reisilihasten venyttely

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mömmöökö
  • Aloitettu Aloitettu

mömmöökö

esitän taas tyhmän kysymyksen mut mulle on tullu ongelmax reisilihasten kipu jalka treenin jäkeen seuraavana päivänä,jalka ohjelmaani kuuluu hack-kyykky,reisi ojentajien,koukistajien treenaus ja jakaprässi,eilen taas duunasin ton mukaan ja nyt ei meinaa päästä kävelemään,oisko venyttelyy vaan lisättävä vai tekniikassa hiomista,jalkojen venyttelyyn käytän 15-30 minuuttia ja sit on ohjelmassa luonnollisesti lämppärit??????
luin vahnoja topicceja mut niis ei ollu kyseisestä aiheesta mitään...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ehkä treenaa jalkoja yhtä brutaalisti kuin osa täällä (en laattaa treeneissä) mutta sen verran voin sanoa mikä mulla auttaa. Mulla ainaki auttaa niinkin yksikertainen asia kuin että väännän jalkatreenin jälkeen 10-20 min. kuntopyörää. Veri alkaa kiertämään ja jalat palautuu paremmin... Tietävämmät voi sitten valistaa lisää, ite oon kuitenki aika alottelija.

edit: typo
 
En ole kyllä tämän lyhyen salilla käynti urani aikana tehdä yhtään jalkatreeniä ettei lihakset olisi mennyt kipeiksi...nykyisin kovan jalkapäivän jälkeen menee 4 päivää,että pystyy täysipainoisen lenkin edes tekemään! venyttelen jalkoja lähes päivittäin. nämä "sessiot" eivät tosin yli 30min. kestä..elikkä voisi lisä venytyskin auttaa asiaan! tuo kuntopyörän polkeminen on myös hyödyllistä treenin jälkeen (siis sellanen kevyt sykkelöinti)... pitäs sitäkin alkaa enemmän harrastamaan...
 
Mulla on jalat palautunut parhaiten, kun tekee jalkatreenit perjantaina. Viikonloppu pelkkää löhöilyä.
Nimittäin työssä tulee sen verran portaissa kiipeilyä ja kävelyä, että j.treenin jälkeinen päivä on aika tuskallinen ja palautuminen kestää tosiaan paljon kauemmin.
Näin siis minulla :cool:
 
jalkatreenistä

Joo kyllä se on aika jokapäiväistä leipää jalkakipu kun tekee kovemmilla painoilla ainakin. Riittävän usein kun treenaa niin eivät tule niin armottoman kipeiksi mutta aina sitä jotain tulee.

Ainakin itsellä jos treenaan vain kerran viikossa jalkoja niin aina ne kipeytyvät pariksi päiväksi. Siihen ei auta kyllä mikään lämmittely ja kai se on ihan loogistakin jos lihakset hieman repeilevät suorituksissa niin ei se venyttely sitä miksikään muuta ja vähän voivat särkeä korjaantuessaan?
 
Niin siis kyllähän ne jalat mullaki kipeytyvät. Ero tulee esille siinä, että jos en polje sitä kuntopyörää (kevyesti) niin en oikeasti pääse kävelemään. Kuntopyörätouhun jälkeen sentään pääsen kävelemään, vaikka tuskaa onkin...
 
AG+ on oikeessa. venyttely ei siihen jälkikipuun auta lainkaan noin fysiologisessa mielessä. semmonen näennäinen avun tunne tulee siitä, kun lihat taas lämpenee ja veri kiertää paremmin. sama, vaikka tekis kevyen kävelylenkin jalkapäivän jälkeen. "se kipu on ominaisuus, ei vika", jos autosta puhuttas :-)

jotkut tekee heti seuraavana päivänä ERITTÄIN kevyen pumppailupäivän jolla saadaan veri liikkeelle hyvin ja palautuminen nopeutuu, kun kuonaa huuhdotaan ja ravinteita pääsee nopeemmin töihin. tärkeetä olis, ettei sarjoissa juurikaan pääsis muodostuun happoja, eli ei pumpin tunnetta. tänhän voi tehdä vaikka alkuverran yhteydessä tms.

jos ne sun reidet tulee aivan älyttömän!!! (näin ymmärsin) kipeiksi, saattaa se johtua niistä pitkistä treeniväleistä. lisäksi negatiivisen osan painottaminen (hitaasti tekeminen laskuvaiheessa) lisää lihaksen rasitusta ja damagea ja on eniten vastuussa seuraavien päivien kivuista.

en välttämättä suosittelisi useemmin treenaamista, jos hyvin sujuu ja oot tyytyväinen tuloksiis, mutta seuraavaakin voi kokeilla:
jalat 2-3 krt/vko. vain yksi liike, jossa tehoista riippuen 1-4 työsarjaa toistot tavoitteiden mukaan (lihaa<--> voimaa). liikettä vaihdellaan treenistä toiseen. ei erikoistekniikoita kovinkaan paljoa. toimii hyvin varsinkin voimaa hankkiessa, mutta on tolla lihaakin pakattu aikalailla. erityisesti ns. lihaspriorisointi onnistuu hyvin tolla systeemillä. rytmityksenä on käytetty esim. 4 kovaa ja 2 kevyttä vkoa tai esim. 3 kovaa, 1 kevyt, 2 kovaa, 1 kevyt, 1 kova, 1 kevyt.

itellä kokemuksia jalkatreeneistä välillä 2vkoa (tehotreenejä erikoistekniikoin) ja 1 pvä (vajaita sarjoja), ja pitkällä välillä kintut oli sen 4-6 pvää niin kipeet, ettei ees kuvitellu treenaavansa niitä. hyvä jos käveleen pääsi. tulokset nousi pidemmän aikaa jälkimmäisellä. eka onkin aika kovaa hermostolle.
 
Itse otan paljon lämpöä ennen venyttelyä että saan lihakset vetreiksi sitten rupean venyttelemään venyttelen joka päivä 2x eikä ole tullut vastaan vielä kipuja. venyttelen joka kerta 30min
se kyllä johtuu varmaan siittä että olen maalivahti ja olen venytellyt monia vuosia säännöllisesti.
 
mul on ollu kyl tauko jalka treenissä et täytyy skarppaa ja duunaa jalkoja enämpi,nyt viel pari päivää treenin jälkeen autosta nousu ja portaitten alastuleminen aiheuttaa perkeleitä mut jahka se siitä ku pääsee taas vauhtiin,oli niin pitkä ja rankka duuni putki ettei jaxanu salille (teen yötyötä) mut nyt aioin ottaa taas itteeni niskasta kiinni et sais ropan taas siihen kuntoon et kehtaa kattoo peilistä ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom