyksia lisää: Mikäs sopis Michelinin 225 50 17R kesäkumien paineiksi? 2,5 sanottiin rengasfirmalla, mutta onko liian vähän, kohtuu paljon ajoa tre-helsinki välillä.
Kyllä 2.5 on aika hyvä, mutta jos tuntuu pieneltä, niin voit ihan huoletta vähän nostaa vaikka tonne 2.8 asti.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja noita paineita kun kattelette, niin huomioikaa myös millä niitä kattelette. Mulla on kompuran perässä tommonen halpahko perus renkaantäyttöpistooli, ja sillä kun täräytti 2,8bar niin digitaalinen painemittari näytti 2,28bar. Läheisen nesteen mittari näytti näiden väliin, muistaakseni n. 2,5bar, ulkoiselta olemukseltaan härpäke oli samanlainen mikä mulla himassa.

Näyttääköhän tommonen digilooginen mittari suurinpiirtein oikein? Motonetissä myytiin tommosta samannäköstä täyttövehjettä mikä mullakin on, niin siinä luki että ei saa käyttää tieliikennekäytössä oleviin ajoneuvoihin ja kuvassa oli joku soramonttutyökone. lol.
 
Counterfeith sanoi:
Kys kaveri suositteli mulle joskus michelinejä ja mulla kului takarenkaat 9500km aikana sileäksi. Ja ei todellakaan tullut reviteltyä. Seuraavat continentalit kestivätkin sitten minun ajossa 15tkm jonka jälkeen auto meni tutulle joka ajoi niillä vielä 15tkm. Ja sen jälkeiset contit kestivät 12tkm

Mitkäs renkaat sitten kestäisivät suhteellisen hyvin? Uskoako tähän testiin? Pitäisi äiskän autoon käydä laittamassa jotkin 195/65R15 nakit alle, mutta noiden eri mallien kestävyydestä ei ole mitään hajua? Onko jotain merkkiä mitä kannattaa ehdottomasti välttää?
 
Mitkäs renkaat sitten kestäisivät suhteellisen hyvin? Uskoako tähän testiin? Pitäisi äiskän autoon käydä laittamassa jotkin 195/65R15 nakit alle, mutta noiden eri mallien kestävyydestä ei ole mitään hajua? Onko jotain merkkiä mitä kannattaa ehdottomasti välttää?

Continental Sport Contact 3:t. Mä ajelin takarenkaillla Bemarissa 34 tkm ja koko oli 295/25-20 ja eturenkaissa vielä puolet jäljellä 245/30-20.
 
Continental Sport Contact 3:t. Mä ajelin takarenkaillla Bemarissa 34 tkm ja koko oli 295/25-20 ja eturenkaissa vielä puolet jäljellä 245/30-20.
En jaksa etsiä, mutta tuskin tuota nakkia löytyy edes 15 tuuman peruskoossa. Toisekseen isäukolla on nuo renkaat autossa, eikä ne mitenkään erityisen kulutuskestävät mielestäni ole. Vesiurakin on niin leveä, ettei sitä kumia jää paljoa edes kulutettavaksi. Kulutuskestävimmät renkaat on varmastikin juuri tuollaiset ekomallit, joista tuossakin on esimerkkinä vaikka Michelinin Energy Saverit. Onhan noi ekomallin renkaat yleensä muutenkin halpoja, joten sekin puoltaa niiden ostoa perusautoon.
 
Ei nopea kuluminen kyllä Michelinin ongelma ole. Ennemminkin päinvastoin.
Tuli tästä mieleen Michelinin X-ice 2 kitkarengas, joka on osoittautunut aika perkeleen kulutuskestäväksi. Meillä on Taksi, joka tekee ajellessaan tutkimusta Michelinille. Ajelee siis Michelineillä ja käy kuukauden välein mittauttamassa kulutuspinnan ja ilmanpaineet ja samalla otetaan ajokilometrit ylös. Ja tulokset on enemmän kuin hämmästyttäviä. Autolla on ajettu 70 tkm ja renkaiden kulutuspinnat edessä (vetorenkaat) on 6 ja 7 mm ja takana 8. Uudessa on 8 mm tai ihan vähän reilu. Joku 8,5 on lähellä oikeaa.

Helsingistä kuuluu samanlaista tarinaa. Siellä on taksi, jolla on tuupattu samoilla renkailla 60 tkm ja kulutuspinnat 5,6,8 ja 8. Ja ne siis tämän tutkimuksen tuloksena, eikä pelkkää tarinaa.

Tänään tuli yksi taksi vaihtamaan talvirenkaat pois. Siinä oli myös samat renkaat ja kysyin mielenkiinnosta paljonko niillä mahtaa olla hinattu. Vastaus oli, että kahden talven aikana yhteensä n. 80 tkm ja renkaat olivat kuluneet noin pari milliä kaikki. Renkaat oli ekan talven jälkeen heitetty edestä taakse ja toisinpäin, niin kuluminen on tasaisempaa.

Tällaiset kilometrimäärät kuulostaa melkein uskomattomalta kitkarenkaalle, mutta näin se menee. Ja väksinkin herää kysymys, että eikös seoksen täydy olla ihan hirveän kovaa ja pidon näinollen huono, että tuollaisiin määriin päästään. No ilmeisesti ei. Ihan normaali kitkarenkailta ne tuntuu ja pitokin on suorastaan hyvä. Itselläkin on samanlaiset ollu alla jo kaksi talvea ja hyvät ne on olleet.

Sitten toinen juttu. Jos joku ihmettelee, mitä tarkoittaa, kun renkaasta runko pettää, niin tässä pari kuvaa. Pahin tapaus mitä on hetkeen tullu vastaan. Rengas on ihan patilla. Pinnan pitäisi olla suora, mutta se on patilla ja lommolla ja aivan epätasaisesti kulunut. Yhdessä kuvassa näkyy, miten teräspunokset katketessaan tyypillisesti puskee kyljestä läpi. Siinä on runkovian ensimmäinen merkki. Ja tää on muuten typillinen Nokialainen. Jos joskus tulee vastaan runkoviallinen rengas, niin se on melkein aina Nokian nastarengas. Tiedä sitten mistä sekin johtuu, mutta näin sen on kokemus osoittanut.

2011-04-26 14.33.54.webp2011-04-26 14.35.07.webp2011-04-26 14.34.08.webp
 
Vinkkejä kaivataan rengasguruilta eli BMW:n kesä-orkkikset on kulunu melkein vaihtokuntoon ja jotain high performance (Y-nopeusluokka) kumia kaivattaisiin M3:n alle koossa 265/35 ja 245/35 ZR19.

Orkkiskumit on Michelin Pilot Sportit. Eipä noi ihmeitä kestä kun autolla on ajettu reilu 50 tkm (ollut tosin ekat 16 tkm BMW Italian esittely/koeajoauto), mutta en kyllä ole juurikaan valmis suorituskykyä vaihtamaan kulutuskestävyyteenkään; se on vähän kuin laittais Ducatin kyykkypyörään apupyörät alle. Onkos muilla merkeillä hyviä vaihtoehtoja? Kattelin tuossa Michelinin Pilot Super Sportteja sekä Pilot Sport 2:ia. Pilot Sport Cup:t hylkäsin ajatuksena vaikka niitä M-autoihin suositellaankin, kun niissä ei taida tuota kulutuspintaa olla juurikaan edes alle laitettaessa.

Mahd. alhainen rengasmelu on aika korkealla prioriteeteissä sen lisäksi, että kumin pitää toimia myös mahdollisella pohjoislenkin kierroksella. Vanteet vaihtamalla 18-tuumaisiin sais kyllä melua pois (kaverilla samat Pilot Sportit samassa autossa huomattavasti vähemmällä melulla), mutta ei taida riittää hillo moiseen operaatioon. Any ideas?
 
Autossa tuli mukana Espanjassa tehdyt Courier Driver -kesärenkaat, osaatko Counterfeith kertoa mitään tuosta merkistä? Yleensä tykkään laittaa autoon hyvät merkkirenkaat, mutta ei kyllä viitsi hyväpintaisia renkaita lähteä turhaan vaihtamaan, täytyy vain ajella sadekelillä rauhallisemmin jos nuo sattuis olemaan jotkut huonot nakit.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuli ostettua kesävalsseille 215/45 kokoiset Gremax-merkkiset 17" kesäkumit kun piti edullisella päästä eikä "ehtiny" camskilliltä tms tilata. Ei valittamista tähän mennessä, 380e oli hinta töineen + allelaitto.

Talvella on 205/50 Hakkapeliitta R (muistaakseni) kitkat, ei mikään ajomukavuus pahoilla keleillä...kuuttakymppiä sai monesti maanteillä ajaa.
 
Laitoin itse tänään kesärenkaat alle. Ihan uudet Nankangit laitoin. Ihan samanlaiset, kuin mitkä autossa ennen olikin. Koko 215/35-18 ja paineena käytän kolmea baria. Kyllä oli taas aikamoinen siirtymä Michelinin "normaalin kokoisista" kitkoista mataliin kesärenkaisiin. Nyt jyrisee jo viidessäkympissä pahemmin, kuin kitkoilla satasessa. Tarttee hankkia ne peltorit. Mutta ohjaustuntuma on kyllä taas ihan eri luokkaa. Auto menee just eikä melkein sinne minne käskee, eikä muljuile sinne tänne.

Powerhousulla kun on kokemusta Nankangeista, niin suositteletko noita koossa 225-235/40/18?
 
Zone-sarja -42%
Powerhousulla kun on kokemusta Nankangeista, niin suositteletko noita koossa 225-235/40/18?
Just tässä koossa voin suositella ("tavallisen kokoisista" en tiedäkään mitään). Mustat ja pyöreät ne on, eikä tunnu kuluvan ainakaan ihan silmissä. Eihän ne ääritilanteissa merkkirenkaan tasoiset ole, mutta ei se kesärenkaissa ole mulle se tärkein juttu. Tärkeintä on se, että ne on pyöreät, eivätkä soikeat, niin kuin jotkut renkaat tuppaavat olemaan. Ja se, että ne pysyvät pyöreinä, eikä tule runkovikoja, niin kuin joihinkin Sunnyihin. Ja hyvältä on näyttänyt näiden puolesta. Yhdet ajettu loppuun ja toisia viedään nyt.
 
Uudet renkaat pitäisi ostaa. Koko olisi 185/65/14. Pintaa olisi vielä varmaan loppukesän ajoihin, mutta nyt kun on sadellut enemmän vettä huomannut kuinka helposti tuo nousee vesipatjan päälle. Mahdollisimman halvat ei pinnoitetut olisi tarkoitus ostaa. Mitä merkkiä suosittelette ja mitä kannattaa ehdottomasti välttää?

Kiitokset jo etukäteen
 
En kyllä suosittelis noita kiinalaisia kumeja kenellekään. Jotkut nangkangit oli vanteella (uudet), kun vannesatsin ostin, rengasmelun ja ajomukavuuden nimissä vaihdoin bridgestone potenzat alle. Koko siis 225/40/18. Suomalaisten perusominaisuuksiin kuuluu tinkiä ominaisuuksista hinnan kustannuksella ja renkaissa se ei kyllä kannata, jos vähänkään enempää maantie maistuu.
 
Mulla oli joskus Nanganin NS-2, kokoa 225/45/17 tjsp. Ei mulla noista pahaa sanottavaa ollut.

Mistähän löytyisi netistä sellainen sivusto, missä voisi mallailla omaan autoon eri vanteita?
 
No vaikka tästä
http://www.specialfalgar.fi/vanteet/vannesimulaattori/vannesimulaattori.aspx

Ja noista Nankangin NS-2:sta, mulla tuli yksien vanteiden mukana vähän ajetut Continentalin Contisport 3:set ja koko oli 225/40/18. Kalliit laaturenkaat siis. Vaihdoin sitten eteen nuo Nangkangit kun yksi continentalin rengas olikin hajalla. Sen ansiosta rengasmelu tippui ainakin puoleen. Vesiliirto-ominaisuudet taas tuplaantuivat, sen huomasi hyvin kun auton keula nousi vesipatjan päälle rankkasateella. Oli tosin vauhtiakin liikaa siihen keliin
 
Olen katellut käytettyjä kesärengas-vannesarjoja Audi A6:een. Onko aluvanteiden laadussa isoja eroja, esim BBS vs Barzetta. Hinnoissa on ainakin hurja ero.
 
Back
Ylös Bottom