Ravintola Veljekset Keskisellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tical
  • Aloitettu Aloitettu
Ravintoloissa kannattaisi ottaa käyttöön vuoronumerot kuten monissa muissa asiakaspalvelupaikoissa on tapana. Ei olisi edes kallis investointi: aina kun asiakas vie tyhjän tuopin tai lautasen tiskille hän palauttaa vanhan vuoronumeron ja ottaa pinkasta uuden. Ei elektroniikkaa, ei liikkuvia osia!

:hyper:

P.S. Kuulutus ravintolassa: "Nyt palvelemme asiakasta numero 17 olkaa hyvä" :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toimisi varmaan hyvin Kalliossa. Karjut rivissä horjumassa: "Hei, onkse mun vuoro jo? Miten nii ei oo vittu mullahan on 9! Ai se oliki 6. Mut silti!"

Kasviruokailijoiden kanssa tuntuu aina olevan paikassa kuin paikassa ongelmia. Olimme Intialaisessa, jossa saa myös pitsaa ja kaverini tilasi kasvispitsan. Varmistimme vielä huonosti suomea puhuvalta tarjoilijalta, että sekä pitsan numero että nimi tuli tilauspaperiin. No, tottakai pöytäämme tuotiin kinkkupperonipitsa. Kun valitimme, tarjoilija sanoi: Voihan ne lihat ottaa pois siitä. Kun kerran oli maksettu, niin pakko se oli syödä. Kaverin taisi nakertaa leipäreunat ja me söimme koko muun pitsan. Kiva juttu. :rolleyes:

Toinen "hauska" ravintolakokemus oli Pietarissa. (Mermaid -niminen "italialainen" - älkää koskaan menkö sinne!) Aluksi ovella takkimme lukittiin vanhanaikaiseen kaappiin - myöhemmin selvisi, että ne yrittivät vain estää meitä karkaamasta. Sitten tarjoilija johdatti miedät pöytään ja tuli kysymään toiveitamme ruoan suhteen n. 15 min päästä. Koko ravintola oli siis tyhjä. Sitten tyyppi katosi takahuoneeseen. Alkupalat tulivat suht ajallaan. Sisäfilepihviä odottelimmekin sitten tunnin. Tarjoilija pakoili takahuoneeseen aina, kun yritimme kysyä ruoan vaiheista. Kun sain pihvin eteeni, oli kyse lähinnä jänteisestä lapapalasta tai vastaavasta. Ikinä en ole niin kauheaa lihaa syönyt. Lisäksi annokseen ei ilmeisesti kuulunut kastiketta tai lisäkkeitä, pelkkä hirveä lihanpala, josta pystyi jänteiden takia syömään vain 1/3 osaa. Juomaa ei tuotu kertaakaan lisää, vaikka se loppui ja yritimme kysellä sen perään. Kahden tunnin päästä aloimme kyllästyä laskun odotteluun - saimme sen kuitenkin lopulta ja maksoimme. Jäimme odottamaan vaihtorahoja. Ja odotimme ja odotimme. Tarjoilija ei koskaan palannut! Jouduimme rynkyttämään kaapin auki (munalukon ohi saimme takit otettua) ja lähtemään tyytymättöminä, vihaisina ja nälkäisinä yöhön. Vittu että vitutti. Paikka oli vielä helvetin kallis! Tarjoilija ei ymmärtänyt juuri lainkaan englantia, joten hänelle kaikki valitusyritykset menivät kuuroille korville silloin, kun hän vielä näyttäytyi. Ihmeellinen kokemus, mutta ensi kerralla, jos joudun odottamaan noin pitkään, lähden lätkimään maksamatta. Hillitöntä! :david:

:kippis1: Vaan teillekin.

Sinpusher sanoi:
Mielestäni Kouvolan pizzerioista ihan ykkönen on Bravo. Toivottavasti ette olleet juuri siellä vierailleet...

Ei,vaan kyseessä oli Quickpizza aseman vieressä,Rubinin yläkerrassa.

seppo-x sanoi:
Vaikka palveluammatissa onkin, niin ei kaikkea paskaa tarvitse sietää. Itsekin olen vuosia tehnyt baarimestarin hommia ja voin kertoa, että varmasti saa baarissa viimeisenä palvelua henkilö joka heti tiskille saavuttuaan alkaa pitää itsestään meteliä. Sormien napsuttelu, viheltely, "Hei poika/tyttö, tuus tänne" saa varmasti tarjoilijan kuin tarjoilijan näkemään punaista. Viheltelijältä yleensä kysynkin onko häneltä koira hukassa vai miksi hän viheltelee.

Itse olen saanut tuon koira-kommentin viheltelystä mutta... Kyllä noilla joillakin baarimikoillakin on vissiin pää täynnä pissaa että. Mun tilanne oli sellainen, että menin baarissa tiskille, kellokaan ei ollut paljoa joten porukkaa ei baarissa ollut nimeksikään, tiskillä ei ketään. Siellä baarimikko "heitti läppää" kollegansa kanssa, aikani odoteltua päätin vähän hihkasta, tai siis viheltää, sit tämä sankari tulee kyselemään onko koira hukassa. Hei haloo!!! Kyllä mun mielestä palvelua tulee saada/vaatia. Jos työntekijää ei työnteko kiinnosta niin vaihtais vaikka ammattia!

Jos työntekijää ei työnteko kiinnosta niin vaihtais vaikka ammattia!

Niin ne vaihtaakin siinä vaiheessa kun menee työpaikka alta asiakkaiden kyllästyessä huonoon palveluun. Ja kuitenkin juuri palvelu on se millä voidaan erottua kilpailijoista, ruuat ja kalja on aikalailla sitä samaa kaikissa paikoissa!

Olin Turussa pizzeria/kebab -mesta Sisiliassa. Pizzat on halpoja (3,5 e opiskelijalle ja muuten 4 e kai). Ennen tämä paikka oli mun kantamesta, mutta viime kerran jälkeen, en käy siellä enään kertaakaan. Tilasin kebab ranskalaisilla ja kas kun ollakkaan löysin annoksestani 2 cm pitkän rautalangan pätkän. EI OLLU HAUSKAA............. :curs: :urjo:

WTA sanoi:
Itse olen saanut tuon koira-kommentin viheltelystä mutta... Kyllä noilla joillakin baarimikoillakin on vissiin pää täynnä pissaa että. Mun tilanne oli sellainen, että menin baarissa tiskille, kellokaan ei ollut paljoa joten porukkaa ei baarissa ollut nimeksikään, tiskillä ei ketään. Siellä baarimikko "heitti läppää" kollegansa kanssa, aikani odoteltua päätin vähän hihkasta, tai siis viheltää, sit tämä sankari tulee kyselemään onko koira hukassa. Hei haloo!!! Kyllä mun mielestä palvelua tulee saada/vaatia. Jos työntekijää ei työnteko kiinnosta niin vaihtais vaikka ammattia!

Yks kusipää baarimikko tuli tavattua viime lauantaina Väinössä. Emäntä pyysi jotain makeaa paukkua ilman sitrushedelmiä. Tämä kloppi katteli että wtf ja muutaman kerran uudelleen selittämisen jälkeen se raahautui väsäämään jotain paukkua ja paukku oli loppupelistä kaikkea muuta kun makea. Mikä perele siinä on, että jotkut ovat naama norsunvitulla jos ei sitä normaalia kossucolaa tai isoa tuoppia tilaa? 90% baarimikoista on kuitenkin ihan jees, ois täytynyt viedä sinne saunan taakse tämäkin tapaus... :evil:

Yks parempi tapaus sattuikin sitten joku vuosi sitten Porissa siinä urheilukeskuksen lähellä olevassa Hesessä. Oltiin 6 hengen porukalla syömässä ja eräässä hampurilaisessa oli sitten sellanan n.50 centin mittainen hius. Emäntä kävi ravintolapäällikölle valittamassa tapauksesta ja uusi hampurilainen tuli saman tien, lisäksi se tarjos kaikille meillä jäätelöt talon piikkiin korvaukseksi. Tätä minä kutsun asiakaspalveluksi ja olen kyllä muistanut tästä monessa otteessa mainita. Eli ei yhtään huono mainos sille paikalle, käyn varmasti uudelleen jos sillä kohtaa liikun.

Nipsu sanoi:
Pakko vähän avautua.

Tänään tulit tehtyä reissu Keskisestä Suomesta Kyläkauppa Tuuriin, Veljekset keskiselle. Matkaa tuli hieman yli sata kilometriä joten piti päästä sitten nauttimaan paikallisen ravintolan antimista, että aikaa jäisi hieman shoppailuunkin.
Pikaruokalan tiskillä hymyili nätti tyttö, joka tiedusteli millaista ateriaa nuorelle herralle saisi olla. Vastasin haluavani kerrosaterian, mikäli se on saatavana Gluteenittomana. Neitoikainen kertoi, että asia onnistuisi ja hän toisi hampurilaisen pian pöytääni. Gluteenitonta diettiä olin tuohon asti pitänyt viikon verran, allergiakartoitusta varten.
Istahdin helevetin lihavien ihmisten joukkoon hieman tuskaillen ja myyjä toikin pian purilaista pöytääni. Hampurilainen näytti kuitenkin aivan normaalilta:

Myyjä:"Ja tähän pöytään tuli kerroshampurilainen?"
Nipsu:"Kyllä kiitos, onhan se varmasti Gluteeniton?"
Myyjä:"Gluteeniton?, ettekös tilannut aivan normaalin hampurilaisen?"
Nipsu: "huoh.."

No, tilanne jatkui ja vartin päästä uusi yritys:
Myyjä: "Ja teidän hampurilaisenne, olkaa hyvä"
Nipsu: "Anteeksi, mutta tilasin kyllä kerroshampurilaisen"
Myyjä:"Juu, tämä on normaali kerroshampurilainen"

Katsoin purilaista ja meinasi tippa tulla linssiin.

Saamani Gluteeniton hampurilainen oli Pieni, siis todella vaatimaton. Kun vertasin sitä viereisissä pöydissä oleviin hampurilaisiin ja sitä esittäviin mainoksiin, koko oli uskomattoman pieni. Ei ollut kerrosta ja pihvikin oli yhtä paksu kuin pelikortti. Maku oli hyvin lähellä Styroksin ja pahvin sekoitusta.
Vitutti niin pitkän reissun ja mahdollisen dietin pilalle menon takia, ettei jaksanut käydä sanomassa mitään.

Se ruokailu loppui siihen, ei muuta kuin elintarvike myymälästä litra jogurttia masuun :)

Hassua, miten Maailman suurimassa kyläkaupassa esitetään kaikki Maailman suurimmassa kokoluokassa, mutta säästö(?) tapahtuu sitten tässä. Mielestäni juuri kasvavan allergia ongelman takia Ruoka-aine allergisia tulisi ottaa paremmin huomioon. Toivottavasti näin käykin.

Ei pelkoa, että käyn seuraavaankaan puoleentoistavuoteen missään pikaruokalassa. Ja rahaa meni ateriaan 5.50€

Kommentteja? Kokemuksia?

Tuon takia mulla on aina kun johonkin lähen rahkaa + jotain muuta messissä :)

Jos baarimikko kysyy viheltelyn jälkeen, että onko koira hukassa, niin voi sille kohteliaasti sanoa että ei enään, pistä sitä paukkuu tuleen.

seppo-x sanoi:
Vaikka palveluammatissa onkin, niin ei kaikkea paskaa tarvitse sietää. Itsekin olen vuosia tehnyt baarimestarin hommia ja voin kertoa, että varmasti saa baarissa viimeisenä palvelua henkilö joka heti tiskille saavuttuaan alkaa pitää itsestään meteliä...

Missäköhän kohdassa sanoin että palvelutyöntekijöiden pitää sietää mitä tahansa käytöstä, varmaan sitten jossain. Huomaan että et lukenut lainkaan viestejä mihin minä vastasin, kerrohan mitä Penneck sinun mielestäsi teki väärin, koska oli "ansainnut" kärsivällisyyskoulutuksen?!

Aika outoa jos ravintolassa asiakkaan pitää olla kusi sukassa hiljaa ettei vain sattuisi häiritsemään baarityöntekijöitä.

Timba79 sanoi:
Yks parempi tapaus sattuikin sitten joku vuosi sitten Porissa siinä urheilukeskuksen lähellä olevassa Hesessä. Oltiin 6 hengen porukalla syömässä ja eräässä hampurilaisessa oli sitten sellanan n.50 centin mittainen hius. Emäntä kävi ravintolapäällikölle valittamassa tapauksesta ja uusi hampurilainen tuli saman tien, lisäksi se tarjos kaikille meillä jäätelöt talon piikkiin korvaukseksi. Tätä minä kutsun asiakaspalveluksi ja olen kyllä muistanut tästä monessa otteessa mainita. Eli ei yhtään huono mainos sille paikalle, käyn varmasti uudelleen jos sillä kohtaa liikun.

Hesessä on tapahtunut pari muutakin tuollaista. Kaveri söi puolet hampurilaisesta, jonka jälkeen meni tiskille sanomaan, että pohja oli vähän kuiva. Sai sitten uuden sen tilalle:D

Menin kerran Helsingissä Itiksen cittarin vieressä olevaan hesee. Tilattiin faijan kaa molemmat mega ateriat, jäi molemmilla hampurilainen puoliksi syömättä. Vaikka mesta juuri aukesiki, niin luulis et ne silti voi paistaa ne pihvit ihan kokonaan. Olli nimittäin pihvit puoliksi raakoja. Eipä tuota viittinyt mennä valittamaan, eto siinä vaiheessa pelkkä ajatuskin hampurilaisesta.

JohnnyB sanoi:
Missäköhän kohdassa sanoin että palvelutyöntekijöiden pitää sietää mitä tahansa käytöstä, varmaan sitten jossain. Huomaan että et lukenut lainkaan viestejä mihin minä vastasin, kerrohan mitä Penneck sinun mielestäsi teki väärin, koska oli "ansainnut" kärsivällisyyskoulutuksen?!

Luin kyllä Penneckin kirjoituksen, mutta vastasin sinun ihmettelyyn "kärsivällisyyskoulutuksesta". Ethän edes viitannut millään tavalla Penneckin kirjoitukseen.

JohnnyB sanoi:
Aika outoa jos ravintolassa asiakkaan pitää olla kusi sukassa hiljaa ettei vain sattuisi häiritsemään baarityöntekijöitä.

Ei siellä tarvitse hiljaa olla, mutta ei siitä apuakaan ole kun asiakas heti tiskille saavuttuaan alkaa vaatia palvelua vaikka tiskillä on ennestään useita asiakkaita odottamassa vuoroaan. Jos hieman mielikuvitusta käyttää, niin varmasti keksii muitakin keinoja kiinnittää tarjoilijan huomion kuin viheltämällä tai sormia napsuttelemalla.

Viime talvena eräs päivä olin yksin aamuvuorossa ja olin tekemässä parille asiakkaalle cafe lattéa tai mochaa, jotakin kuitenkin jossa kestää pari minuuttia. Tällä välin tiskille oli saapunut vähän yli parikymppinen tyttö. Kun olin myynyt edellisille asiakkaille heidän juomat menin kysymään tiskille saapuneelta tytöltä mitä hän haluaisi. Ensimmäinen kommentti oli "Teillä on kyllä todella hidas palvelu täällä". Siis voi helvetti, "Prinsessa" oli joutunut odottamaan n. 3-4 minuuttia ennen kuin häneltä tultiin kysymään tilausta. Pahoittelin tilannetta ja kerroin olevani yksin töissä ja että ravintolassa on muitakin asiakkaita. Sanoin vielä, että jos palveluun ei ole tyytyväinen, niin ainahan voi mennä johonkin toiseen paikkaan.

Tapahtui myös viime talvena. Oli hieman kiireisempi perjantai-ilta ja odottelin juuri asiakkaan visa-electronin varmennusta kun tiskin päähän saapui n. viisikymppinen mieshenkilö. Välittömästi tiskille saavuttuaan mies alkoi huutelemaan "Hei poika, tuus tänne". En reagoinut millään tavalla ja odotin että saan asiakkaalta kuittauksen pk-kuittiin. Huutelu jatkui ja menin miehen luo tiskin päähän. Suosittelin hänelle jonkinlaiselle käytöskurssille menemistä. Tyyppi kattoi vähän aikaa huuli pyöreänä, "ai mulle vai?". Vastasin, "Juuri niin, Teille". "Nyt teit kyllä poika virheen" sanoi herra ja käveli ulos. Oli portsarillekin valittanut jotakin ulos mennessään.

Parasta on kuitenkin se, että kun itse käyttäytyy mielestään mallikkaasti, odottaa vuoroaan nätisti, hymyilee, kiittää, sanoo selkeästi, mitä haluaa ja miten ja yrittää jonkun jutun ehkä heittää, niin baarimikko katsoo kuin halpaa makkaraa ja ojentaa kädet rahaa varten. Kerran baarimikko iski tuopin tiskille sellaisella voimalla, että juomaa läikkyi puoli desiä ympäriinsä, mutta eihän tuoppia minua varten kuivaksi tarvinnut pyyhkiä. Hyvä, että raha kelpasi. Joskus kun olen kysynyt tilaamastani drinkistä, "paljonko se tekee?" on minulle naputettu kassakoneen näyttöä todella närkästyneesti. Että olinpa idiootti, kun en huomannut. Se kohteliaisuus puolin ja toisin tekisi kaikille paljon mieluisammaksi oleskella/työskennellä siellä baarissa. ja ihan kohteliasta olisi mielestäni palveluammattilaiselta jotenkin vihjata, että on huomannut asiakkaan. "Hetki vain" on aivan hyväksyttävä lause. Aina kun ei tiedä, mitä olennaista se palveluammatilainen väsää. Kerran yksi herra ei voinut jättää tiskin pyyhkimistä pitkiin aikoihin ja työkaverin kanssa hyvä juttu takahuoneen tuntumassa saattaa viivästyttää palvelua monia minuutteja.

Nipsu sanoi:
Kommentteja? Kokemuksia?

Vaimokkeella on keliakia joten kokemusta on. Kommenttini: Ei yllätä pätkääkään, ja tuohon joudut tottumaan sekä maun, tarjonnan ja ravintola-alankin ihmisten tietämyksen suhteen. Pidetään siis sulle peukkuja ettei kyse ole keliakiasta.

Nipsu, kuin kauan sitten sulla on todettu keliakia? Vaikka kyseinen sairaus/allergia on yleistynyt huimasti, tulee edelleenkin vastaan yllättävän paljon ammattilaisia jotka eivät tiedä siitä YHTÄÄN MITÄÄN. Suosittelen omien eväiden mukaan ottoa. Esimerkiksi eräässä Helsinkiläisessä ravintolassa tiedusteltiin, että pitääkö tilatun täytekakun olla ihan kokonaangluteeniton? Yritä siinä sitten selittää että ruoka joko on tai ei ole gluteeniton, piste ja aamen.

Jo valmiiksi alipainoinen pikkusiskoni laihtui tänä kesänä rippileirillä suunnilleen olemattomiin. Vaikka gluteenittoman ruoan piti hoitua ongelmitta ja vaikka mutsini varta vasten soitti keittiöstä vastanneelle klimppi-missille ja vannotti tämän ko asiasta, niin ei.. -> sisareni mussutti neljänä päivänä yhä uudelleen ja uudelleen lämmitettyä samaa ruokaa.

Kerran eräässä turkulaisessa keskiolutkuppilassa kävin tilaamassa ensimmäistä tuoppiani, olin juuri astunut sisään. Baarimikko näytti vähän kiireiseltä ja minut huomattuaan kysyi tosi vihasesti "mitäs vittua sinä haluat?!". No, ilmoitin tarpeeni, eli oluen. Maksoin, sain tuoppini ja olimme molemmat tyytyväisiä :kippis1:
Lähinnä nauratti koko tilanne. :hyper:

Kiitos kokemuksistanne. Hauskaa, että on huumoria seassa :)

Keliakiaa ei sitten onneksi ollutkaan :) :love:

Totta on, että tuo tauti on yleistymässä suurta vauhtia.. Toisinaan ravintoloitsijoiden käytöstä on helppo ymmärtää koska heidän kulttuureissaan koko riesaa ei edes ole! :D

Vielä hauska kertomus eräästä Kebab/pizeriasta:

Nipsu: "Anteeksi onko teillä saatavilla Gluteenittomia ruokia?"
Myyjä: "Glutenit, mitä se tarkoitta?"
Nipsu: "Eli ruoka ei sisällä Gluteenia, suomeksi siis Ilman ruista, kauraa...."
Myyjä: "Kaikki ruuat Gluteenit, kaiki, myös kebabit"
Nipsu: "No hyvä, tilaisin sitten kebab aterian riisillä kiitos, ja tuossa Kebab lihassa ei todellakaan ole jauhoja"
Myyjä: "Se on gluteeniton, sisältää ainoastaan Vehnäjauhoja (tmv)
Nipsu: Joo voi vittu lähen himaan syömään :D

Maidoton ruokavalio on myös ravintoloissa vaikea ymmärtää. Kaverini on kokenut tämän useasti:
"Saako tätä annosta maidottomana?"
"Juu kyllä meidän kaikki annokset tehdään hyla-tuotteista."
"Eiku ei laktoositon, vaan MAIDOTON pitäis olla"
"Maidoton? Ei tässä oo maitoa käytetty, tässä on vaan kermaviiliä..."
"!! Eiku mä oon allerginen maitoproteiinille !!"
"Mikä se semmoinen on?"

Nuo ruoka-ainejutut ovat tuttuja mullekin... Miehellä keliakia ja serkulla ruuan pitää olla laktoositonta. Ei siis hylaa, vaan laktoositonta, kokonaan. Joten joskus saa selittää... Varsinkin keliakian kanssa, kun sitä pientäkään altistusta ei saa tulla. Ravintolassa käynti on vähän arpapeliä, että onko sitä gluteenia vai ei...

Onneksi on Rosso ja Mäkkäri, joissa on selkeästi gluteenittomat, ja saa useampaa sorttia kuin kilpailijoissa (Martina, Hese, Martinassa ei ainakaan aikanaan gluteenittomia pizzojakaan ollut lainkaan, Hesellä saa gluteenittomana vain yhden säälittävän purilaisen).

No, näitähän kuulee. Ravintolassa pähkinäallergikko saa anafylaktisen sokin, kun mantelittomana pyydetty glögi on manteliton - koska siitä on mantelit poimittu pois. Sieltä juoman seasta. Ystävältä kysellään lapsen allergioista, että ''ei kai haittaa jos on vähän kananmunaa / pähkinää / tms'' kun tein kyllä allergiselle sopivan mutta siinä on kyllä pähkinää. Ja äiti tilaa ambulanssia, suurinpiirtein...

Ja just tuo ''pitääkö olla kokonaan gluteeniton''. Juu siis gluteeniton on tai ei. Esim. tavallisilla korppujauhoilla jauhotetussa vuuassa paistettu leivonnainen ei ole gluteeniton. Ei vaikka olisi kuinka taiteen sääntöjen mukaan leivottu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom