Renkaasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo käsittääkseni ovat. Vielä kun onnistuisi vaihtamaan talvikumit oikeaan aikaan... ensilumien jälkeen kun laittaa, niin sitte ei lunta eikä jäätä moneen kuukauteen ja nastat irti. Toki ei kovin mielellään kesärenkailla paaluunkaan viitsi ajaa.
Kyllähän sitä talvellakin ajetaan varmaan 50% kilometreistä asfaltilla(riippu tietenkin minkä tyypistä ajoa kaupunki/maantie).
 
Jos puhutaan performance-renkaista nopeusluokaltaan Z, mitkä sitten ois asiallisemmat jos ei semi-slikseihin mennä?

GoodYear eagle F1 (moni tuttu käyttää tätä radalla)
Nokia NRY
Continental SP3

Hauska tämä olettamus renkaiden kanssa suomessa.
Eli ihmiset käsittää sen niin että etelään pitäisi laittaa aina kitkaa ja kitkaa.
Ja mitä pohjoisempaan mennään niin nastaa.

FAIL!
 
GoodYear eagle F1 (moni tuttu käyttää tätä radalla)
Nokia NRY
Continental SP3

Hauska tämä olettamus renkaiden kanssa suomessa.
Eli ihmiset käsittää sen niin että etelään pitäisi laittaa aina kitkaa ja kitkaa.
Ja mitä pohjoisempaan mennään niin nastaa.

FAIL!
Miten se menee?
Viime talvena ei kyllä stadissa ainakaan tarvinnut nastarenkaita sitten ollenkaan. Lunta tuli kahtena päivänä ja silloinkin niin paljon, ettei sitä ehditty auraamaan ennen kuin se suli. Käsitykseni mukaan lumella ja puhtaalla asfaltilla kitka on parempi.
 
Siis. Nastalla ei ole väliä kuin jäällä. Ei missään muualla.
Mitä pohjoisemmassa ollaan sitä enemmän siellä on sitä PELKKÄÄ lunta, eli sinne sitä kitkaa.
Etelä suomessa on enemmän itse jäätä (varsinkin mustaa jäätä) ja sen takia nasta on sinne perusteltu. Ja siellä on muitakin paikkoja ku stadi.
 
Totta tuo edellinen. Tästähan on monesti ollut lehdissä juttua kun Suomessa tuo asetelma menee hiukan persiilleen. Etelässä, missä olisi hyvä käyttää nastarenkaita käyttävät ihmiset paljon kitkarenkaita. Varmasti edesauttaa näiden ketjukolarien syntymisessä.
 
mulla on pieni pulma nyt renkaiden suhteen, nastat vai kitkat?

Alla on neliveto Audi TT, asun Helsingissä, mutta ajelen pidempiäkin matkoja ja porukoiden paikkakunnalle johtaa pieni kiemurainen tie, joka on talvella joko peilijäässä tai lunta tulvillaan.

Ongelma on siis se, pysyykö renkaissa nastat kiinni täälä asfaltilla ruopiessa / pysynkö tiessä kiinni kitkoilla peilijäällä landella sutiessa?

:rolleyes:
 
Nastat, osta sinne etelään nyt ne nastat vaan. Kitkat ei loista jäällä mutta pystyy niillä siinäkin ajamaan, nastalla taas ei ole mitn virkaa lumella ajaessa. Continentalin WinterViking 2 alle vaan.
 
Jokos sitä jossain nettiliikkeessä on alkanut hullut alet kesärenkaille? Sama kait nuo ois nytten ostaa kun ens kesänä täytys kuitenki hommata.
 
Ei ne juuri siitä halpene.

Hieman huvittuneena olen kaikennäköisiä testejä ja mielipiteitä KITKARENKAISTA yhdistellyt.
Yhteenvetona se että Nokian Q on nokialta tähän asti kaikkein paras kitkarengas. Eli jo RSi oli huonompi kuin Q. Ja Uusi Hakkapeliitta R on heikompi kuin RSi. Toki erot ovat marginaalisia mutta silti.... Toinen huono puoli nokian kitkoissa on se että lamellointi loppuu todella aikaisin kun taas continentalissa lamelointia on jäljellä vielä renkaan kesärengas sakkosyvyyteen asti.
 
Toinen huono puoli nokian kitkoissa on se että lamellointi loppuu todella aikaisin kun taas continentalissa lamelointia on jäljellä vielä renkaan kesärengas sakkosyvyyteen asti.

Onkos noille Nokian Q-kitkoille mitään "nyrkkisääntöä" siitä milloin ne ovat vaihtokunnossa? Minulle tuli tuollaiset renkaat käytettyinä auton mukana ja olen niillä nyt pari etelän "talvea" tyytyväisenä ajellut. Yleensä vinkkinä annetaan vain että kun renkaat tuntuvat menettäneen parhaan pitonsa niin sitten vaihtoon - tuollainen arviointi vaan on melko vaikeaa kun se muutos ei varmastikaan ole kovin nopea. Renkaan kuvio näyttää olevan lähes samanlaista ohutta suikaletta koko syvyydeltään, joten siitä ei osaa arvioida. Nyt olisi hyvä saada jokin arviointivinkki siitä "parhaan pidon alueesta", jotta tietää voiko noilla vielä yhden talven luistella
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onkos noille Nokian Q-kitkoille mitään "nyrkkisääntöä" siitä milloin ne ovat vaihtokunnossa? Minulle tuli tuollaiset renkaat käytettyinä auton mukana ja olen niillä nyt pari etelän "talvea" tyytyväisenä ajellut. Yleensä vinkkinä annetaan vain että kun renkaat tuntuvat menettäneen parhaan pitonsa niin sitten vaihtoon - tuollainen arviointi vaan on melko vaikeaa kun se muutos ei varmastikaan ole kovin nopea. Renkaan kuvio näyttää olevan lähes samanlaista ohutta suikaletta koko syvyydeltään, joten siitä ei osaa arvioida. Nyt olisi hyvä saada jokin arviointivinkki siitä "parhaan pidon alueesta", jotta tietää voiko noilla vielä yhden talven luistella

4-5 milliä noille renkaille.
 
Prayer herra rengasmaster: Mulla on V40 alla Generalin 205/55-16.. minkäs verran ilmaa pitää olla? :D
 
Nastat, osta sinne etelään nyt ne nastat vaan. Kitkat ei loista jäällä mutta pystyy niillä siinäkin ajamaan, nastalla taas ei ole mitn virkaa lumella ajaessa. Continentalin WinterViking 2 alle vaan.

Alun jälkeen saa sen käsityksen, että ne kitkat olisikin paremmat?
Joo, kyllä ne nastat taitaa kuitenkin olla turvallisemmat,
kiitos vastauksesta! :worship:
 
Ei ne juuri siitä halpene.

Hieman huvittuneena olen kaikennäköisiä testejä ja mielipiteitä KITKARENKAISTA yhdistellyt.
Yhteenvetona se että Nokian Q on nokialta tähän asti kaikkein paras kitkarengas. Eli jo RSi oli huonompi kuin Q. Ja Uusi Hakkapeliitta R on heikompi kuin RSi. Toki erot ovat marginaalisia mutta silti.... Toinen huono puoli nokian kitkoissa on se että lamellointi loppuu todella aikaisin kun taas continentalissa lamelointia on jäljellä vielä renkaan kesärengas sakkosyvyyteen asti.

Ottamatta kantaa mikä on parempi ja mikä on huonompi niin kysymys:

TM:n testissä sanottiin kommentissa R:stä seuraavaa: "Nokian oli testin paras rengas jäällä ja lumella. Hienointa renkaassa on sen pito myös rajan ylityksen jälkeen; rengas ohjautuuvirheenkin jälkeen nöyrästi, mikä ei kitkarenkaalle ole laisinkaan helppoa. Pienistä luistoista se palautuu kuin itsestään. Asftaltilla Nokian on melkoisen veltto ajettava, mutta se on hiljainen ja rullaa kevyesti. Nokian on talven parhaita valintoja, varsinkin parasta talvipitoa kitkarenkaaltaan edellyttävälle".

Eli jos Nokian kitkarenkaat huononevat sukupolvesta toiseen mutta silti ovat testin kärkipäätä, niin voidaanko tästä päätellä, että kitkarenkaat huononevat myös kaikilla valmistajilla? Vai ovatko ne niin ylivoimaisia, että huonontuessaankin ovat testien kärkipäätä? :D
 
Paljon kannattaa maksaa WinterViking 2 renkaista? Mielestäni huippurengas pidon ja ajomukavuuden suhteen. Ei mitään valittamista kahden talven jälkeen.
 
Paljon kannattaa maksaa WinterViking 2 renkaista? Mielestäni huippurengas pidon ja ajomukavuuden suhteen. Ei mitään valittamista kahden talven jälkeen.

Rengas-online myy tota 109e kappale. Kuulostas ihan ok hinnalta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom