Mä olen käynyt tossa. Ei mikään paha rasti. Lähinnä huvittavaa kun nielee jotain kiinteää niin letku nenässä nykii kuin kala koukussa :D
hahah
ei yököttänyt niellä sitä tai olla vuorokautta sen letkun kanssa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä olen käynyt tossa. Ei mikään paha rasti. Lähinnä huvittavaa kun nielee jotain kiinteää niin letku nenässä nykii kuin kala koukussa :D
Mulla oli kans sama zydeemi. Söin 2 vuotta pillereitä mikkä piti hapot kurissa. Jonotin leikkaukseen vuoden ja leikkauksen jälkeen olo on mitä parhain!! Nyt voin syödä ilman juomista mitä vaan. Ennen olis jääny kurkkuun kii ja ai että sitä kipua!!
En oo katunu sekuntiakaan. Jos leikkaus jollain edessä niin sorry, ennenkö pääset tuulettaan helpotuksesta, joudut kahlaan nelinkontin läpi helvetin!
Hei, mulla olisi kysymys närästyksestä ja aerobisesta - onko muilla sitä että kun närästää ja harrastatte jotain vähänkään hengästyttävää niin rinnasta alkaa koivertelemaan kahta kauheammin? Olen järkeillyt että tuo johtuu varmaankin siitä, että ruokatorvessa on vatsahappoja ja sitten voimakkaan sisäänhengityksen myötä kulkeutuvat syvemmälle henkitorveen joten ärsytys pahenee.
Jotkut kyselivät siitä leikkauksesta...
Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja tähystämällä. Pallean kohdalle jäi viisi pientä arpea, joita ei juuri huomaa. Leikkauksen jälkeen vietin muutaman päivän sairaalassa kovan kipulääkityksen alaisena. Leikkauksen jälkeen piti olla parisen kuukautta ilman liikuntaa, jotta leikkauspaikka ehtii arpeentua kunnolla.
Aluksi oli vaikea niellä ruokaa. Pienenkin annoksen syömiseen meni kauan, koska nieleminen oli hidasta. Pikkuhiljaa nieleminen alkoi normalisoitua. Nykyään pystyn syömään ja nielemään aika lailla normaalisti.
Röyhtäileminen onnistuu ihan hyvin, mutta ei aivan samanlailla kuin ennen leikkausta.
Oksentamaan en pysty kunnolla. Viime talvena iski oksennustauti ja aina kun oksennusrefleksi iski, niin yökkäilin kuten oksentaessa, mutta mitään ei mahalaukusta ylös tullut. Todella epämiellyttävää. Lääkäri sanoi, että pitää vain yökkäillä kunnes oma keho tappaa bakteerin ja tauti menee ohi.
Minulla leikkaus onnistui siis hyvin ja nykyään koko asia tulee harvemmin mieleen. Suurimmalla osalla leikatuista "uusi" mahanportti kestää niinkuin entinenkin, mutta joillakin se saattaa löystyä tai aueta kokonaan, jolloin se vaatii uuden leikkauksen. Se ei ole kovin yleistä. Jos liian aikaisin leikkauksen jälkeen alkaa riehua niin leikkauspaikka voi revetä/aueta.
Itse pelaan lätkää, jossa siis iskuja tulee.. onpa tuo mahaportti kestänyt tähän mennessä...