Refluksitauti / löysä mahanportti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja putte83
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nieleminen kesti noin 10s , että kyllä sen kestää. Muuten ei yököttänyt päivän aikana.

Närästää

Mulla sama vika, todettu pari kertaa tähystyksellä, ettei mahalaukun ja ruokatorven välinen lihas mene täysin umpeen ja näin pääsee hapot ylös aina kurkkuun asti.

Leikkaukseen asti en ole joutunut, mutta aina silloin tällöin joudun vetämään viikon kuurin Nexium 40mg. Lisäksi otan tavallisia närästyslääkkeitä.

Rasvainen ruoka ei niinkään suoraan aiheuta minulle vaivoja, mutta ylensyönti kylläkin. Pahimpia aiheuttajia ovat vahvat, mausteiset ruuat, raaka viina ja burana. Oireet tulevat minulle aina ns. jälkijättöisinä, esim. viikonlopun ryyppäämisen jälkeen vatsaan alkaa koskea vasta keskiviikkona. Oikea ruokavalio auttaa myös oireiden häivyttämisessä.

Minulla myös tämä vaiva. Lääkäri suositteli painon pudotusta ja se on auttanut. Itsellä oireita pahensi Tupakka, rasvainen ruoka ja kahvi. Rasvainen ruoka vaihtui terveellisempään vaihtoehtoon ja paino tuli alas "muutamia" kymmeniä kiloja. Se riitti siihen että oireita tulee enää kerran kuussa jos silloinkaan. Tupakkaa ja kahvia menee viel entiseen malliin :D Myös tuorekurkku oli sellainen joka sai naapurit "piiloon" mut sitäkin syön nykyään ihan niin paljon kuin lystään.

Vaimolla oli näitä oireita, hän on ilmeisesti päässyt aika hyvin niistä eroon ottamalla ennen ruokailua maitohappobakteereita, ne on sellasissa kapseleissa ja niitä saa vähän joka paikasta, marketeista esim...

Tää oli mun eka posti täällä että morjens vaan kaikille! :)

Noita maitohappobakteereita tullu napsittua muutama vuosi ihan siks kun avokki on ollut tässä useamman kerran päiväkodeissa ym töissä joissa oksennustaudit kiertää aina. Närästyksen kannalta en kyllä ole mitään hyötyä huomannut.

Ph-mittaus muuten helppo nakki mut ainakin mua kutitti aivan hel**tisti se ohut letku.
Refluksitauti todettu muutama vuos sitten ja tähystykset käyty molemmista suunnista... enkä todellakaan suosittele kenellekään =)
Just nyt taas pari päivää kärsitty helvetinmoisista poltoista , nexiumi reseptit vanhoja eikä gaviscon tunnu ainakaan heti auttavan.. todella mukava olotila..:urjo:

Tota gavisconia suosittelen kyllä yöksi otettavaksi.. ei tarvi nostella sängyn päätyjä tai nukkua metrisen tyynypinon päällä. Juotava aines muodostaa jonkunlaisen kalvon mahalaukkuun jolloin ei hapot pääse makuu-asennossa oltaessa ylös.
n. 11e kustantaa 500ml pullo ja itsellä toimii..

Joku jo taisi mainita vehnän ja liian suuret annosmäärät mut ne on juuri itselle tämän hetken tilan saanut aikaan..

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=17566&highlight=n%E4r%E4stys

Itselläni on huomattu parikin asiaa jotka aiheuttavat oireita eli paljo veden juonti.. en tiedä miksi mutta näin vaan on. Kun diettaan tai muutenkin juon paljon vettä niin esim. täyteen vatsaan kun otan tuopillisen vettä niin alkaa ryöhtäily ja sitä jatkuu. Ja sitten esim kurkku ja vehnäleseet.
Mutta tuosta yllä olevasta threadista on mennyt aikaa ja nyt on oikeastaan enää 5% sen aikaisista oireista jäljellä.

Mä oon kanssa syönyt maitohappopöpöjä (pysyy pakki yleensäottaen rauhallisempana) ja sitten oon tehnyt semmoista, että oon vetänyt samariinia pussista suoraan kielen päälle ja huuhtonut nopsasti jollain nesteellä alas (limsa ym hapokkaat juomat ei oo tietty tässä oikein hyviä, jos ette usko niin kokeilkaa ;) ), tehoaa paljon paremmin (vastaa imo ainakin ~3-4 perinteiseen tapaan otettua samarinia) kuin jos sen sekoittaa veteen.

Noniin elikkä mullekkin nyt leikkausajat varattu. 4.12 pääsee pöydälle.
Semmone lisä juttu tehään normi operaatioon verrattuna, että laitetaan vatsalaukku palleaan kiinni (joka toimii samoin kuin verkkoa käytettävissä leikkauksissa) jonka pitäs sit mahollistaa normi salikäymisen. Ku ilman tota saattas alkaa ompeleet repeilemään.
Elikä saattelen tossa kirjotella sit leikkauksen jälkee jossai vaiheessa vähä miten menee.

Itsellä kans todettiin refluksitauti vähän ennen inttiin menoa. Lukiossa ei oikein tahtonut mikään ruoka pysyä mahassa, ja se piti usein käydä oksentamassa ulos. Sama juttu aamulla jos yritti jotain syödä. Muina oireina oli järkyttävä poltteen tuntu ruokatorven kohdalla. Aluksi epäilin ruokatorven tulehdusta, mahahaavaa yms... Monta vuotta meni jahkaillessa, että missä vika, kunnes vihdoin löysin vastauksen.
Kaikki mahdolliset närästyslääkkeet on käyty läpi, mutta vasta viime aikoina oireet ovat alkaneet helpottaa. Enää närästää vain ryyppyillan jälkeisenä päivänä ja harvoin esim. mausteisen ruoan jälkeen.

Mulla kans

Mulla oli kans sama zydeemi. Söin 2 vuotta pillereitä mikkä piti hapot kurissa. Jonotin leikkaukseen vuoden ja leikkauksen jälkeen olo on mitä parhain!! Nyt voin syödä ilman juomista mitä vaan. Ennen olis jääny kurkkuun kii ja ai että sitä kipua!!

En oo katunu sekuntiakaan. Jos leikkaus jollain edessä niin sorry, ennenkö pääset tuulettaan helpotuksesta, joudut kahlaan nelinkontin läpi helvetin!

Mulla oli kans sama zydeemi. Söin 2 vuotta pillereitä mikkä piti hapot kurissa. Jonotin leikkaukseen vuoden ja leikkauksen jälkeen olo on mitä parhain!! Nyt voin syödä ilman juomista mitä vaan. Ennen olis jääny kurkkuun kii ja ai että sitä kipua!!

En oo katunu sekuntiakaan. Jos leikkaus jollain edessä niin sorry, ennenkö pääset tuulettaan helpotuksesta, joudut kahlaan nelinkontin läpi helvetin!

Hei, kauas sul meni toipues? Urheilukuntoon tai edes sellaseen hyvään oloon?

Hei, mulla olisi kysymys närästyksestä ja aerobisesta - onko muilla sitä että kun närästää ja harrastatte jotain vähänkään hengästyttävää niin rinnasta alkaa koivertelemaan kahta kauheammin? Olen järkeillyt että tuo johtuu varmaankin siitä, että ruokatorvessa on vatsahappoja ja sitten voimakkaan sisäänhengityksen myötä kulkeutuvat syvemmälle henkitorveen joten ärsytys pahenee.

Hei, mulla olisi kysymys närästyksestä ja aerobisesta - onko muilla sitä että kun närästää ja harrastatte jotain vähänkään hengästyttävää niin rinnasta alkaa koivertelemaan kahta kauheammin? Olen järkeillyt että tuo johtuu varmaankin siitä, että ruokatorvessa on vatsahappoja ja sitten voimakkaan sisäänhengityksen myötä kulkeutuvat syvemmälle henkitorveen joten ärsytys pahenee.

No kutakuinki, mulla vaan ei oo juurikaa närästystä ikinä, mut ku hengästyy ni alkaa eka sylettää ja sit jos jatkaa vähän aikaa viel ni alkaa tosissaa oksettaa, pari kertaa koitettu runnoa loppuunki reenit ja ylöshän se on sit heittäny.

kauan sul meni tohon nielemisen normalisoitumisee? itel tehty kans toi leikkaus vuos sitte ja vieläkin helvetin vaikee syödä jää jumii ruoka:(

Jotkut kyselivät siitä leikkauksesta...

Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja tähystämällä. Pallean kohdalle jäi viisi pientä arpea, joita ei juuri huomaa. Leikkauksen jälkeen vietin muutaman päivän sairaalassa kovan kipulääkityksen alaisena. Leikkauksen jälkeen piti olla parisen kuukautta ilman liikuntaa, jotta leikkauspaikka ehtii arpeentua kunnolla.

Aluksi oli vaikea niellä ruokaa. Pienenkin annoksen syömiseen meni kauan, koska nieleminen oli hidasta. Pikkuhiljaa nieleminen alkoi normalisoitua. Nykyään pystyn syömään ja nielemään aika lailla normaalisti.
Röyhtäileminen onnistuu ihan hyvin, mutta ei aivan samanlailla kuin ennen leikkausta.

Oksentamaan en pysty kunnolla. Viime talvena iski oksennustauti ja aina kun oksennusrefleksi iski, niin yökkäilin kuten oksentaessa, mutta mitään ei mahalaukusta ylös tullut. Todella epämiellyttävää. Lääkäri sanoi, että pitää vain yökkäillä kunnes oma keho tappaa bakteerin ja tauti menee ohi.

Minulla leikkaus onnistui siis hyvin ja nykyään koko asia tulee harvemmin mieleen. Suurimmalla osalla leikatuista "uusi" mahanportti kestää niinkuin entinenkin, mutta joillakin se saattaa löystyä tai aueta kokonaan, jolloin se vaatii uuden leikkauksen. Se ei ole kovin yleistä. Jos liian aikaisin leikkauksen jälkeen alkaa riehua niin leikkauspaikka voi revetä/aueta.
Itse pelaan lätkää, jossa siis iskuja tulee.. onpa tuo mahaportti kestänyt tähän mennessä...

Kerron nyt lyhyesti toipumisestani, kun ei kummempia kysymyksiä ole vielä ilmaantunut.
Eli sairaalassa vietin kolmatta päivää kun en pystynyt juomaan enkä syömää joten jouduin olemaan tipan jatkona. Pääsin sitte kotiin ja juominen oli helvetillistä ja olo muutenki kohtuu heikko ku piti tasapainotella kivun ja janon välillä. Jugurtti meni alas paremmin kuin nesteet ja sain jotai siis syötyäki. Elin sitte jäätelö/jugurtti akselilla ekan viikon.
Toka viikko oli jo paljo helpompaa nesteiden kanssa, mutta mikään suuremman syöminen ei oikee onnistunu (jossei onnistunu ni hikottelin jokusen minuutin ja sit oksensin ruokatorven tyhjäks, koska vatsasta astihan mitään ei voi tulla). Nyt 2½viikkoa takana ja alkanu noi itsestään sulavat tikit tippua, 2/9 tikeistä on jälellä viellä, ekan tippumisen jälkeen ollu aika huono nukkua ja muutenki ollu hieman huonompi olo mutta sekin jo parempaan päin.
Mainostetaan viellä sen verran et tuli lisättyä ruokailuun fastin mass2:sta aamuin-illoin kun ei proteiinia ja kaloreita todellakaan liikaa tule.
Jos jollain ilmaantuu kysymyksiä niin vastailen kuha huomaan.

mulla kans on ollut monenlaisia oireita ton vatsan kanssa närästyksen lisäksi ja oonkin tässä parin vuoden aikana miettinyt pääni puhki että mikä siellä on kun melko epämääräisen elämän seurauksena olis periaatteessa voinut olla mitä vaan.
närästyslääkkeet ei täydellistä helpotusta oo tuoneet, nyt työterveyslekurille puhuin tosta asiasta muiden asioiden sivussa ja se löi eteen laput ärtyneestä paksusuoli -oireyhtymästä ja sain vatsaa rauhoittavan lääkkeen ja se on kyllä vienyt pois ne epämääräiset krampit ym mitä oli aina. aika helpottavaa kun nyt tuli vihdoin nimiä taas noille vaivoille ja apuakin. eli mulla ei happo-ongelmat ollut koko jutun taustalla :)

Tämä kiva vaiva vaivaa muakin. Maha on aika kestävää tekoa, että saa aika paljon kupruttaa että siellä tuntuu, mutta kesällä tuppas niin pahasti kurkkuun, että kurkku tulehtui todella pahasti. Sain sitten siihen vahvat mahalääkkeet ja niitä ja rennieitä syömällä sain siltä erää vaivat loppumaan. Kurkkukipu aiheutti mulle jumitusta, pään särkyä ja yläkropan kaikki lihakset tuntui olevan jumissa... Välillä aina stressin yllättäessä alkaa kurkkua kuristamaan niin ei kun vaan lääkettä syömään. Treeni myös ajoittain aiheuttaa kurkun kipeytymistä, erityisesti penkatessa pukkaa happoja ruokatorvesta ylös ihan rankemmalla kädellä.

Mahani kans eläminen on tällä hetkellä täyttä helvettiä. Maizena ym unohtui kun maha oli suht ok pientä röyhtäilyä lukuunottamatta. Sitte 9-10 päivää sitten tuli mätettyä reilusti irtokarkkeja (tulisia ym aika paljo mukana), sellanen kilon pussi pariin kolmeen päivään. Viimesenä iltana vielä mukana kylmäsavulohta paketillinen. Tuloksena elämäni pahin närästys, heräsin aivan hirveään polttoon ja nukkumisesta ei toivoakaan. Siitä sitten Pepcidiä naamaan ja paljon vettä ja maizenaa. Sekä seassa vielä Gavisconia.
Kärvistelin näin sen 2 päivää syöden maksimiannoksia, kunnes menin jolleki terkkarille joka anto ensihätään pari nexiumin näytepakkausta. Tässä vaiheessa oli jo jalkoihin noussu jotain pieniä pilkkuja, mutten niistä välittänyt vaan söin sitä nexiumia tabletin päivässä. Pari päivää ja maha oli jo ok. Sitten illalla joku 3 kaljaa ja aamulla ne pikkupilkut oli suunnilleen tämän (@) kokoisia ja kummassakin pohkeessa kivat läiskät, missä rykelmä noita.
Nexium heti tauolle, sekä kaikki muutkin närästyslääkkeet. Selvisin sen olisko 2-3 vuorokautta, kunnes herään yöllä aivan hirveään polttoon. Tässä vaiheessa läiskät ei kiinnosta vittuakaan, vaan nexiumi naamaan. Hirveät poltot jatkuu, ainoa vaikutus oli että sai käydä pari kertaa suolta tyhjentämässä. Yritän sitten juoda vettä ja syödä väkisin muroja muutaman tunnin päästä, että vatsahapot ei ihan yksinään siellä mahassa pyöris. Tuosta joku 15min juon ison lasin vettä ja eikun :urjo:
Tuon jälkeen 12h aikana uskalsin syödä vasta äsken, sitä ennemmin otin vain mustikkakeittoa pari hörppyä. Oli muuten vitun mukavaa ajaa autolla +5h kotia, kun tuntuu että maha palaa aivan täysin. Sai tosissaan ettiä jotain asentoa missä pysty edes olemaan.
Mikä tässä eniten vituttaa on: A, läiskät jaloista oli jo vaalenemassa, mutta nyt on jo kämmenselissä pikkupisteitä. B, kerran aiemmin olen syönyt Nexiumia 2 viikkoa putkeen ongelmitta, mikäs nyt eteen? C, just kun olin päässyt närästys --> laatta lentää kammosta, niin sehän tapahtui.
Huomenna lääkäriin ja saa nähdä montako reseptiä mukaan tarttuu. Siinä on lääkärilläkin ihottumasta arpomista, en nimittäin ole koskaan ollut allerginen millekään. Ja eiköhän se ole melkein 100% varma että viimesen 10 päivän aikana olen saanu vatsahaavan, ei tuommonen poltto voi olla normaalia.
Ai niin ja nyt sopivasti hiihtoloma menossa, joten se siitäki ilosta sitten.
Edit: Nytkin päällä joku hirveä nälkä/närästys taustalla. Vaaleeta leipää kinkun ja mustikkakeiton kans oon syöny 3 palaa, ähkyyn ei uskalla vetää kun kumminki joko tulee pihalle, tai tekee entistä huonomman olon. Tästä taas maha varmasti kiittää, joten mielenkiintoinen ens yö tiedossa valvomisen merkeissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom