Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
juu, noin se menee, tiedän koska itsekin vastaavassa olen parasta aikaakin hommissa, ja juuri sähköjä teen.

hankala se on hinnasta tapella jos on ennen aloitusta itse hyväksytty, kuin myös työnjälki.

Silti haluaisin kuulla, mitkä 4 pistorasiaa on uusittu. Epäilen edelleen että tarvikkeissa on kamoja, jotka ei päällepäin välttis näy. Esim. keskuksen sisälle laitettu vikavirtasuojia.

Ja jos olisi noin, niin parempihan se olisi et työn osuus olisi isompi summa, saa vähennyksiin.

En osta silti tätä tarinaa noilla tavaroilla, että muutama pr, jakorasiaa, ja hiuka kaapelia. Satasen tavarat, katteella hiukan yli.
Itseasiassa tuolla aiemmin kerroin kuinka olen ihan itse rahastanut ihmisiä vastaavassa tilanteessa. Ei ole ollut pakottamista mutta sen verran kapitalisti kuitenkin että jos on mahdollisuus ansiotoiminnassa helppoon rahaan niin otanhan mä sen pois.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja jos vanha talo, ja keittiöremppa tehdää samalla, niin siellä ei hyvin varmasti just vikiksiä ole lainkaan. Eikä välttämättä edes suojamaata kulje vanhoissa ryhmissä, joten siitä äkkii tuleekin hiuka enemmän hommaa.

Itseasiassa tuolla aiemmin kerroin kuinka olen ihan itse rahastanut ihmisiä vastaavassa tilanteessa. Ei ole ollut pakottamista mutta sen verran kapitalisti kuitenkin että jos on mahdollisuus ansiotoiminnassa helppoon rahaan niin otanhan mä sen pois.

juu, se on totta että lisäpisteet maksaa, ja saakin maksaa, muuten tehtäs vain niitä.

näissä hommissa vaan usein työhön sisältyy paljonkin hommaa joka ei maallikon silmään näy välttämättä lainkaan. Kaikki on kuitenkin tehtävä kuten kuuluu.

Sen verran vielä tähän, että useamman kerran esim. on asiakas tullut urakan keskellä pyytämään katsomaan että mitä pitäisi tehdä kun hänelle tuli uusi keittiö.

no, se tosiaan on tullut se keittiö, täysin valmiiksi. Paitsi että sieltä puuttuu aivan KAIKKI sähköt!

sitten ilmotetaa että haluisin molemmille seinille alakaapin alle ledit, ja kaikki muut tottakai kans. Millekkään ei ole mitään ohjauksia olemassa, ei lieden syöttöä, jääkaapille, mikrolle, pakastimelle, liesarille, taso pr:lle jne jne.

sitten itketää kun laitat 15h laskun kun listotat kaikki kaappien sisälle ja laittelet kaikenmaailman langattomia kytkimiä jne jne jne:puntti:

Onko täällä kylppärirempan läpikäyneitä taloyhtiössä? Meillä on pieni 5 talon taloyhtiö ja kylppäreiden uusimisia mietitään. Kyseessä voi tulla myös yhtiöjärjestyksen muuttaminen jos tuntuu siltä ettei kaikki ole samaa mieltä etenemisestä.

Olen näissä asioissa maallikko, mutta mitkä ovat tämän alueen best-practices? Ollaan nyt otettu työn suunnittelusta tarjouksia, mutta en sitten tiedä onko tämä paras tapa. Eli yksi toimittaja tekisisi suunnittelun, toinen toteutuksen, ja kolmas (tai suunnittelija) tekee valvonnan. Olen itse ohjelmistokehityspuolelta ja tämmöinen tekeminen yleensä vaan nostaa hintaa turhaan; mielummin otetaan se pieni ja kallis tiimi tekemään kaiken alusta loppuun, kuin eri tahoja tekemään eri vaiheita. Joku valvoja käy sitten työmaallia muutaman kerran ja hyväksyttää urakan. Suunnitteluun menisi ilmeisesti 5k-18k (riippuen tarjouksesta) ja asbestikartoitukseenkin menee 2k. Eikö urakoitsijan kannata tehdä myös tuo suunnittelu? Ei kai siinä tarvita erillistä tahoa kertomaan miten vesieristeet ja sähköt vedetään...

Onko täällä kylppärirempan läpikäyneitä taloyhtiössä? Meillä on pieni 5 talon taloyhtiö ja kylppäreiden uusimisia mietitään. Kyseessä voi tulla myös yhtiöjärjestyksen muuttaminen jos tuntuu siltä ettei kaikki ole samaa mieltä etenemisestä.

Olen näissä asioissa maallikko, mutta mitkä ovat tämän alueen best-practices? Ollaan nyt otettu työn suunnittelusta tarjouksia, mutta en sitten tiedä onko tämä paras tapa. Eli yksi toimittaja tekisisi suunnittelun, toinen toteutuksen, ja kolmas (tai suunnittelija) tekee valvonnan. Olen itse ohjelmistokehityspuolelta ja tämmöinen tekeminen yleensä vaan nostaa hintaa turhaan; mielummin otetaan se pieni ja kallis tiimi tekemään kaiken alusta loppuun, kuin eri tahoja tekemään eri vaiheita. Joku valvoja käy sitten työmaallia muutaman kerran ja hyväksyttää urakan. Suunnitteluun menisi ilmeisesti 5k-18k (riippuen tarjouksesta) ja asbestikartoitukseenkin menee 2k. Eikö urakoitsijan kannata tehdä myös tuo suunnittelu? Ei kai siinä tarvita erillistä tahoa kertomaan miten vesieristeet ja sähköt vedetään...
Kun löydätte toisten taloyhtiöiden suositteleman hyvämaineisen urakoitsijan jolla talous kunnossa niin 1. kohdan voitte jättää pois heti. Ei varmasti ole halvin mutta kokonaisuudessa todennäköisesti on. Ulkopuolinen valvoja on kyllä hyvä olemassa.

Tuosta saattaa olla vaan hiukan huono valittaa, jos hinta ja tehty työ on juuri se mistä on sovittu. Mistä siis valitat? Omasta ymmärtämättömyydestäsi..?

Omasta tyhmyydestä valitan. Helppo homma. Pääurakoitsijan tarjouksessa luki "keittiön sähkötyöt". Siitä en osannut päätellä operaation "järkevää" hintaa kuvittelemalla.

tottakai hinta on kova, ei siinä. Monesti vaan urakoissa noi lisätöiden hinnat on suht arvokkaita. Kyllä meidän laskuissa ainakin on tasan kaikki myös eriteltynä.

Tässä on eritelty työn osuus ja sitten on loppusumma, sekä tarjouksessa että laskussa.

Niitä pistorasian haluajia on tuollasissa urakoissa vaan melko paljon

Kyllä minä niitä rasioita niin vimmatusti halusinkin. :) Keittiöurakoitsija teki piirustukset ja kahteen standardikaapistoon tarvittiin sähköä jääkaapille, mikroaaltouunille ja valoille. Rasiat on ruuvattu kaappeihin.

Mutta silti, jos siinä 4h on mennyt, niin sellanen 350-400€ sanoisin että oltaisi lähellä mitä olisi. Plus tietty maksaahan se mittauspöytäkirjakin.

400 olisi mun mielestä ollut ihan passeli, edelleen yrittäjälle OK.

Olen yrittänyt tavoittaa pääurakoitsijaa, mutta ei hän ole ollut puhelimen äärellä, ei ole myöskään soitellut takaisin. Kuluttaja-asiamies sanoi, että ensin pitää neuvotella. Ei se näytä oikein onnistuvan.

Sen verran vielä tähän, että useamman kerran esim. on asiakas tullut urakan keskellä pyytämään katsomaan että mitä pitäisi tehdä kun hänelle tuli uusi keittiö.

no, se tosiaan on tullut se keittiö, täysin valmiiksi. Paitsi että sieltä puuttuu aivan KAIKKI sähköt!

sitten ilmotetaa että haluisin molemmille seinille alakaapin alle ledit, ja kaikki muut tottakai kans. Millekkään ei ole mitään ohjauksia olemassa, ei lieden syöttöä, jääkaapille, mikrolle, pakastimelle, liesarille, taso pr:lle jne jne.

sitten itketää kun laitat 15h laskun kun listotat kaikki kaappien sisälle ja laittelet kaikenmaailman langattomia kytkimiä jne jne jne:puntti:

Kyse on kerrostalon putkirempasta, jonka yhteydessä osakkaille tarjottiin mahdollisuutta teettää esim. keittiöremontti pääurakoitsijan valitseman aliurakoitsijan mallistosta.

Putkiremonttiin kuului "sähköjen uusiminen" kaikissa asunnoissa. En tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta olettaisin, että operaation jälkeen sähkö kulkee keittiöön, samalla tavoin vanhaan tai uuteen. Siitä eteenpäin (uuden keittiön sisällä tapahtuvat asennukset) ymmärtäisin olevan erikseen laskutettavaa työtä (pintavedot kourussa, jako- ja pistorasiat sekä kytkennät).

En tiedä mistä maksan, koska ainoa erittely tarjouksessa ja laskussa on työn osuus.

Kyse on kerrostalon putkirempasta, jonka yhteydessä osakkaille tarjottiin mahdollisuutta teettää esim. keittiöremontti pääurakoitsijan valitseman aliurakoitsijan mallistosta.

Putkiremonttiin kuului "sähköjen uusiminen" kaikissa asunnoissa. En tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta olettaisin, että operaation jälkeen sähkö kulkee keittiöön, samalla tavoin vanhaan tai uuteen. Siitä eteenpäin (uuden keittiön sisällä tapahtuvat asennukset) ymmärtäisin olevan erikseen laskutettavaa työtä (pintavedot kourussa, jako- ja pistorasiat sekä kytkennät).

En tiedä mistä maksan, koska ainoa erittely tarjouksessa ja laskussa on työn osuus.

juu kyllä, hieman ainakin ihmeelliseltä kuulostaa noilla spekseillä:cautious: Tottakai kannattaa selvittää mistä moinen!

Itse tosiaan mietin että näin jälkikäteen periaatteessa ei voisi riidellä sovitusta urakkahinnata mutta toisaalta kun olit tavallaan pakotettu ottamaan sen yhdeltä etkä voinut kilpailuttaa hintaa niin voisi olla hyvä syy riitauttaa vielä se. Kun remontti on menossa niin silloin yleensä hoidetaan kaikki kuntoon joten ei ole ihan validia vedota siihenkään että remontin jälkeen olisi voinut teettää kellä haluaa.
Urakkalaskussa välttämättä tarvitse edes erittelyä olla kuin työstä että saa kt-vähennyksen mutta yleensä se tehdään.

Laukes hana keitiössä ja jäi vesi päälle illalla. Sulkuventtiilejä ei missään kämpässä. Rapusta piti huoltomiehen katkasta vedet. Putket tehtiin uusiksi joku 6 vuotta sitten ja vanhoissa putkissa on altaan alla sulluventtiilit. Mitenkähän laillinen asennus nyt on virolaisten tekemänä kun sulkuja ei ole!

Mjääh, pakko siirtää keittiön viemäriputkea kuitenkin 😡 Kai se samoilla lämpimillä menee kuin kylppärissäkin, mutta kustannuksia lisää ihan varmasti vähintään sen verran, mitä muuten keittiö olisi budjetin alittanut. Joku ihana kasariratkaisu sielläkin, että se putki tulee seinästä eikä lattiasta (30 cm lattianrajasta) ja etäisyys vesiputkiin on 40 cm, joten astianpesukoneen sijoittelu vaatii kajoamista viemäriin.

Omasta tyhmyydestä valitan. Helppo homma. Pääurakoitsijan tarjouksessa luki "keittiön sähkötyöt". Siitä en osannut päätellä operaation "järkevää" hintaa kuvittelemalla.

400 olisi mun mielestä ollut ihan passeli, edelleen yrittäjälle OK.
Sori ny vaan, mutta. Ilmeisesti siis sait mitä halusit, ja olet sinänsä työhön tyytyväinen.

Kokonaislasku (tarjouksen mukainen) oli kolminumeroinen, josta työn osuus 670 oli sinusta kallis, mutta 400 olis ok.

Kannattaako tuommosen summan takia oikeasti haaskata omaa ja kuluttaa muiden aikaa viikkotolkulla? Voisko vain "nuolla haavat" ja olla ens kerralla tästä oppineena viisaampi ennakolta?

Viimeksi muokattu:
Laukes hana keitiössä ja jäi vesi päälle illalla. Sulkuventtiilejä ei missään kämpässä. Rapusta piti huoltomiehen katkasta vedet. Putket tehtiin uusiksi joku 6 vuotta sitten ja vanhoissa putkissa on altaan alla sulluventtiilit. Mitenkähän laillinen asennus nyt on virolaisten tekemänä kun sulkuja ei ole!

Voi vittu kui paljo ma ole tehny noo putkihommat! 🤣 Yleensä tosiaan ennen kalusteita laitetaan sulkuventtiilit, eli hanoille ja pytylle. Ehtikö tulla suuret vauriot sillävälin ku venttiiliä etittiin?

Voi vittu kui paljo ma ole tehny noo putkihommat! 🤣 Yleensä tosiaan ennen kalusteita laitetaan sulkuventtiilit, eli hanoille ja pytylle. Ehtikö tulla suuret vauriot sillävälin ku venttiiliä etittiin?
Siis ei mitään vaurioita, hana vain jäi päälle eikä enää mennyt kiinni, hajos siis ja vettä tuli normaalisti.

Kannattaako tuommosen summan takia oikeasti haaskata omaa ja kuluttaa muiden aikaa viikkotolkulla? Voisko vain "nuolla haavat" ja olla ens kerralla tästä oppineena viisaampi ennakolta?

En ole ihan varma pystynkö olemaan haaskaamatta kaikkien aikaa. Mulkero ei vastaa, eikä soita takaisin, jotta voisin edes jutella asiasta hänen kanssaan.

Sanokaas viisammat, kuulostaa tämä ratkaisu mitenkään järkevältä.
Käytiin katsomassa emännän kanssa 90-luvun taloa, jossa mainittiin esitteessä koneellinen ilmanvaihto. Tämä on toteutettu aikanaan niin, että liesituulettimen kautta on poisto ja ilma tulee mistä tulee. Ilmeisesti nykyiset asukkaat ovat sitten liesituulettimen vaihdon yhteydessä vaihtaneet painovoimaiseen ilmanvaihtoon ja lisänneet tuuletusikkunoihin poistoventtiilejä. Lisäksi olemassa on suihkukaapin yläpuolella ilman poisto, jonka saa päälle ja pois. Omaan korvaan ei oikein kuulosta tuollainen millään lailla fiksulta, mitäs sanoo kokeneemmat?

Sanokaas viisammat, kuulostaa tämä ratkaisu mitenkään järkevältä.
Käytiin katsomassa emännän kanssa 90-luvun taloa, jossa mainittiin esitteessä koneellinen ilmanvaihto. Tämä on toteutettu aikanaan niin, että liesituulettimen kautta on poisto ja ilma tulee mistä tulee. Ilmeisesti nykyiset asukkaat ovat sitten liesituulettimen vaihdon yhteydessä vaihtaneet painovoimaiseen ilmanvaihtoon ja lisänneet tuuletusikkunoihin poistoventtiilejä. Lisäksi olemassa on suihkukaapin yläpuolella ilman poisto, jonka saa päälle ja pois. Omaan korvaan ei oikein kuulosta tuollainen millään lailla fiksulta, mitäs sanoo kokeneemmat?
Budjettiin kannattaisi ehkä laskea lto:n asennus? Hintaa en sille tiedä mutta saattaa vanhaankin saada avaimet käteen paketin ihan kohtuuhintaan jos vain yläpohjassa onnistuu putkien veto.
Mutta tuolleenhan ne monesti oli silloin.

Budjettiin kannattaisi ehkä laskea lto:n asennus? Hintaa en sille tiedä mutta saattaa vanhaankin saada avaimet käteen paketin ihan kohtuuhintaan jos vain yläpohjassa onnistuu putkien veto.
Mutta tuolleenhan ne monesti oli silloin.
Eihän nyt kyse ollut siitä, että riittääkö rahat vaan siitä, että onko mitään järkeä edes miettiä taloa, jossa koneellinen ilmanvaihto on poistettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom