Refluksitauti / löysä mahanportti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja putte83
  • Aloitettu Aloitettu
Dodii.

Huomenna tähystysleikkaukseen, palleatyrää korjailemaan :)
Juttelin lääkärin kanssa siitä, milloin voi taas alotella sali ym raskasta liikuntaa ja vastaus oli aika tyrmäävä.. Eli kovaa punttia ei kannattaisi jatkaa ollenkaan:eek: kuulemma vaarana, että leikkauskohta kusee ja sitten ollaankin taas operoimassa. Ei vittu.

Mietityttää vaan, että tarkoittikohan, että punttailut ynnä muut voisivat jatkua kunhan on leikkauskohta kunnolla arpeutunut ja tullu ns. osaksi kehoa? Toivottavasti.

Nyt ko. leikkauksen läpikäyneet infoa kehiin, miten on harrastus jatkunut ja kuinka kauan meni, että pääsi panostamaan kunnolla :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites sait lähetteen leikkaukseen? Mulle sanottiin vaan, että senkus elelet palleatyrän kanssa ja reenaa kuten ennenkin. Vaivaako se jotenkin muuten kuin "pullottamalla" aika ajoin?

Mulla oli kaamea ruokatorvetulehdus tuos pari vuotta sitten. Tähystettiin ja löytyi myös vatsahaava, palleatyrä jne. pienet ateriat kolmisen tunnin välein auttaneet hurjasti, edelleenkään en pysty syömään mitään hapokasta, sipulia,paprikaa, kahvin lopetin kokonaan ku sain tietää diaknoosin,samoin tupakoinnin. Rasvainen ruoka ei ole aina ongelma, mut joskus on ja se olotila on ihan järkky sen jälkeen. Närästys saattaa myös tulla ihan kevyestäkin ruoasta. JOSSAIN luki sillon et maitotuotteiden illalla syöminen pahentais yötä vasten, itsellä tosin ei mut ehkä joillain olis. Raskausaikana kivennäisvesi auttoi närästykeen ku taikaisku :0 NEXIUMia mulla on aina lääkekaapissa ja se on rankattu maailmalla parhaaksi lääkkeeksi näihin vaivoihin. LOPPUELÄMÄN juttu se on,siitä ei pääse koskaan eroon,mut sitä voi elintavoilla helpottaa.

Dodii.

Mehiläisen lääkärin kanssa sen verran jutustelin, et oksennus refleksi katoaisi tuon jälkeen kokonaan. Sanoi laser-leikkauksen olevan vielä suomessa tuloillaan, joka kuulemma paljon parempi vaihtoehto kuin nykyinen..
Toivottavasti kuitenkin saat apua leikkauksesta :)

Mites sait lähetteen leikkaukseen? Mulle sanottiin vaan, että senkus elelet palleatyrän kanssa ja reenaa kuten ennenkin. Vaivaako se jotenkin muuten kuin "pullottamalla" aika ajoin?

Tarpeeks kauan kun valitti(alla 6kk nexiumia ilman tulosta), niin laitto sitten gastroskopiaan ja ph mittaukseen ja näiden jälkeen sitten leikkaukseen ja vieläpä 2 jonoon.

Mulla tuo tyrä vaan esti normaalin syömisen.
Aamulla oli turha puhua kunnon aamupalasta.
Siinä sitten päivän mittaan otettiin pari juotavaa jugurttia ja vasta 16-18 aikaan sai ensimmäisen lämpimän aterian alas ja siinäkin meni se 45-60min. Yleisesti ottaen jokikinen ruokailukerta oli yhtä helvettiä. Jotenkin onnistui silti saamaan sen 3000+ kcal päivässä.(ryyppääminenkin oli perseestä, pari kertaa ensimmäisen kaljan jälkeen laatta ja kyllä muijat diggas :D) Eli ongelmana ei vain syöminen vaan se, että se heijastui myös kaikkeen muuhun.

Leikkaukseen mä nyt halusin, sillä ei jumalauta tommosta "äklö" tunnetta vaan kestä 24/7. Punttailu enää maistunut, kun ei tulokset noussut (Ei pystynyt syömään enempää) Armeijassahan se vasta kivaa ois ollu, kun aamupalalle mennään, syödään se pähkinä ja norjataan se ulos, sitten metsään juoksemaan 6 tunniksi, eikä mitään ruokaa alla.
Ja vielä kun palomieheksi tulevaisuudessa aikoo, niin ravintopuolenhan tulisi olla kunnossa.

Nyt siis leikattu ja 2 pv makoilin sairaalassa (pelkällä tipalla) kipulääkejuntturassa:hyvä: Tänään nieleminen on helpottunut huomattavasti, suklaata ja pilttiä annettu aamusta asti. Tällä linjalla sitten 2-3 viikkoa, sitten kiinteää pikkuhiljaa. Lekuri (:worship:) sanoi, että 2kk päästä onnistuisi normaali puntti, väsäili aukosta kuulemma sen verran kireän.

Nyt on VITUN hyvä fiilis, vuoden paska takana ja nyt ei pääse kun etiäpäin, toivottavasti normalisoituu ja pääsee kunnon bulkille ;)

Tarpeeks kauan kun valitti(alla 6kk nexiumia ilman tulosta), niin laitto sitten gastroskopiaan ja ph mittaukseen ja näiden jälkeen sitten leikkaukseen ja vieläpä 2 jonoon.

Mulla tuo tyrä vaan esti normaalin syömisen.
Aamulla oli turha puhua kunnon aamupalasta.

Eli nexium ei poistanu närästystä? Mulla tuo toimii mainiosti, mutta jos unohtuu niin polte palaa välittömästi.

Kuinka kova ähinä ja puhina sulla oli aamusta. Ite olen huomannu että jos illalla(viiden jälkeen yli puolet päivän kaloreista) syön raskaasti, niin aamulla on hirveän "raskas" olo. Varsinkin jos unet jää vähiin. Jos satun syömään hyvin, pystyn syömään seuraavana päivänä jo pienen aamiaisen ongelmitta.

Eli nexium ei poistanu närästystä? Mulla tuo toimii mainiosti, mutta jos unohtuu niin polte palaa välittömästi.

Kuinka kova ähinä ja puhina sulla oli aamusta. Ite olen huomannu että jos illalla(viiden jälkeen yli puolet päivän kaloreista) syön raskaasti, niin aamulla on hirveän "raskas" olo. Varsinkin jos unet jää vähiin. Jos satun syömään hyvin, pystyn syömään seuraavana päivänä jo pienen aamiaisen ongelmitta.

En pannu merkille mitään aamupuhinaa tjsp, olo oli tottakai suht raskas, sillä oltiinhan sitä koko edellisilta syöty. Sen muistan, että pienenkin aamiaisen jälkeen röyhtäilytti niin perkeleesti ja vielä jopa 5-6 tuntia syömisestä. Stressikin vaikutti törkeesti miten uppos, esim kouluaamuisin, kun oli suht kiire ei millään uponnu, mutta taas viikonloppuisin, kun oli sitä aikaa ja rauhaa saattoi aamiaisella mennä ihan tuhti(5dl) puurokin.

Nexium toimi loistavasti, poisti närästyksen jopa pariksi päiväksi (1tabl, 20mg).
Mutta ongelmana ei mulla missään nimessä ollut närästys, vaan se, kun vatsa ei yksinkertaisesti pitänyt sisältöään laukussa. Löysä mahanportti(palleatyrä) vaan "päästi" safkat ruokatorveen --> oksettava olo. Jos tuota ruokaa ei tule syötyä +kalorimääriä, ei palleatyrän kanssa imo ole mitään ongelmaa, joten sinänsä vittumainen "Harmiton" tauti punttaaville heeboille, sikälimikäli haluaa kasvaa.

Mulla närästelee, oikeastaan röyhtäilyttää (sitä kykyä mulla vaan ei koskaan ole ollut, mitä nyt joskus pääsee itsestään) kun juon kahvia, energiajuomia tai limsoja. Myös pallean rasittaminen aiheuttaa tätä eli siis mikä tahansa liikunta ja vaikka vedenjuonti...

Alkoi tammikuussa vaivaan, refluksiahan se mitä luultavimmin on. Oli 2 kuuria Somacia (1kk yht. siis) ja nykyään on helpompi elää tän kanssa, ei häiritse kovasti enää treenejä, välillä teki vatsa- ja myös hauistreeneistä hyvin vittumaista. Kuitenkin vielä vaivailee jonkin verran päivittäin. Pitäisköhän kokeilla samaa vai eri lääkettä uudet kuurit?

tutulla on leikattu kaks kertaa, kiristetty mahanporttia ja aina löystyny uudestaan. oksentaa vaahtoa monta kertaa päivässä ku on niin paha närästys. Ei auta mikään lääke, vaiva ollut jo 20vuotta. Ruokatorvikin lähestulkoon koko ajan niin tulehtunut sen oksentelemisesta ärtymisen takia että... tekee ihan sääliksi ku katselee sitä sen jokapäiväistä elämää norjaa puhuen pöntön kans

tutulla on leikattu kaks kertaa, kiristetty mahanporttia ja aina löystyny uudestaan. oksentaa vaahtoa monta kertaa päivässä ku on niin paha närästys. Ei auta mikään lääke, vaiva ollut jo 20vuotta. Ruokatorvikin lähestulkoon koko ajan niin tulehtunut sen oksentelemisesta ärtymisen takia että... tekee ihan sääliksi ku katselee sitä sen jokapäiväistä elämää norjaa puhuen pöntön kans

Onko ihan itsestään löystynyt? Vai juuri esim rankan urheilun vuoksi?
Ikävä juttu :(

Dodii.

Juttelin lääkärin kanssa siitä, milloin voi taas alotella sali ym raskasta liikuntaa ja vastaus oli aika tyrmäävä.. Eli kovaa punttia ei kannattaisi jatkaa ollenkaan:eek: kuulemma vaarana, että leikkauskohta kusee ja sitten ollaankin taas operoimassa. Ei vittu.

Mietityttää vaan, että tarkoittikohan, että punttailut ynnä muut voisivat jatkua kunhan on leikkauskohta kunnolla arpeutunut ja tullu ns. osaksi kehoa? Toivottavasti.

Nyt ko. leikkauksen läpikäyneet infoa kehiin, miten on harrastus jatkunut ja kuinka kauan meni, että pääsi panostamaan kunnolla :worship:

Joo meinas kyllä että puntit on sitte siinä, tai lähinnä liikkeet jotka rassaavat pallea aluetta. Mut ite ku ku valittelin kuinka tärkeää puntilla käynti on mulle ni sano sitte että ompelee sen viritelmän kiinni siihe ruokatorveenkohan nyt oli.
Eli ku yleensä sen leikkauksen "hajoominen" johtuu siitä että se kiristysviritelmä joko luisuu ylös tai alaspäin, ja todella harvoin sit aukee vaa ompeleet. Ni ompelee siis sen siihe vaa kii ni ei pääse liukumaan.
Ite alotin 1½kk leikkauksen jälkee kevyen salin ilman mm. penkkiä ja kaikkea mikä vähänki tuntu oudolta. 2kk jälkee tuli sitte vihreetä valoa kirurgilta että on arpeutunu sen minkä arpeutuu mut alota kuitenki varovasti. Jonki aikaa kramppaili toi pallea alue salilla, mut helpotti kuiteki koko aja ja nykyää tosi hyvä jo vaikka sillon tällön (kosteiden vloppujen jälkeen vähä kerääntyy ilmaa ja alkaa pallea krampata salil), eli takana on tommoset 4½kk.

Joo meinas kyllä että puntit on sitte siinä, tai lähinnä liikkeet jotka rassaavat pallea aluetta. Mut ite ku ku valittelin kuinka tärkeää puntilla käynti on mulle ni sano sitte että ompelee sen viritelmän kiinni siihe ruokatorveenkohan nyt oli.
Eli ku yleensä sen leikkauksen "hajoominen" johtuu siitä että se kiristysviritelmä joko luisuu ylös tai alaspäin, ja todella harvoin sit aukee vaa ompeleet. Ni ompelee siis sen siihe vaa kii ni ei pääse liukumaan.
Ite alotin 1½kk leikkauksen jälkee kevyen salin ilman mm. penkkiä ja kaikkea mikä vähänki tuntu oudolta. 2kk jälkee tuli sitte vihreetä valoa kirurgilta että on arpeutunu sen minkä arpeutuu mut alota kuitenki varovasti. Jonki aikaa kramppaili toi pallea alue salilla, mut helpotti kuiteki koko aja ja nykyää tosi hyvä jo vaikka sillon tällön (kosteiden vloppujen jälkeen vähä kerääntyy ilmaa ja alkaa pallea krampata salil), eli takana on tommoset 4½kk.

Joo mullakin ommeltiin, eikä asennettu sitä verkkoa sinne, juuri se verkkokorjaus olisi helposti mennyt vituiksi.
Mites sulla oli nielemisen kanssa leikkauksen jälkeen? Itellä ei oikeen kerralla paljoa saa vielä alas.Tuntuu ruoka(sose) jäävän jumiin tonne ruokatorveen, siinä sitten odotellaan, että "puristuu" läpi.
Entä missä vaiheessa pystyit jo ihan normaalisti(tuhdisti) syömään?

Ps. viikossa -6kg :lol2::itku:

Joo mullakin ommeltiin, eikä asennettu sitä verkkoa sinne, juuri se verkkokorjaus olisi helposti mennyt vituiksi.
Mites sulla oli nielemisen kanssa leikkauksen jälkeen? Itellä ei oikeen kerralla paljoa saa vielä alas.Tuntuu ruoka(sose) jäävän jumiin tonne ruokatorveen, siinä sitten odotellaan, että "puristuu" läpi.
Entä missä vaiheessa pystyit jo ihan normaalisti(tuhdisti) syömään?

Ps. viikossa -6kg :lol2::itku:

No eka kuukaus piti olla sosesafkalla, mut jouluaattoku tuli vähä ennen eteen ni oli pakko koitella kinkkua ja kylse jotenki putos, mut pari päivää ku sitä työnteli naamaa ni alko kipeytyy hartiat ja kurkku samal tapaa mitä oli heti leikkauksen jälkee.
Sen jälkee vetelin kaupan lasagneja ja alko paranee koko ajan miten ja mitä pysty syömää.
nyt se 4kk takana ja näyttää siltä et ähkyks syöminen tuo vähä epämukavan olosen olon (itse ähkyn lisäks) ja vauhti ei syömisessä oo päätä huimaava mut kuitenki iha riittävää vauhtii.

Joo itekki kyselin siit verkkohässäkästä eka mut sano ettei haluis tehä sit ku oli jollai hangannu se verkko vatsalaukust läpi kokonaa tj.

Voihan helkkari! Alkaa itelläkin olemaan näitä oireita pikkuhiljaan.. Aamulla kun herää ja syö niin tulee huono olo jne. :itku: ei kiva, ei todellakaan kiva :/

Aloita sillä että sekotat aamuisin maizenaa lusikallisen veteen ja juot tuon tyhjään mahaan.
Kotikonsti ja pirun toimiva. Jossain täällä oli ihan ketju missä siitä mainittiin.
Edit: Ja sängynpäätyä ylös (tyynyt ei oo sama asia) sekä välttää syömistä just ennen nukkumaan menoa.

No avaudutaas sitten mielummin tänne topiciin kun tänne omat ongelmani enemmän sijoittuvat. Eli meikäläinenkin on viime kesästä asti sairastanut tätä "yökkö"-tautia. Tosin omalla kohdallani ne johtuvat psyykkisistä syistä, sillä ahdistun ja stressaannut aivan käsittämättömän helposti ja ruokahalu katoaa. Ja tauti vain ajan mittaan pahenee. Nykyisin enään vain illalla ruokaa pystyy syömään. Ja päivisin stressailen ja suren sitä kun ei ruokaa pysty syömään. Huomenna täytyy varata lääkäriin aika ja sitä kautta asiaa selvittämään. Ei huvittaisi paastota enään kauhean pitkään, kun nyt on ollut viikon verran nälkä kokonaan poissa...

Koeta vapaapäivinä juoda väkisin vaikka joku isompi proteiinijuoma suht aamulla. Siks vapaapäivänä ettei tarvi stressata että mitäs jos huono olo tulee töissä/koulussa, mitäs jos oksennan jne. Tuohon kun pikkuhiljaa totuttelee ja hankkii lääkäriltä lääkkeet itse oikeaan vaivaan, niin kyllä se siitä helpottaa.

Meikäläinen on tällä hetkellä työtön että niitä vapaapäiviä kyllä löytyy, mutta väkisinkään ei pysty mitään alas laittamaan. Jopa erilaiset hajut saavat aikaan yökkimisen. Mitään nesteitä ei mene alas ja pitää olla täysin hajuttomassa tilassa. Sain huomiseksi varattua ajan psykiatrilleni ja toivon mukaan sitä kautta alkaisi asiat sujumaan. Tämä päivä taitaa mennä ihan paastoamalla kun ei nyt muu auta...

Meikäläinen on tällä hetkellä työtön että niitä vapaapäiviä kyllä löytyy, mutta väkisinkään ei pysty mitään alas laittamaan. Jopa erilaiset hajut saavat aikaan yökkimisen. Mitään nesteitä ei mene alas ja pitää olla täysin hajuttomassa tilassa. Sain huomiseksi varattua ajan psykiatrilleni ja toivon mukaan sitä kautta alkaisi asiat sujumaan. Tämä päivä taitaa mennä ihan paastoamalla kun ei nyt muu auta...

Ettei ois vaan ruokatorvi tulehtunu ku aamu-päivällä yököttää ja illalla vasta putoo jotai? Voisit kysästä lekurilta asiasta joka sit ehkä määräis tähystykseen jolla asia selviää.
Psykologisen puolen ongelmiin en osaa juuri sanoo muutaku et kylhän stressi vähä ärsyttää ruoansulatusjärjestelmää, mutten sen vaikutuksista osaa kyl mitää tarkkaa sanoo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom