Renkaasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ostinpas talvitassut, bridgestone noranza 1 205/55 16. Sain sopivasti 430e hintaan ja eiköhän nuo etelän talvessa riitä.

Kesäpyörissä 225/45 17 viking pro-tech II ja ollut ihan tyytyväinen. Kulutuspinnasta reilut puolet tuhlattu 11tkm ajossa, renkaita toki kierrättäen edestä taakse. Ei kovin kallis ja ainakaan mitään olennaisia heikkouksia ei ole löytynyt. Viilessä yön yli seisoneena rengas tulee vähän kantikkaaksi ja täristää alkukilometrit vaimeasti.
 
Itse ostin DaCapo (kyllä, karkki renkaat :D) merkkiset kokeeksi. Michelinin rungoilla ja kuvioilla. Hiukan on huomattavissa tuota että kun seisovat pidempään niin muuttuvat hiukan kulmikkaiksi. Nooh, menevät tämän kesän, ehkä ensikesälle vaihdan sitten tuoreet hankookit alle..
 
Nokialta uusi kitkarengas täksi talveksi!

NOKIA HAKKAPELIITTA R

Tehokas rullaaja etenee turvallisesti jäällä, lumella ja märällä


Uusi pohjoismainen nastaton talvirengas Nokian Hakkapeliitta R nappaa talviautoilun haasteet vastaan rohkeasti. Se rullaa kevyesti, on polttoainepihi, vakaa ja täsmällinen. Märkäpidossa uutuus hyppää reippaan kehitysloikan. Äärikelien pidossa uutuus päihittää testimenestystä ja kehuja keränneen edeltäjänsä Nokian Hakkapeliitta RSi:n. Tuore nastaton vaihtoehto edustaa Hakkapeliitta-perhettä puhtaimmillaan: rengas on luotu talven kaikkiin keleihin ja vaativiin äärioloihin.


Paljon pitoa – vähän päästöjä


Nokian Hakkapeliitta R:n sivupinnan uusi merkintä ultra low rolling resistance lupaa paljon. Se kertoo, että kitkarengas rullaa erityisen tehokkaasti tuhlaamatta energiaa. Autoilijalle tämä merkitsee taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä, kun polttoaineenkulutus voi vähentyä jopa puoli litraa jokaisella sadalla kilometrillä. Samalla liikenteen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt vähenevät.

Nokian Hakkapeliitta R:n vierinvastusta ei ole pienennetty pito-ominaisuuksia vähentämällä. Erinomaisista rullausominaisuuksista huolimatta renkaan jarrutuskyky on edeltäjäänsä parempi jäisellä, lumisella ja erityisesti märällä tiellä.


Pitotaituri pärjää pakkasella ja vesisateessa


Kuluttajat odottavat hyvältä talvirenkaalta moitteetonta pitoa vaikeissakin oloissa. Nokian Hakkapeliitta R:ssä jalostettiin erityisesti ääriolojen pitokykyä, jotta rengas toimii luotettavasti säätilasta tai tienpinnasta riippumatta.

Ilmaston lämpeneminen muuttaa talvia yhä oikullisemmiksi. Ääri-ilmiöt yleistyvät, äkilliset säätyypin ja lämpötilan vaihtelut ovat tavallisia. Jäätävä tihkusade ja nollan tuntumassa sahaava lämpötila pahentavat teiden liukkautta. Nokian Hakkapeliitta R:stä kehitettiin kitkarengas, joka hallitsee talvikelien koko asteikon leudosta ja märästä sadeilmasta hyytävään pakkaseen.

Entisestään kohentuneet pito-ominaisuudet saadaan aikaan uudistetulla pohjoismaisella talvisekoituksella. Uuden sukupolven pintakumisekoituksessa on useita tuoreita teknisiä elementtejä. Silikan ja rypsiöljyn yhdistelmä tehostaa märkä- ja jääpitoa sekä vahvistaa repimislujuutta.


Märkäpidon uusi ulottuvuus: pumppulamellit poistavat vettä

Autolehtien tekemissä renkaiden vertailutesteissä Nokian Renkaiden kehittämät ja valmistamat nastattomat talvirenkaat ovat jo vuosia saaneet kiitettäviä arvosanoja jää- ja lumipidostaan. Nokian Hakkapeliitta R:n keskeisimpien kehityskohteiden joukkoon valittiinkin märkäpito, jota on nyt parannettu huomattavasti.

Patentoidut pumppulamellit tehostavat märkä- ja jääpitoa. Renkaan olkapään kuviopaloissa on taskumaisia lamelleja, jotka poistavat, oikeastaan pumppaavat, vettä tienpinnasta ja varmistavat pitävän kosketuksen alustaan.

Pyörimissuunnaltaan määrättyä eli direktionaalista pintamallia kattaa tiheä lamelliverkosto, joka niin ikään varmistaa hyvää pitokykyä. Jarrutuspitoa tuovat tehokkaiksi havaitut jarrutustehostimet, jarruassistentit, jotka kehitettiin edelliseen nastattomaan Hakkapeliittaan. Sama tekniseen ratkaisuun päädyttiin myös uutuustuotteessa.


Yllätyksettömästi ja turvallisesti myös äkkitilanteissa

Pohjoismaisia kitkarenkaita on toisinaan moitittu huonoista ajo-ominaisuuksista. Renkaita on syytetty epätarkoiksi ja tunnottomiksi. Nokian Hakkapeliitta R haluaa murtaa nämä käsitykset.

- Kehitimme pohjoismaiseen talviautoiluun nastattoman renkaan, joka ohjautuu yllätyksettömästi ja loogisesti, olipa tiellä lunta, jäätä tai sohjoa. Renkaan pitää toimia täsmällisesti ja odotuksenmukaisesti kaistanvaihdoissa, ohituksissa ja kaarteissa, tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila linjaa.

Luotettavan ja turvallisen talvirenkaan ominaisuuksiin kuuluu hyvä ajotuntuma alustaan. Nokian Hakkapeliitta R:n tarjoama tarkka ohjaustuntuma auttaa kuljettaa havaitsemaan kitkatason muutokset. Pidon raja on leveä, mikä antaa autoilijalle entistä paremmat mahdollisuudet reagoida ajoissa pidon muutoksiin.

Rakenne- ja pintamalliratkaisut takaavat Nokian Hakkapeliitta R:n erinomaiset väistö- ja ohjausominaisuudet sekä hyvän ajovakauden. Erityisesti kitkarenkaaseen kehitetty monikerrospintarakenne ja kulutuspintasekoitus vievät viimeisimmän Hakkapeliitan ajovakauden ainutlaatuiselle tasolle. Rengas säilyy vakaana talvikelien vaihteluista piittaamatta. Pintakuvion palageometria parantaa ohjautuvuutta myös uraisilla teillä.


Uutuus kuuluu R-nopeusluokkaan (170 km/h), joka on korkeampi kuin useimmissa kilpailijatuotteissa.



Markkinoiden laajin kokovalikoima myynnissä ensi syksynä


Uutuutena Nokian Hakkapeliitta R:n sivupinnassa on erityisen alhaisesta vierinvastuksesta viestivä ”ultra low rolling resistance” –merkintä. Tutut, jo vakiovarusteiksi muodostuneet Nokian Renkaiden kehittämät kulumisvaroitin ja paikkamuisti helpottavat rengashuoltoa.

Kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI) ilmaisee numeroin, montako millimetriä kulutuspintaa on jäljellä. Paikkamuistiin autoilija voi merkitä renkaan asennuspaikan auton alla, mikä helpottaa uutta asennusta kauden vaihtuessa kesästä talveen.

Nokian Hakkapeliitta R valmistuksessa käytetään vain myrkyttömiä kemikaaleja ja haitattomia, puhdistettuja öljyjä.

Nokian Renkaiden kehittämän talvirenkaan kokovalikoima on markkinoiden laajin. Tarjolla on 44 kokoa 13-tuumaisesta renkaasta 20-tuumaiseen asti. Nokian Hakkapeliitta R:n kuluttajakauppa alkaa rengasliikkeissä syksyllä 2008. Tuotteen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä.

:kuola:
Kauniita ovat.
Juuri heitin sarjan vanteille ja nyt eikun lunta odottelemaan:D
 
Juuri laitoin alle Nokian uudet Z:tat 205/45 R16 W83 hintaa tuli alle laitettuna 330€(puolet halvempaa kuin kotimaassa)

Muhahah, kyllä!:D

Nokian renkaita (H,V,Z) saa saksasta lähes puolet halvemmalla.
Eli renkaat tulevat halvemmaksi kun ne ensin lähetetään saksaan ja sitten suomeen.
 
Tuli tossa mieleen nuo Michelin Energy Saver kumit. Niille luvataan 0,4l/100km pienempi keskikulutus (todellisuudessa ehkä 0.2l/100km) sekä 40% pidempi elinkaari.

Pikainen laskutoimitus:
hypoteettisesti ajatellaan että revittelemättä ajetaan näillä sitten se 80 000km.

esimerkki 1
oletetaan että se säästö kulutuksessa olisi 0.2l/100km.
-> 2l/1000km -> 160l/80 000km.
Bensan hinta tällä hetkellä 1.55e/l
Säästöä kumi tekisi elinkaaren aikana bensalaskussa 160l * 1,55e/l = 248e.
Tuon 248e voisi sitten tavallaan vähentää renkaiden hinnasta ;)

Esimerkki 2
Mikäli säästö kulutuksessa olisi sen 0.4l/100km niin päästäisiin säästösummassa
tuplasti isompaan summaan, joka on 496e.
Tässä tilanteessa kumi melkein olisi maksanut itsensä kokonaan.


Nyt pitäisikin selvittää, onko tuo kumi mistään kotoisin ajo-ominaisuuksiltaan ja ajomelultaan? Entä märkäpito?
Onko kenelläkään kokemuksia?

Eikä sitten sanaakaan tyyliin "Vaihdat kuitenkin autoa vuoden päästä ja se säästö meni siinä" :D
 
Ihan hyvin pitää mutta se luvattu hiljainen se ei kyllä ole.
+ Noissa michelineissä ei ole pintaa uutena kuin reilu 6mm.
Yliarvostettu rengas, ei pärjännyt testeissäkään.
 
Mjaahas. No en kyllä rupea 60-100 tkm ajelemaan kumeilla jotka on meluista.
Prayer kun on ammattilainen, niin osaatko suositella suht edullisia / järkevänhintaisia ja hiljaisia kesäkumeja koossa 205/55/16?

Tai sitten vaan kyttään tosiaan talvirengasmarkkinoiden tuloa ja ostan 50-70% alennuksella jostakin varaston tyhjennyksestä talvirenkaiden tieltä kesäkumit.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eivät vitussa kestä nuo michelinit 60-100tkm:D
Paskapuhetta:D

Juurikaan mikään uusi rengas ei kestä yli 45tkm.
Jotkut kestävät juuri ja juuri sen 30tkm.

Goodyear EXCELLENCE 205/55 R16 84,60e kpl-
Continental PremiumContact 2 205/55 R16 93,10e kpl.

Noista on hyvä lähteä.
 
Thanks vinkeistä. Nykyiset Kumhot alkaa olemaan loppuun ajetut ja muutenkaan ei mitkään hiljaisimmat kumit.
 
Tuli kuitenkin ostettua ne Michelinin Energy Saverit. Saas nähdä miten kulutus ja kestävyys tulee olemaan totuudessa. Rullaamisesta sen verran, että ainakin noihin puolikaljuihin Kumho Soluksiin verrattuna rullaamisessa tuli hurja muutos. Ensin ajattelin että tämä on sitä "ensihuumaa että pakko rullata hyvin kun on kehuttu kumi". Mutta kyllä kun jonkin aikaa ajelin, niin aika paljon aikaisemmin risteystä saa päästää auton rullaamaan risteykseen, mitä aikaisemmin. Voi toki olla että mikä tahansa uusi kumi tekisi näin puolikaljuihin kumeihin verrattuna.

Mutta ensivaikutelma on hyvä. Eikä omasta mielestäni kovaääniset. Riippunee melumäärä autostakin. No näissä on nyt kumia sitten muutamaksi kesäksi itselle.
 
Noniin, talvikelit lähestyy. Pitäisi nuo talvirenkaat päivittää kohta. Mistä saisi hyvällä hinnalla nokian kitkarenkaat? Kaikki vinkit kelpaa :) . Ainakin nuo Prayerin mainitsemat uudet nokiat kiinnostaisi.
 
Tuota nokian uusinta kitkaa tullaan myymään 450e-500e hintaan ja myös uutta Continentalin kitkaa (joka kiinnostaa nokiaa enemmän) halvemmalla, noin 450e-480e.
Hinnat koosta 195/65 R 15.
Surullista huomata miten öljyn hinta vaikuttaa renkaisiin:(
Esim contin vancoviking 185/14C lähtöhinnat on nousseet 3 vuoden aikana n.30e kappale.
 
Tuota nokian uusinta kitkaa tullaan myymään 450e-500e hintaan ja myös uutta Continentalin kitkaa (joka kiinnostaa nokiaa enemmän) halvemmalla, noin 450e-480e.
Hinnat koosta 195/65 R 15.
Surullista huomata miten öljyn hinta vaikuttaa renkaisiin:(
Esim contin vancoviking 185/14C lähtöhinnat on nousseet 3 vuoden aikana n.30e kappale.

Oho, aika hinnakkaat. Pitää vähän aikaa seurailla, jos jotkut hyvät saisi jostain "hyvällä" hinnalla.
Koko mun autossa tosiaan tuo 65 R 15, leveys pitää tsekkaa vanhoista mikä mahtaa olla.

EDIT: Nissan almera vm 2004
 
Missä autossa?

Ei nuo sen kalliimpia ole kuin Rsi:t...
Rsi:tä saa enää ihan paria kokoa.

Ok, kiitos tiedosta. Pitää seurata markkinoita :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom