Refluksitauti / löysä mahanportti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja putte83
  • Aloitettu Aloitettu
SM72 miksi syöt vielä tramalia jos ei ole kipuja? Mulla nyt reilu viikko leikkauksesta ja nälkä ollut moneen kertaan, mahtavaa syödä jäätelöä nälkäänsä.

Nyt vasta huomasin kysymyksesi. Tramalia söin koska olin ns. Koukussa siihen ja teki olosta hyvän lue: hypomaanisen. Onneksi olen saanut muut lääkkeet käyttöön ja tramalit takanapäin ja reseptit poltettu...
Nyt taas refluksileikkauksen ja 2v salitauon jälkeen puntti kolisee. Täytyy vaan toivoa, että ompeleet ei ratkea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikki refluksista ja närästyksestä kärsivät, tämä kirja on ihan äärettömän hyvä: http://www.amazon.com/Why-Stomach-Acid-Good-You/dp/0871319314

Happosalpaajat on monesti ehkä pahimmasta päästä, mitä närästykselle voi tehdä.

Tuo on kiinnostava kirja!

Kirjoittelin Sundqvistin blogiin pari esseetä aiheesta
Viisi minuuttia närästyslääkkeiden mahdollisista riskeistä
Viisitoista minuuttia närästyksen vaihtoehtoisista hoidoista

Yritän vielä tutustua aiheeseen paremmin ja sitten seuraa eräässä englanninkielisessä blogissa ehkä vieraskirjoitusta.

Itselläkin on sellainen mielipide närästyslääkkeistä, että mahahappojen neutralisointi voi olla epäterveellinen juttu. Tossa tokassa kirjoituksessa mainitsen että mm. ruokayliherkkyyksien vältelyllä, melatoniinilla ja suolahappolisällä on tilannetta saatu paremmaksi ja ne saattaisivat periaatteessa olla parempia hoitoja närästykseen kuin tavalliset närästyslääkkeet.

Mulla ei ole varsinaisesti todettu refluksitautia mutta joskus oireet tuntuu täsmäävän. Heräsin tässä taannoin yöllä siihen että oksennus oli noussut kurkkuun ja tietenkin nousin salamana haukkomaan happea vähäksi aikaa, eli tuumasin tukehtua oksennukseeni. Voitte arvata että oli helvetin epämiellyttävä kokemus.

hyvä leikkaus

Minulla oli jatkuva närästys 15 vuotta. Nexiumia, Losecia ja Zantacia meni loppuaikana joka päivä. Ruokatorvi oli aina tulehtunut. Penkkipäivän jälkeen pahinta. Toukokuussa 2010 leikattiin portti tiukemmaksi. Kuukausi velliä ja pienillä painoilla punttia. 10 päivää päästä aloitin myös penkin 3 x (10 x 40). Joka viikko 10 lisää. 4 kuukauden päästä 150. Nyt on yli vuosi mennyt ja puoli vuotta treeniä täysillä. Närästystä ei sen koommin ole ollut. Tonnikala ei meinaa mennä ilman nestettä alas, mutta muuta ei huomaa. Pierettää kyllä tosi rajusti, mutta hyvä leikkaus. Suosittelen. Olisi vaan pitänyt tehdä aikaisemmin.

Minulla oli jatkuva närästys 15 vuotta. Nexiumia, Losecia ja Zantacia meni loppuaikana joka päivä. Ruokatorvi oli aina tulehtunut. Penkkipäivän jälkeen pahinta. Toukokuussa 2010 leikattiin portti tiukemmaksi. Kuukausi velliä ja pienillä painoilla punttia. 10 päivää päästä aloitin myös penkin 3 x (10 x 40). Joka viikko 10 lisää. 4 kuukauden päästä 150. Nyt on yli vuosi mennyt ja puoli vuotta treeniä täysillä. Närästystä ei sen koommin ole ollut. Tonnikala ei meinaa mennä ilman nestettä alas, mutta muuta ei huomaa. Pierettää kyllä tosi rajusti, mutta hyvä leikkaus. Suosittelen. Olisi vaan pitänyt tehdä aikaisemmin.
Oliko sulla muita oireita kuin tuo närästys? Itellä todettu vatsan sulkijalihas hieman väljäksi, joten koko ajan tuntuu ruokatorvessa jotain tulehdustilaa olevan. Lisäksi oksettaa ihan koko ajan, varsinkin kun on stressaantunut :(

Närästys oli stressi-tilanteessa niin kova, että tuntui kuin rintakehä pitäisi repiä auki, tosi ikävä tunne. Portti oli väljä, sillä se leikattiinkin. Ei kyllä oksettanut, mutta paine rinnassa oli kova. Letkun nielin kaksi kertaa, ennenkuin päätyivät leikkaukseen. Itse tosin sen sai päättää. Jos tähän on mahdollisuus, niin en enää miettisi noin kauaa. Työkaveri siihen rohkaisi, hänkin nostelee puntteja. Esim. kahvi, rasvaset ruuat, raaka viina, kalja ja paprikat olivat pahimpia. Söin 2 kk yhtäkyytiä Nexiumia, että tulehdus oli pois ennen leikkausta. :rock:Ilmavaivat on ainut -merkkinen.

minnuu kiinnostaa että miten tähystysletun saitte nieltyä?
Tähystyletkun nielentä ei ollu läheskään pahinta, vaan sen pitäminen sisuksissa. Multa puudutettiin kurkku, jotta se ois helpompi niellä. Sitten sitä letkua piti vain nieleskellä, kunnes se pääs alas asti. Tuntu lähinnä siltä että kurkku halkeaa ja ei saa henkeä. Oksennus lens koko ajan ja sitä kouristeli ihan kiittettävästi ku kokoajan yökkäytti.

Mulla on refluksiivi. Todettiin pari vuotta sitten. Oon siihen lääkettä syöny ja nyt olen kesän ollu ilman, eikä oireita oo ollu. Lähinnä ruokavaliolla pidän sitä kurissa.

Nämä oireet mitä tässä selailin vaikuttavat kyllä aika pahoilta, mutta onko kellään ollut mitään hieman lievempiä oireita esim. yskää ja pieniä yökköröyhtäsyjä tuon takia? Tuntuu että tässä olisi jonku vuoden verran ollut yskää välillä enemmän ja vähemmän ja tällä hetkellä tuntuu että ääni lähtee ja tekee mieli köhiä, kun on juonut maitoa tai kahvia. Myös jugurtin syönnin jälkeen tekee mieli yskiä ja ääni meinaa katoo. Myös heran juomisen jälkeen tuntuu tulevan näitä oireita välillä. Minulla on aikoinaan pienenä todettu maitoallergia(ilman laksatiivisiä ongelmia), mutta olen ajan myötä käyttänyt yhä enemmän ja enemmän maitotuotteita ja nytten vasta alkanut oireilemaan nämä ongelmat

Mun pitkän oireilun (limaisuus, yksä, rintakivut) syy selvisi lopultakin. Diagnoosina refluksitauti. Lääkityksen aloitin somac 40mg kuurina 3kk ajan. Oireet ovat kuitenkin tuntuneet vaan pahenevan tämän jälkeen. Limaisuus on loppunut mutta tilalle on tullut närästystä, palan tunnetta kurkussa jne. toki stressiäkin on ollut tavallista enemmän joka on saattanut vaikuttaa oireiluun. Hieman olen jo tässä vaiheessa edennyt ajatus tasolla leikkauspöydälle asti koska ikää vasta 18 ja koko elämä olisi edessä vaivojen kanssa. Miten muilla refluksia sairastavilla on onnistunut liikunta? Kamppailulajit ja puntti on aika suuri sisältö elämästäni, enkä niistä tahtoisi luopua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom