Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kaiveli82:lle

Itse ostin vanhan talon ja tein samanlaisen operaation omaan . Saunan ja kylpyhuoneen valu oli tehty vituralleen ja kosteus päässyt seiniin. Vaihdoin alapalkin 5x5 ja tein uuden seinärunkon kokonaan, osassa kohtaa oli kosteus noussut runkotolppia pitkin vain n.30 cm ja niille riitti, kun vaihto pehmeäksi menneen pätkän uuteen. Kun runkotolppiin tekee tuollaisen pätkän vaihdon, niin pitää se liitos kohta tukea laudoilla liitoskohdan molemmin puolin, riittää vähän yli puolimetriset laudanpätkät molemmin puolin. samalla ulkoverhous meni uusiksi näiden seinien osalta. Osittain seinissä oli puru eristeet, puru poistettiin ja seinät villoitettiin. Samalla seiniä kasvatettiin 50mm ja lisättiin eristettä. Höyrysulkuja muoveja seinissä ei ole eikä kannata laittaa, pahvi ulkoverhouksen takana, näin pääsee rakenteet henkittämään. Laittelen kuvia omasta projektista lähipäivinä, kun vähän samanlainen prokkis siis menossa.

Ilmeisesti laitoit selluvillaa seiniin, kun jätit höyrysulun pois?
 
Ilmeisesti laitoit selluvillaa seiniin, kun jätit höyrysulun pois?

Jep, sellua. Nyt on erikoista, kun eristeinä on sellua, ekovillaa, mineraalivillaa ja ekovillaa:) esim. lattiassa oli purueristeet, kylläkin hyvät sellaiset ja sinne lisättiin ekovillaa. Seinissä Sellua,mineraalia ja purua. Rakenne on ollut näin ilman muovisulkuja 38 vuotta ja vanhat eristeet ja seinät ovat kuin uusia. Nyt vain tulee lisäeristys vielä sisälle 40mm foam valmiilla ek kyproc pinnalla, samalla saadaan tiivis sisäpinta. . Voisihan tuossa käyttää esim. Isoverin Variota sulkuna, mutta ei todettu järkeväksi, kun seinä on pysynyt kuivana ja vaurioitumatta noin hyvin aikakaudet. Ilmanvaihdolle tehdään huomattavia parannuksia myös. Kosteissa tiloissa lattiavalu oli vaan tehty jälkikäteen ja ei vesi eristeitä ja rako seinän ja lattian välissä, näin ne seinät vaativat sen korjauksen.
 
Jep, sellua. Nyt on erikoista, kun eristeinä on sellua, ekovillaa, mineraalivillaa ja ekovillaa:) esim. lattiassa oli purueristeet, kylläkin hyvät sellaiset ja sinne lisättiin ekovillaa. Seinissä Sellua,mineraalia ja purua. Rakenne on ollut näin ilman muovisulkuja 38 vuotta ja vanhat eristeet ja seinät ovat kuin uusia. Nyt vain tulee lisäeristys vielä sisälle 40mm foam valmiilla ek kyproc pinnalla, samalla saadaan tiivis sisäpinta. . Voisihan tuossa käyttää esim. Isoverin Variota sulkuna, mutta ei todettu järkeväksi, kun seinä on pysynyt kuivana ja vaurioitumatta noin hyvin aikakaudet. Ilmanvaihdolle tehdään huomattavia parannuksia myös. Kosteissa tiloissa lattiavalu oli vaan tehty jälkikäteen ja ei vesi eristeitä ja rako seinän ja lattian välissä, näin ne seinät vaativat sen korjauksen.

Tosiaan noille hengittäville eristeille ei höyrysulkua kannata mennä laittamaan. Esim. selluvilla taisi muistaakseni pystyä sitomaan yli 20 kertaa oman painonsa verran kosteutta, ja luovuttamaan sen kuivatessaan pois ja eriste on jälleen ihan kunnossa.

Itse jätin purut seinään, tosin tiivistettiin ja ikkunan karmien alle lisättiin purua. Sisäpuolelle tulee n. 5-10 cm sellua ruiskutettuna, ja sama alapohjaan. Lattiat aikaisemmin asennetut lasivillat poistetaan kokoaan. Ilmasulkupaperi selluvillan päälle ja seiniin pinnoitteeksi puukuitulevy. Lattiaan sitten lankkulattia.
 
Eli tarkoitus olisi uusia eteisen pitkähkön kaapiston ovet peililiukuovilla. Koko kaapiston leveys 330cm ja korkeus 220cm. Varmaankin joku 4 peiliovea voisi olla sopiva määrä, jolloin siis tulee yhdelle ovelle leveyttä 82.5cm. Parhaat vinkit tälläisen paketin ostamiseen? Halvimmat kaupat? Kuinka paljon tulisi hintaa about? Eli siis ihan perus peiliovet ja kiskot ylös+alas.

Mahdollisesti myös jokin maitolasi tms voisi sopia tuohon.

Morjes, tutustu http://www.lasitukkuoiva.fi/ . Itellä eteisessä ja makuuhuoneessa tuolta hommatut ovet ja suosittelen!
 
Laitoin tarjouksen lafkaan mutta hinta oli aika suolainen, n.700e sis kuljetuksen kotiin. Tietääkö joku muita mahdollisesti halvempia paikkoja?

Eivät taida olla missään erityisen halpoja. Meillä tuli kahteen makkariin yhteensä kuusi kipaletta alumiinikehyksisiä maitolasiovia (245x60) ja useampi satalappunen siihen paloi. Tutkipa vaikka paikallisten keittiöfirmojen tarjontaa..
 
Ihan pk-seudulla asustellaan. Olen kyllä miettinyt tulisiko halvemmaksi esim ostaa näiden vanhojen ovien tilalle vain uudet esim sellaiset kiiltävät valkoiset ovet, samanlaiset mitkä keittiöissä näkyy nykyään.

Keittiöön tarvitsisin myös uudet ovet.. huoh :D
 
Ihan pk-seudulla asustellaan. Olen kyllä miettinyt tulisiko halvemmaksi esim ostaa näiden vanhojen ovien tilalle vain uudet esim sellaiset kiiltävät valkoiset ovet, samanlaiset mitkä keittiöissä näkyy nykyään.

Keittiöön tarvitsisin myös uudet ovet.. huoh :D

Jos lastulevyä tarkoitat ni totta ihmeessä tulee halvemmaksi. Mutta eipä ne kyllä miltään näytä..
 
Niinpä noh pitää katsella jos jostain lähtisi liukuovet itselle ok hinnalla. Onko joku ostanut keittiöönsä viimeiaikoina uusia kaapinovia? Mistä saisi halvimmalla? Varsinkin jos ei ole ihan tehdasmittaisia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Haluaisin myös vaihtaa 2 kpl sisäovia asunnossani. Kyseessä vuokra-asunto joten en todellakaan ala maksamaan uusia karmeja saati asentelemaan niitä. Ongelmana on se, miten saan uuden oven sopimaan vanhan tilalle? Itse ovethan ovat suht edullisia ja asennus helppo, mutta miten nuo saranat jne? Eikös nuo karmit voi vaan maalata samanväriseksi kuin se uusi ovi?
 
Niinpä noh pitää katsella jos jostain lähtisi liukuovet itselle ok hinnalla. Onko joku ostanut keittiöönsä viimeiaikoina uusia kaapinovia? Mistä saisi halvimmalla? Varsinkin jos ei ole ihan tehdasmittaisia.
Elegalta ainakin saa keittiönovia, mutta en tiedä onko edullinen.
 
Haluaisin myös vaihtaa 2 kpl sisäovia asunnossani. Kyseessä vuokra-asunto joten en todellakaan ala maksamaan uusia karmeja saati asentelemaan niitä. Ongelmana on se, miten saan uuden oven sopimaan vanhan tilalle? Itse ovethan ovat suht edullisia ja asennus helppo, mutta miten nuo saranat jne? Eikös nuo karmit voi vaan maalata samanväriseksi kuin se uusi ovi?

Eikös tuollaiset tavalliset laakaovet maksa jotain n. 70 euroa/kpl, ja karmi varmaankin noin 30 euroa siihen päälle... Varmaan kuitenkin järkevämpää vaihtaa se ihan suosiolla karmeineen. Karmien maalaamiseen käytettävä maalikin maksaa jo melkein saman verran kuin uudet karmit.
 
Kaiveli82:lle

Itse ostin vanhan talon ja tein samanlaisen operaation omaan . Saunan ja kylpyhuoneen valu oli tehty vituralleen ja kosteus päässyt seiniin. Vaihdoin alapalkin 5x5 ja tein uuden seinärunkon kokonaan, osassa kohtaa oli kosteus noussut runkotolppia pitkin vain n.30 cm ja niille riitti, kun vaihto pehmeäksi menneen pätkän uuteen. Kun runkotolppiin tekee tuollaisen pätkän vaihdon, niin pitää se liitos kohta tukea laudoilla liitoskohdan molemmin puolin, riittää vähän yli puolimetriset laudanpätkät molemmin puolin. samalla ulkoverhous meni uusiksi näiden seinien osalta. Osittain seinissä oli puru eristeet, puru poistettiin ja seinät villoitettiin. Samalla seiniä kasvatettiin 50mm ja lisättiin eristettä. Höyrysulkuja muoveja seinissä ei ole eikä kannata laittaa, pahvi ulkoverhouksen takana, näin pääsee rakenteet henkittämään. Laittelen kuvia omasta projektista lähipäivinä, kun vähän samanlainen prokkis siis menossa.

Terve Tepe83

Pistä ihmeessä kuvia hommasta. Mä valuuttelin yhdeltä seinältä puruja pois ja taas saatiin lisää hommaa. Pistänpä kuvan liitteeksi joka kertoo enemmän hommasta, menee aika mielenkiintoiseksi. Ehdotuksia uudesta rakenteesta?
 

Liitteet

  • sokkeli-ja-vanha-ulkoverhou.webp
    sokkeli-ja-vanha-ulkoverhou.webp
    62,3 KB · Katsottu: 2 223
Terve Tepe83

Pistä ihmeessä kuvia hommasta. Mä valuuttelin yhdeltä seinältä puruja pois ja taas saatiin lisää hommaa. Pistänpä kuvan liitteeksi joka kertoo enemmän hommasta, menee aika mielenkiintoiseksi. Ehdotuksia uudesta rakenteesta?

Onko tuo kuva otettu sisäpuolelta? Ilmeisesti on, niin onko tuo musta tervapaperia? Jos on, niin sehän muodostaa höyrysulun seinään, ja vielä lähellä seinän kylmää puolta-->sisältä tuleva lämmin ilman kondesoituu siihen pintaan, kun kastepiste muodostuu seinän väliin. Siinä ei paljoa auta seinän muuten hengittävä rakenne. Itse repisin sen pois, mutta jos seinissä ei ole kosteutta tai hometta, niin se ei kai ole aiheuttanut tuhoja. Mutta jos vaihtaa purun tilalle paremman eristeen, niin ongelmia voi tulla, ja erityisesti jos laittaa sellaisen eristeen joka ei ole ns. hengittävä.

Jos ulkopinnassa on lateksimaali, niin laudoituksen takana pitäisi olla tuuletusrako. Lateksipinta kun periaatteessa muuten tekee jonkinlaisen höyrysulun. Eristeeksi joku hengittävä eriste kuten sahapuru, kutterilastu, selluvilla, pellavaeriste tai muu vastaava. Seinien, alapohjien ja yläpohjien liitokset ja kulmat on kaikkein kriittisimmät ja tarkimmat paikat. Seinien lisäeristys ei aina "kannata", ennemmin kannattaa panostaa yläpohjan ja noiden kulmien lisäeristämiseen/tiiviyteen ja niiden toimivaan rakenteeseen. Jos päättää kuitenkin lisäeristää, niin parempi eristemateriaali aina kylmemmälle puolelle seinää. Ja esim. lasivilla+hengittävä eriste ei ole kovin hyvä ratkaisu. Kaksi samanlailla toimivaa eristemateriaalia on parempi vaihtoehto. Samalla kannattaa panostaa yläpohjan ilmanvaihtoon, ja huolehtia että ilma pääsee kiertämään kunnolla. Lämmin ilma kun nousee ylöspäin, joten yläpohjassa ei saisi olla mitään mikä muodostaa sinne höyrysulun, johon kylmän ja kuuman ilman kohtauksen seurauksena ilmakosteus kondensoituu. Vanhoissa taloissa myös ikkunan karmien alla purut on painunut n. 15-20 cm, jos niitä ei ole koskaan lisätty. Eli siellä on vain ilma eristeenä. Sinne kannattaa myös lisäillä puruja.

Sisäpuolelta koko kämppä vuoraten ilmasulkupaperilla (eli myös katto ja lattia, ja kaikki saumat tiivistäen, ja paperin pitää tulla reilusti limittäen) ennen pintamateriaalia, joka voi olla esim; paneli, puukuituley tai lastulevy.

Tuon alajuoksun voi tosiaan vaihtaa pätkissäkin. Pystyjuoksujen kohdalta vaan pala pois, ja uutta puuta tilalle. Purut kannattaa ottaa säilöön ja käyttää uudestaan. Se on kuitenkin toimiva ja hyvä eriste, ja puru on kuitenkin valmiiksi kuivaa. Sahalta haettu pitää aina kuivattaa etukäteen. Mikäli ne vaan saa yläkautta lisättyä sinne. Jos pystyjuoksu on laho, niin pala pois siitäkin ja uutta tilalle. Tukee vaan molemmilta puolilta, kuten tuossa on kerrottiin. Bitumista sokkelikaistaa kannattaa laittaa sinne betonin/kiven väliin. Kannataa myös selvittää nouseeko kosteutta maasta kapillaarisesti sinne perustuksiin, vai onko laho-ongelma syntynyt kun ilma ei ole päässyt kiertämään. Jos kosteus nousee maasta, niin ei muuta kun salaojitusta. Alapohjaankin hengittävä eristemateriaali on hyvä vaihtoehto.

Lattiaan en myöskään laittaisi mitään materiaalia, joka estää hengittävyyden, eli muovimattoa, laminaattia, höyrysulkua tms. Lastulevylattiassakin on eri kemikaaleja liima-ainena, ja senkään toimivuudesta en ole ihan vakuuttunut. Lankkulattia on hyvä vaihtoehto. Itse olen sitä mieltä, että mitä vähemmän eri rakennusmateriaaleja käytetään keskenään, niin sitä parempi. Ja lopputulos paranee, kun käytetään niitä materiaaleja, joita on käytetty jo pitkään (ja erityisesti samassa talossa) ja joista on hyviä kokemuksia muuallakin. Mielipiteitä on monia, nämä olivat omia ja syntyneet omna n. 4 vuoden peruskorjausprojektin aikana.

En tunne rossipohjan toimivaa rakennetta kovin tarkasti, kun itsellä on maanvarainen laatta, ja peruskorjasin sen eri lailla. Kannattaa kääntyä osaavan suunnittelijan puoleen sen kanssa, varsinkin jos epäilee että alajuoksun lahovaurio johtuu alapohjan rakenteesta.
 
Kiitoksia Inskalle vinkeistä. Ajattelin nuo purut vaihtaa alunperin selluvillaan mutta mietityttää tuo ulkopuolen lisäeristys joka on 50mm vuorivillaa... sitä ei ole varaa vaihtaa sieltä pois vuosiin. Purut ja villat vaikuttaa hyvin säilyneiltä 30v jälkeen joten ei kai tuo rakeenne kovin susi voi olla muuta kuin tuon sokkelin kohdalta. Rakennehan on ulkopäin:
-laudoitus
-ilmarako
-bitumilevy
-pahvipaperi
-vuorivilla 50mm
-vanha ulkoseinälaudoitus pysty
-runkotolpat 2x4 (plus purut 100mm, poistettu)
(-vinolaudoitus, poistettu)
(-huokolevy, poistettu)
(-lastulevy, poistettu)
Tuosta pitäisi sit jatkaa uudella rakenteella sisälle päin. Toinen asia mikä mietityttää on se että kannattaako tuo runkotolppien alajuoksu eli se hirsi korvata painekyllästetyllä tavaralla? Itse jotenkin vieroksun ajatusta mutta tuollaistakin esitettiin. Eikö sen nyt pitäisi riittää jos sinne lyö tavallisen 4x4 tai 5x5 tilalle ja katkaisee kosteuden nousun bitumihuovalla?
Mitäs mieltä olette siitä jos tuonne betonisokkelin ja runkotolppien väliin laittaisi finfoamin katkoksi?
 
Mitäs te suositelette tehtäväksi piipun/tulisijan pohjalle joka on kuvan periaatteella tehty, vai tehdäänkö mitään? Eli perustukseksi on kasattu luonnonkiviä. Itse mietein jotain pientä valua tai vastaavaa tueksi. Tuon ladonnan läpi kulkee lattiansuuntaisesti hirsi joka pitäisi saada pois tai ainakin katkaista ladonnan sisään koska se on pehmennyt ja tilalle pitäisi saada uutta korvaavaa rakennetta.
 

Liitteet

  • piipunpohja.webp
    piipunpohja.webp
    8,9 KB · Katsottu: 974
Mitkä firmat tekee mittatilaus lauteita saunaan? Vai kannattaako vaan ihan joku kirvesmies hankkia ja sille yrittää selittää millaiset lauteet haluaisi?
 
Mitkä firmat tekee mittatilaus lauteita saunaan? Vai kannattaako vaan ihan joku kirvesmies hankkia ja sille yrittää selittää millaiset lauteet haluaisi?

Lumilaude, Sauna-Pakkanen ja Sun-sauna tekevät ainakin laatulauteita. Riittää kun annat saunan mitat tehtaalle, ja lähettävät kotiovelle valmiit lauteet. Helppo asentaa itse paikalleen...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom