Refluksitauti / löysä mahanportti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja putte83
  • Aloitettu Aloitettu
Jos se kovin tulehtuu, niin sen kyllä tuntee. Mulla oli aivan helvetilliset poltot ja nukkumisesta ei tullu mitään lähes viikkoon, ennen kuin alkoi Nexium vaikuttaa. Vaikka söi Litalginia, mikä on mahalle tehty särkylääke. Voisin sanoa että pahimpia kipuja mitä olen koskaan kokenut.
Tähystyksessä suosittelen yksityistä, on ihan eri homma että sen tekee satoja kertoja saman tehnyt tyyppi 2 minuutissa, kuin kerran pari kuussa saman tekevä lääkäri.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos se kovin tulehtuu, niin sen kyllä tuntee. Mulla oli aivan helvetilliset poltot ja nukkumisesta ei tullu mitään lähes viikkoon, ennen kuin alkoi Nexium vaikuttaa. Vaikka söi Litalginia, mikä on mahalle tehty särkylääke. Voisin sanoa että pahimpia kipuja mitä olen koskaan kokenut.
Tähystyksessä suosittelen yksityistä, on ihan eri homma että sen tekee satoja kertoja saman tehnyt tyyppi 2 minuutissa, kuin kerran pari kuussa saman tekevä lääkäri.

Ton comppaan kyl ton lääkärien eri tason tähystyksessä mut, itellä tehtiin ekan kerran yksityisellä joka kesti melko kauan ja hinas edes takas sitä letkuu ja purjo ja kuola valu pitkin poskia, ja tokalla kerralla yleisellä puolella ja jamppa hoiti homman tosiaan jokusessa minuutissa ilman kummempia edes takasin lypsyjä eikä hirveesti tullu oksennusrefleksiä.

Oliko sulla yksityidessä erikseen lääkäri joka tekee just noita? Itse valitsin jos sellasen joka on tehny noita tähystyksiä satoja, elle jopa tuhansia kertoja. Yökkäilin koko ajan, mutta ite homma oli niiin nopea että sen ajan kesti kyllä helposti.

Oliko sulla yksityidessä erikseen lääkäri joka tekee just noita? Itse valitsin jos sellasen joka on tehny noita tähystyksiä satoja, elle jopa tuhansia kertoja. Yökkäilin koko ajan, mutta ite homma oli niiin nopea että sen ajan kesti kyllä helposti.

Ei tullu kyseltyä kokemuksista sen kummempia ku kyseessä joka tapauksessa lyhyt operaatio eikä mikään paikka voi hajota operaation aikana.
Mut joku perus vatsa-alueelle erikoistunu jamppahan se oli.

Kolmisen päivää sitten mahaportti tais revetä ja kunnolla tjs kun join pepsiä ja sen jälkeen alkoi rinnassa koskemaan pirusti ja seuraavan aamun jälkeen ei ole ruoka maistunut ollenkaan. Saa oksennella ja yökkäillä vaikka ei mitään tekis. Vuoden verran on ollut ongelmia syömisen kanssa ja tiedän että vika on ollut mahaportissa mutta nyt ei enään mene mitään ruokaa alas. Huomenna päivystävälle... ja kirurgille pääsee vasta loppusyksystä mutta oma lääkärini yrittää saada aikaa nopeutettua. Ei ole hieno tunne kun aamulla herää niin saa heti lähteä ulos yökkäilemään. Jos ruokaa ajattelee tai ruoan haju tulee nenään niin saapi suoraan lähteä laattaamaan... Ruokaa ei pysty syömään ollenkaan, paitsi ehkä illalla saa jonkun jugurtin ja banaanin alas, mutta nukkumaan sitten ei huvita mennä kun tietää et seuraavana aamuna taas rumba alkaa... Tosiaan vuoden verran ollut, välillä hyvä päiviä välillä huonoja mutta nyt on selvästi huonoin menossa kun mitään ei mene alas... ja kun ei enään jaksa. Ja sinne mahatähystykseenkin olisi kiva päästä vielä tämän vuoden puolella

kannattaa ehdottomasti tuossa tilanteessa mennä yksityiselle. Itse pääsin viikon sisällä gastroskopiaan mehiläisessä. Minulta löytyi tulehtunut ruokatorvi, johon syön nytten zolt nimistä happosalpaajaa. Tuo nexium on helvetin ylihinnoiteltu, koska se on uusin lääke happosalpaajista. zolt 2kk kuuri maksoi 12,45€, nexium olisi maksanut n 60€....

Äiti myös epäilee ruokatorven tulehdusta ja suosittelee myös nexiumia, mutta huomenna kuitenkin päivystävälle ja sitä myöten toivottavasti saa jonkinlaista apua. Onko tämä zolt ollut toimivakin? Nexiumistakin kun liikkuu kaikenlaista tietoa netissä... Oma yksityinen on kyllä lähettänyt lähetteen gastroskopiaan ja aika olisi marraskuussa, mutta nyt lääkäri on yrittänyt saada aikaa lähemmäksi kun tilannekin on käynyt jo näin vakavaksi...

Itsellä kyllä nexium auttoi ihan hyvin. Nyt sitten yli puolen vuoden tauon jälkeen oksettava tunne palannut (polte ei). Syykin on kyllä ihan selvä, jäänyt syömiset vähän puolitiehen ja stressiä ilmassa, vaikkakin positiivista sellaista. Ei meinaa saada ruokaa alas, ja sitten yskittää ja oksettaa kun sen alas saa.

kannattaa ehdottomasti tuossa tilanteessa mennä yksityiselle. Itse pääsin viikon sisällä gastroskopiaan mehiläisessä. Minulta löytyi tulehtunut ruokatorvi, johon syön nytten zolt nimistä happosalpaajaa. Tuo nexium on helvetin ylihinnoiteltu, koska se on uusin lääke happosalpaajista. zolt 2kk kuuri maksoi 12,45€, nexium olisi maksanut n 60€....

Oletko syöny zoltin lisäksi nexiumia? Jos olet, niin onko zolt yhtä tehokas?

Aluksi söin nexiumia kolmisen viikkoa ja se ei tuntunut auttavan yhtään. Vaihdoin zolttiin ja oireet tuntuvat nyt parin viikon jälkeen lievenevän. Eli kyllä tuo zolt tuntuisi sopivan paremmin minulle. Yksilöllisiä eroja tietysti on aina kuten lääkärini sanoi. Tuo nexium aiheutti minulla myös haittavaikutuksia enemmän kuin zolt. Sivareina oli lievä ummetus, huimausta välillä, pahoinvointia ja vatsa tuntui jotenkin kipeämmältä. Myös palantunne kurkussa oli voimakkaampi nexiumin kanssa.

Minulle lääkäri määräsi tänään Somacia ja kyllähän tuo näky heti auttavan. Aluksi tuli huono olo mutta sen jälkeen huono olo lähti, mutta ruokaa ei kuitenkaan pystynyt syömään kun vasta illalla. Ainakaan tänään en oksentanut vaikka kerran oli lähellä...

Tuttu tauti. Itellä oli iha joskus junnuna tää tosi pahana..ruokaa nous nii paljon suuhun ei meinannu suuhu mahtuu. Nytte o kulunu jotain operaatioista noin 6 vuotta niin vaivaa ei enää oo..nykyään tosin ei kerralla voi hirveitä määriä syödä koska maha on heti kuralla.

Kello on jo vähän yli kolme ja pystyy syömään kiinteätä ruokaa ilman oksentamista. Mutta kovin vaivalloista tämäkin on. Eilen päivystävällä lääkärin mukaan kurkkuni oli ihan punainen ja hänkin ehdotti gastroskopiaan johon on kyllä lähete tehty. Maanantaina onneksi yksityiselle ja toivon että pääsen nopeasti oikeisiin toimenpiteisiin... Päivän ruokavaliot pääosin koostuvat keitoista, pilteistä, jugurteista, maitorahkasta, maidosta sekä twister mehujäistä

joo, aika selvästi ruokatorven/vatsan limakalvon tulehdukselta tuo kuullostaa, mutta onhan se hyvä käydä tuossa gastroskopiassa varmuuden vuoksi ettei mitään yllättävää löydy. Hyvä että alkaa jo noin nopeasti auttamaan noi lääkkeet. Muista että paraneminen kestää sen 6-8 viikkoa. Eli kannatta syödä noita lääkkeitä vaikka olo tuntuu jo aikaisemmin hyvältä.

En osannut odottaa että lääke noin nopeasti auttaisi, mutta hyvin ainakin tämä päivä on mennyt. Päivällisen söin tunti sitten ja sen pystyi melkein normaalisti syömään. Kurkussa tosin on koko ajan kipuja mutta ei elämää haittaavia tällä hetkellä. Maanantaina saan sitten toivon mukaan lääkäriltä tiedot että miten kävi gastroskopian kanssa... Sen olen huomannut ettei todellakaan kannata syödä pariin tuntiin mitään ennen nukkumista. Näin kokeilin pari yötä sitten kun ajattelin illalla vetästä aamupalankin ja aamulla oli mitä paskin olo

Mitä kaikkea syömistä pitäisi nyt siis välttää? Mausteisia ruokia, hiilihapotettuja juomia, paprikaa, karkkeja(?), kahvia, alkoholia, sipuli, rasvaiset ruoat, sitrushedelmät... tummat ja vaaleat leivät(?)... vieläkö jotain tarvitaan listaan? Karkeista nyt kuulemma suklaata saisi vain syödä mutta itse en ole koskaan välittänyt suklaasta että nyt ei pääse millään herkuttelemaan. Paitsi Twister mehujäillä joita ilman en voi elää. Päivässä menee 2-3...

Ei kenelläkään ole tästä refluksitaudista sellaista kokemusta että aiheuttaisi hikkakohtauksia? Saattaa kuulostaa typerältä mutta tällä hetkellä on itsellä ollut kovat närästykset ja hikkailu (joka kestää useampia tuntia ellei onnistu oksentamaan sapuskoja poijes) ongelmana tässä pari päivää. Vainoharhaa ehkä? kommentit olisivat erittäin arvostettuja ja tervetulleita asiasta!

En tiedä onko mulla tuo tauti just nyt päällä.
Aamulla tuossa heräsin ja yritin puuroa syödä, just ja just meni alas ja siihen vielä kahvit päälle niin tuli hirveen ähky olo. Yleensä oon voinu vielä aamupalalla syödä rahkan mutta ei tuo nyt onnistu.

Tuntuu että ruuasta tulee paljon helpommin täyteen ja voin olla vaikka koko päivän syömättä ilman että ei tule nälkä, siis pelkällä aamupalalla jonka söin yhdeksän aikaan ja seuraava ruoka oli vasta 8 aikaan. Eikä tuolla välillä nyt hirveä nälkä tullut.

Olisiko nuo jotain tuohon refluksitautiin viittaavia oireita?

Olisiko nuo jotain tuohon refluksitautiin viittaavia oireita?

Mulla on lääkärin mukaan refluksitauti ja juuri samanlaisia oireita. Sen lisäksi kurkussa koko ajan palan tunne ja limaa. Hikkaa ei ole mutta tuntuu siltä, että ilmaa nousisi ylös ruokatorvea pitkin. Parhaiten mulla vaivoihin tehoaa se että syön iltapalan viimeistään 4 tuntia ennen nukkumaan menoa enkä mitään sen jälkeen. Jos mässäilee illalla niin sitten ei aamupäivällä pysty syömään oikein mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom