Refluksitauti / löysä mahanportti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja putte83
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä kiva vaiva vaivaa muakin. Maha on aika kestävää tekoa, että saa aika paljon kupruttaa että siellä tuntuu, mutta kesällä tuppas niin pahasti kurkkuun, että kurkku tulehtui todella pahasti. Sain sitten siihen vahvat mahalääkkeet ja niitä ja rennieitä syömällä sain siltä erää vaivat loppumaan. Kurkkukipu aiheutti mulle jumitusta, pään särkyä ja yläkropan kaikki lihakset tuntui olevan jumissa... Välillä aina stressin yllättäessä alkaa kurkkua kuristamaan niin ei kun vaan lääkettä syömään. Treeni myös ajoittain aiheuttaa kurkun kipeytymistä, erityisesti penkatessa pukkaa happoja ruokatorvesta ylös ihan rankemmalla kädellä.

Juu, hieman vanhaan tekstiin kommentoin..Mutta kun kuulostaa niin tutulta. Totesiko joku lääkäri ihan, että tuo yläkropan jumittuminen johtui kurkkukivusta, joka taas johtui refluksitaudista?

On nimittäin hyvin pitkälti samanlainen tilanne päällänsä juuri nyt: lievähköstä refluksitaudista olen kärsinyt jo pitkään ja nyt viime aikoina on kurkkua kuristellut ja tuntunut palan tunnetta yms. Ja lapojen väli, epäkkäät ja niska aivan jumissa koko ajan ja sen seurauksena päänsärkyä lähes päivittäin. Johtuu varmastikin istumatyöstä ja liikunnan puutteesta suurimmalta osin, mutta enpä ole älynnyt yhdistää refluksitautiin. Olen jo epäillyt vian löytyvän pääkopan sisältä, mutta olisipa mukava saada oireet vähenemään pistämällä refluksin kuriin. Vaikka sinällään tuo refluksitauti on kyllä lievänäkin aika ikävä vaiva. Pitääpä pistää kaikki kotikonstit taas kokeiluun ja jos ei auta niin lekurille mars.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä vaiva ottaa meikäläiselläkin näin puoli 2 aikaan koville kun ei saa nukuttua kun pitää nieleskellä kokoajan. Tullu tänään syötyä reilusti, ja nyt nää oireet on ihan per****tä. Kokoajan tuntuu että ruokakimpale nousee kurkkuun.

Aluksi söin nexiumia kolmisen viikkoa ja se ei tuntunut auttavan yhtään. Vaihdoin zolttiin ja oireet tuntuvat nyt parin viikon jälkeen lievenevän. Eli kyllä tuo zolt tuntuisi sopivan paremmin minulle. Yksilöllisiä eroja tietysti on aina kuten lääkärini sanoi. Tuo nexium aiheutti minulla myös haittavaikutuksia enemmän kuin zolt. Sivareina oli lievä ummetus, huimausta välillä, pahoinvointia ja vatsa tuntui jotenkin kipeämmältä. Myös palantunne kurkussa oli voimakkaampi nexiumin kanssa.

Tätä nexiumia mulla on ja tuo palantunne on TOSI raivostuttava ja ummetuskin tuntu tulevan laakista. Eilen söin ekan napin ja tänään vetäny kaks kun toi palatuntu ärsytti senverran. Tais vaan pahentua.

Nexium on kyl saatanasta. Happorefluksi kyllä lähti sillä, mut tilalle tuli sappirefluksi johon verrattuna happorefluksi tuntuu mukavalta. Onneks se meni kun lopetti nexiumin, sitä ei kestä pirukaan..

Mulla on tällästä kunnon kuurit kun Pantoprazol. Pyysin jotain muuta, kun tuo Nexium on ihan ryöstöhintaista. Hyvin kyllä toimii, mitään sivuvaikutuksia ei ole ja viikonlopun tissuttelu ei tunnu sunnuntaisin ja maanantaisin enää missään. Töissäkin taas kahvi maistuu.

Tiedän, tiedän. Itsehankittuja nää on. Mutta oli pakko käydä hakeen, kun ei sitä poltetta ja hengenahdistusta kestänyt, meinas järki lähtee yks maanantai. Pitäs lopettaa kans röökinvetäminen, se on tässä se pahin syy.

Itse olen kärsinyt jo useamman vuoden kovasta närästyksestä. Ja nyt lääkärissä oli puhetta joko mahdollisesta leikkauksesta tai jatkuvasta lääkkeen syömisestä. Lääkäri määräsi Somac 20mg päivässä, joka päivä.:eek:
Mutta nyt on Olo helpottunu tajuttomasti, mitä oli ennen Somac:ia.

Lääkäri sanoi itsekkin, ettei Rennie tai samarin auta todellisuudessa. Hetken helpotus voi tulla, mutta palaa uudestaan.

Nyt ei ole ollut suurta närästystä yli kuukauteen, Kiitos Somac!:kippis1:

Monta kertaa on meinannut lentää laatta, kun närästää niin saatanasti.

Juu ei noi Renniet auta kun pari minuuttia ja sitten alkaa taas. Apteekista saa sellaista kuin Ranixal, mikä on ainoa reseptivapaa troppi mikä toimii. (Tai no, on siitä kalliimpikin versio olemassa). Ei tosin tämäkään läheskään yhtä tehokasta kuin nämä protonipumpun estäjät.

Edit: Kannattaa vaihtaa se Somac apteekissa tälläiseen kuin Pantoprazol ratiopharm. On täysin samaa tavaraa ja halvempaa. Selvisi juuri itelle kun katoin. Ite popsin juurikin näitä halvempia troppeja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pantoprazol

Ymmärtääkseni refluksitautiin kuuluu närästys, mutta minulla ei närästystä ole ilmennyt ollenkaan. Muuten vain oksettaa aina syömisen jälkeen. Vittu on hankalaa. Kai sitä pitää käydä vatsa tutkituttamassa. Nälkä on muttei uskalla syödä mitään painavaa. Jo hampaita pestessä tulee oksennusrefleksi! Olen kohta 30 ja tuntuu, että on 9 -vuotiaan tytön vatsa.

Onko refluksi vai mikä kun on "pala kurkussa"?

En pysty syömään ruokaa ilman että juon samalla jotain, sattuu kurkkuun ja tuntuu siltä että jotain olisi tiellä. Onko tää refluksia vai jotain muuta? Sanottakoon vielä että mummollani on refluksi, närästää ja meinaa tulla ylös. Kuten perinteisesti.

no itte vastaat omaa kysymyksee. Refluksi tauti on tota närästystä ja happojen ylöstuloa. Ei "pala kurkussa"

Mikä tuo pala kurkussa sitten on? Oon koittanu googletella mutta ei oo tärpänny. Olis kiva tietää josko tätä vois helpottaa.

Itselläni ainakin pala kurkussa on selvimpiä refluksitaudin ja ruokatorven tulehduksen oireita. Pahetessaan se 'palan tunne' muuttuu niin voimakkaaksi että nieleminen vaikeutuu. Siitä seuraava aste on säteilevät rintakivut ympäri yläkroppaa. Aika yksilöllisiä nuo oireet tuntuvat olevan, että välillä ammattilaisillakin on vaikeaa tunnistaa ja yhdistää oireita tautiin. Onneksi Nexiumin/Somacin syönnillä ja oikealla ruokavaliolla oireet on pysyneet kurissa.

No mulla ei toistaiseksi oo muuta ollu ku tuota nielemiskipua. Toivottavasti ei pahene. On tarpeeksi ärsyttävää juoda sen 2 lasia pelkkää leipää syödessä.

Refluksitaudista kärsiville suosittelen; kokeilkaapas vähähiilihydraattista dieettiä. Itse kävin parissakin gastroskopiassa + muissa tutkimuksissa ja lääkärit totesivat ettei vaivaan auta muu kuin leikkaus. Tauti oli silloin niin pahana että käytännössä joka kerta kun jouduin kumartumaan kenkien jalkaanlaittamiseksi, piti ensin tsekata että närästyslääkkeet ovat saatavilla, kun karmea närästys alkoi samantien. Ennen leikkausajan varaamista satuin muista syistä testaamaan vähähiilihydraattista dieettiä parin kuukauden ajan, närästys hävisi lähes kokonaan ja on sen jälkeen pysynyt aisoissa. Oikeastaan nykyään närästää enää riisin syöminen + päivän mittaiset juopottelut, mutta niihinkin riittää normaalit Renniet.

Refluksitaudista kärsiville suosittelen; kokeilkaapas vähähiilihydraattista dieettiä. Itse kävin parissakin gastroskopiassa + muissa tutkimuksissa ja lääkärit totesivat ettei vaivaan auta muu kuin leikkaus. Tauti oli silloin niin pahana että käytännössä joka kerta kun jouduin kumartumaan kenkien jalkaanlaittamiseksi, piti ensin tsekata että närästyslääkkeet ovat saatavilla, kun karmea närästys alkoi samantien. Ennen leikkausajan varaamista satuin muista syistä testaamaan vähähiilihydraattista dieettiä parin kuukauden ajan, närästys hävisi lähes kokonaan ja on sen jälkeen pysynyt aisoissa. Oikeastaan nykyään närästää enää riisin syöminen + päivän mittaiset juopottelut, mutta niihinkin riittää normaalit Renniet.

Meillä kulkee suvussa tää refluksi tauti ja setä ja ukko on nyt sit siirtynyt muista syistä koittamaan VHH:ta ja molemmat kehuu, että yskiminen ja närästys vähentynyt melkein kokonaan pois. Toisella takana 4 kk ja toisella vasta alle 1 kk. Ite oon just alottamassa VHH:ta ja ainakin eilen pystyin juomaan kahvia ilman vitullista närästystä / pahaaoloa :dance:

Kuppiin menevälle miehelle tää on vaa vähän vaikee ruokavalio, mut koitetaan ja katotaan. Voin palailla tähän threadiin jossain vaiheessa miten itelläni on vaikuttanut tää ruokavalio.

Somac:ia saa näköjään ilman reseptiä nykyään apoteekista. Voi tätä ilon päivää. Yleensä kun Suomesta ei oikeita, toimivia lääkkeitä apteekista ilman reseptia irtoa. 7 euroa / 7 tablettia oli hinta. Aika tyyristä. Vielä kun tulisi tämä Ratiopharmin halvempi rinnakkaislääke hyllyyn, niin avot.

Mites teillä, joilla on fundoplikaatio tehty niin onnistuuko puntikolistelu samaan malliin jonkin ajan päästä? Vai voiko unohtaa raskaat kyykyt yms. suosiolla. Leikkaus oilisi kohta ja punttihomma ja kaljan kittaamisen onnistuminen mietityttää...

Somac:ia saa näköjään ilman reseptiä nykyään apoteekista. Voi tätä ilon päivää. Yleensä kun Suomesta ei oikeita, toimivia lääkkeitä apteekista ilman reseptia irtoa. 7 euroa / 7 tablettia oli hinta. Aika tyyristä. Vielä kun tulisi tämä Ratiopharmin halvempi rinnakkaislääke hyllyyn, niin avot.

Kannattaa silti käydä se respa hakemassa terveyskeskuksesta... 100 tabletin purkki taitaa maksaa noin 15€.

Täytyy kokeilla tota vhh-ruokavaliota.

On kyllä todella vittumainen tämä refluksitauti. Närästykseen ei auta enää edes renniet, samarin on vain vitsi.
Pitäiskö käydä tossa leikkauksessa, että pääsis koko närästyksestä eroon. Itellä tulee kovassa treenissä helposti kova närästys...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom