Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Hienotasoitetta halkeamiin ja ylimaalaus. Valitsee vaan tasoitteen sieltä pienimmän raekoon luokasta. Olettaen että on sellaista kuivumiskutistumistyyppistä halkeamaa, lähinnä varmaan harkkosaumoja myötäillen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sisäseinässä (harkko) on jonkin verran mikrohalkeamia, alle 0.5mm. Pystyykö noita paikkaamaan jollain aineella, vai onko ainoa mahdollisuus pieni rappaus ja ylimaalaus?
Onko ne tullu esille nyt lämmityskaudella vai olleet siinä jo kesällä? Jos kyse vaan talviajan ilmiöstä niin en tekis mitään kun katoavat kesän tullen ja jos paikkaat niin vuoden päästä se repeämä on seuraavassa saumassa, Jos taas ovat pysyviä ympäri vuoden niin sitten just jollain erittäin hienolla tasotteella ja ylimaalauksella, tai jos kikkailla haluaa niin jollain elastisella liimamassalla/epoksilla (ei sovellu varmaankaan jos ovat kovan lämpörasituksen alla eli piipussa, tms jollon kannattaa käyttää vaikkapa tulikittiä). Jos noin pienistä kyse niin saattashan ne mennä umpeen ihan vaan paksulla kerroksella maalia.
 
Onko ne tullu esille nyt lämmityskaudella vai olleet siinä jo kesällä? Jos kyse vaan talviajan ilmiöstä niin en tekis mitään kun katoavat kesän tullen ja jos paikkaat niin vuoden päästä se repeämä on seuraavassa saumassa, Jos taas ovat pysyviä ympäri vuoden niin sitten just jollain erittäin hienolla tasotteella ja ylimaalauksella, tai jos kikkailla haluaa niin jollain elastisella liimamassalla/epoksilla (ei sovellu varmaankaan jos ovat kovan lämpörasituksen alla eli piipussa, tms jollon kannattaa käyttää vaikkapa tulikittiä). Jos noin pienistä kyse niin saattashan ne mennä umpeen ihan vaan paksulla kerroksella maalia.

Osa on sellaisia että ovat ympäri vuoden (esim vaakatasossa halkeamat), yleensä myötäilevät juuri sitä että jos seinämateriaali muuttuu harkosta puuksi niin siinä on halkeama. Toiset halkeamat taas katoavat kokonaan kesäksi.

Tuota ylimaalaus juuri yrittänyt välttää, kun helposti pitää sit maalata useampi seinä tai vähintään koko seinä voisin rautakaupasta kysästä noista liimamassoista.
 
Osa on sellaisia että ovat ympäri vuoden (esim vaakatasossa halkeamat), yleensä myötäilevät juuri sitä että jos seinämateriaali muuttuu harkosta puuksi niin siinä on halkeama. Toiset halkeamat taas katoavat kokonaan kesäksi.

Tuota ylimaalaus juuri yrittänyt välttää, kun helposti pitää sit maalata useampi seinä tai vähintään koko seinä voisin rautakaupasta kysästä noista liimamassoista.
Noita harkon ja puun välisiä saumoja on erittäin vaikea saada kunnolla piiloon ilman peitelistojen käyttöä. Jos talo lämpiää sähköllä ja on tasanen 20 astetta sekä kyse tilan keskellä olevasta seinästä niin jollain elastisella liimamassalla se on mahdollista, mutta heti jos käytetään puulämmitystä talvella jollon on isompaa lämpövaihtelua tai kyse on ulkoseinästä missä myös kylmärasitus talvella niin se elää ihan eri tavalla. Ite tutkisin tommoseen saumaan ehdottomasti noita elastisia massoja tai tulikittiä joka tietääkseni on hieman joustava. Normaali kitti, jne. sitten ainoastaan samaa materiaalia olevien elementtie saumoihin.

Kannattaako sähkökiukaan kaikki vastukset vaihtaa kerralla?
Voi niitä vaihtaa ihan yksitellen. Paljon riippuu siitä, että miksi se vastus on mennyt. Onko siihen fyysisesti osunut jokin mikä sen on hajottanu vai onko palanu ihan vaan vanhuuttaan? Jos vanhuuttaan niin yhden vaihtaminen aiheuttaa monesti saman kuin auton polttimoissa eli kohta on toinen pimeänä ja sen kun vaihtaa niin kolmas :D Sitten kannattaa miettiä myös, että paljonko vastus maksaa? Ite tutkin saunaremonttia tehdessä noita, jos olisi saanut vanhan kiukaan hyödynnettyä vastukset uusimalla kun oli muuten "hyvässä kunnossa", mutta kaikkien vastusten uusiminen ois ollu niin saakelin kallis remontti, että erotus uuteen tornimalliseen kiukaaseen oli vaan parisen sataa. Ei tarvinnu katua mitä vuoden ajan kämpässä asuttiin remontin jälkeen ennen muuttoa toiseen, sähkökiukaassakin sillä isommalla kivimäärällä saa huomattavasti paremmat löylyt aikaseks :)
 
Voi niitä vaihtaa ihan yksitellen. Paljon riippuu siitä, että miksi se vastus on mennyt. Onko siihen fyysisesti osunut jokin mikä sen on hajottanu vai onko palanu ihan vaan vanhuuttaan? Jos vanhuuttaan niin yhden vaihtaminen aiheuttaa monesti saman kuin auton polttimoissa eli kohta on toinen pimeänä ja sen kun vaihtaa niin kolmas :D

Se paloi kivien vaihtamisen jälkeen, joten kumpikin syy saattaa tulla kyseeseen.

Vastukset eivät ole kovin kalliit. Oikeastaan syy, miksen vaihtaisi kerralla kaikkia on se, että olen eräältä kiuasvalmistajalta kuullut, että uudet vastukset ovat olleet laadultaan huonompia.

Muutenkin noi mittasuositukset ihmetyttävät. Vanha pömpeli on 4,5 kW ja sillä (rikkinäisellä vastuksellakin) pömpeli lämpiää n. 60 %:n tehoilla nopeasti ja hyvään lämpöön. Uudelle kiukaalle tulee tilavuuden ja lasioven myötä suositukseksi 7 kW. Ihmetyttää, onko uusi kiuas "huonompi" kuin vanha.

Ei tarvinnu katua mitä vuoden ajan kämpässä asuttiin remontin jälkeen ennen muuttoa toiseen, sähkökiukaassakin sillä isommalla kivimäärällä saa huomattavasti paremmat löylyt aikaseks :)

Omat löylyt ovat olleet oikein sopivat, joten siinäkään mielessä ei tee mieli vaihtaa kiuasta, varsinkin kuin vastusten hinnat ovat maltilliset. Ja vaihdannaistaloudella on sähkömies kaveripiirissä. Ylimääräistä vaivaahan siitä yksitellen vaihtamisesta tietysti on.
 
Aiomme remontoida koko keittiön ja poistimme vanhat välitilan laatat. Laatat lähtivät helposti, mutta niiden alla ollut laasti jäi. Se on todella tiukassa. Seinä pitäisi saada tasaiseksi, koska haluamme maalata sen. Voiko vanhan laastin jämät tasoittaa yli tuollaiseltaan, ja millä tuotteella se kannattaisi tehdä? Seinät ovat siis betonia. Meillä on tasoitetta jo valmiiksi, mutta sen täyttökyky on 3 mm joten lienee ehkä liian hentoista tuohon hommaan?

IMG_9826.JPG
 
Vedä sillä olemassa olevalla tasoitteella kahteen-kolmeen kertaan yli, hionta joka välissä. Turhaan ostella eri tasotteita, suuremmalla täyttökyvyllä olevan joutuu kuitenkin toiseen kertaan tasoittamaan kutistuman vuoksi.
 
Päätimmekin, että palkkaamme ammattilaisen tasoittelemaan seinän. Saimme ihan kohtuullisen tarjouksen ja nämä isommat tasoitukset ovat niitä juttuja, joissa harjoitus tekee mestarin meidän työnjäljen ollessa taas luokkaa "omatekemä". Meillä on ihan surkeat työvälineetki eikä oikein kunnon mahkuja hioa mitään isompia röpöjä, joten parempi näin.
 
Jos pitää lisälämpöeristää yhtä ulkoseinää niin lähtisittekö tekemään ulkokautta vai sisäkautta? Hommasin itelleni saatanan kalliin lelun eli lämpökameran ja talon pohjospuoleinen seinä näyttää aika ikäviä lukemia käytännössä koko matkalta. Seinustalla kaks makkaria ja vessa, makkarien osalta tuo ois helppo hoitaa varmaan sisäkautta kun repis kipsilevyt helvettiin ja laittas kipsin&höyrysulun välissä olevaan väliikoolaukseen villat, noin 5cm? Kylppärin osalta en taas haluais alkaa purkamaan sisäkautta koska vesieristys, eikä muutenkaan ole suunnitelmissa tehdä vielä remonttia sinne. Miten kallis ja työläs homma ois vetää koko noin 10m mittaselta ulkoseinältä ulkopuolelta pintalaudotus, koolaus ja tuulensuojalevyt pois, tehdä 50mm lisäkoolaus, johon sitten uusis paksummat villat ja heittäs uudet tuulensuojalevyt niskaan? Noin ei tartteis huolehtia ollenkaan höyrynsulkumuoveista, villoja vaihtaessa vaan tarkistas että ovat ehjät ja nappais kuvat mahdollisia tulevia tarpeita varten :whistle:
 
Jos pitää lisälämpöeristää yhtä ulkoseinää niin lähtisittekö tekemään ulkokautta vai sisäkautta? Hommasin itelleni saatanan kalliin lelun eli lämpökameran ja talon pohjospuoleinen seinä näyttää aika ikäviä lukemia käytännössä koko matkalta. Seinustalla kaks makkaria ja vessa, makkarien osalta tuo ois helppo hoitaa varmaan sisäkautta kun repis kipsilevyt helvettiin ja laittas kipsin&höyrysulun välissä olevaan väliikoolaukseen villat, noin 5cm? Kylppärin osalta en taas haluais alkaa purkamaan sisäkautta koska vesieristys, eikä muutenkaan ole suunnitelmissa tehdä vielä remonttia sinne. Miten kallis ja työläs homma ois vetää koko noin 10m mittaselta ulkoseinältä ulkopuolelta pintalaudotus, koolaus ja tuulensuojalevyt pois, tehdä 50mm lisäkoolaus, johon sitten uusis paksummat villat ja heittäs uudet tuulensuojalevyt niskaan? Noin ei tartteis huolehtia ollenkaan höyrynsulkumuoveista, villoja vaihtaessa vaan tarkistas että ovat ehjät ja nappais kuvat mahdollisia tulevia tarpeita varten :whistle:


Sisäkautta ite tekisin. Saa vetää uudet sähköt koolausten välissä, ulkopuolelle jos tekee, räystäät lyhenee ja muutenki tykkään enempi sisätöistä kuin ulkoverhouksesta. Ja vanha talo jos on, niin se höyrynsulku on mitä sattuu niin pääsee senki korjaamaan. Ulkopuolen aukoo sit ku verhous näyttää niin pahalta että se pitää vaihtaa.
 
Mutta jos lasket että maksaako tuo itsensä takaisin niin vastaus on ettei koskaan.
Jos pitää lisälämpöeristää yhtä ulkoseinää niin lähtisittekö tekemään ulkokautta vai sisäkautta? Hommasin itelleni saatanan kalliin lelun eli lämpökameran ja talon pohjospuoleinen seinä näyttää aika ikäviä lukemia käytännössä koko matkalta. Seinustalla kaks makkaria ja vessa, makkarien osalta tuo ois helppo hoitaa varmaan sisäkautta kun repis kipsilevyt helvettiin ja laittas kipsin&höyrysulun välissä olevaan väliikoolaukseen villat, noin 5cm? Kylppärin osalta en taas haluais alkaa purkamaan sisäkautta koska vesieristys, eikä muutenkaan ole suunnitelmissa tehdä vielä remonttia sinne. Miten kallis ja työläs homma ois vetää koko noin 10m mittaselta ulkoseinältä ulkopuolelta pintalaudotus, koolaus ja tuulensuojalevyt pois, tehdä 50mm lisäkoolaus, johon sitten uusis paksummat villat ja heittäs uudet tuulensuojalevyt niskaan? Noin ei tartteis huolehtia ollenkaan höyrynsulkumuoveista, villoja vaihtaessa vaan tarkistas että ovat ehjät ja nappais kuvat mahdollisia tulevia tarpeita varten :whistle:
 
Sisäkautta ite tekisin. Saa vetää uudet sähköt koolausten välissä, ulkopuolelle jos tekee, räystäät lyhenee ja muutenki tykkään enempi sisätöistä kuin ulkoverhouksesta. Ja vanha talo jos on, niin se höyrynsulku on mitä sattuu niin pääsee senki korjaamaan. Ulkopuolen aukoo sit ku verhous näyttää niin pahalta että se pitää vaihtaa.
Vuonna -90 rakennettu eli ei siis ees kovin vanha. Muut seinät ei oo samalla tavalla sinisiä kuvissa eikä muualla talossa tilat kyllä tunnu huoneisiin mennessä kylmiltäkään. Tiedä sitten mitä tässä on tehty eri tavalla, onko pettäny nurkkasaumassa eristeet pahemmin vai onko rotta käyny syömässä tuulensuojalevyä ja eristeitä tältä seinustalta, vai onko vaan rakentajalla ollu tätä päätyä tehdessä paska päivä ja rahat lopussa :rolleyes:
Mutta jos lasket että maksaako tuo itsensä takaisin niin vastaus on ettei koskaan.
Ei tuossa rahojaan koskaan takasin saa talon ollessa pystyssä, mutta sen verran pitää laskea arvoa sille asumismukavuudellekin että homma kannattaa tehdä. Toinen makkareista toimii meikäläisen toimistona/pelihuoneena ja vituttaa avata ovi aina kun huoneessa on 18 astetta lämmintä, nuukana miehenä ei perse kestä kääntää patterin termostaattia kovin paljoa lisää kun muualla talossa sama termostaatin asento pitää lämmöt nätisti 20 asteen tuntumassa :cautious:

Ehkä sitä on lähdettävä liikkeelle sisäkautta makkareiden osalta ja kylppärin seinän tekee sitten aikanaan kun sen pintaremontti tulee ajankohtaseks. Kuten Janneh totes, niin saapahan siinä sitten samalla vedettyä uudet sähköt seiniin tarpeen vaatiessa ja siirrettyä ainakin yhtä melko epäloogisessa paikassa olevaa rasiaa paremmin saataville. Ja pääsee kittaamaan uusia kipsilevyseiniä, jostain syystä se on yllättävän rentouttavaa hommaa meikäläiselle :)
 
Vuonna -90 rakennettu eli ei siis ees kovin vanha. Muut seinät ei oo samalla tavalla sinisiä kuvissa eikä muualla talossa tilat kyllä tunnu huoneisiin mennessä kylmiltäkään. Tiedä sitten mitä tässä on tehty eri tavalla, onko pettäny nurkkasaumassa eristeet pahemmin vai onko rotta käyny syömässä tuulensuojalevyä ja eristeitä tältä seinustalta, vai onko vaan rakentajalla ollu tätä päätyä tehdessä paska päivä ja rahat lopussa :rolleyes:

Ei tuossa rahojaan koskaan takasin saa talon ollessa pystyssä, mutta sen verran pitää laskea arvoa sille asumismukavuudellekin että homma kannattaa tehdä. Toinen makkareista toimii meikäläisen toimistona/pelihuoneena ja vituttaa avata ovi aina kun huoneessa on 18 astetta lämmintä, nuukana miehenä ei perse kestä kääntää patterin termostaattia kovin paljoa lisää kun muualla talossa sama termostaatin asento pitää lämmöt nätisti 20 asteen tuntumassa :cautious:

Ehkä sitä on lähdettävä liikkeelle sisäkautta makkareiden osalta ja kylppärin seinän tekee sitten aikanaan kun sen pintaremontti tulee ajankohtaseks. Kuten Janneh totes, niin saapahan siinä sitten samalla vedettyä uudet sähköt seiniin tarpeen vaatiessa ja siirrettyä ainakin yhtä melko epäloogisessa paikassa olevaa rasiaa paremmin saataville. Ja pääsee kittaamaan uusia kipsilevyseiniä, jostain syystä se on yllättävän rentouttavaa hommaa meikäläiselle :)
Kylmän tunteeseen voi olla syynä myös ilmavuoto ja se on haitallista rakenteilla kun siinä kulkeutuu kosteutta ja etenkin talvella tahtoo siihen 0 pisteeseen tiivistyä joten sen suhteen toki perusteltua korjata.
Sitten jos sen päättää toteuttaa niin ei kannata miettiä helpointa tapaa vaan sitä parasta tapaa koska kun jokatapauksessa joutuu avaamaan rakenteita niin onko sillä sitten enää väliä meneekö siihen hieman enempi töitä ja aikaa kun saa kerralla priimaa?
Samalla kun sitten alkaa tekemään niin kannattaa vielä pohtia että vaihtaako kokonaan eristeet esim. uretaaniin jolloin samalla eristepaksuudella saa paremman eristystehon ja toisaalta höyrynsulkua ei välttämättä tarvitse miettiä koska ne ei tarvitse sitä enää sisäpuolelle.
Toki kylppäri on siitä huono paikka että kaikista hitain tehdä ja samalla laatat yms. helvetin kalliita.
 
Väännä vaan siitä termarista hiukan lämmönpyyntiä isommalle, nuukalle miehelle se on edullisempi ratkaisu. Jos taas peruste on "mutku mää tahdon" niin seinät auki.

Sillä lämpökameran hinnalla saisi jo tavallisen paljon asumismukavuutta, eikä harmittaisi siniset seinät.
 
Vuonna -90 rakennettu eli ei siis ees kovin vanha. Muut seinät ei oo samalla tavalla sinisiä kuvissa eikä muualla talossa tilat kyllä tunnu huoneisiin mennessä kylmiltäkään. Tiedä sitten mitä tässä on tehty eri tavalla, onko pettäny nurkkasaumassa eristeet pahemmin vai onko rotta käyny syömässä tuulensuojalevyä ja eristeitä tältä seinustalta, vai onko vaan rakentajalla ollu tätä päätyä tehdessä paska päivä ja rahat lopussa :rolleyes:

Ei tuossa rahojaan koskaan takasin saa talon ollessa pystyssä, mutta sen verran pitää laskea arvoa sille asumismukavuudellekin että homma kannattaa tehdä. Toinen makkareista toimii meikäläisen toimistona/pelihuoneena ja vituttaa avata ovi aina kun huoneessa on 18 astetta lämmintä, nuukana miehenä ei perse kestä kääntää patterin termostaattia kovin paljoa lisää kun muualla talossa sama termostaatin asento pitää lämmöt nätisti 20 asteen tuntumassa :cautious:

Ehkä sitä on lähdettävä liikkeelle sisäkautta makkareiden osalta ja kylppärin seinän tekee sitten aikanaan kun sen pintaremontti tulee ajankohtaseks. Kuten Janneh totes, niin saapahan siinä sitten samalla vedettyä uudet sähköt seiniin tarpeen vaatiessa ja siirrettyä ainakin yhtä melko epäloogisessa paikassa olevaa rasiaa paremmin saataville. Ja pääsee kittaamaan uusia kipsilevyseiniä, jostain syystä se on yllättävän rentouttavaa hommaa meikäläiselle :)
A) kun avaa oven? Mit vit? Kuka siellä pitää pitää oven takana jemmassa sillon ku et ite oo siellä?
B) termostaatin asento, sähköpatterin asteikolla varustettu (eivät oo kalibroituja) vai vesikiertoisen 1-5 nuppi (vain suuntaa antava). Vesikiertoisella myös, patterit ilmattu, luovuttava pinta-ala samassa suhteessa lämmitettäviin kuutioihin ku niissä muissa huoneissa? Ja just tuo, väännä lämpöä lisää äläkä ressaa, kustannustehokkain ja mielenterveyden kannalta helpoin vaihtoehto.
 
Väännä vaan siitä termarista hiukan lämmönpyyntiä isommalle, nuukalle miehelle se on edullisempi ratkaisu. Jos taas peruste on "mutku mää tahdon" niin seinät auki.

Sillä lämpökameran hinnalla saisi jo tavallisen paljon asumismukavuutta, eikä harmittaisi siniset seinät.
Mietippä sitä hetkeä kun remppaan on käytetty 5-10 000 rahaa ja kaivetaan taas kamera esiin niin tilanne ei ole välttämättä parantunut merkittävästi :)
Kuten jo aiemmin laitoinkin niin eipä sillä tehokkuuden parannuksella maksa koskaan itseään takaisin mutta jos on ilmavuotoja niin ne vois olla syytä korjata.
 
A) kun avaa oven? Mit vit? Kuka siellä pitää pitää oven takana jemmassa sillon ku et ite oo siellä?
B) termostaatin asento, sähköpatterin asteikolla varustettu (eivät oo kalibroituja) vai vesikiertoisen 1-5 nuppi (vain suuntaa antava). Vesikiertoisella myös, patterit ilmattu, luovuttava pinta-ala samassa suhteessa lämmitettäviin kuutioihin ku niissä muissa huoneissa? Ja just tuo, väännä lämpöä lisää äläkä ressaa, kustannustehokkain ja mielenterveyden kannalta helpoin vaihtoehto.
A) Taloudesta löytyy koira joka on 8h/pv itekseen kotona eikä oo kovin mielusaa havaita, että hiiren johto on tylsyyspäissään järsitty poikki päivän aikana, saati imuroida sitä saakelinmoista karvamäärää tietokoneen sisuksista parin viikon välein ja puhallella paineilmalla toista mokomaa kotiteatterivahvistimen sisuksista.
B) sähkösen lämmityksen termari asteikolla 1-5, pintojen lämmöt katottu asettamalla vanha kunnon elohopealämpömittari muutamaks päiväks eri paikkoihin huonetta.

Sisäseinät lähtee auki, se on nyt päätetty. Varsinkin tuo ulommainen kattonurkka näyttää sen verran pistemäisen kylmäkohdan, että hyvin luultavasti siellä on ilmavuoto joista narunpätkäkin tuossa kerto tai sitten ei ole laitettu ulkoseinien liitoskohtaan tarpeeks villaa. Tarkistaminen ei maksa ku pari kipsilevyä, korjaaminen pikkasen höyrysulku- ja/tai alumiiniteippiä sekä paketin villaa josta suurimman osan voi sit viskata yläkattoon jos ei muualle tartte. Tuskin maksaa yli 300€ kun omalle työlle ei hintaa kannata laskea joten ei oo ees kustannuskysymys ja huonommaks tuota on vaikee saada.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom