Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä peruste oven sulkemiselle.

Jos haluat siihen huoneeseen saman 20 astetta lämpöä ku muissaki, niin älä kato senn1-5 termostaatin numeroita, vaan käännä sitä sen verran, että lämpö nousee siihen kahteenkymmeneen.

Selkeän kylmän kohdan tsekkaukselle omana työnä peukku, lisäeristäminen kokonaan on kyseenalaista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täältä kun löytyy infoa kaikkeen: Olkkarin järjestys vaihtui kokonaan pintarempan seurauksena ja nyt sohva on juuri tuloilmaventtiilien alapuolella. Ilmavirta tuntuu selkeästi ja mun niskat ei vedosta pidä. Paluu vanhaan järjestykseen ei ny oikein maistuisi. Perus pyöreät venat, löytyykö noihin jotain suuntaajia, joko valmista venaa millä voi vaikuttaa puhalluksen suuntaan tai jokin siedettävän näköinen suoja päälle? Kantikkaalle ulkoritilälle näkyy löytyvän ainakin, paremman puutteessa kelpaa nekin. Olis kyllä pajalla irtislaatikoita, jos sellasen sahais yhdestä sivusta auki ja 90mm kampanauloilla ampuisi kattoon.. :sneaky:

Olinpa taas kärsimätön, vastaan itselleni:Ilmanvaihtoventtiilin suoja - Allergia- ja Sisäilma-apu
 
Viimeksi muokattu:
Jos teetättäisin ammattilaisella niin mikähän mahtaisi olla hinta seuraavalle setille:

- asbestimittaus
- 27m2 betoniin liimatun sormiparketin poisto
- tasoitus
- vaimennusmatto ja sen asennus
- parketin asennus
- jalkalistat ja niiden asennus
- roskien poisvienti

Setti ei siis sisällä itse parkettia. Sijainti Espoossa.
 
Jos teetättäisin ammattilaisella niin mikähän mahtaisi olla hinta seuraavalle setille:

- asbestimittaus
- 27m2 betoniin liimatun sormiparketin poisto
- tasoitus
- vaimennusmatto ja sen asennus
- parketin asennus
- jalkalistat ja niiden asennus
- roskien poisvienti

Setti ei siis sisällä itse parkettia. Sijainti Espoossa.

Asbesti kartoituksen hinnan saat
Tero Simpura
Projektipäällikkö
VTT-C-10756-33-14 Asbesti- ja haitta-aineasiantuntija
040 1452 876
tero.simpura@piikkijapora.fi

Monipuolinen rakennuspurkutöiden mestari. – Rakennuspurkutöiden erikoisosaaja Etelä-Suomen alueella. Monipuolista palvelua nopeasti ja tehokkaasti nykyaikaisella kalustolla työturvallisuudesta tinkimättä.

 
Jos teetättäisin ammattilaisella niin mikähän mahtaisi olla hinta seuraavalle setille:

- asbestimittaus
- 27m2 betoniin liimatun sormiparketin poisto
- tasoitus
- vaimennusmatto ja sen asennus
- parketin asennus
- jalkalistat ja niiden asennus
- roskien poisvienti

Setti ei siis sisällä itse parkettia. Sijainti Espoossa.

Säästä rahaa kilpailuttamalla remonttisi | Urakkamaailma

Kyselin tuolta jotain remppaa ja nopeasti tuli tarjouksia usealta yritykseltä.
Siitä saanee jonkinlaisen kartoituksen, missä hinnoissa liikutaan yleisesti.
 
Salaojien kaivuuta pukkaa.. Pitäisi salaojittaa 1928 valmistunut puutalo. Homma on muuten selvä, mutta pieneksi mietinnän aiheeksi on muodostunut seinusta, jolla sijaitsee terassi.

Terassin yläosa pitää purkaa joka tapauksessa sen huonon kunnon vuoksi, mutta koska salaojat pitäisi kaivaa sokkelin viereen niin pitäisi varmaan toi alaosakin purkaa? Onko asiasta enemmän tietävillä muita ideoita vai onko terassin purku väistämätön? Tarkoitus olisi tehdä tuon yläosan tilalle peltikate, joten tässä kohtaa sadevesi ei ainakaan suoraan pääse sokkelin viereen, joten olisiko näin ollen mahdollista kiertää tuo terassi?

Salaojien lisäksi olisi tarkoitus laittaa patolevy + uretaanilevy, mutta siihenkin tuntuu olevan muita vaihtoehtoja / mielipiteitä. Itse olen sähkömies, joten tämä sillä tavalla tuntematonta aluetta.

Kiitos
 

Liitteet

  • _20190519_200853.JPG
    _20190519_200853.JPG
    243,3 KB · Katsottu: 275
Salaojien kaivuuta pukkaa.. Pitäisi salaojittaa 1928 valmistunut puutalo. Homma on muuten selvä, mutta pieneksi mietinnän aiheeksi on muodostunut seinusta, jolla sijaitsee terassi.

Terassin yläosa pitää purkaa joka tapauksessa sen huonon kunnon vuoksi, mutta koska salaojat pitäisi kaivaa sokkelin viereen niin pitäisi varmaan toi alaosakin purkaa? Onko asiasta enemmän tietävillä muita ideoita vai onko terassin purku väistämätön? Tarkoitus olisi tehdä tuon yläosan tilalle peltikate, joten tässä kohtaa sadevesi ei ainakaan suoraan pääse sokkelin viereen, joten olisiko näin ollen mahdollista kiertää tuo terassi?

Salaojien lisäksi olisi tarkoitus laittaa patolevy + uretaanilevy, mutta siihenkin tuntuu olevan muita vaihtoehtoja / mielipiteitä. Itse olen sähkömies, joten tämä sillä tavalla tuntematonta aluetta.

Kiitos
Kyllä salaojat useimmiten laitetaan kiertämään nuo terassit, porraslaatat yms. ulokkeet. Ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, kun ei sadevesikään tuossa pääse suoraan sokkelin viereen.

Minkälaiset perustukset talossa on - onko tuon ajan taloille tyypilinen rossipohja vai onko ihan kellarikerroksella varustettu talo kyseessä? Vaikuttaa aika paljon siihen mitä tuohon sokkelin pintaan voi suositella laitettavaksi.
 
Kuvassa näyttäis olevan aika terveen näköinen talo. Miksi salaojat nyt? Älä ny ainakaan mitään patolevyjä tai uretaania tuolle tontille tuo!
 
Kyllä salaojat useimmiten laitetaan kiertämään nuo terassit, porraslaatat yms. ulokkeet. Ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, kun ei sadevesikään tuossa pääse suoraan sokkelin viereen.

Minkälaiset perustukset talossa on - onko tuon ajan taloille tyypilinen rossipohja vai onko ihan kellarikerroksella varustettu talo kyseessä? Vaikuttaa aika paljon siihen mitä tuohon sokkelin pintaan voi suositella laitettavaksi.
Rakennus on vanha kauppa ja tehty valusokkelilla. Sokkeli on syvimmillään vanhan pannuhuoneen kohdalla 170cm ja muuten n. 60cm. Tämän kellarihuoneen kohdalle ajateltiin omaa kaivoa, josta pumppu nostaisi vedet poisto putkeen.
 
Kuvassa näyttäis olevan aika terveen näköinen talo. Miksi salaojat nyt? Älä ny ainakaan mitään patolevyjä tai uretaania tuolle tontille tuo!

Joo talo on kieltämättä hyvässä kunnossa ja olenkin miettinyt miten se on pysynyt noin hyvänä 91 vuotta. Katto saatiin just valmiiksi ja talven aikana uusittiin sisältä tekniikkaa ja pintoja 70 000€ arvosta. Nyt pitäisi laittaa piha kuntoon ja tuli samalla mieleen, että mitenköhän on salaojien yms. tilanne. Mitään salaojia tai patolevyn tapaisia talon ympärillä ei ole.
 
Sata vuotta sitten osattiin vielä rakentaa taloja, joissa ei ollut kosteusongelmia. Rakennuspaikkakin osattiin valita hyvin. Salaojitusta ei sen vuoksi tarvittu. Jos talossa ei ole ollut kosteusongelmia edes kellarikerroksessa ja siinä on tuulettuva alapohja, en pitäisi salaojitusta ollenkaan välttämättömänä. Jos salaojat laittaakin, ei patolevyjä välttämättä tarvita. Ehkä korkeintaan sen kellarin kohdalle. Jos kellari on viileä tila, en näe mitään syytä vuorata sokkelia uretaanilevyillä.

Alapohjan tuuletuksen toimivuudesta kannattaa varmistua: sokkelin tuuletusaukot kesällä ehdottomasti auki, talveksi ne kannattaa sulkea. Seinänvierillä pintamaan pitää viettää poispäin talosta, näin pintavedet eivät jää seisomaan sokkelin viereen. Kattovedet samoin pois seinänvieriltä.
 
Täydennänpä vielä sen verran, että sokkelin ulkopuoliseen eristämiseen käytettävät levyt ovat yleensä polyuretaanin sijaan polystyreeniä (PS), ja vaihtoehtoina näissä styrox (EPS) ja finkku ja vastaavat (XPS). XPS-levyt kestävät parhaiten vettymättä maan alle laitettaessa. Uretaanilevyt on niitä mitä nykyisissä matalaenergia- ja passiivitaloissa käytetään sisäseinien ja -kattojen eristeenä. Taitavat jossain laittaa sokkelin sisäpinnallekin noita.

Alapohjasta todettakoon, että jos taloon on tehty lattiaremontti ja lattiaan on laitettu jotain hengittämätöntä eristelevyä, muovimattoa tms. niin sehän on sen jälkeen kosteusteknisesti ihan eri lattia kuin se alkuperäinen, joka toimi sen sata vuotta. Eli alkuperäinen ratkaisu pitää asiansa osaavan ammattilaisen miettiä tuolloin uusiksi eikä vaan tehdä samanlaisilla ratkaisuilla mitä uusissa taloissa käytetään ilman kohdekohtaista suunnittelua ja harkintaa.
 
Täydennänpä vielä sen verran, että sokkelin ulkopuoliseen eristämiseen käytettävät levyt ovat yleensä polyuretaanin sijaan polystyreeniä (PS), ja vaihtoehtoina näissä styrox (EPS) ja finkku ja vastaavat (XPS). XPS-levyt kestävät parhaiten vettymättä maan alle laitettaessa. Uretaanilevyt on niitä mitä nykyisissä matalaenergia- ja passiivitaloissa käytetään sisäseinien ja -kattojen eristeenä. Taitavat jossain laittaa sokkelin sisäpinnallekin noita.

Alapohjasta todettakoon, että jos taloon on tehty lattiaremontti ja lattiaan on laitettu jotain hengittämätöntä eristelevyä, muovimattoa tms. niin sehän on sen jälkeen kosteusteknisesti ihan eri lattia kuin se alkuperäinen, joka toimi sen sata vuotta. Eli alkuperäinen ratkaisu pitää asiansa osaavan ammattilaisen miettiä tuolloin uusiksi eikä vaan tehdä samanlaisilla ratkaisuilla mitä uusissa taloissa käytetään ilman kohdekohtaista suunnittelua ja harkintaa.

Eli tarkennus vielä perustuksiin : talossa on siis maavarainen betonilaatta eikä siinä ole tuulettuvaa alapohjaa. Puolet alakerrasta on 80-luvulla asennettu puulattia (ollut sitä ennenkin varmasti puulattia) ja puolet vanhasta lautalattiasta on purettu ja laitettu lisävalu+laatoitus. Minun tietääkseni ei kellarihuoneessakaan ole ikinä ollut kosteutta.
 
Kiitos tarkennuksesta. Maanvarainen betonilaatta on aika moderni tapa perustaa talo, liekö tehty jälkeenpäin? Tuollaiselle talolle suosittelisin salaojitusta herkemmin kuin rossipohjaiselle. Mutta edelleen: jos kellarissakaan ei ole koskaan ollut kosteutta, niin ilman salaojitustakin saattaa ihan hyvin pärjätä.

Jos vielä tietäisi maaston korkeussuhteet ja maaperän laadun (mielellään myös nykyinen pohjaveden pinnan korkeus jostain kaivosta, koekuopasta tms. katsottuna) niin uskaltaisi hieman paremmin ottaa kantaa juuri kyseiseen tapaukseen.
 
Noniin.. Päädyttiin kaivamaan salaojat. Ajatus olisi laittaa patolevy anturan alareunaan asti ja salaojan pinta hieman sen alle. Salaojaputken päälle laitamme huovan ja sen päälle salaojasepelin. Pintaan tulee talosta poispäin viettävä metrin levyinen uretaanilevy tai vastaava routasuoja.

Ylimmässä kuvassa näkyy, että sokkelin alla on jonkinlainen kivi/hiekka tai kivi/betoni antura, jonka syvyys vaihtelee jonkin verran. Salaoja meinattiin kaivaa kaikkialla alemmaksi kuin tämän kivi/betoni/hiekka anturan alareuna.

Jos patolevy laitetaan, niin kuinka se tulisi asentaa kohdassa, jossa näkyy viemäriputki. Siinä sokkelin alla on vain jonkinlainen irtokivistä tehty peti. Tässä kohtaa on kuitenkin myös kellarihuone, joka mahdollisesti tehty jälkeenpäin. Kellarihuone lattian yläpinta on kuvassa näkyvän viemärin läpiviennissä 90cm alaspäin. Lattian paksuudesta ei tietoa. Kellarin betoniseinä on siis jossain tuon kivipedin takana. Sokkeli on tässä kohtaa 60cm paksu ja toimii siis osittain myös kellarin seinänä. Salaojan kaivamme tässä kohtaa siten, että se tulisi kellarin lattiapinnan alatason alapuolelle.


Muita vinkkejä?
 

Liitteet

  • _20190527_212244.JPG
    _20190527_212244.JPG
    201,7 KB · Katsottu: 278
  • _20190527_212314.JPG
    _20190527_212314.JPG
    337,5 KB · Katsottu: 253
  • _20190527_212346.JPG
    _20190527_212346.JPG
    219,3 KB · Katsottu: 279
Noniin.. Päädyttiin kaivamaan salaojat. Ajatus olisi laittaa patolevy anturan alareunaan asti ja salaojan pinta hieman sen alle. Salaojaputken päälle laitamme huovan ja sen päälle salaojasepelin. Pintaan tulee talosta poispäin viettävä metrin levyinen uretaanilevy tai vastaava routasuoja.

Ylimmässä kuvassa näkyy, että sokkelin alla on jonkinlainen kivi/hiekka tai kivi/betoni antura, jonka syvyys vaihtelee jonkin verran. Salaoja meinattiin kaivaa kaikkialla alemmaksi kuin tämän kivi/betoni/hiekka anturan alareuna.

Jos patolevy laitetaan, niin kuinka se tulisi asentaa kohdassa, jossa näkyy viemäriputki. Siinä sokkelin alla on vain jonkinlainen irtokivistä tehty peti. Tässä kohtaa on kuitenkin myös kellarihuone, joka mahdollisesti tehty jälkeenpäin. Kellarihuone lattian yläpinta on kuvassa näkyvän viemärin läpiviennissä 90cm alaspäin. Lattian paksuudesta ei tietoa. Kellarin betoniseinä on siis jossain tuon kivipedin takana. Sokkeli on tässä kohtaa 60cm paksu ja toimii siis osittain myös kellarin seinänä. Salaojan kaivamme tässä kohtaa siten, että se tulisi kellarin lattiapinnan alatason alapuolelle.


Muita vinkkejä?
Onko mitään kuvia viemäröinnistä olemassa? Jos sokkeliin menee viemäri ja siellä takana on siis kellaritila jonka lattia on 90cm tuota viemäriä alempana niin on kyllä tehty melko erikoisia reitityksiä. Onko kellaritila kaikkia muita tiloja alempana jollon viemärin kaadot saattas jotenkin toimia oikein jos viemäri on upotettu sokkeliin/anturaan rakennettaessa, en ymmärrä miten tuo voi olla lähellekään oikein tehty :D

Mutta noin yleisesti, viemärin tai muu kohde ois suositeltavaa tehdä joko patolevyn yläreunan ulkopuolelta (ilmanvaihto) tai sitten sokkelin/anturan alta (viemärit). Jos on pakko mennä läpi niin ite laittasin tolle kohtaa patolevyn sauman ja sitten tekisin siihen kohdalle peitelapun jossa viemärin halkasijan kokonen reikä. Kiinni jollain helvetin jytkyllä liimamassalla isompaan eristelevyyn.

Tää kohde vaikuttaa kyllä semmoselta, että ite hakisin rakennustapaohjeet suunnittelijan tai rakennusvalvojan pöydän kautta. Maksaa muutaman ropposen enemmän, mutta nukkusin yöni paremmin kun ois selvyys että kaikki on tehty oikein.
 
Viemäriputki kannattaa möträtä ja tiivistää esim jos on vedeneristysmassaa jääny pöntön pohjalle tai muuta vastaavaa liimaa/massaa, ja patolevy sit niin hyvin vaan ympärille ku viittii aikaansa käyttää.. aika vähä näitä salaojahommia on tullu ite tehtyä ja yleensä ne on joku suunnitellu mun puolesta ettei oo tarvinnu ku asentaa, niin yleensä ku se maa-aines vaihdetaan murskeeseen, niin anturan päälle on tullu muutama kymmenen senttiä tavaraa, sitte salaojaputki, putken päälle suodatinkangas ja sit murske taas. Mutta tosiaan, kannattais soittaa ehkä jo joku rakennustarkastaja/valvoja suunnittelemaan niin on sitte niinku pitää.
 
Viemäriputki kannattaa möträtä ja tiivistää esim jos on vedeneristysmassaa jääny pöntön pohjalle tai muuta vastaavaa liimaa/massaa, ja patolevy sit niin hyvin vaan ympärille ku viittii aikaansa käyttää.. aika vähä näitä salaojahommia on tullu ite tehtyä ja yleensä ne on joku suunnitellu mun puolesta ettei oo tarvinnu ku asentaa, niin yleensä ku se maa-aines vaihdetaan murskeeseen, niin anturan päälle on tullu muutama kymmenen senttiä tavaraa, sitte salaojaputki, putken päälle suodatinkangas ja sit murske taas. Mutta tosiaan, kannattais soittaa ehkä jo joku rakennustarkastaja/valvoja suunnittelemaan niin on sitte niinku pitää.
Anteeksi jos nillitän mutta yleensä sokkelin vieressä käytetään rilliä eli esim.16-32 seulottua ja pestyä kiveä joka ei ole mursketta ja lisäksi putken ympärillä salaojahiekkaa joka suojaa itse putkea kiviltä mutta laskee veden läpi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom