Reiskat

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Yhtä#Hauista

V.I.P.
Ikä
39
Kuin moni treenaa etu ja takareidet eri päivinä? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Itse päätin jakaa jalat kahdelle päivälle jotta pystyn keskittymään paremmin enkä mene ihan paskaksi jalkapäivänä (oksetus, huimaus etc etc)

Tein just äsken etureidet ja pohkeet. Etureisille hackia ja reidenojennusta yhdellä jalalla kerrallaan (huippusupistuksella) ja myös kahdella pumppaavampaa sarjaa.Pohkeita tein prässissä ja istuen koneessa. Prässissä tuntuma oli paras mitä koskaan:rock: Mainion venytyksenkin siihen saa:D

Takareidet ajattelin yhdistää käsipäivään mutta jos se ei ole hyvä ratkaisu, otan ne erikseen ja teen ohjelmastani 5-jakoisen ja pidennän kierron 8 päivään:)

Mielipiteitä, omia kokemuksia? Kertokee yhelle hauikselle:)

Kokeilin tuota ja jalat oli kokoajan kipeät, eli palautumisesta tuli ongelma. Mieluummin kärsin kerran viikkoon, ku joka päivä.
Jakona taisi olla joku tällainen: Rinta-etureidet, selkä, olkapäät-ojentajat, hauis-takareidet. Tai jotain vastaavaa. Ei se ihan noin mennyt...

Tyhmä kun olen kysyn että mistä tuo huimaus,oksennus,tärinä,ihmeolo oikeen johtuu? kerran salilta lähtiessäni en meinannut päästä rappusia alas... siin kyl ihmiset katto pitkään kun kouristelin jä sätkin alas mentäessä:lol2:

Minä teen etureidet ja takareidet eri päivinä, juurikin sen takia että saa paremmin keskittyä yhteen isoon lihasryhmään kerrallaan (ja jalat on ollut heikoin lihasryhmä). Etureisien kanssa teen olkapäät ja takareiskojen kanssa sitten pohkeet ja vatsoja.

Kipeenä jalat on suuren osan ajasta tämän jaon ansiosta, mutta olen kyllä paremmalla intensiteetillä jaksanut treenata.

Kokeiltu on jo toimii hyvin jos alaselän kanssa ei ole ongelmia. Tekisin varmaan vieläkin ne eri päivinä jos selkä antaisi myöden.

Mä teen samana päivänä ja aina on reidet kipeenä silti :haart: Tosin treenaan kaksijakoisella, joten treenaan muutenkin jalat ~2kertaa viikossa. Jos jalat ei meinaa vastata treeniin ni voi kokeilla erilaisia etukäteisväsytyksiä, esim. 2x reisikoukistus, 3x kyykky, 1x sjmv tjsp. Itse teen 2x kyykky, 3x sjmv/koukistus, 2x prässi. En tiedä liittykö tää nyt suoraan tähän trediin, mutta ne jotka miettii jalkojen kahteen jakamista ni kannataa toki tätäkin kokeilla. :)

2jakosella tein eripäivinä etureidet ja takareidet, paremmin toimi mulle kuin että samana päivänä molemmat. selkä vaan alko kusemaan välillä ilkeesti. jos selkä kestää niin tehkää ihmeessä.

Samana päivänä teen kanssa.
Mitä mieltä ootte tälläsestä liikevalikoimasta:
Etureidet: Kyykky,yhden jalan prässi, etureiskakone
Takareidet: SJMV, reisikoukistus ja välillä askelkyykky, mitä muuta takareiskoille vai riittääkö?
pohkeet tulee vielä siihen.

Isoarska83 sanoi:
Samana päivänä teen kanssa.
Mitä mieltä ootte tälläsestä liikevalikoimasta:
Etureidet: Kyykky,yhden jalan prässi, etureiskakone
Takareidet: SJMV, reisikoukistus ja välillä askelkyykky, mitä muuta takareiskoille vai riittääkö?
pohkeet tulee vielä siihen.

Jos treenaa monijakoisella, toi vois olla ehkä ihan käypä setti. Kerro toki sarja -ja toistomäärät.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jos tekee normi mavea ei jalkoja kannata varmaankaan jakaa jos treena kaksi jakoisella.
Tällöi jako
1. Jalat,Selkä
2.Rinta,olkapäät,ojentajat,vatsa,pohkeet

Tämä siis jos mave mukana ja jos joutuu treenaamaan 2 päivää peräkkäin aina ja 1on1off ei onnistu

tomis sanoi:
Tyhmä kun olen kysyn että mistä tuo huimaus,oksennus,tärinä,ihmeolo oikeen johtuu? kerran salilta lähtiessäni en meinannut päästä rappusia alas... siin kyl ihmiset katto pitkään kun kouristelin jä sätkin alas mentäessä:lol2:

Saattaa johtua siitä että treenissä kuluttaa niin paljon energiaa ja sillai että verensokeri laskee, ja alkaa pyörryttää ynms. Tai sitte että siinä pinnistellessä verenpaine nousee ja alkaa pyörryttää :hyper:

eri päivinä tulee tehtyä: etureidet ja pohkeet, selkä ja takareidet...hyvin on ainakin itellä toiminut, kun on pari päivää noiden treenien välissä...

Itsekin teen etu- ja takareidet eripäivinä. Sitä paitsi se sopii tähän minun ohjelmaani paremmin kuin hyvin, sillä itse tarvin DOMSin saamiseen treenistä suhteellisen paljon rasitusta. Teen 3-jakoista kiertävänä, suhteellisen lyhyillä, mutta monilla sarjoilla ja tiheällä frekvenssillä. Mennään koko ajan hermoston ja heikoimpien lihasten palautumisen ehdoilla eli lihasryhmät treenataan 3-4 päivän välein täysillä ja välillä erikoistekniikoidenkin kanssa.

1.päivä - Takareidet ja selkä
-SJMV 3x
-kulmasoutu tangolla 3x
-koukistus maaten 3x
-alatalja 3x
-ylätalja 3x
-pullover 3x (yleensä superina joko ala- tai ylätaljan kanssa)
-takaolkapäitä pikkuse

2. päivä - Rinta ja kädet
-sotilaspenkki 3x
-vinopenkki 3x
-dippi 2x
-ranskalaiset 3x
-pushdown 3x
-keskitetty hauiskääntö 3x
-hauiskääntöä 3x
-sivuolkapäitä pikkuisen

LEPO

3. päivä - Etureidet, vatsat ja pohkeet
-prässi 3x
-askelkyykky 3x
-ojennus 2x
-pohkeet
-vatsat

Eli homma kiertää: 1 | 2 | LEPO | 3 | 1 | LEPO | 2 | 3| LEPO |....... ja viikko tasolla saadaan kova volyymi ja kuormitus lihaksille, varsinkin heikoille lihasryhmille eli etureisille, rinnalla ja käsille. Uskokaa tai älkää, etureidet eivät mene tällaisella treenillä (16 srj/vko) mitenkään jumiin/kipeäksi, vaikka muuten ovat kasvaneetkin hieman. :lol2:

EDIT: Aloin miettimään, että teitähän varmaan kiinnostaa mun ohjelma niin paljon, että turhaa sen tänne raapustin. Onneksi mukana on vähän asiaakin jalkojen 2-jakoisesta treenaamisesta. :)

Pisti silmään tuo askelkyykky takareisille... Pollo taas tekee etureisipäivänä ja itsekin olen tätä etureisille tehnyt. Osaako joku viisaampi kertoa asian oikean laidan? :)

Enzyme sanoi:
Pisti silmään tuo askelkyykky takareisille... Pollo taas tekee etureisipäivänä ja itsekin olen tätä etureisille tehnyt. Osaako joku viisaampi kertoa asian oikean laidan? :)

No voimme käyttää askelkyykyn tilalla sanaa yhden jalan kyykky. Teen sen nimittäin toinen, takimmainen jalka penkillä ja niin, että jalka taittuu kunnolla alle, normaalin kyykyn tapaan. Tässä versioissa ei vaan selkä mene jumiin, kun raudat ovat siinä sadan kilon tuntumassa. Oikeaa kyykkyä varmaan tekisin, jos se tuntuisi jotenkin luonnolliselta eikä selkä väsyisi enemmän kuin jalat.

Samanlailla teen itsekin. Selkä ei vihottele niin herkästi ja saa liikkeen paremmin kohdistettua. Normaalia kyykkyä teen välillä vaihtelun vuoksi.

Etureidet teen omana päivänään ja takareidet tulee selkäpäivänä maven yhteydessä tehtyä. Takareidet on aina kaueessa fiiliksessä mavettelun jälkeisenä päivänä ;) En ole sen kummempaa takareisille edes tehnyt, en tykkää takareisikoneista :P

Enzyme sanoi:

Askelkyykyn voi tehdä joko jalan etu tai takaosalle.
Jos suoritustekniikka on aivan pystyssä ja etenki lonkasta keho työnnetty jopa vähän etukenoon menee liike hyvin etureidelle. Taas jos lonkan tienoo on enemmän taakse työnnettynä kohdistuu liike enemmän pakaralle ja takareidelle.

Edit.
Ja alkuperäiseen kysymykseen vielä sen verran. Jos treenaat jalat kerran viikossa, niin ehdottomasti suosittelen tekemään etu ja takareidet eri päivinä. Jos etureisitreenin jälkeen vielä pystyy täysipainoisesti tekemään takareisiliikkeet, etureisitreeni oli liian kevyt ;). Takareidet voi sitten tehdä esim. selän kanssa tai vaikka jonain vähän kevyempänä päivänä esim. rinnan kanssa (jos vaikka useampaan osaan jaettu ohjelma jossa lihasryhmät omana päivänään). Tuo rinnan kanssa tekeminen vaatii tietysti vähän lämmittelyä jne, mutta onnistuu kyllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom