Ravintoloitsijoiden ahneus?

On tässä ihmetyttänyt muuan seikka liittyen noihin uutisiin baarien huonosta tilanteesta. Viinan ja kaljan hinnan halpeneminen on kuulemma ajanut niin paljon asiakkaita kotijuopottelu-puolelle, että pitää laittaa lappu luukulle.

Kuitenkin ihmetyttää, että miksi helvetissä niitten pitää yrittää kilpailla ainoastaan bissen ja hinttivishyn hinnoilla? Laskeskelin tuossa, että vaikka hakisi kossun alkosta ja limsan kaupasta, niin paukulle tulee hintaa silti alle euron. Miten helvetissä se paukku kuitenkin maksaa 6 - 7 euroa? Mistä tuo 5 - 6 euroa tulee? Allekirjoittanut ainakin joisi mielellään yökerhossa ja vaikka terassillakin (vaikka sitten vähän enemmän jäistä spriteä seassa :kuola: ) kossukolan / vishyn / tai jonkun muun grokin. Tuollasen simppelin paukun vääntää nopeemmin kuin kaljan, säilytyskustannukset paljon halvemmat, kuljetukset niinikään ja asiakas kumoaisi sen huomattavasti nopeammin. Jos tuollaisen paukun saisi raflasta sanotaan 3 €:llä, niin uskon että paatunut kaljankittaajakin saattaisi silloin tällöin napata yhden khossyvishynkin. Kate tosin olisi vaivaiset 2 euroa, mutta uskon että tavara kävisi huomattavasti paremmin kaupaksi.

Onko foorumilla ravintolapäälliköitä / omistajia / muita asiasta tietäviä? Maksaako kossukolan kittaajat myös halvan kaljan vai onko syynä sittenkin pelkkä ahneus?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhä siinä suuri syy oo että pitää työntekijöille kuitenki saada palkka maksettua ja sitte vielä jos kyseises kuppilas on jotai esiintyjiä...... tiedä sitte

Tulee mieleen se, että ennen alkoholiveron alenemista paukku maksoi samam verran kuin nykyään. Silloin siitä tuli katetta sanotaan nyt vaikka 4 euroa. Nyt kun alkoholin hankintahinnat ovat noin 30% halvemmat (kirkkaissa), niin kyllä ainakin minun matematikan mukaan, kyse on vain siitä, että ravintoloisijat saavat viinan rahdattua tiskille halvemmin kuin ennen. Miksi se ei vaikuta sitten anniskeluhintoihin...... Jokainen voi itse päätellä. :david:

]{aitsu sanoi:
Tulee mieleen se, että ennen alkoholiveron alenemista paukku maksoi samam verran kuin nykyään. Silloin siitä tuli katetta sanotaan nyt vaikka 4 euroa. Nyt kun alkoholin hankintahinnat ovat noin 30% halvemmat (kirkkaissa), niin kyllä ainakin minun matematikan mukaan, kyse on vain siitä, että ravintoloisijat saavat viinan rahdattua tiskille halvemmin kuin ennen. Miksi se ei vaikuta sitten anniskeluhintoihin...... Jokainen voi itse päätellä. :david:

Paljon en markkinoinnista tiedä, mutta uskoisin että näillä 6 euron paukkujen hinnoilla eivät asiakasmäärä- ja hintakäyrä kohtaa. Jos paukku maksaisi 3 euroa niin asiakkaita olisi varmasti huomattavasti enemmän. Varsinkin nyt jos asiakkaista on puutetta, niin tuota hintaa varmaan voisi kokeilla laskea ja vaikka tsekata kuinka kauppa käy. Se on aivan sama firmalle mihin hintaa se paukku jätetään ostamatta.

Joku asiasta tietävä voi korjata...
Mutta uskon että paukun hinnasta (6€) on noin puolet (3€)ehkä alkoholin osuus, muuten hinta koostuu palkoista, vuokrista esiintyjistä, dj:stä, vuokrista yms kiinteistä kuluista + kate/voitto.
Näin ollen jos 3€ hinnasta putoaa 30% niin todellinen hinnanlasku olisi noin 1€. Eli 6€ --> 5€ ja jos jengi vetää pohjia kotonaan ja kulutus laskee, niin ei ravintoloitsijalle jää muuta vaihtoehtoa kuin pitää hinta entisellään jotta saadaan sama entinen määrä voittoa

Jeps, saa noita rafloja pudotakin, stadin keskustassa 7000 raflaa muutalla neliökilsalla..... ja osan laatu, hinta ja muut ominaisuudet todella penaalista!

Sen ne maksaa, en ole raflassa töissä mutta olin pitkään aikanaan.

Tosin ravintolayrittäjäksi mieluusti alkaisin jos uskaltaisin.

Raflahommissa on sama kuin kaikessa muussakin että palkat ja kulut maksaa ja jostain ne pitää rahoittaa. Se auta aina sekään että myydään halvalla paljon koska se pakostakin taas vaikuttaa moneen muuhun seikkaan.

Ehkä 6-7 euroa on paljon mutta aina voi tosiaan juoda kotona jos siltä tuntuu :kippis1:

]{aitsu sanoi:

Siksei se vaikuta koska aleen jälkeen ihmiset tinttaavat enemmän kotona ja tulevat myöhemmin baariin.

frs sanoi:
Ai 3€ viinan hinta paukusta, kun kossupullon saa kympillä? Ei ihan.
no 1 € ehkä sitten, joten 30% pois on 30 senttiä alennusta. 6€--->5,7€...

joo ihan oikein että tippuu. ihan suoraansanoen perseestä että selvä tuotteen hinnan lasku ei perkele näy kuluttajille. saahan sitä selitellä ihan millä haluaa, mutta jos ravintoloitsija on niin vidun urpo että ei tollasessa tilanteessa rupea laskemaan hintoja niin huh huh. ainakaan joensuussa paukkujen ja oluen hinnat ei ole tippunut yhtään.
täähän on ihan perusmarkkinataloutta jumaleissönit.

niin kauan kun tilanne jatkuu, aion ainakin minä juoda aina sikapohjat kotona ja baarissa vain mahdollisimman vähän. pitäkää kalliit paukkunne, huorat.

vilho_kanuuna sanoi:
Laskeskelin tuossa, että vaikka hakisi kossun alkosta ja limsan kaupasta, niin paukulle tulee hintaa silti alle euron. Miten helvetissä se paukku kuitenkin maksaa 6 - 7 euroa?

Älä ala yrittäjäksi. ;)

Vuokrat, palkat+sivukulut, verot, investoinnit, lainojen kulut...

Ja sitten sen firman pitäisi tuottaakin, jotta kannattaa yrittää, eikä olla muilla töissä. Paljon muuten on liikekiinteistön neliövuokra Helsingin keskustassa?

kekexx sanoi:
Älä ala yrittäjäksi. ;)

Ja sitten sen firman pitäisi tuottaakin, jotta kannattaa yrittää, eikä olla muilla töissä. Paljon muuten on liikekiinteistön neliövuokra Helsingin keskustassa?
Kyse oli siitä, että baarien hintataso EI ole laskenut alkoholin hintojen tippumisen myötä.

No ihan mututuntumalla heitän, et noi lopettaneet ravintolat on sellasia, mitkä ennenkin on olleet ihan kiikun kaakun kannattavia. Toinen ratkaiseva seikka saattaa olla suomalaisessa ravintolakulttuurissa. Ainakin pienemmillä paikkakunnilla se on sellainen, et viikolla ei ravintolaan mennä istuun. Viikonloppuna sit huitastaan kossu naamarii ja lähdetään örveltään kylän diskoteekkiin. Yritä siinä ny sit tiliä tehdä ku asiakkaita on vaan pe ja la sisässä, sama mitä se hiivatin kalja tai kossuvissy maksaa..

metalman sanoi:
joo ihan oikein että tippuu. ihan suoraansanoen perseestä että selvä tuotteen hinnan lasku ei perkele näy kuluttajille. saahan sitä selitellä ihan millä haluaa, mutta jos ravintoloitsija on niin vidun urpo että ei tollasessa tilanteessa rupea laskemaan hintoja niin huh huh. ainakaan joensuussa paukkujen ja oluen hinnat ei ole tippunut yhtään.
täähän on ihan perusmarkkinataloutta jumaleissönit.

niin kauan kun tilanne jatkuu, aion ainakin minä juoda aina sikapohjat kotona ja baarissa vain mahdollisimman vähän. pitäkää kalliit paukkunne, huorat.

Ja jos paukkujen hinnat tippuvat vaikka 15% niin et ota kotona pohjia vai...

Kysynpä keskustelun pohjaksi mitä itse teet työksesi ?

TheSami sanoi:
Ja jos paukkujen hinnat tippuvat vaikka 15% niin et ota kotona pohjia vai...

Kysynpä keskustelun pohjaksi mitä itse teet työksesi ?

Minä en edes huomaisi vaikka ne hinnat tippuisivat 15%, niissä paikoissa missä tulee enimmäkseen käytyä paukut maksaa varmaan 5-8e, sen tarkempaa tietoa ei ole.
Helsingissä saa halpaa kaljaa ja sitten kallista kaljaa, riippuu siitä millaisessa paikassa istuu, naurattaa muutenkin ne ketkä valittaa jos sisäänpääsy on 7e, se on aika pieni määrä siinä illan budjetissa, ja jos on rahat niin loppu ettei ole maksaa sisäänpääsymaksua, niin eikö sitten kannattaisi jäädä kotiin.?

Ja onneksi jokainen voi tosiaan jäädä kotiin juomaan niitä alle 10 euron kossupulloja.

kekexx sanoi:
Älä ala yrittäjäksi. ;)

Kyllä nämä asiat ovat hyvinkin tiedossa. Jos baari on tyhjillään, niin silti nuo kaikki kiinteät kustannukset pitää hoitaa. Tarkoitukseni oli herättää kysymys siitä, että jos paukku maksaisikin vain sen 3 euroa, niin kuinka paljon myynti silloin lisääntyisi? Jos myynti lisääntyisi tarpeeksi, niin silloin firmalle tulisi lisää rahaa, tämä näin ihan maalaisjärjellä, ilman yritystaustaa.

Itselläni on sellainen mututuntuma että halvemmalla myyvät baarit säilyvät vuodesta toiseen, mutta kalliimmalla myyviä baareja lopetetaan ja perustetaan jatkuvasti. Halvemmalla myyvissä baareissa riittää useimmiten asiakkaita myös melko runsaasti arki-illoillekin. Tämän pohjalta voisin kuvitella että jos tiputtaa juomien hintaa kolmanneksella niin saa varmemman & tasaisemman liikevaihdon. Kovalla hinnalla myyvistä baareistä jäänee tietenkin enemmän voittoa jos saa ravintolan asiakkaiden suosioon. Itse perustaisin mielummin halvemmalla myyvän baarin.

Ravintola maksaa siitä kossusta ~14 euroa per litra.
Yhdessä paukussa on siis kossua nykyisin noin 56 centin edestä.
Vaikka ravintoloitsija saisi kossunsa ilmaiseksi ei se todennäköisesti näkyisi kuluttajahinnoissa juuri lainkaan.

Tämä muu osuus hinnasta muodostuu siis mm. henkilökunnan palkoista, vuokramenoista, veroista, yrittäjän lainojen koroista jne.

On aika jännä tapa ajatella jos laskee että "kossuvissy ennen verouudistusta 5 euroa ja nyt sen pitäsisi maksaa 3 euroa".

Sellainen 2 euroa juomalle olisi sopiva hinta, ei tarviisi ottaa pohjia. Vantaalla oli yksi kuppila, jossa oli vielä joka aika sitten tiettynä päivänä 2 € iso kalja (0,4 l), lonkero tai salmari. Eikä nuokaan tappiolla varmaan myyneet. Tilojen vuokrien ym. kannalta eivät ehkä pystyisi myymään joka päivä tohon hintaan. Kaikki vaan stadista Keravalle kaljalle, niin irtoaa iso tuoppi alle 4 € :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom