Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Veikkaan että on liian paksua, 13mm on jo aika lähellä parketin paksuutta ja närästää jo ajatuskin isosta korkoerosta parketin ja laatan saumassa. 6millinen kipsilevy ei taida kestää...(?) Primerilla varmaan saa vaneriin kiinni kyllä. Taloyhtiössä tekivät yhteen vastaavanlaiseen kämppään aika "mielenkiintoisella" tavalla laatoituksen suoraan parketin päälle - ensin primeria parketille ja hyvin kuulemma pysyy. Itse en kyllä tuohon suostu, haluan lattian about samaan korkoon ja mitään sormilistaviritelmiä ei tule.

Remonttikipsilevy Gyproc GN6 on 6 mm paksua. Tosin en tiedä miten se kestää lattiassa. Toisaalta siihen tulee laatat päälle jotka tasaa iskua ja päällä olevaa painoa isommalle pinta-alalle, joten kestänee ihan ok.

edit: luin sitten taas ihan ajatuksella tuon alkup. viestin kun rupesin selittämään tuosta 6 mm levystä :D
 
vanerin päälle kyllä onnistuu ihan tavallisesti laatoittaa, hyvänä esimerkkinä on normaali rossipohjaiset talot joissa on vanerista lattiat ja päällä laatat kiinni ihan normaalisti laattalaastilla ja saumaus niin ikään normaalista...
 
En tiedä varmaksi tarvitseeko, mutta siksi että se on kovaa, ei taivu yhtään ja rapsahtaa halki. Laattojen kiinnitys varmaan onnistuu laastilla, mutta saumaus epäilyttää. Luultavasti kuitenkaan ei vaneri painon alla anna sen vertaa periksi että saumat halkeaisivat. Saumauksen suuntaan ihan normaalisti olen kyllä kallistumassa.

Homma on siis menossa niin, että on tarkoitus laittaa eteiseen laattaa parketin tilalle. Uudiskohteessa on kätevästi rakennusyhtiö säästänyt niin, että suoraan parketille astuu ulko-ovesta - ei siis rappukäytävästä vaan ulkoa. Mahdollisesti myös keittiö samalla kertaa.

Ykkösvaihtoehtona ajattelin laittaa parketin tilalle sellaista laminaattilevyissä kiinni olevaa laattaa. Pienempiä laattoja siis valmiina kiinni laminaatin tyylisissä paloissa - ladotaan niinkuin laminaatti solumuovin päälle ja massataan saumat. Noita vaan ei Suomesta tunnu saavan mistään.

Faenza -laatta ois kakkosvaihtoehto, eli parketin tilalle ladottava laatta. Solumuovi jätetään betonin päälle. Näissä vaan on neliöhinta aika hävytön; 90€ ja 100€/neliö. Jos tekee vain eteisen niin edelleen harkitsen tätä, jos myös keittiön niin nounou.

Joten suunnitelmissa on köyhän miehen ratkaisu. Parketti pois ja n.6mm vaneri solumuovin päälle ja laatat vaneriin kiinni. Solumuovi ja vaneri saisivat olla välissä pienenä lämpö- ja askeleristeenä. Laattojen vetäminen suoraan ontelolaattaan olisi tietty mahdollista, mutta askeleriste jäisi pois ja lattialämmitys olisi pakollinen. Lämppärin asentamisen taas nostaa rakennus- ja käyttökuluja tarpeettomasti.

suosittelen kans siihen kipsilevyä... tai jos haluat laittaa vanerin niin vaneri sit ehdottomasti myös kiinni saneerauslaastilla ja sit ihan normaalisti saneerauslaastilla laatat kiinni..mutta mieluiten se kipsilevy vanerin tilalle ja laastilla kiinni niin ei taivu ja liiku enää ikinä mihinkään...

saneerauslaasti on melkoista liimaa..ihan täysin liimamainen teollinen tuote..ei juurikaan tekemistä esim muurauslaastin kanssa. mä luotan sannerauslaastiin melkoisesti..esim jos on oikein tod paha betoniseiä tai muutoin huonosti tasoitettu seinä niin saanerauslaastilla vaan kipsilevy päälle ja siitä helppo taas edetä.
 
Kaksikerroksinen rossipohjainen rintamamiestalo jossa alkoi lattiaremppa siten että työmiehet vaihtoi osan lahoista alapalkeista ja pystyrunkojen alaosista uusiin... eli ihan normi päivä, ei paha... kunnes tänään tulikin kiva yllätys kun muutaman sisäseinän koepurkamisen jälkeen pojat havaitsi että pystyrunkojen KUMMALLAKIN puolella on alumiini-pahvi-eristeet eli pystyrungot eivät ole hengittäneet sitten rakennusvuoden eli 1953 jälkeen ja joka vitun pystyrunko on lahona alakerrasta toiseen kerrokseen asti.

Että näin. Jos jollain on vinkkejä siihen miten nuo pystyrungot saisi vaihdettua ilman että talo kaatuu niin kertokaa toki. Raksamiehet sanoi että pitäisi purkaa sisäseinät, ottaa purut pois ja sitten "jotenkin" vaihtaa kaikki lahot pystyrungot.
 
Kaksikerroksinen rossipohjainen rintamamiestalo jossa alkoi lattiaremppa siten että työmiehet vaihtoi osan lahoista alapalkeista ja pystyrunkojen alaosista uusiin... eli ihan normi päivä, ei paha... kunnes tänään tulikin kiva yllätys kun muutaman sisäseinän koepurkamisen jälkeen pojat havaitsi että pystyrunkojen KUMMALLAKIN puolella on alumiini-pahvi-eristeet eli pystyrungot eivät ole hengittäneet sitten rakennusvuoden eli 1953 jälkeen ja joka vitun pystyrunko on lahona alakerrasta toiseen kerrokseen asti.

Että näin. Jos jollain on vinkkejä siihen miten nuo pystyrungot saisi vaihdettua ilman että talo kaatuu niin kertokaa toki. Raksamiehet sanoi että pitäisi purkaa sisäseinät, ottaa purut pois ja sitten "jotenkin" vaihtaa kaikki lahot pystyrungot.

Jos ne on toiseen kerrokseen asti lahona, niin vaikea niitä voi olla sisäpuolelta korjata. Ellei sitten sahaa niitä yksitellen poikki yläkerran kohdalta, alle uusi pystyjuoksu, ja molemmille puolille työntää alakautta riittävänpitkät 50x100:t. Yläkerrasta sitten vaikka reiluilla pinnapulteilla puristaa liitoksen kasaan. Jos ne on koko seinän matkalta lahot, niin luulisi olevan järkevämpää vaihtaa ne kokonaan. kova duuni tuossa kuitenkin on, varsinkin jos sisäpuolelta lähtee purkamaan. Kokonaisina niitä ei saa oikein pois kuin purkamalla ulkokautta. Itte purin näin ja näin ulkokautta osan seinästä, ja vaihdoin pystyjuoksujen lahot osat. Eivät olleet kyllä ullakolle asti lahot.
 
Voiko kyprokkilevyt ruuvata suoraan vanhan seinän päälle, eli kyseessä siis sellainen -70 luvun rivari jossa seinät on ilmeisesti lastulevyä? jossa menee sellainen n sentin kokoinen ura tasaisin välein. (vaikeasti selitetty). Pahuksen ruma sellainen seinä ja mietittiin mikä olisi helpoin tapa saada siisti tasainen seinä. Tietty tällä tyylillä huoneet hieman pienenee muttei mitenkään ratkaisevan paljon.

Toivottavasti joku ymmärsi mitä yritin näin vaikeasti selittää. :)
 
Voiko kyprokkilevyt ruuvata suoraan vanhan seinän päälle, eli kyseessä siis sellainen -70 luvun rivari jossa seinät on ilmeisesti lastulevyä? jossa menee sellainen n sentin kokoinen ura tasaisin välein. (vaikeasti selitetty). Pahuksen ruma sellainen seinä ja mietittiin mikä olisi helpoin tapa saada siisti tasainen seinä. Tietty tällä tyylillä huoneet hieman pienenee muttei mitenkään ratkaisevan paljon.

Kyllähän ne tietysti voi. Joudut vaan suunnittelemaan todennäköisesti miten toteutat ovien ja ikkunoiden kohdat, ja pistorasioita varten joudut leikkaamaan kolot levyyn ettei ne jää niiden taakse..
 
1. Voiko seinässä olevan lämpöpatterin lattiasta kattoon kulkevat putket maalata normaalilla seinämaalilla vai vaatiiko jotain enemmän lämpöä kestävää?

2. Mistä saisi halvalla "barokki"-tyylisiä lattialistoja? Mieluusti ihan aitoa puuta, ei mitään halpismalleja. Ja millä nuo kannattaa kiinnittää? Liimalla, silikoonilla vai millä? Miten kattoon laitettavat listat kiinnitetään jos kyseessä kiviseinä/katto?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
1. Voiko seinässä olevan lämpöpatterin lattiasta kattoon kulkevat putket maalata normaalilla seinämaalilla vai vaatiiko jotain enemmän lämpöä kestävää?

2. Mistä saisi halvalla "barokki"-tyylisiä lattialistoja? Mieluusti ihan aitoa puuta, ei mitään halpismalleja. Ja millä nuo kannattaa kiinnittää? Liimalla, silikoonilla vai millä? Miten kattoon laitettavat listat kiinnitetään jos kyseessä kiviseinä/katto?
1. Voi. Muista sammuttaa patterit hyvissä ajoin ennen maalausta tai maali kuivuu samantien ja paakkuuntuu maalatessa. Ensimmäistä kertaa maalatessa, esim. uudiskohteessa, kannattaa niitä putkia pyöräyttää hiekkapaperilla karkeiksi. Vanhassa talossa noita on varmasti maalattu ennenkin.
2. Ruuveilla kiinni. Rautakaupoista saa listoja, ainakin tilaamalla. Varaudu maksamaan paljon. Joku puukeskus myy myös jotain halpaa shittiä.
 
1. Voiko seinässä olevan lämpöpatterin lattiasta kattoon kulkevat putket maalata normaalilla seinämaalilla vai vaatiiko jotain enemmän lämpöä kestävää?

2. Mistä saisi halvalla "barokki"-tyylisiä lattialistoja? Mieluusti ihan aitoa puuta, ei mitään halpismalleja. Ja millä nuo kannattaa kiinnittää? Liimalla, silikoonilla vai millä? Miten kattoon laitettavat listat kiinnitetään jos kyseessä kiviseinä/katto?

Itse maalasin kyllä Maalarin valkolakalla patterit ja niiden putket. Aikaisemmin joku oli maalannut ne seinämaalilla, ja paljon paremman näköinen, ja varmasti kestävämpi nyt. Hemmetinmoinen homma oli kyllä puhdistaa vanhat lateksimaalikerrokset pois.

Miksi listat pitää olla aitoa puuta? Ainakin Starkilla on todella hyvännäköisiä mdf-koristelistoja, joista ei kyllä paikallaan lattiassa/katossa osaa kukaan sanoa onko aitoa puuta vai mdf:ää. Hinta vain varmasti hyvinkin paljon alhaisempi. Ja jos harkitset hiukankin korkeampaa koristejalkalistaa, niin mdf-listojakaan ei saa millään halpishinnalla. Itselläni 45-neliöisen asunnon listat, jotka olivat lähestulkoon kaikki mdf:ää maksoivat yli 500 euroa. Ja kaikkiin listoihin sain rakennusliikkeen alennukset.

Itse kiinnitin jalkalistat liimamassalla, ja ammuin kiinni viimeistelynaulaimella. Kattolistojen kiinnittäminen voi onnistua viimeistelynaulaimella ja liimalla jossain tapauksessa. Proppaaminen on aika työlästä, mutta voi olla ainoa mahdollisuus.
 
suosittelen kans siihen kipsilevyä... tai jos haluat laittaa vanerin niin vaneri sit ehdottomasti myös kiinni saneerauslaastilla ja sit ihan normaalisti saneerauslaastilla laatat kiinni..mutta mieluiten se kipsilevy vanerin tilalle ja laastilla kiinni niin ei taivu ja liiku enää ikinä mihinkään...

saneerauslaasti on melkoista liimaa..ihan täysin liimamainen teollinen tuote..ei juurikaan tekemistä esim muurauslaastin kanssa. mä luotan sannerauslaastiin melkoisesti..esim jos on oikein tod paha betoniseiä tai muutoin huonosti tasoitettu seinä niin saanerauslaastilla vaan kipsilevy päälle ja siitä helppo taas edetä.

Onko täällä jengillä ideoita miten tuollaisessa lattian laatoituksessa toteuttaisi kipsilevyjen saumakohdan? Levyhän on siis tulossa solumuovin päälle, eli pientä elämistä voi tulla. Tila on sen kokoinen(n.4m2) ja muotoinen, ettei yhdellä levyllä pärjää. Pitäiskö vetää vain saumanauhalla yhteen ja laattasaumaan siihen kohtaa akryylimassaa?

Tuli eilen mitattua tuota alaa ja muistin neliön verran väärin, eli hintsusti yli 4m2, eli nyt kyllä unohdan ladottavan Faenza-laatan.
 
Jättää pienen elämisvaran levyjen ulkolaidoille ja levyjen liitoskohtaan. Liitoskohtaan väliin jotain elastista massaa. Aloittaa laatoituksen tuosta saumakohdasta, johon voi halutessaan laittaa saumauslaastin sijasta jotain samanväristä elastista massaa. Saumauslaastia ostetettaessa muistaa tsekata että löytyy myös samanväristä elastista massaa. Laatoituksessa voi myös vetää laastikammalla liitossaumaan vastaan, ja laatan keskikohta saumojen päälle jos levyjen liitoskohtia on vain yksi.
 
Itse maalasin kyllä Maalarin valkolakalla patterit ja niiden putket. Aikaisemmin joku oli maalannut ne seinämaalilla, ja paljon paremman näköinen, ja varmasti kestävämpi nyt. Hemmetinmoinen homma oli kyllä puhdistaa vanhat lateksimaalikerrokset pois.

Miksi listat pitää olla aitoa puuta? Ainakin Starkilla on todella hyvännäköisiä mdf-koristelistoja, joista ei kyllä paikallaan lattiassa/katossa osaa kukaan sanoa onko aitoa puuta vai mdf:ää. Hinta vain varmasti hyvinkin paljon alhaisempi. Ja jos harkitset hiukankin korkeampaa koristejalkalistaa, niin mdf-listojakaan ei saa millään halpishinnalla. Itselläni 45-neliöisen asunnon listat, jotka olivat lähestulkoon kaikki mdf:ää maksoivat yli 500 euroa. Ja kaikkiin listoihin sain rakennusliikkeen alennukset.

Itse kiinnitin jalkalistat liimamassalla, ja ammuin kiinni viimeistelynaulaimella. Kattolistojen kiinnittäminen voi onnistua viimeistelynaulaimella ja liimalla jossain tapauksessa. Proppaaminen on aika työlästä, mutta voi olla ainoa mahdollisuus.


Sehän riippuu paljon pattereiden kunnosta,mitä niille tarvii tehä..Otexilla pohjat jos on tarvis ja pelkkä lateksi päälle riittää..Lateksilla päälle maalamisessa on se idea että ne saadaan tehtyä samalla kun seinät tehdään..Jos haluaa pattereista näyttävämmät ja on aikaa käytettävissä,niin siinä tapauksessa valkolakalla..
 
..eikä oo pahannnäkönen, jos jättää "läpikuultavaksi" maalin..eli ei vetele moneen kertaan...riippuu tietty entisistä pohjista..sinän väristä yms....
 
Jatketaan tyhmiä kysymyksiä: eteinen n 3-4 neliötä on nyt laminaattia, ajateltiin siihen tilalle laattaa, sitten iski ahneus suunnitelmissa ja ajateltiin eteisestä lähtevä käytävä myös laatoittaa n 10 neliötä.

Lattialämmitystähän suositellaan laatoituksen yhteydessä, nostaako se paljon kustannuksia? Entä mitä remppaukko ottaa rahaa jos tekee kyseisen kokoiset laatoitukset? Ei mitään erikoista kikkailua vaan yhdellä laattamallilla koko alue.
 
Sehän riippuu paljon pattereiden kunnosta,mitä niille tarvii tehä..Otexilla pohjat jos on tarvis ja pelkkä lateksi päälle riittää..Lateksilla päälle maalamisessa on se idea että ne saadaan tehtyä samalla kun seinät tehdään..Jos haluaa pattereista näyttävämmät ja on aikaa käytettävissä,niin siinä tapauksessa valkolakalla..
pakko viilata pilkkua siitä että lateksilla ei saa siistiä tasaista pintaa,siitä jää aina siveltimen jäljet,valkolakka tasoittuu tosi hyvin!Ihan yhtä kauan menee aikaa lateksilla maalatessa kuin valkolakalla,kuivumisaika vaan on pidempi...
 
pakko viilata pilkkua siitä että lateksilla ei saa siistiä tasaista pintaa,siitä jää aina siveltimen jäljet,valkolakka tasoittuu tosi hyvin!Ihan yhtä kauan menee aikaa lateksilla maalatessa kuin valkolakalla,kuivumisaika vaan on pidempi...
Vetäseppä se lakka tai mikä tahansa ennen maalatun latexin päälle niin siitä se vasta soppa syntyy. Toki uudet patterit kannattaa maalata oikealla maalilla, mutta latexia aina latexin päälle, pääsee helpoimmalla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom