Ei nopea kuluminen kyllä Michelinin ongelma ole. Ennemminkin päinvastoin.
Tuli tästä mieleen Michelinin X-ice 2 kitkarengas, joka on osoittautunut aika perkeleen kulutuskestäväksi. Meillä on Taksi, joka tekee ajellessaan tutkimusta Michelinille. Ajelee siis Michelineillä ja käy kuukauden välein mittauttamassa kulutuspinnan ja ilmanpaineet ja samalla otetaan ajokilometrit ylös. Ja tulokset on enemmän kuin hämmästyttäviä. Autolla on ajettu 70 tkm ja renkaiden kulutuspinnat edessä (vetorenkaat) on 6 ja 7 mm ja takana 8. Uudessa on 8 mm tai ihan vähän reilu. Joku 8,5 on lähellä oikeaa.
Helsingistä kuuluu samanlaista tarinaa. Siellä on taksi, jolla on tuupattu samoilla renkailla 60 tkm ja kulutuspinnat 5,6,8 ja 8. Ja ne siis tämän tutkimuksen tuloksena, eikä pelkkää tarinaa.
Tänään tuli yksi taksi vaihtamaan talvirenkaat pois. Siinä oli myös samat renkaat ja kysyin mielenkiinnosta paljonko niillä mahtaa olla hinattu. Vastaus oli, että kahden talven aikana yhteensä n. 80 tkm ja renkaat olivat kuluneet noin pari milliä kaikki. Renkaat oli ekan talven jälkeen heitetty edestä taakse ja toisinpäin, niin kuluminen on tasaisempaa.
Tällaiset kilometrimäärät kuulostaa melkein uskomattomalta kitkarenkaalle, mutta näin se menee. Ja väksinkin herää kysymys, että eikös seoksen täydy olla ihan hirveän kovaa ja pidon näinollen huono, että tuollaisiin määriin päästään. No ilmeisesti ei. Ihan normaali kitkarenkailta ne tuntuu ja pitokin on suorastaan hyvä. Itselläkin on samanlaiset ollu alla jo kaksi talvea ja hyvät ne on olleet.
Sitten toinen juttu. Jos joku ihmettelee, mitä tarkoittaa, kun renkaasta runko pettää, niin tässä pari kuvaa. Pahin tapaus mitä on hetkeen tullu vastaan. Rengas on ihan patilla. Pinnan pitäisi olla suora, mutta se on patilla ja lommolla ja aivan epätasaisesti kulunut. Yhdessä kuvassa näkyy, miten teräspunokset katketessaan tyypillisesti puskee kyljestä läpi. Siinä on runkovian ensimmäinen merkki. Ja tää on muuten typillinen Nokialainen. Jos joskus tulee vastaan runkoviallinen rengas, niin se on melkein aina Nokian nastarengas. Tiedä sitten mistä sekin johtuu, mutta näin sen on kokemus osoittanut.