Rehellistä keskustelua raskausajan/vanhemmuuden negatiivisista puolista

Näköjään heti otsikkoon tuli kirjoitushärö... ;) Siis kyse oli rehellisestä keskustelusta liittyen raskausaikaan ja vanhemmuuteen.

Näin alkuun... Toivottavasti kukaan ei loukkaannu aiheesta, sillä se ei ole päämääräni. En myöskään halua, että tästä tulee mikään taistelutanner, vaan toivoisin ihan rehellistä ja avointa keskustelua ehkä jopa niistäkin asioista, joista ei normaalisti saisi puhua ääneen. Ymmärrän erittäin hyvin, että kaikki se positiivinen peittoaa loppujen lopuksi sen kaiken ikävän, mutta nyt ei ole tarkoitus puhua siitä.

Tiedustelisin siis kaikilta äideiltä/isiltä sellaista, että mitä kaikkia negatiivisia/ikäviä asioita raskaus ja vanhemmuus (lapset vaikkapa vielä alle kouluikäisiä) tuovat mukanaan? Onko raskaudella ja vanhemmuudella ollut esim. jotain negatiivisia vaikutuksia parisuhteeseen ja seksielämään, omaan mieleen, kroppaan tai onko joku muu asia "kärsinyt"? Onko se lapsi aina niin ihana tai voiko olla niin, ettei pidä omasta lapsestaan?

En ole äiti eikä mulla ole minkäänlaista vauvakuumetta. Satuin nyt kuitenkin tilaamaan näitä ilmaisia lehtien näytenumeroita, joista yksi oli sattumalta Vauva -lehti. Siellä oli juttua siitä, kun äidinrakkaus ei herännyt heti. Luin myös jostain (oisko ollut sama lehti), että jotkut parisuhteet kaatuvat usein sen vuoden aikana, kun lapsi elää ensimmäistä vuottaan. Ilmeisesti tässä oli kuitenkin kyse nk. pikasuhteista, joissa kaikki tapahtuu nopeasti.

Jossain oli mainintaa siitä, kuinka äidit liikaa puuttuvat siihen, kuinka lasta tulisi hoitaa, kun mies haluaisi tehdä sen omalla tavallaan. Tai sitten olen kuullut, kuinka äiti alkaa keskittymään ainoastaan pelkkään lapseen eikä puolisoa huomioida enää ollenkaan. Toisaalta taas äidit ovat välillä ymmärtääkseni niin väsyneitä, että esim. aikataulut halujen suhteen eivät osu yksiin tai hän ei jaksa muuten vaan huomioida miestä. Lisäksi näistä asioista voi olla vaikeaa puhua, koska suomalaiset on saatu uskomaan, että seksiä kuuluisi harrastaa 3x vko tai muuten on suhteessa jotain pahasti pielessä.

Äidit ovat käsitykseni mukaan toisinaan sitä mieltä, että isätkin voisivat herätä yöllä tai osallistua vauvan-/lastenhoitoon enemmän ja kun miehet eivät ymmärrä sitä, että lapsenhoito käy työstä ja sitä energiaa ei välttämättä jää enää imurointiin. Siitäkin huolimatta, että ovat muuten hyviä isiä ja puolisoita. Jotkut naispuoliset ystävät ovat kertomansa mukaan aivan puhki väsymyksen ja velvollisuuksien ristitulessa. Lisäksi naiset kaipaisivat siihen lapsitäyteiseen arkeen enemmän vapaata, jotta he saisivat levätä, lähteä ostoksille, tavata ystäviään jne… Miehet taas ovat ehkä sitä mieltä, että kun he tuovat leivän pöytään ja käyvät töissä, pitäisi heille suoda jonkun verran rauhaa vapaa-ajalla.

Näiden lukemieni ja kuulemieni juttujen perusteella aloin pohtimaan näitä asioita. Eli ilmeisesti näin iso elämänmuutos tuo myös ongelmia mukanaan, jotka tarvitsee ratkaista eli kaikki ei ole aina sitä auvoista onnea ja tämä tuo usein syyllisyyttä varsinkin tuoreille äideille ja varsinkin, kun näistä asioista ei saisi puhua kauheasti ääneen kaikkien mielestä. Ei saa edes hetkellisesti sanoa ”vihaavansa” omaa lastaan tai toivottaa häntä helvettiin, vaikka olisi aivan loppuun palanut, sillä näistä negatiivisista asioista puhuminen on tabu ja ihmisiä hävettää tunnustaa, että ei se kaikki nuun auvoista olekaan. Ja en pidä asiaa pahana, että aloitan lapsettomana ja ei-vauvakuumeisena tämän keskustelun. Ehkä minun on vain helppo aloittaa se juuri näistä syistä.

P.S. Laitoin saman keskustelun aluelle eräällä toisella palstalla, mutta palsta on turhan naisvoittoinen ja siksi päätin yrittää keskustelun aloittamista myös täällä, koska miehiä on enemmän (siitäkin huolimatta, että tiedän kyllä täällä olevan myös pienten lasten isien ketjun). Mua kiinnostaa meinaan tietää minkälaisia eroja miesten ja naisten ajattelussa on tällä saralla. Tietty keski-ikä on aika nuorta, joten loppujen lopuksi vanhempia taitaa olla täällä aika vähän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla ei ole ollut ongelmia valittaa ja kertoa rehellisesti lapsien tuomasta elämänmuutoksesta ja siitä johtuvista ongelmista. Meillä on töissä monta isää, joiden kanssa keskustelemme juuri näistä asioista.

Minusta on erittäin tärkeää päästä purkamaan ja jakamaan kokemuksia vanhemmuuden negatiivistakin puolista. Totta on nimittäin se, että lapset eivät todellakaan tuo mukanaan onnea ja ihanuutta. Näitäkin asioita mukana toki tulee, mutta ei se elämä sen kummempaa lasten kanssa ole, kuin ilmankaan.

Vanhempien kannattaa oikeasti taistella omienkin oikeuksien puolesta, varsinkin äideillä tuntuu olevan tämän kanssa ongelmia. Lapset eivät saa olla koko elämä. Jos tilanne ajautuu siihen, että koko perhe elää lasten ehdoilla, niin homma menee varmasti tuohon, mistä Anonymity puhui, eli jotkut naiset ajavat itsensä loppuun lasten hoitamisen kanssa. Luulenkin, että tämä on nimenomaan naisten ongelma.
Naiset eivät ehkä uskalla tunnustaa, että he eivät jaksa/osaa hoitaa lapsiaan.
Tämän tosiseikan tunnustaminen vaatii selkärankaa.
Ja tilanne ei ala paranemaan, ennenkuin tosiasiat tunnustetaan.

Raskausajan huonoista puolista minulla miehenä ei juurikaan ole sanottavaa. Minusta oli kiehtovaa katsella, kun vaimoni maha kasvoi. Vaimon väsymys ja monet mielialan vaihtelut toivat toki raskaitakin hetkiä mukanaan, mutta pääasiassa raskausaijat menivät perheessämme mahtavasti.

Sen sijaan kuulisin mielelläni miesten mielipiteitä ja kokemuksia lapsen syntymän jälkeisistä kuukausista. Itse nimittäin olin jo helisemässä, koska meillä ei vaimon kanssa ollut aikaa toisillemme yhtään ensimmäisten kuukausien aikana. Varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa oli valtavia ongelmia, koska emme osanneet vielä kasvattaa lasta ollenkaan. Toisen kanssa olikin jo sitten helpompaa.

Tiedustelisin siis kaikilta äideiltä/isiltä sellaista, että mitä kaikkia negatiivisia/ikäviä asioita raskaus ja vanhemmuus (lapset vaikkapa vielä alle kouluikäisiä) tuovat mukanaan? Onko raskaudella ja vanhemmuudella ollut esim. jotain negatiivisia vaikutuksia parisuhteeseen ja seksielämään, omaan mieleen, kroppaan tai onko joku muu asia "kärsinyt"?

Exän raskaus oli kyllä oikeasti elämän hankalinta aikaa, rouva oli niin kärttynen ja mielialat heittelivät aivan häränpyllyä. En toivo moista kenellekään. Se oli kauheaa. Seksi sujui, muu ei.

Nykyään oma lyhyt pinna ja surkea kärsivällisyys ( en esim. jaksanut lukea tuota jättimäistä avauspostaustasi kokonaan ) tuottaa pieniä konflikteja lapsen kanssa. Kun jompikumpi räjähtää, niin varmasti myös toinen räjähtää nopeasti.

Tuo "en rakasta lastani vieläkään", kuulostaa ihan kauhealta tilanteelta. Näin vastaavan otsikon itsekin jossain...

Edit:
Sen sijaan kuulisin mielelläni miesten mielipiteitä ja kokemuksia lapsen syntymän jälkeisistä kuukausista. Itse nimittäin olin jo helisemässä, koska meillä ei vaimon kanssa ollut aikaa toisillemme yhtään ensimmäisten kuukausien aikana. Varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa oli valtavia ongelmia, koska emme osanneet vielä kasvattaa lasta ollenkaan. Toisen kanssa olikin jo sitten helpompaa.

Ei lapsen syntymän jälkeen ihmeempiä ongelmia ollut. Ainoastaan ärsytti jatkuvat "miltä nyt tuntuu?" -tiedustelut tuttavilta syntymän jälkeen. Ei tuntunut nimittäin miltään. Ajan myötä on tietysti alkanut tuntumaan.

E2: Lapsi tosin oli varsinkin vauvana niin helppo tapaus, että ei siinä kukaan väsynyt.

Onko tämän ketjun tarkoitus olla taas jotain Anonymityn propagandaa lapsiperheitä kohtaan, mitähä? Vai alkaako kuitenkin vanhemmuus kutkutella mielen perukoilla? Painostaako lähisuku lisääntymään?

;)

Tiedustelisin siis kaikilta äideiltä/isiltä sellaista, että mitä kaikkia negatiivisia/ikäviä asioita raskaus ja vanhemmuus (lapset vaikkapa vielä alle kouluikäisiä) tuovat mukanaan?

Ihmiset/elämäntilanteet/lapset on erilaisia, joten yleistää ei voi, mutta lapsi muuttaa elämän ihan täysin, se on väistämätöntä. Kaikkein vaikeinta IMO oli tottua siihen että todellakin on vastuussa lapsesta 24/7. Mihinkään ei voi mennä yksin tai suunnittelematta. Kauppareissutkin pitää ajoittaa syömisten ja nukkumisten mukaan. Pukemisessa on melkoinen ruljanssi (se muuten jatkuu ainakin kolmisen vuotta). Varsinkin pari ensimmäistä vuotta lapsi on käytännössä kiinni äidissään, mitään ei voi tehdä, mihinkään ei voi mennä ilman lasta. Meillä ainakaan ensimmäisen kanssa ei edes vessassa voinut käydä yksin muuten kuin päikkäreiden aikaan. Sitten tuli koliikki ja jatkuva itku... Tässä toki auttaa jos vanhemmat tai muuta sukua asuu lähellä tai hoitoapua on muuten saatavilla.

Unenpuute on vittumainen. Olen kuullut kyllä legendoja että vauva nukkuu ihan rauhassa täydet yöunet, mutta epäilen niiden todenperäisyyttä. Sitten kun valveillaoloaikana ei saa hetkeäkään huolitaukoa, vaan pitää katsoa taaperon perään ettei se telo itseään, leikkiä jatkuvasti, ym. Väsymys vaan kertautuu ja kertautuu.

Synnytyksen jälkeinen masennus oli aika paha ylläri. Suosittelen hakemaan apua ajoissa. Vähintäänkin neuvolassa kannattaa puhua eikä hymistä että hyvin menee.

Mutta positiivisena puolena, toinen lapsi on jo helpompi kun homma on tuttua. Lisäksi työmäärä vähenee oleellisesti kun lapsi kasvaa. Jos niitä on useampi, ne leikkivät keskenään, tosin tappeluja joutuu selvittelemään.

Raskausajassa ei mitään kummallista, tosin rouva oli ihmeen himokas, mutta kyllä sekin palaa normaaliksi.

Onko tämän ketjun tarkoitus olla taas jotain Anonymityn propagandaa lapsiperheitä kohtaan, mitähä?

Taas? Harrastanko mä muka sellaista...? En omasta mielestäni. :wtf::jahas: Tai no oon mä joskus pullikoinut siitä, kun jotkut ystävät häviävät äidiksi tultuaan jonnekin, vaikka ymmärränkin esim. äitiyden tuomat vastuut ja ajattelutavan muutokset.

Vai alkaako kuitenkin vanhemmuus kutkutella mielen perukoilla? Painostaako lähisuku lisääntymään? ;)

Olen siitä onnellisessa asemassa, että kukaan ei ole ikinä painostanut. Eikä mua edes kutkuttele. Mulle nyt tuli vaan tämä aihe mieleen, kun mä lueskelin näitä lehtijuttuja ja koska yleensä ei näistä asioista saisi puhua mitään negatiivista. Tuolla toisella palstalla äidit tuntuivat olevan tyytyväisiä siitä, että aihe nostettiin esille.

Raskausaika oli minusta aika vaivatonta raskauden jälkeiseen elämään verrattuna!
Eli vaikka yökötys oli päällä koko raskauden ajan, niin muuten en kokenut oloa hankalaksi ja mielialatkin olivat ihan normaaleja. Lasten synnyttyä, etenkin esikoisen, tuli yllätyksenä se, kuinka vauva on kiinni äidissään. Lapsen itkukin oli alkuun ihan jotain järkkyä, kun ei oikein tinnyt mistä kenkä puristi. Lisäksi esikoisen koliikki oli aika kova pala; kun isäntä iltapäivällä saapui töistä, oli tuore äiti vielä yöpaita päällä ja aamupala syömättä. Imetyksestä en pitänyt yhtään, vaikka joidenkin mielestä se on ihanaa vauvan kanssa lähekkäin oloa. Missään vaiheessa en kuitenkaan ollut sitä mieltä, että työssäkäyvän isän pitäisi osallistua yökukkumisiin, sillähän oli työ hoidettavana.

Eli rakkaus lapseen ei todellakaan syntynyt lapsen kanssa yhtäaikaa, vaan se vie pidemmän ajan ja on tietääkseni ihan normaalia.
Riitoja on tullut enemmän miehen kanssa juuri kotitöistä, ei niinkään kasvatusasioista. Kumpikin kaipaisi omaa/yhteistä aikaa ja kun kumpikin käy vielä töissä ja kodissa on kolme lasta, ei sitä omaa tai yhteistä aikaa vieläkään ole juuri ollenkaan. Isovanhemmista ei ole ollut juurikaan apua. Sali on hyvä henkireikä, sekin on sumplimisen takana, että kumpikin sinne ehtii.

Väsymys on edelleen aika kova, lapset heräilevät edelleen öisin jos minkäkin syyn takia, joten keskeytymätön yöuni on kultaakin arvokkaampaa. Välillä tekisi mieli lähteä ovesta ja painua hotelliin viikoksi nukkumaan ja jättää joku muu hoitamaan sapuskat,siivoamiset, pyykkäykset, pyllyn pyyhkimiset ja nahistelujen selvittämiset. Eipä sitä kuitenkaan lähde vaan miettii, että jo parin vuoden päästä helpottaa :D
Ja kyllä moni hieno kasvatusmetodi on lentänyt romukoppaan: kyllä minä laitan joskus lapsille videon pyörimään ihan sen takia, että saan itse olla hetken rauhassa :rolleyes:
Joo ja vauvakuume nostaa ajoittain päätään, onneksi toistaiseksi olen pystynyt pitämään pään kylmänä ;)

Meillä ainakaan ensimmäisen kanssa ei edes vessassa voinut käydä yksin muuten kuin päikkäreiden aikaan.
Tyhmä lapseton ( =minä) ei ole ikinä tuota edellä sanottua ymmärtänyt. Pakko siis nyt tilaisuuden tullen kysyä, ja tämä ei ole vittuilua tms:

Miksi sitä lasta ei voi jättää yksin vessassakäynnin ajaksi? Siihen mennee 1-5 minuuttia, ja lapsen voi siksi aikaa jättää siihen kaukaloon, kehtoon tms. reunalliseen systeemiin, jos se meinaa karata jonnekin. Ja eihän se muutamassa minuutissa itkuunkaan kuole... Eli mikä estää sen vessassa käynnin?

LucyFerry: siksi koska se lapsi ehtii siinä yhdessä minuutissa velloa itsensä sellaiseen raivoon, ettei sitä taltuta sitten pirukaan. Puhumattakaan, että meidän keskimmäinen meni myös tajuttomaksi liika itkiessään: tuokin normaalia.
Nyt kun lapsukaiset ovat isompia, vessaan pääsee yksinkin, mutta kas, lukonhan saa kätevästi auki veitsellä ja sitten on kivaa kahdella pienellä miehellä :D

Tyhmä lapseton ( =minä) ei ole ikinä tuota edellä sanottua ymmärtänyt. Pakko siis nyt tilaisuuden tullen kysyä, ja tämä ei ole vittuilua tms:

Miksi sitä lasta ei voi jättää yksin vessassakäynnin ajaksi? Siihen mennee 1-5 minuuttia, ja lapsen voi siksi aikaa jättää siihen kaukaloon, kehtoon tms. reunalliseen systeemiin, jos se meinaa karata jonnekin. Ja eihän se muutamassa minuutissa itkuunkaan kuole... Eli mikä estää sen vessassa käynnin?

Mulla on 2 lasta joilla on ikäeroa 1v 3kk ja olen kyllä aina käynyt vessassa ja suihkussa yksinään. Mutta kaipa toi on temperamenttikysymys (lapsen, ja miksei vanhemmankin.) Mulla on varmaan hyvin rauhalliset lapset ollu ja itse olen julma ja sydämmetön äiti:evil:

En tiedä, miksi tulen tänne soppaan hämmentämään, koska mulla ei oikeastaan ole mitään negatiivista sanottavaa. No siis tottakai hermot on joskus ollu riekaleina ja varmaan tossa parin vuoden päästä tulevat taas olemaan, mutta nyt nautin elämästä kun lapsilla on seesteinen elämänvaihe menossa. Ovat 11 ja 12. Aikaisemmin on ollu kiva , kun ne ovat välillä mummolassa ja isällään ja olen sanu tehdä välillä omiakin juttuja, mutta nykyisin tuntuu ajoittain yksinäiseltä, jos ne ei ole kotona:(

LucyFerry: siksi koska se lapsi ehtii siinä yhdessä minuutissa velloa itsensä sellaiseen raivoon, ettei sitä taltuta sitten pirukaan.

Ettei kyseessä kuitenkin olisi se, että lapsi on opetettu olemaan kiinni siinä äidissään, ts. äiti onkin todellisuudessa liiaksikin kiinni lapsessaan. Esikoisen kohdalla pelko lapsen turvallisuudesta (ja turvallisuudentunteen kokemisesta) lienee usein perusteettoman suuri.

Kun lapsi totutetaan pienestä asti olemaan välillä hetken myös yksin, ei varmaankaan tarvitse vessakäynnin aikana raivareista kärsiä.

Itse en ainkaaan voi ymmärtää näitä perheitä, joissa nukutaan vanhempien kanssa samassa sängyssä (mikä helvetin perhepeti se nyt sitten on) neljä-viisivuotiaaksi ja imetetään kouluikään asti. Sorry kärjistys. ;)

Pientä vauvaa ei voi opettaa oikein vielä mihinkään, itse puhuin siis sellaisesta alle vuoden ikäisestä, tai oikeastaan meillä oli ne 4 ensimmäistä kuukautta, jolloin ei sinne vessaankaan oikein päässyt yksin. Sitä vanhemmat lapset kyllä jo pystyivät helistimen kanssa yhden pissireissun kestämään;) Mutta tuollainen ihan pieni ei pysty ymmärtämään jos äiti on kakalla, eikä vastaa kutsuun nyt ja heti.

Joo ja lapset kyllä nukkuvat omissa sängyissään, mutta kyllä sieltä muutamana yönä aina kipitetään äidin ja iskän väliin. Meillä on periaate, että omaan sänkyyn nukahdetaan, mutta välillä voi keskelle keskellä yötä tulla: ajattelen, että en tiedä ketään nelikymppistä joka vielä nukkuisi vanhempien keskelllä.

^^ Tuota samaa mietin minäkin, kuin Misanthrop. Kyllähän koiranpennutkin opetetaan olemaan yksin pikkuhiljaa, kai samaa voisi soveltaa lapsiinkin ;) . Mutta, niinkuin sanottu, olen tyhmä lapseton jonka on helppo sanoa :) .

Meillä selkeästi suurin ongelma oli vanhempien vauva-ajan väsymys. Lapsia syntyi kerralla kolme ja vaikka olin ensimmäiset 6 kk vaimon kanssa yhdessä kotona niin aika epätoivoista oli välillä. Nyt jälkeenpäin harmittaa ettei voinut nauttia siitä ajasta väsymyksen takia.

Se väsymys ja elämänmutoksen jyrkkyys oli sellaista etten toivo sitä kenellekkään. Yhtenä päivänä olet mies elämäsi kunnossa, harrastuksia vaikka muille jakaa, trendikäs citymaasturi pihassa. Seuraavassa hetkessä väsynyt raato, hermoraunio, jonka kaikki vaatteet on vauvan puklauksessa :hyvä:. Se on järkyttävää millaista vihaa lapsiaan kohtaan voi tuntea oikein univelkaisena kun kuukausikaupalla on vedetty maksimissaan kolmen tunnin yhtenäisillä unilla. Muistiin on jäänyt se hetki kun oikeasti ensimmäisen kerran huomasin kaipaavani kotiin lasten luo joskus lähempänä yhtä ikävuotta. Onneksi vaimon kanssa vedettiin yhtäköyttä ja tuettiin toisiammme, muuten olis varmaan ero. Tärkeätä oli myöskin se että tiukimman ekan 10 kk jälkeen alettiin systemaattisesti järjestämään kummallekkin omaa aikaa ja lastenhoito/kotityöt jaettiin alusta puoliksi.

Sitä olen aina ihmetellyt kuinka joku vaimo sietää sitä että mies käy töissä ja kotona vaan lepää, vaimo hoitaa huushollin. Itselle työ oli kotonaolon jälkeen kuin lomaa, rauhallinen ammukakka, aamukahvi netin ääressä, aikuisten kanssa keskutelua jne.... Älkää käsittäkö väärin, nykyään ja itseasiassa jo muutaman vuoden on koti ja lapset jo olleet kultaakin kalliimpia. Voisi sanoa että se kaikki kärsimys oli kuitenkin sen arvoista. Ei elämä sittenkään lopu lastensaantiin. Salilla kerkiää treenaamaan entiseen malliin, vaimon kanssa juostaan maratoneja, perheen kanssa lasketellaan, telinevoimistellaan, uidaan ja pyöräillää. Kaikkea mitä ennenkin, no kiipeily on vähetynyt välimatka syistä mutta muuten.

Eikä se seksikään lopu. Väsyneimpänäkin aikana saatettiin vetää pikikset keittiössä lasten nukkuessa rattaissa. Nykyäänhän tämä on jo yhtä juhlaa:kuola:. Nyt näyttää siltä että viimeinenkin lapsista alkaa nukkumaan kokonaiset yöt omassa sängyssä, pääsee kiinnittämään sen trapezin ja kattopeilin takaisin makkariin.

Tää on onnea.

Öööh, varmaan siksi, että ilman sitä töissäkäyntiä ei olisi koko huushollia ;)

Wrong.
Olikos sulla sniffi lapsia? Älä sitten sano että tuli yllätyksenä, kyllä me on nyt sua varoitettu. :)

Kyllähän mäkin alussa yritin että tuun kotio, syön, meen sohvalle lukeen sanomalehteä jne, mutta aika nopeasti siitä tuli sanomista...

Seuraavaksi tähän vastaa joku supermutsi, joka ottaa ensi töikseen poskeen töistä kotiin palaavalta mieheltä ja loppuillan on nelinkontin rahina sohvan edessä...

Onko täällä ketään jotka ovat jääneet yksin lapsen kanssa ja miten on mennyt?
Mulla on sellainen tilanne, että saan kesäkuussa lapsen.
Mies lupasi olla hyvä isä sun muuta ja hyvä mulle, mutta nyt häipyi vaan kuvioista. Ollut kyllä aika tasapainoton monessa suhteessa,
että luottamus kyllä ollut tosi huonoa viime aikoina.
Elikä yksinhuoltajaksi tässä ollaan tulossa ja ensimmäinen lapsi kyseessä. Mies teki paskan tempun, mutta ei voi mitään.
Lapsi nyt ykkönen ja pitää kasvaa hyväksi äidiksi. Raskaus
rankkaa yksin, mutta pitää hakea tukea ystäviltä ja perheeltä.

Onko täällä ketään jotka ovat jääneet yksin lapsen kanssa ja miten on mennyt?
Mulla on sellainen tilanne, että saan kesäkuussa lapsen.
Mies lupasi olla hyvä isä sun muuta ja hyvä mulle, mutta nyt häipyi vaan kuvioista. Ollut kyllä aika tasapainoton monessa suhteessa,
että luottamus kyllä ollut tosi huonoa viime aikoina.
Elikä yksinhuoltajaksi tässä ollaan tulossa ja ensimmäinen lapsi kyseessä. Mies teki paskan tempun, mutta ei voi mitään.
Lapsi nyt ykkönen ja pitää kasvaa hyväksi äidiksi. Raskaus
rankkaa yksin, mutta pitää hakea tukea ystäviltä ja perheeltä.

En ole ollut koskaan raskaana, enkä alusta asti kaksin lapsen kanssa, mutta...

Väärän kumppanin kanssa perhe-elämä on varmasti vaikeempaa kuin kaksin lapsen kanssa eläminen.

Tsemppiä sinne.

No ekaksi mulla oli toi synnytys mistä jo joku sanoikin.

Muksu nostettiin siihen ja mä ajattelin et ok, ryppyinen ja tollainen entäs sitten. Siitä oli moni sanonut ja vielä usemmasta paikasta lukenut että on maailman hienoin hetki ja kokemus olla mukana synnytyksessä.
Ei ollut.

Olin koska tiesin että siellä nykyään kuuluu olla, mutta ei se mun tajuntaa mihinkään räjäyttänyt. Ajattelin vaan että jos tää on niin ihmeellinen juttu kun hehkutetaan niin outoa että koko planeetalla yleensäkään on ketään?

Toinen on kanssa jo mainittu.

Mulla ei selvästikään ole mitään rakastan lastani nappulaa mikä menee päällä niiden syntymästä.
Sitten kun ne alko oleen sen ikäisiä että niihin saa jonkulaisen kontaktin niin tunne alkoi kehittyä. Ja nyt - 3v ja 1v - rakastan noita tosi paljon! Varsinkin tota vanhempaa idioottia jonka takia mä tunnen itseni 20 vanhemmalta kuin 3,1v sitten :)
Ja kyllähän tuo nuorempikin alkaa jo osoittaa selviää nais-sukupuoleen kuuluvia merkkejä - raivokohtauksia tyhjästä, turhaa itkua, selvää vedätystä jne.

Voi voi - paljon on sellaisia hetkiä kun ajattelee että varmaankin muistelen tätäkin jälkeenpäin lämmöllä. Esim se kun olin tyttöjen kanssa 1. kerran viikonlopun kolmistaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom