Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
"Pistorasiat tuohon, tuohon, tuohon ja tuohon", niin hintahan ei oo ees kohtuuton.

Juuri tätä asiaa yritän selvittää. Minusta parin tunnin työ ja muutama bulkkikomponentti ei pitäisi maksaa tonnia.
Jos näin on, niin mikäpä siinä, myönnän uudestaan olevani kujalla.

Vahvistatko, että tässä tapauksessa tehty työ ja hinta mielestäsi kohtaavat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä korostuu se, että mielellään tyyppi jonka tuntee tai joku tietää ja on suositellut.

Paha mennä oikein sanoon hinnasta lopulta mitään. Onhan se kallis, mutta tässä vaiheessa vähän myöhästä ehkä juu harmitella. Reklamointi ja katsot mitä vastataan.

Se että joku valitsee sen, jonka tuntiveloitus on 10 e halvempi kun toisella eskaloituu monesti näin. Jostain se sitten kuitenkin otetaan takaisin ja se jolla on veloitus kunnossa, kertoo siitä, että voi pyytää koska töitä on. Tämä ei siis liity tähän tapaukseen, mutta yleisesti harva miettii moista. Otetaan se halvin.

Tässä korostuu se, että mielellään tyyppi jonka tuntee tai joku tietää ja on suositellut.

Mun mielikuva perustuu siihen, mitä näen. "Ongelma" johtuu siitä, että olen tällaisen asian kanssa tekemisissä ensimmäistä kertaa. Paperilta en "osannut" katsoa, mitä tarjous tarkoittaa, mutta nyt, kun sitä valmiina asennuksena katson, ajattelen, että vedettiin pikkuisen kakkoseen.

Työn tehnyt asentaja poikkesi ja kertoi työn kestoksi 4 tuntia.

En ole valinnut halvinta, enkä X-10 euroista, vaan ihan kohtuuhintaisen.

Sormella kokeilin, sormi paloi. Opin.

Vahvistatko, että tässä tapauksessa tehty työ ja hinta mielestäsi kohtaavat?
Jonninverran alaa seuranneena pidän hyvänä suorituksena sitä, että joku on tullut isompien työmaiden välissä yleensäkään tuollaisen pikkujutun tekemään. Ei ole ihan itsestäänselvyys sekään.

Menikö asentajalla kohteessa se 4 tuntia? Tarvikkeiden haku tukusta, matkat, jne, äkkiähän tuossa tuntihinta painuu satasen kieppeille, sehän kuulostaa jo ihan kohtuulliselta.

Pari päivää takaperin lounaspaikan naapuripöydässä taivasteltiin, kuinka yhden ruokailijan uuden auton ensimmäinen määräaikaishuolto oli maksanut yhdeksänsataa. Pitivät sitä kalliina öljynvaihdosta ja pissapojannesteen lisäyksestä.

Nää on näitä.

Jonninverran alaa seuranneena pidän hyvänä suorituksena sitä, että joku on tullut isompien työmaiden välissä yleensäkään tuollaisen pikkujutun tekemään. Ei ole ihan itsestäänselvyys sekään.

Menikö asentajalla kohteessa se 4 tuntia? Tarvikkeiden haku tukusta, matkat, jne, äkkiähän tuossa tuntihinta painuu satasen kieppeille, sehän kuulostaa jo ihan kohtuulliselta.

Pari päivää takaperin lounaspaikan naapuripöydässä taivasteltiin, kuinka yhden ruokailijan uuden auton ensimmäinen määräaikaishuolto oli maksanut yhdeksänsataa. Pitivät sitä kalliina öljynvaihdosta ja pissapojannesteen lisäyksestä.

Nää on näitä.

Kyselin randomina verrokkitarjouksia tällä viikolla. Kahdesta putiikista olisi tullut asentaja
jo tällä viikolla. Tuntiveloitukset 60 ja 100 euroa veroineen. Työaika-arviot näkemättä
"pari tuntia".

Tämä on putkirempan yhteydessä tehty keittiöremontin sähköistys, joten sanoisin,
että tarvikkeiden haku pihalla olevasta varastosta, ei "erillisiä" matkatunteja. :)

Oletan, että sähköurakoitsijan hintaa nostaa pääurakoitsijan siivu.

Kuten mainitsit, ei kokonaisuus kohtuuton ole, mutta joku siitä nappaa vähän
ylimääräistä, mikä ei ole kiellettyä. Jotkin asiat silti korpeavat.

Korpeamista lisää muutama pääurakoitsijan asiakaspalvelua osaamaton henkilö.
Olen jo jonkin aikaa harmitellut, etten osaa voodoota.

Kannattaisi pyytää etukäteen hinta-arvio koko työlle tarvikkeineen, mielellään kirjallisena. Kuluttaja-asiakkaan tapauksessa lopullinen hinta ei saa mennä enempää kuin 15 % yli tuon annetun arvion.

Oleellinen kysymys tässä(kin) on, mitä oli sovittu?

"Pistorasiat tuohon, tuohon, tuohon ja tuohon", niin hintahan ei oo ees kohtuuton.

VS "neljä pistorasiaa tilaajan määrittelemiin paikkoihin, tarjouksen jättäjän on tutustuttava kohteeseen paikanpäällä ennen tarjouksen jättämistä, muuten tarjous hylätään."
Jos meet tuollaista tekstiä laittamaan kelle hyvää niin ei edes vastaa, pienet hommat on niitä kaikkein hankalimpia ja tuollainen antaa kuvan vittumaisesta nillittäjästä joka reklamoi turhista.
Mutta totuuden nimissä noin sen pitäisi mennä.

Mutta kyllähän tarvikkeiden osuus pitäisi eritellä ja jos joku maksaa selkeästi ihan vitusti niin voi hyvällä syyllä kysyä miksi?
Saa ne maksaa saman kuin kaupassa tai hieman enempikin koska urakoitsija on ne hankkinut ja rahoittanut.

Kannattaisi pyytää etukäteen hinta-arvio koko työlle tarvikkeineen, mielellään kirjallisena. Kuluttaja-asiakkaan tapauksessa lopullinen hinta ei saa mennä enempää kuin 15 % yli tuon annetun arvion.

Olen alusta asti tiennyt hinnan, eikä sitä ole ylitetty. "Ongelma" on se, että ymmärsin tehdyn työn ja tarvikkeiden vähäisen määrän vasta työn valmistuttua, eivätkä ne mielestäni vastaa täysin toisiaan. En tajunnut asiaa "paperilta", koska ihan ensimmäistä kertaa elämässäni olen tällaisessa projektissa tilaajana.

Erittelyyn minulla on käsittääkseni kuluttajana oikeus ja sen vaadin. Hintoihin se tuskin vaikutta, mutta kuluttaja-asiamies sanoi, etteivät tarvikkeet saa olla huomattavasti yleisestä hintatasosta poikkeavia. Tämän projektin osat ovat tuplahintaan, en tiedä, onko se huomattava poikkeama. Se selviää myöhemmin.

Kantapään kautta on opetettu ja opittu.

Jos meet tuollaista tekstiä laittamaan kelle hyvää niin ei edes vastaa, pienet hommat on niitä kaikkein hankalimpia ja tuollainen antaa kuvan vittumaisesta nillittäjästä joka reklamoi turhista.

Tämä projekti ei ole ihan pieni homma. Yli 200 asunnon taloyhtiö.
Periaatteesahan siitä saa ihan kohtuulliset hillot, kun ottaa jokaiselta muutaman satkun ylimääräistä. :)

Saa ne maksaa saman kuin kaupassa tai hieman enempikin koska urakoitsija on ne hankkinut ja rahoittanut.

Toisaalta yrittäjä saa alennettuun hintaan ja isossa projektissa varmaan vielä määrästä lisäalennusta. Toki maksaa etukäteen, mutta saa vähennyksiin. Mutta joo, kate myydystä tavarasta yrittäjälle on täysin hyväksyttävää liiketoimintaa.

Tämä projekti ei ole ihan pieni homma. Yli 200 asunnon taloyhtiö.
Periaatteesahan siitä saa ihan kohtuulliset hillot, kun ottaa jokaiselta muutaman satkun ylimääräistä. :)

Toisaalta yrittäjä saa alennettuun hintaan ja isossa projektissa varmaan vielä määrästä lisäalennusta. Toki maksaa etukäteen, mutta saa vähennyksiin. Mutta joo, kate myydystä tavarasta yrittäjälle on täysin hyväksyttävää liiketoimintaa.
Jos sinä olet itse tilannut tämän niin se on ihan sinun oma pienurakka.
Isoissa projekteissa nämä lisätyöt jotka ei liity itse pääurakkaan on parhaita koska ne voi hinnoitella ihan poskettomiksi kun ihmiset jostain syystä ottaa ne kun kerran ovat jo työmaalla.
Itsellä on kokemusta kun tehnyt isoille taloyhtiöille urakoita pääurakoitsijana niin olen laittanut juurikin joistain sähkötöistä ihan poskettomia hintoja jotka asiakkaat hyväksyy. Tosin olleet tyyliin 300e ja muualta olisi saanut 200e hintaan, isommissa ehkä jo kyseenalaistaisi.
Niin ja itse maksanut omalle sähköurakoitsijalle sen 150e.

Jos sinä olet itse tilannut tämän niin se on ihan sinun oma pienurakka.

En olet omiin nimiin tilannut.

Isoissa projekteissa nämä lisätyöt jotka ei liity itse pääurakkaan on parhaita koska ne voi hinnoitella ihan poskettomiksi kun ihmiset jostain syystä ottaa ne kun kerran ovat jo työmaalla.

Tällä meiningillä mentiin. Taitaa olla niin, että pääurakoitsija "pakottaa" ne ottamaan. Jos lisätöitä haluaisi itse tilata ulkopuoliselta urakoitsijalta, se tarkoittaa sitä, että ulkopuolinen pääsee operoimaan vasta luovutuksen jälkeen ym. pientä hankaluutta. Samalla perusteella hinnan voi vetää tappiin ja ylikin. Kalliimpi hinta synergiasta on ihan jees, mutta kohtuuttomuudesta ja asemaan perustuvasta vittuilusta en pidä. :)

En olet omiin nimiin tilannut.

Tällä meiningillä mentiin. Taitaa olla niin, että pääurakoitsija "pakottaa" ne ottamaan. Jos lisätöitä haluaisi itse tilata ulkopuoliselta urakoitsijalta, se tarkoittaa sitä, että ulkopuolinen pääsee operoimaan vasta luovutuksen jälkeen ym. pientä hankaluutta. Samalla perusteella hinnan voi vetää tappiin ja ylikin. Kalliimpi hinta synergiasta on ihan jees, mutta kohtuuttomuudesta ja asemaan perustuvasta vittuilusta en pidä. :)
Toi on ihan selkeä ylihinnoittelu todennäköisesti.
Laita viestiä että haluaako vielä tarkistaa laskua vai kysytäänkö mielipide kuluttajariitalautakunnasta.

Laita viestiä että haluaako vielä tarkistaa laskua vai kysytäänkö mielipide kuluttajariitalautakunnasta.

Tänks!

Ei niitä (NCC) taida kiinnostaa. Ensimmäisen tiedustelun esitin elokuussa. Ei vastausta. Nyt kun tuli lasku ja kysyin, sanoivat, että olen hyväksynyt tarjouksen.

Teen rekkulan ja laitan eteenpäin kuluttajavirastoon.

Muistuu mieleen yks rivitalotyömaa nuoruusvuosilta. Kiukaat ja kiuaskivet kuului sähköurakkaan, samoin ku kiukaan kytkeminen. Kiukaan asennus seinälle kuului timpurin urakkaan, samalla ku teki saunan paneloinnit. Kiuaskivien asennus oli unohtunu pois kummastaki, siitä sitte lisätyön tarjouspyynnöt molemmille, ja hintahan oli jotain ihan naamatonta. :sneaky:

Mutta totuuden nimissä noin sen pitäisi mennä.
Juu, tiiän, vähä kärjistin. Ja kyllä, niin pitäisi.

Olen alusta asti tiennyt hinnan, eikä sitä ole ylitetty. "Ongelma" on se, että ymmärsin tehdyn työn ja tarvikkeiden vähäisen määrän vasta työn valmistuttua, eivätkä ne mielestäni vastaa täysin toisiaan. En tajunnut asiaa "paperilta", koska ihan ensimmäistä kertaa elämässäni olen tällaisessa projektissa tilaajana.

Erittelyyn minulla on käsittääkseni kuluttajana oikeus ja sen vaadin. Hintoihin se tuskin vaikutta, mutta kuluttaja-asiamies sanoi, etteivät tarvikkeet saa olla huomattavasti yleisestä hintatasosta poikkeavia. Tämän projektin osat ovat tuplahintaan, en tiedä, onko se huomattava poikkeama. Se selviää myöhemmin.

Kantapään kautta on opetettu ja opittu.

Tuosta saattaa olla vaan hiukan huono valittaa, jos hinta ja tehty työ on juuri se mistä on sovittu. Mistä siis valitat? Omasta ymmärtämättömyydestäsi..?

tottakai hinta on kova, ei siinä. Monesti vaan urakoissa noi lisätöiden hinnat on suht arvokkaita. Kyllä meidän laskuissa ainakin on tasan kaikki myös eriteltynä.

Niitä pistorasian haluajia on tuollasissa urakoissa vaan melko paljon, jos niitä muutamalla kympillä alkaa tekee, ei kerkee koko varsinaista työmaata edes hoitamaan pian.

Mutta silti, jos siinä 4h on mennyt, niin sellanen 350-400€ sanoisin että oltaisi lähellä mitä olisi. Plus tietty maksaahan se mittauspöytäkirjakin.

Ja siis 4h oli laskutettu töistä 670€ verollisena vai? 167,50€/h?

jotain tässä taitaa jäädä kertomatta? Jos keittiön sähköistys, niin epäilen että tunteja mennyt enemmän kuin 4, ja on haluttu keskukselta saakka uudet pr:t sitten apk:lle jne jne, ja aikaa on kulunut enemmän, mahdollisia vikiksien laittoa noihin uusiin ryhmiin tai jotain tuollasta. Eihän toi tuntihinta muuten täsmää lainkaan?

Ja siis 4h oli laskutettu töistä 670€ verollisena vai? 167,50€/h?

jotain tässä taitaa jäädä kertomatta? Jos keittiön sähköistys, niin epäilen että tunteja mennyt enemmän kuin 4, ja on haluttu keskukselta saakka uudet pr:t sitten apk:lle jne jne, ja aikaa on kulunut enemmän, mahdollisia vikiksien laittoa noihin uusiin ryhmiin tai jotain tuollasta. Eihän toi tuntihinta muuten täsmää lainkaan?
Olivat saaneet vain menemään ylihinnoitellun urakkahinnan läpi.
Kyseessä isompi työmaa jossa yksi pääurakoitsija jonka varjolla ei ole voinut sitten ottaa edes ulkopuolista tekijää samaan aikaan.
Tosin tuo voisi olla syy viedä asia kuluttajariitalautakuntaan kun ei ole tavallaan annettu mahdollisuutta kilpailuttaa urakkaa vaan ollut ns. saneluhinta. (tuli nyt lennosta mieleen tämä)

Olivat saaneet vain menemään ylihinnoitellun urakkahinnan läpi.
Kyseessä isompi työmaa jossa yksi pääurakoitsija jonka varjolla ei ole voinut sitten ottaa edes ulkopuolista tekijää samaan aikaan.
Tosin tuo voisi olla syy viedä asia kuluttajariitalautakuntaan kun ei ole tavallaan annettu mahdollisuutta kilpailuttaa urakkaa vaan ollut ns. saneluhinta. (tuli nyt lennosta mieleen tämä)

juu, noin se menee, tiedän koska itsekin vastaavassa olen parasta aikaakin hommissa, ja juuri sähköjä teen.

hankala se on hinnasta tapella jos on ennen aloitusta itse hyväksytty, kuin myös työnjälki.

Silti haluaisin kuulla, mitkä 4 pistorasiaa on uusittu. Epäilen edelleen että tarvikkeissa on kamoja, jotka ei päällepäin välttis näy. Esim. keskuksen sisälle laitettu vikavirtasuojia.

Ja jos olisi noin, niin parempihan se olisi et työn osuus olisi isompi summa, saa vähennyksiin.

En osta silti tätä tarinaa noilla tavaroilla, että muutama pr, jakorasiaa, ja hiuka kaapelia. Satasen tavarat, katteella hiukan yli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom